handdator

Visa fullständig version : Fullkornssnabbris.


Slartibartfast
2007-05-18, 12:18
Är fullkornssnabbris lika bra som vanligt fullkornsris? Allt "snabb" var ju bannlyst åtminstone under GI-eran. I övrigt har de samma näringsvärden.

King Grub
2007-05-18, 12:22
Snabbare koktid är det som skiljer sig.

Eddie Vedder
2007-05-18, 12:23
Är kornen mindre och tunnare lr vad är det som gör att dom blir genomkokta fortare?

Slartibartfast
2007-05-18, 12:25
Snabbare koktid är det som skiljer sig.

Dom uppger samma koktid också, så jag vet inte vad som är snabbt med det. :D 10 minuter i båda fallen.

Men det är bra att veta att det funkar lika bra. Då kör jag på det billigare snabbriset. :thumbup:

Sverker
2007-05-18, 17:52
Är kornen mindre och tunnare lr vad är det som gör att dom blir genomkokta fortare?


Förkokta med ånga. Stärkelsekornen är redan lite förklistrade.

eandersson
2007-05-19, 10:01
Dom uppger samma koktid också, så jag vet inte vad som är snabbt med det. :D 10 minuter i båda fallen.

Men det är bra att veta att det funkar lika bra. Då kör jag på det billigare snabbriset. :thumbup:

10 min?

Mitt fullkornsris från ICA ska sjudas i 40min(!) hela jävla dagen kretsar kring riset. Får lägga upp ett schema endast för att laga den måltiden.

Slartibartfast
2007-05-19, 18:45
10 min?

Mitt fullkornsris från ICA ska sjudas i 40min(!) hela jävla dagen kretsar kring riset. Får lägga upp ett schema endast för att laga den måltiden.

Uncle Ben's fullkornsris har en koktid på 10 minuter.

eandersson
2007-05-19, 18:50
Uncle Ben's fullkornsris har en koktid på 10 minuter.

Tack för tipset. Längtar tills det riset jag har nu ska ta slut.

zeusden1
2007-05-19, 19:58
Eller så gör man som mig; man skiter fullständigt i fullkornsris och istället för de fibrerna man går minste om äter man någon frukt.

CoolHandLuke
2007-05-20, 05:37
Har fått för mig att det är mer vitaminer/mineraler i fullkornsfrö gentemot raffinerad produkt. Men när jag kollar i tabellerna för just ris så ser jag inte någon markant skillnad.

Sverker
2007-05-20, 06:26
Nästan allt ris i Sverige är parboiled. Betyder att under ångbehandlingen vandra vitaminerna med vattnet in i riskornet.

Meningen är att vitaminerna ska bevaras i riset.

Slartibartfast
2007-05-20, 10:58
Nästan allt ris i Sverige är parboiled. Betyder att under ångbehandlingen vandra vitaminerna med vattnet in i riskornet.

Meningen är att vitaminerna ska bevaras i riset.

Så egentligen är den ingen skilland alls om man äter fullkornsris eller vanligt ris?

Vanligt är ju dubbelt billigare.

emmak
2007-05-20, 10:59
Så egentligen är den ingen skilland alls om man äter fullkornsris eller vanligt ris?

Vanligt är ju dubbelt billigare.


Det är väl troligtvis bara GI:t som skiljer
Och vem bryr sig om det :)

loztdignity
2007-05-20, 13:51
Nä, det är ingen större skillnad på vanligt ris och fullkorn om du inte är besatt av GI. Samma med vanlig pasta och fullkorn, fast fullkorn innehåller ju mer fibrer osv dock.

Carolinew
2007-05-20, 14:49
Det som skiljer sig mest tycker jag är smaken. Det + att det "känns" nyttigare gör att jag brukar välja fullkornsprodukter iaf.

CoolHandLuke
2007-05-21, 08:47
Nästan allt ris i Sverige är parboiled. Betyder att under ångbehandlingen vandra vitaminerna med vattnet in i riskornet.

Meningen är att vitaminerna ska bevaras i riset.
Även jasmin, basmati och andra rissorter som inte kallas 'parboiled'? Kanske därför 'grötris' är så mycket billigare om det inte är ångbehandlat.