handdator

Visa fullständig version : Ridning + BB/SL = ?


Carolinew
2007-05-18, 14:40
Ja alltså nu när jag är på väg att ta upp ridningen igen började jag fundera på en sak. Kan det vara till nackdel för SL och BB? Alltså jag menar man använder ju främst helt andra benmuskler osv, och tittar man på en ryttare och en SL:are/BB:are ser de ju ganska annorlunda ut...

Så min fråga är helt enkelt om ridning kan motverka utveckling av muskler som gör att man blir stark i SL och/eller bygger muskler för BB?

Äh fan vad knepigt jag formulerade mig men ni fattar nog...

mini
2007-05-18, 14:41
Vad för typ av ridning och hur ofta?

Carolinew
2007-05-18, 15:01
Det är rätt hård ridning, främst dressyr än så länge (kanske även hoppning längre fram) ca 45-60 min per häst några dagar i veckan... Vet inte hur ofta det kommer bli men säg typ 2 hästar om dagen ca 3-4 dagar i veckan...

mini
2007-05-18, 15:05
Det är rätt hård ridning, främst dressyr än så länge (kanske även hoppning längre fram) ca 45-60 min per häst några dagar i veckan... Vet inte hur ofta det kommer bli men säg typ 2 hästar om dagen ca 3-4 dagar i veckan...

Just muskulärt är det nog ingen större fara. Ridning är ingen muskelsport direkt. Mer att du måste kompensera energi-åtgången för din ökade träning.

Rahf
2007-05-18, 16:37
Anledningen till att de ser annorlunda ut är förmodligen för att de flesta ryttare inte bryr sig speciellt mycket om vilken påfrestning de utsätter sin kropp för.

Oroa sig icket Carro!

Carolinew
2007-05-18, 17:19
Okej tackar för svaren!