handdator

Visa fullständig version : SD-politiker får bidrag för miljoner


Sidor : [1] 2 3

Yankeee
2007-05-18, 06:10
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15477128.asp

lol?

paddanboy
2007-05-18, 06:14
Snacka om dålig journalistik... skapa hönor av fjädrar...

"Sverigedemokraterna (SD) klagar på att många invandrare lever på bidrag."
Ordet klagar låter ju nästan desperat för att få ihop ett syfte med artikeln.

Yankeee
2007-05-18, 06:22
Spelar ingen större roll hur de har forumlerat sig. Det intressanta är om det stämmer eller inte och där hade du uppenbarligen inget att komma med.

shadowfire
2007-05-18, 06:27
intressant artikel, stämmer faktan så är bara det humoristiskt nog.

paddanboy
2007-05-18, 06:32
Jag ser det inget speciellt konstigt.

Tycker du inte att förtidspensionärer ska få försörjningsstöd? Man slår samman flera förtidspensionärers bidrag för att få upp miljonsummor som låter märkvärdigt. Det är inga sötbrödsdagar att leva på förtidspension, och man kan faktiskt vara emot exempelvis en omfördelningspolitik av skattepengar, trots att man själv lever på bidrag.

Yankeee
2007-05-18, 06:35
Tycker du inte att förtidspensionärer ska få försörjningsstöd? Man slår samman flera förtidspensionärers bidrag för att få upp miljonsummor som låter märkvärdigt. Det är inga sötbrödsdagar att leva på förtidspension, och man kan faktiskt vara emot exempelvis en omfördelningspolitik av skattepengar, trots att man själv lever på bidrag.

Handlar iof inte om vilka summor det är tillsammans. Grejen är den att det är lagom komiskt att som bidragstagare propagera för att invandrare inte ska få komma hit för att de kostar pengar och bidrar till samhällets fall.

paddanboy
2007-05-18, 06:56
Handlar iof inte om vilka summor det är tillsammans. Grejen är den att det är lagom komiskt att som bidragstagare propagera för att invandrare inte ska få komma hit för att de kostar pengar och bidrar till samhällets fall.

Mycket av SDs politik baseras på ekonomiska argument, men också sociala ställningstaganden såsom problemen med koncentrering av invandrare kring vissa orter, eller mångkulturella dilemman och så vidare. Alltså inte enbart ekonomiska.

Som en bidragstagande medborgare i Sverige, vare sig man är fd invandrare eller Svensk, kan man faktiskt vara kritiskt till att utomstående riskerar komma hit och hamna i samma situation som en själv. Eller är det enbart de som betalar skatt fullt ut som verkligen har rätt att få sin röst hörd?

... En invandrare kan ta ställning för en restriktiv invandringspolitik trots att denna tidigare dragit fördel av den, precis som en svensk som planerar att flytta utomlands de närmaste åren...

Kan givetvis finnas en viss dubbelmoral i frågan...

z_bumbi
2007-05-18, 07:09
" Att många av våra företrädare är förtidspensionärer beror nog delvis på att den gruppen söker sig till nya politiska rörelser för att de är missnöjda och känner sig orättvist behandlade av de gamla partierna, säger han till tidningen"

Hur sjutton blir man förtidspensionär för att man "känner sig orättvist behandlade av de gamla partierna"?

Allan
2007-05-18, 07:18
Snacka om dålig journalistik... skapa hönor av fjädrar...



Tvärtom faktiskt. Ovanligt bra journalistik för att vara AB. Det är sånt här journalister ska syssla med. Inte för att det råkar vara SD utan för att granskning är en av journalistikens grundpelare, liksom att avslöja dubbelmoral.

LeftRight
2007-05-18, 07:45
" Att många av våra företrädare är förtidspensionärer beror nog delvis på att den gruppen söker sig till nya politiska rörelser för att de är missnöjda och känner sig orättvist behandlade av de gamla partierna, säger han till tidningen"

Hur sjutton blir man förtidspensionär för att man "känner sig orättvist behandlade av de gamla partierna"?

Haha, fan när du nämner det så känner jag oxå mig orättvist behandlad av de gamla partierna.... hmmm..... Ge mig förtidspension!*whistle*

paddanboy
2007-05-18, 07:49
" Att många av våra företrädare är förtidspensionärer beror nog delvis på att den gruppen söker sig till nya politiska rörelser för att de är missnöjda och känner sig orättvist behandlade av de gamla partierna, säger han till tidningen"

Hur sjutton blir man förtidspensionär för att man "känner sig orättvist behandlade av de gamla partierna"?

