handdator

Visa fullständig version : brustablett .. gymmar och kutar i skogen som en galning..


brustablett
2007-05-18, 14:24
Nu är det dags att ge mig tillkänna!
Efter mycket spanande och läsande här i över två år känner jag mig nu redo att ta klivet! Är sugen som fan på att köra en tuff period med träning och rätt kost. Känns bra i kroppen :naughty:


LITE STATUS…
Längd: 1,58 m
Vikt: ca 56 kilo
Ålder: 24
Kön: tjej


TRÄNINGSBAKGRUND
- Har ridit sedan barnsben. Tränade för ett par år sedan en del aerobics och spinning men det passar inte riktigt mig, hittade ingen glädje i det…

- Min sambo sedan tre år tillbaka springer orientering, har sprungit en del tävlingar men min usla kondis har ständigt varit ett stort hinder. Har väl egentligen ingen exemplarisk ”löparkropp” och varje steg känns tungt men denna vår har jag verkligen börjat tycka det är roligt med sporten och ska springa en del tävlingshelger i vår och sommar är det tänkt. Dock missar jag O-ringen som går av stapeln v 30, fick inte ledigt från jobbet.

- Körde styrketräning för kanske tre år sedan men det var mest lite spontant och med lätta vikter. Kunde inte så mycket och var rädd för att bygga muskler och körde därför många reps och låga vikter, idag vet man ju bättre. Nu har jag verkligen fått blodad tand och kört tre gånger i veckan i cirka 2 månaders tid, t ex har jag fått mina första små biceps om jag flexar riktigt riktigt hårt.. haha.. = D!


NUVARANDE FORM
- Kondisen är väldigt skral för tillfälles. Har haft en del problem med benhinnor och knän men har provat ut ett par ortopediska inlägg som verkligen gör susen = inget att skylla på längre.

- Har märkt en del skillnad i min kropp efter den senaste tidens styrketräning. Har börjat få lite biceps och mina axlar är med framträdande… kul!! Mer sånt vill vi ha! Är annars väldigt svag i vikterna på gymmet så man får väl nästan skämmas när man ska lägga upp passen här.. *whistle*



MER INFO KOMMER.........

brustablett
2007-05-18, 14:33
MÅL 2007
- I det stora hela: Att komma i mitt livs form.

- Har en del fett på kroppen, speciellt runt magen och kärlekshandtagen som gärna skulle kunna försvinna utan att jag saknade det… vill tajta till kroppen allmänt och få muskler inför beachen.

- Jag är tyvärr kluven med målet, vet inte om jag ska fokusera på styrketräning eller kondition. Har verkligen fattat tycke för styrketräningen och skulle gärna vilja börja bygga upp kroppen och få muskler. Funderar dock på att göra detta till en satsning i höst istället och bulka till mig ordentligt då.

- Funderar istället på att nu i vår och sommar istället lägga mycket kraft på konditionen som är kass, just för att kunna satsa lite mer på orienteringen. Tror detta är bra för ibland sviktar min motivation…det känns lättare att motivera sig till att kunna springa en mil utan uppehåll än att ta ett visst antal kg i bänkpress…. Just nu tränar jag mest styrketräning för utseendets skull vilket gör att jag får svårt att motivera mig till det ibland. Behöver ett mer ”påtagligt” mål för att motivera mig. Tänkte att ett mål kunde vara Göteborgsvarvet nästa år. Tyvärr lång tid fram till dess.. någon som vet något annat liknande lopp till hösten i skåne eller inte alltför långt bort?


