handdator

Visa fullständig version : Knäböj - fråga om positioner et.c.


Emil_Larsson
2007-05-18, 08:23
När jag kör knäböj brukar jag vanligen köra med benen lite mer än axelbrett isär, och så pekar jag fossingarna lite utåt (alltså inte rakt fram, utan formar fötterna som ett V.

När jag kör så, tar det mestadels i insidan av låren. (adductor magnus) precis som det ska. Här är det ingen problem med balansen alls.

Kör jag med fossingarna rakt fram, och axelbrett så börjar jag vobbla lite med benen så dom skjuts in mot varandra för att pressa upp vikten.

Jag känner inte att jag får ont eller så, men det känns lite grann som "fusk" eftersom man inte drar upp benen i låst läge utan börja mixtra med dom. Sen vet jag inte om skaderisker m.m.. Någon som vet?

Jag klarar inte av att ha dom 100 % raka ens på lågvikt, och jag undrar om ni har något tips på hur man kan få in balansen så man inte ramlar in med låren mot varandra.

Rent kontaktmässigt, för min del, så tar det i benen som det ska i rätt muskelgrupper m.m, men det känns lite osäkert när jag viker in benen.

Det känns som om jag får mer balans med bredbent isär med benen.
Tips?

Allan
2007-05-18, 09:00
Stå så det känns bra. Det räcker med det.

Guddi
2007-05-18, 09:14
Gluteus medius är huvudsakliga utåtroteraren, om du tränar upp styrkan i den och aktivt kontraherar den när du gör knäböjen så kommer du antagligen att klara av att hålla isär knäna/låren.

Att ha en liten V-form på fötterna är inte fel så länge du inte pronerar fötterna inåt.

Emil_Larsson
2007-05-18, 09:37
Okej så jag kan var ganska lugn alltså, tack för svaren!

major Pectoralis
2007-05-18, 11:08
När jag kör knäböj brukar jag vanligen köra med benen lite mer än axelbrett isär, och så pekar jag fossingarna lite utåt (alltså inte rakt fram, utan formar fötterna som ett V.

När jag kör så, tar det mestadels i insidan av låren. (adductor magnus) precis som det ska. Här är det ingen problem med balansen alls.

Kör jag med fossingarna rakt fram, och axelbrett så börjar jag vobbla lite med benen så dom skjuts in mot varandra för att pressa upp vikten.

Jag känner inte att jag får ont eller så, men det känns lite grann som "fusk" eftersom man inte drar upp benen i låst läge utan börja mixtra med dom. Sen vet jag inte om skaderisker m.m.. Någon som vet?

Jag klarar inte av att ha dom 100 % raka ens på lågvikt, och jag undrar om ni har något tips på hur man kan få in balansen så man inte ramlar in med låren mot varandra.

Rent kontaktmässigt, för min del, så tar det i benen som det ska i rätt muskelgrupper m.m, men det känns lite osäkert när jag viker in benen.

Det känns som om jag får mer balans med bredbent isär med benen.
Tips?

Benen skall inte vobbla eller gå ihop. Att de gör detta kan bero på hur du placerar tyngdpunkten. Har man tyngdpunkten på insidan av foten går knäna ihop. Lägg tyngdpunkten mitt i foten mot hälen. Det kan kännas "ganska långt bak" om man tidigare gjort fel. Det kan även hjälpa att flytta isär fötterna. Med en bredare fotstans (drygt axelbrett) och lätt utåtvinklade fötter får man en stabilare arbetsställning.