Du tolkade fel... förtidspensionärer "är missnöjda och känner sig orättvist behandlade av de gamla partierna" och väljer då att söka sig till "nya politiska rörelser".

Patrik Cutler
2007-05-18, 11:05
vad är problemet och dubbelmoralen? man kan väl tycka det är dumt att invandrare kommer hit och får bidrag även om man får bidrag själv? om nån kommer hem till mej och äter ur mitt kylskåp och skiter sönder min toalett kan jag väl tycka att det är för jävligt, även om jag gör det själv varje dag.

Yankeee
2007-05-18, 11:06
vad är problemet och dubbelmoralen? man kan väl tycka det är dumt att invandrare kommer hit och får bidrag även om man får bidrag själv? om nån kommer hem till mej och äter ur mitt kylskåp och skiter sönder min toalett kan jag väl tycka att det är för jävligt, även om jag gör det själv varje dag.

Som tur är fungerar inte politik på samma sätt som nötargumentation med sin småfulla polare.

hultman
2007-05-18, 11:08
Sd got Zone Capowned.

Patrik Cutler
2007-05-18, 11:09
Som tur är fungerar inte politik på samma sätt som nötargumentation med sin småfulla polare.

du har alltså inget svar

Yankeee
2007-05-18, 11:09
du har alltså inget svar

Läs tråden.

hultman
2007-05-18, 11:11
vad är problemet och dubbelmoralen? man kan väl tycka det är dumt att invandrare kommer hit och får bidrag även om man får bidrag själv? om nån kommer hem till mej och äter ur mitt kylskåp och skiter sönder min toalett kan jag väl tycka att det är för jävligt, även om jag gör det själv varje dag.

Ge dig. Hur snyggt är det att starkt kritisera just förtidspensionering hos invandrare, och sedan vara statistisk överrepresenterade i jämförelse med dessa?

Löjtnant Blank
2007-05-18, 11:15
du har alltså inget svar
Jag skulle kunna slå vad om att du har en fullstor svensk flagga som täcker ena väggen i vardagsrummet, samt att du gillar kamphundar och märket Lonsdale.

Allan
2007-05-18, 11:18
Självklart är det ett problem med dubbelmoral. Exemplen med de som avstod från arbete för att kunna fortsätt ta emot bidrag, eller som hävdar att socialbidraget inte ska påverkas av partiarvode skulle vara ett bekymmer för vilka partier som helst. Men i synnerhet för ett parti som gärna påstår att den mentaliteten är typisk för invandrare, och definitivt inte för svenskar.
SD har dessutom andra problem, i fråga om rutten betalningsmoral och straffpåföljder. Allt detta kanske inte är en stor fråga för dess kärna, men för de som kanske skulle välja SD är det en storfråga.
Lag och moral är tunga frågor för alla utom de mest inbitna väljarna i alla partier.

Patrik Cutler
2007-05-18, 11:20
Ge dig. Hur snyggt är det att starkt kritisera just förtidspensionering hos invandrare, och sedan vara statistisk överrepresenterade i jämförelse med dessa?

hur snyggt är det att inte kritisera det, bara för att vara "duktig"? ser inget som helst problem med att man som svensk har en sunt kritisk ställning till bidrag till invandrare, ävern om man själv är förtidspensionär.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 11:20
Jag tror oavsett hur mycket skit som kommer fram om SD så kommer 2-5% att rösta på dem. Det finns nationalromantiker, smygrasister, misshandelsoffer osv som kommer att rösta på dem fast Jimmie Åkesson skulle vara svart, homosexuell och muslim. Så är det. Och det måste alla som tror på demokrati acceptera.

Yankeee
2007-05-18, 11:21
Jag tror oavsett hur mycket skit som kommer fram om SD så kommer 2-5% att rösta på dem. Det finns nationalromantiker, smygrasister, misshandelsoffer osv som kommer att rösta på dem fast Jimmie Åkesson skulle vara svart, homosexuell och muslim. Så är det. Och det måste alla som tror på demokrati acceptera.

Något som har hävdat motsatsen?

Allan
2007-05-18, 11:23
Som företrädare för ett parti bör man onekligen försöka leva upp till en del av partiets hjärtefrågor. Som att vara laglydig, inte slarva med räkningar, och inte välja bidrag före arbete. Annars får man trovärdighetsproblem.
Om man inte tycker att det är ett problem med att själv leva på bidrag och kritisera andra för samma sak - ja, då är nog SD ditt parti!