TRÄNINGSUPPLÄGG OCH MÄNGD
- kommer att rida cirka 2-3 gånger i veckan. Rider utanför stan hos en tjej med 4 superfina tävlingshästar. Detta innebär en cykeltur som tar 25 minuter enkel resa. (ser detta som ren cardio och förbränning)

- styrketräning 3 ggr i veckan. Kör en 2-split med axlar, biceps, triceps, och rygg i ena passet och vader, framsida lår, baksida lår och mage i andra. Vet att det inte är särskilt optimalt men brukar köra styrketräningen på morgonen innan jobb. Det är tooootalt omöjligt att köra ett effektivt pass efter jobbet då det är så många på gymmetatt man måste använda sig av knytnävar och vassa armbågar. På gymmet vill jag kunna fokusera och träna för mig själv. Därför funkar jag bäst på morgonen

- löpning 2 ggr per vecka och en orienteringträning utöver det. = totalt 3 pass. Tyvärr brukar detta vara svårt att få in, prioriterar ofta bort löpningen då styrkan och ridningen tar tillräckligt med tid. Tänkte att de dagar jag inte kör styrka på morgonen kan jag köra löpning istället. Det är nog det enda sättet att få in mängden.


KOSTUPPLÄGG
- Jag försöker alltid äta så ”rent” jag kan, dvs inga hel- eller halvfabrikat.

- På grund av att jag har så kallad IBSmage aktar jag mig gärna för snabba kolhydrater och att äta för mycket vid ett och samma mål. Min mage funkar bäst med en lite kolhydratsfattigare kost och genom att äta lite men ofta. Vet att en sån kost, med lite mindre konhydrater, kan äventyra min satsning på konditionen men jag vågar inte äventyra magen tyvärr. Tror det kan gå ändå.

- Kör en ganska enformig kost pga okunskaper i köket men en dag kan ungefär se ut såhär:
Frukost: tallrik med nat yoggi och fiberberikad havregryn
Mellis: ½ avocado
Lunch: kött/kyckling/lax, grönsaker, råris
Mellis: ½ burk keso
Middag: omelett med kalkonpålägg i
Eventuellt innan läggdags: Några matskedar keso (känns som att jag kommer få en del
protester på denna kost… hmm…. )


Planerar att lägga upp mått och vikt imorgon i dagboken för att kunna följa upp och se en (förhoppningsvis) utveckling!


NU KICKAR VI IGÅNG! :Virro :hbang:

Hoppas få mängder av tips och motivation från er nu! För nu kör jag på!

brustablett
2007-05-18, 14:38
uuh helv**e va text det blev att läsa.. men ja, kan ju alltid vara bra att kunna gå tillbaka för eget bruk. Att ha det som en motivation!


gårdagens träning
2,5 km löpning

kommentar: Haha..skandal. Satt hemma och skrev på c-uppsatsen men blev galen av all överskottsenergi. Drog på mig träningsstället och gav på mig ut på slingan vid halv 8 på kvällen. Efter två kilometer höll jag på att drunkna av allt slem som fastnade i halsen, glömde att det kan vara så när man precis blivit frisk från en förkylning:Virro ..men det kändes ändå bra att få lite löpning i benen. Om än så lite *whistle*

Tid? Tog dryga 12.50 minuter
Överlycklig att det inte kändes något i varken knän eller benhinnor. De nya inläggen funkar oslagbart!

Carolinew
2007-05-18, 19:47
Jag är imponerad av ditt seriösa upplägg!! :thumbup: Tror du kommer fixa detta galant med den inställningen.

Är det dressyr eller hopphästar du rider?

brustablett
2007-05-19, 08:58
Jag är imponerad av ditt seriösa upplägg!! :thumbup: Tror du kommer fixa detta galant med den inställningen.

Är det dressyr eller hopphästar du rider?

Jepp det känns absolut så! :thumbup:

Känns som att jag vill ha en inspirerande grund att stå på, då motivationen tryter ibland kan man alltid gå tillbaka och använda materialet som peppning kanske...

