handdator

Visa fullständig version : Vad köpa cykel?


uf_74
2007-05-18, 13:48
Tänkte skaffa mig en cykel för att bränna lite fläsk samt ta mig till och från jobbet. Avstånd till jobbet är ca 1,8 mil. Asfalterad cykelväg hela vägen.
Vad ska jag köpa? En MTB eller racer? Har ingen aning men är det inte jobbigt att cykla på en MTB pga däckdimensionen eller? Tror mig sett hybrider, typ korsning mellan MTB och racer. Är det det jag ska ha?

uf_74
2007-05-18, 18:46
bump, ingen som cyklar?

zeusden1
2007-05-18, 18:48
Köp en vanlig beggad kärring snurra

blekfet2
2007-05-18, 18:53
+1 på ovan.

Supercharger
2007-05-18, 18:59
Jag skulle satsa på en hybrid.

Fungerar bra på landsväg och på grusvägar. Kolla bara så att framdämparen går att låsa, blir jobbigt på landsvägen annars.

Scott Sportster P3 tycker jag är fin.

http://www.scottusa.com/product.php?UID=9780

nope
2007-05-18, 19:05
kärring hoj är skönast o cykla på ::thumbup:

gilleraffen
2007-05-18, 19:22
kärring hoj är skönast o cykla på ::thumbup:

Inte 3,6 mil 5 dagar i veckan :smash:

BigForre
2007-05-18, 19:40
Ska du ha den till att cykla landsväg så varför inte köpa en racer, det finns ju en anledning till att de finns liksom. Ingen anledning att köpa annat om du inte ska cykla på annat underlag...men om du ska göra det vet inte jag...

Dav0d
2007-05-18, 23:38
Jag är väldigt nöjd med min MTB som är lite av en racer byggd cykel. Kan komma upp i väldigt snabba hastigheter utan mycket ansträngning.
Nackdelen med en racer är väl om du senare vill cykla på ett annat underlag än asfalt. Samt att det är svårare att ta sig över hinder och olika underlag.

Bäst är att köpa begagnade cyklar om du känner dig säker på det. Annars är det bara ta dig till närmaste cykelkedja.
Själv köpte jag en Scott från www.cykloteket.se

Olsson
2007-05-19, 00:44
Ska du cykla asfalt så är racern helt klart roligast och snabbast att cykla på. Lite grusväg är inget problem med en racer. Ska man cykla mycket på grusvägar och till och med stigar så är crossen ett bättre alternativ. Lite mönstrade och bredare däck får plats, och geometrin funkar bättre till lite terräng. Hybird är att jämföra med cross. Känns lite tråkigare kanske. Det raka styret fungerar bättre om man cyklar mkt i stadsmiljö och bocken är trevligt om man ligger mkt på landsvägar.

Mountainbike fungerar ju till alla ändamål men bäst lämpad för skogen. Ska du inte köra där så skaffa en stel framgaffel eller åtminstonde en som går att låsa helt. Sen kan man sätta på slicks eller semislicks och byta kassett till en racerkassett med jämnare steg så man lättare kan hålla önskad kadens (varvtal på pedalerna).

Jesüs
2007-05-19, 08:34
Racer. Allt annat är ämnat för nöjeskörning i skog och mark. För omkring 7000 kronor kan du få en bra nybörjarcykel, och du lär få en ny riktigt rolig motionsform på köpet.

uf_74
2007-05-19, 08:52
Jag skulle satsa på en hybrid.

Fungerar bra på landsväg och på grusvägar. Kolla bara så att framdämparen går att låsa, blir jobbigt på landsvägen annars.

Scott Sportster P3 tycker jag är fin.

http://www.scottusa.com/product.php?UID=9780

Tackar för info! Lutar åt en hybrid. T&R hemma och jobbet blir ca 3,8 mil har jag mätt upp. Lite grusväg är det på vägen och då det blir en del statskörning inne i Sthlm får det blir en cykel med vanligt styre. Tror det blir bekvämare så.

Cykloteket verkar ha bra koll. Finns det någon som har erfarenhet av Nishiki som de saluför? De har en hybrid som heter Pro SL Disc á 8000:- Den verkar palla med lite långdistans samt även lite sämre underlag. Att man sedan även kan hänga på en barnstol gör ju inte saken sämre. Tyvärr ganska dyrt men det är väl 7000:- och upp man får betala för en bra hoj, eller?

Olsson
2007-05-19, 11:15
Det är bara mekaniska skivbromsar på den cyklen. Min åsikt är att ska man ha skivbroms ska de vara hydraliska, annars kan man lika bra låta bli. Är väl en ok cykel annars.

Om jag får tips om några begagnade som jag tycker är mycket finare så:
http://www.blocket.se/vi/11288875.htm?ca=23_3_s
http://www.blocket.se/vi/11659097.htm?ca=23_3_s
http://www.blocket.se/vi/11932272.htm?ca=23_3_s

De två första var ju lite dyrare än du tittat på, men de kanske går att få ner lite med prut. I så fall får du kanoncyklar. Även den sista är på pappret en bättre cykel än Nishikin. Men i slutändan så är det hur man trivs med den. Så ta någon testtur vilken cykel du än bestämmer dig för. Prova häftiga accelerationer, inbromsningar och kurvor högre fart. Det kan skilja mycket på hur en cykel uppför sig i dessa situationer.

Konsultfet
2007-05-19, 11:24
www.canyon.com
Bäst komponenter för pengarna.