Det är hopphästar jag rider! Men vi fick igår reda på att den enes morfar har varit med i OS i dressyr..
du?

brustablett
2007-05-19, 09:21
2007-05-19

Biceps, Triceps & Axlar

biceps
"fällkniv i cable" ingen aning om vad den heter
7,5 kg x 15 lite uppvärmning
10 x 15
15 x 8
15 x 6
15 x 4 kändes gott!!

stångcurl vad väger stången? skriver upp vikterna jag hängde på
5 x 10
5 x 9
7,5 x 5

axlar
hantelpress
5 x 10
6 x 6
6 x 5
5 x 6 älskar denna övning, känns riktigt gott i axlarna*cupid*

militärpress
15 x 10
20 x 4


V-handtag, drag mot hakan
12,5 x 6
10 x 10
10 x 10
12,5 x 8

triceps
kickback
5 x 10 usch nej...funkar inte alls.

French press med hantel
5 x 10 känns inget
6 x 8
6 x 6 får inte in känslan, det är bara pinsamt, tekniken åt helv....e

pushdown
10 x 10 äntligen lite kontakt
12,5 x 8
12,6 x 6 yeeeeaaaaaahhhh!!!


kommentar: Måste nog fundera över att att lägga triceps tidigare i passet. Eller så får jag helt enkelt splitta dessa tre musklegrupper.. det va riktigt riktigt tungt idag! Visste knappt vad jag höll på med i tricepsövningarna.... vet inte om jag ska skratta eller gråta :Virro

Förresten..jag har förvarnat om att jag är jätteklen som sagt *whistle*

brustablett
2007-05-19, 09:49
Lite status


Morgonvikt: 54,9
Lite mått:
vänster överarm 28,5
bröst 89
midja (smalast del) 68
midja (bredast del, under naveln) 84
rumpa 93
lår 55,5
höger vad 36

Slänger upp en liten bild på armen... inte mycket att hänga i julgranen än men det är ändå en klar förändring jämfört med för dryga månaden sen...


http://i3.photobucket.com/albums/y82/hellster/maj.jpg

brustablett
2007-05-19, 11:35
Känns gött i armarna och axlarna nu :naughty:

dags att laga lite mat, korvstroganoff står på schemat. Typ den enda maträtt jag kan men fan va gott det blir :thumbup: haha


Sen blir det att ta bussen till svärföräldrarna. Ska äta grillat hos dem ikväll, hur det nu ska gå till när regnet fullkomligt pissar ner. Känner mig lite rastlös, hade planerat in löpning i eftermiddag som jag nu inte hinner med för att vi ska iväg. Tänkte ju träna ben imorgon också och då får jag alltid vila från löpningen i två dagar på grund av grymmeträningsvärk. slår aldrig fel ;)
Funderar på att packa ner träningsstället och ta en karta och ge mig ut i skogen utanför deras hus. Så kan jag passa på att träna lite precisionsorientering. JAPP! SÅ FÅR DET BLI!

Carolinew
2007-05-19, 11:37
Skitväder hos dig också? Jag fick nyss ställa in ridningen pga ösregnet... *mini*

Var bor du någonstans?

brustablett
2007-05-19, 12:58
Skitväder hos dig också? Jag fick nyss ställa in ridningen pga ösregnet... *mini*

Var bor du någonstans?


Yes! Skitväder här med tyvärr... men det blir ändå en löprunda i skogen tänkte jag!
Jag bor i Hässleholm, nära dig ser jag nu :)

brustablett
2007-05-20, 09:00
gårdagensträning
lite löpning

Vet inte om man ska skratta eller gråta.. haha. Skulle ge mig ut på en löptur med sambon och hans lillebror igår hos svärföräldrarna. Med tanke på deras två meter långa ben och megakondition gav jag mig ut i förväg och vi bestämde att vi skulle träffas vid en viss korsning. Men neeeeej då... de bara försvann och där stod jag som en dum nöt och trodde enfaldigt att de skulle dyka upp så småningom. Sur som en disktrasa tänkte jag att "fan..jag tar väl en runda själv då". Slutade med att sambon fick köra runt med bilen och leta efter mig...känner ju inte till områdena så bra.. haha *whistle*




Har för övrigt GOETRÄNINGSVÄRK i axlarna idag! Såååå härligt!:thumbup: RIktigt känner hur de växer :naughty:
Eftersom löppasset inte blev som planerat funderar jag på att ge mig ut en runda idag också. Men nu ligger träningsstället i tvätten så vi får väl se när det hinner torka... dålig planering!AARCH!

brustablett
2007-05-21, 14:06
Forts gårdagens träning
Gårdagen slutade med en promenad med en tjejkompis i en timme efter 8 på kvällen. Riktigt skönt att gå så sent när luften är sval och frisk!
Mindre härligt att jag precis hade ätit så magen krånglade lite... men så är det ju med min mage. KOMMA IHÅG: ta det lugnt efter middagar, ge dig inte ut på långa promenader...

brustablett
2007-05-21, 14:18
dagens träning

Cykel 45 minuter
Är det bara vi i skåne som har sommarvärme eller ni andra också? Höll på att smälta bort när jag skulle cykla ut till stallet idag. Men det va skööönt med lite fläktande vind och med bra musik i lurarna!:thumbup:

Ridning 45 minuter
Det va riktigt härligt i skogen idag. Skulle tagit ett ordentligt dressyrpass i paddocken men värmen var för tryckande så det blev en runda i skogen istället, minst lika skönt :)! Men nu börjar alla hästflugor och bromsar vakna till liv... hatar dem, satt och vred på mig hela tiden och spanade efter dem. Direkt när de dök upp så for vi iväg i trav eller galopp = rundan tog inte så lång tid som vanligt.. förstår inte det.. :confused: :D

Får se om det kanske blir ett löppass lite senare på slingan när värmen lagt sig lite... hade varit skönt!

brustablett
2007-05-21, 19:58
forts dagens träning

Löpning 4 km
Pjueeee....på tooook för varmt! höll på att få dåndimpen!
Men kondisen kändes bra. Så nu sitter man här som en röd tomat i ansiktet och med världens huvudvärk. tomatfärgen kan jag inte göra något åt men jag hade ju kunnat dricka lite mer. Bannor på mig!!

Carolinew
2007-05-21, 20:32
Bra träningsdag idag ser jag :D Styrketräning nästa? ;)

brustablett
2007-05-22, 07:59
Bra träningsdag idag ser jag :D Styrketräning nästa? ;)

Yes håller med dig, är sugen på ett ordentligt pass nu. Det kryper riktigt i kroppen på mig *gah!*. Hade satsat på ett pass imorse men jag försov mig, så typiskt, fast jag ska kanske inte gnälla för mycket eftersom jag inte sovit ordentligt på någon veckan. Tror jag behövde detta. Får blir ett pass imorgon bitti istället :D

brustablett
2007-05-22, 16:48
YEEES!! Ett Kilo kandidatuppsats inlämnad! :cool: :hbang:

Ingen träning imorse som sagt... försov mig. Och ikväll måste här städas, så det får väl bli min typ av cardio antar jag!
Fan ... det blev kasst i planeringen nu. Hade ju inte tänkt att ha vilodag så tidigt i veckan.. men men, det är bara att köra järnet nu! Imorgon blir det gym på morgonen innan jobb. Efter jobb blir det cykla till stallet och rida.. härligt :thumbup:

Har börjat märka att kroppen vant sig vid mina löppass. För bara någon vecka sen fick jag alltid ont i ben, muskler och leder efter ett pass men nu känner jag att kroppen börjar klara ansträgningen bättre!. Dags att öka belastningen en aning? :naughty:

brustablett
2007-05-25, 09:43
är helt deppig...
Nu har Maria fått världens benhinneinflammation. Har så ont att jag knappt kan gå idag... *cry* *gah!*

Jag ska vila en vecka nu och köpa nya löparskor. Ska göra allt i min makt för att ta tag i problemet och kunna få hjälp. Är det någon som har tips eller råd ang benhinneinflammation får ni gärna dela med er.

Jag tar det lugnt här ett tag...