Vastrix
2007-05-19, 15:55
Jag pendlade ca 3mil/dag under ett par år med en 30 år gammal 5 växlad Crescent, varav de 3 växlarna oftast funkade. När jag skulle byta cykel funderade jag lite på landsväg eller cross så man hade kunnat kombinera nyttohojen med ett trevligt träningsredskap. Det föll dock på att jag vill att pendlingshojen skall ha en stabil pakethållare som klarar lite tyngre laster samt stänkskärmar, det senare är dock lättare att fixa.
Idag har jag istället en gammal herrcykel samt en "Nirvana" hybrid från Garry Fisher. Hybrider är helt klart perfekt för pendling. Jag tror att riktpriset på den ligger på 6-7' men jag köpte den ny i höstas hos handlare för 3'. Helt ok pris med tanke på att den har Deore bak o lite godis från bontrager. Det enda jag kompletterat med är stänkskärmar, pakethållare och pedaler som tar klossar. Minus med hojen är att den har en framdämpare och dämpad sadelstolpe. För mig känns det som för mkt vikt i förhållande till komforthöjningen. Ordinarie priset vet jag inte riktigt om den är värd jmf med konkurrenterna men det kan ju med alla modeller löna sig att kolla in fjolåretsmodeller, begagnat som redan nämnts eller vänta med köpet till hösten.

Konsultfet
2007-05-19, 15:57
Bakdämpning är ofta ett slöseri med pengar, dessutom leder det till energiförlust när rörelsen upp och ner blir värme. Samma sak med framfjädring fast något mindre illa.

uf_74
2007-05-19, 16:03
Det är bara mekaniska skivbromsar på den cyklen. Min åsikt är att ska man ha skivbroms ska de vara hydraliska, annars kan man lika bra låta bli. Är väl en ok cykel annars.

Om jag får tips om några begagnade som jag tycker är mycket finare så:
http://www.blocket.se/vi/11288875.htm?ca=23_3_s
http://www.blocket.se/vi/11659097.htm?ca=23_3_s
http://www.blocket.se/vi/11932272.htm?ca=23_3_s

De två första var ju lite dyrare än du tittat på, men de kanske går att få ner lite med prut. I så fall får du kanoncyklar. Även den sista är på pappret en bättre cykel än Nishikin. Men i slutändan så är det hur man trivs med den. Så ta någon testtur vilken cykel du än bestämmer dig för. Prova häftiga accelerationer, inbromsningar och kurvor högre fart. Det kan skilja mycket på hur en cykel uppför sig i dessa situationer.


Ang bromsarna. Så jag skulle t.ex kunna välja en Scott Sportster P3 för 6500:- istället? Spara 1500 men då få en cykel med "vanliga bromsar" som är lika bra?

skaparn
2007-05-19, 16:33
Tackar för info! Lutar åt en hybrid. T&R hemma och jobbet blir ca 3,8 mil har jag mätt upp. Lite grusväg är det på vägen och då det blir en del statskörning inne i Sthlm får det blir en cykel med vanligt styre. Tror det blir bekvämare så.

Cykloteket verkar ha bra koll. Finns det någon som har erfarenhet av Nishiki som de saluför? De har en hybrid som heter Pro SL Disc á 8000:- Den verkar palla med lite långdistans samt även lite sämre underlag. Att man sedan även kan hänga på en barnstol gör ju inte saken sämre. Tyvärr ganska dyrt men det är väl 7000:- och upp man får betala för en bra hoj, eller?

Cykloteket må ha koll, men de är också dyrast på planeten. Om det inte fins någon norsk affär som är dyrare då. Jag tycker du ska testa en cross (cyclocross aka CX) innan du helt avfärdar det alternativet.

Det är bara mekaniska skivbromsar på den cyklen. Min åsikt är att ska man ha skivbroms ska de vara hydraliska, annars kan man lika bra låta bli. Är väl en ok cykel annars.

Om jag får tips om några begagnade som jag tycker är mycket finare så:
http://www.blocket.se/vi/11288875.htm?ca=23_3_s
http://www.blocket.se/vi/11659097.htm?ca=23_3_s
http://www.blocket.se/vi/11932272.htm?ca=23_3_s

De två första var ju lite dyrare än du tittat på, men de kanske går att få ner lite med prut. I så fall får du kanoncyklar. Även den sista är på pappret en bättre cykel än Nishikin. Men i slutändan så är det hur man trivs med den. Så ta någon testtur vilken cykel du än bestämmer dig för. Prova häftiga accelerationer, inbromsningar och kurvor högre fart. Det kan skilja mycket på hur en cykel uppför sig i dessa situationer.

Egentligen behöver det inte sägas mer efter det inlägget. För den cykling du beskriver tycker jag inte skivbromsar är en bra investering i jämförelse med att lägga pengarna på bra fälgbromsar och överskottet på bra däck(!) och växlar.

uf_74
2007-05-19, 19:15
Cykloteket må ha koll, men de är också dyrast på planeten. Om det inte fins någon norsk affär som är dyrare då. Jag tycker du ska testa en cross (cyclocross aka CX) innan du helt avfärdar det alternativet.



Egentligen behöver det inte sägas mer efter det inlägget. För den cykling du beskriver tycker jag inte skivbromsar är en bra investering i jämförelse med att lägga pengarna på bra fälgbromsar och överskottet på bra däck(!) och växlar.

Goda visa råd. Hmm svårt val. Ang priser så är fan allt i Sthlm dyrt som fan..*mini*

Tror jag börjar med en cykel runt 7000:- med fälgbromsar, bra växlar och kanske en extra uppsättnng däck. Kör nog på en hybrid med låsbar framgaffel så att jag kan (om jag känner för det) kränga på grövre däck och köra på annat än fina, jämna cykelvägar.

skaparn
2007-05-19, 19:32
http://www.blocket.se/vi/11288875.htm?ca=23_3_s


Nu när jag kollat igenom länkarna till annonser måste jag tillägga:

Robbie McEwen kör Ridley.

Köp.