130kg finsk sisu
2007-05-18, 11:24
Var det sisnämnda menat till mej Allan?

Allan
2007-05-18, 11:25
Det finns nationalromantiker, smygrasister, misshandelsoffer osv som kommer att rösta på dem fast Jimmie Åkesson skulle vara svart, homosexuell och muslim. Så är det.

Inte en chans i helvetet! Jag förstår din liknelse men den var sällsynt lånsökt - och fel!

Miiix
2007-05-18, 11:25
Jag tror oavsett hur mycket skit som kommer fram om SD så kommer 2-5% att rösta på dem. Det finns nationalromantiker, smygrasister, misshandelsoffer osv som kommer att rösta på dem fast Jimmie Åkesson skulle vara svart, homosexuell och muslim. Så är det. Och det måste alla som tror på demokrati acceptera.

Igår på rapport var det ju en neger som sa att han röstade på de för att det "skulle vara kul att testa en ny regering" :D

Annars var det här lite......pinsamt för SD :) Men jag tror faktiskt ändå de kommer in i riksdagen nästa val.

Deceiver85
2007-05-18, 11:26
Tvärtom faktiskt. Ovanligt bra journalistik för att vara AB. Det är sånt här journalister ska syssla med. Inte för att det råkar vara SD utan för att granskning är en av journalistikens grundpelare, liksom att avslöja dubbelmoral.

Vad är dubbelmoralen? Att förtidspensionärer och folk med sjukpenning inte får säga att de inte tycker om ett utbrett bidragstagande bland invandrare? I samma artikel i aftonbladet visade de upp lite statistik.

http://aftonbladet.se/nyheter/0705/17/stats_368.jpg

Bilden visar

1) SDs politiker har lägre medelinkomst än alla andra partier och riket i snitt. Till skillnad från övriga riksdagspartier har vi inte i närheten haft lika stor chans att sko oss själva på skattepengar.

2) Vi har flest betalningsanmärkningar hos kronefogden. Det är ett problem och det man kan påpeka i sådan här journalistik, och givetvis något partiet måste ta hand om. Man bör dock komma ihåg att Vänsterpartiet, det parti som förespråkar högst skatter, har näst flest betalningsanmärkningar hos kronefogden. Skillnaden mellan V och SD är att V är mer än dubbelt så stort och har mer än dubbelt så många mandat i de olika kommunala församlingarna, slutsatsen kan ni räkna ut själva.

strong-man
2007-05-18, 11:27
Jag skulle kunna slå vad om att du har en fullstor svensk flagga som täcker ena väggen i vardagsrummet, samt att du gillar kamphundar och märket Lonsdale.

ja ha där kom den igen kanske är dags att inse att alla som inte blundar för verkligheten har en stor sverige flaga över hela vägen och hakors intatuerat i panan.

Deceiver85
2007-05-18, 11:27
Som företrädare för ett parti bör man onekligen försöka leva upp till en del av partiets hjärtefrågor. Som att vara laglydig, inte slarva med räkningar, och inte välja bidrag före arbete. Annars får man trovärdighetsproblem.
Om man inte tycker att det är ett problem med att själv leva på bidrag och kritisera andra för samma sak - ja, då är nog SD ditt parti!

Haha, jovisst! Då är alla nuvarande riksdagspartier goda föredömen! :D Dagens skämt!

Patrik Cutler
2007-05-18, 11:27
Som företrädare för ett parti bör man onekligen försöka leva upp till en del av partiets hjärtefrågor. Som att vara laglydig, inte slarva med räkningar, och inte välja bidrag före arbete. Annars får man trovärdighetsproblem.
Om man inte tycker att det är ett problem med att själv leva på bidrag och kritisera andra för samma sak - ja, då är nog SD ditt parti!

har du någon grund för att vissa från sd VÄLJER bidrag framför arbete? inte så att dom inte KAN jobba av samma anledningar som dom flesta förtidspensionärer?

Yankeee
2007-05-18, 11:27
Detta bekräftar iof bara att det är lågutbildade och slödder som röstar på sd.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 11:28
Nej inte vet jag om nån hävdat det. Men jag tror inte "häxjakten/granskningarna" har nån effekt. Om den har så är den positiv. Tror jag...

Själv sitter jag i ett parti i Finland SFP svenska folkpartiet där du får tycka precis som du vill bara du försvarar svenska språkets ställning i Finland.

tp_88
2007-05-18, 11:30
Visst drog SD på sig rejäla lollerblades iom denna artikeln, men dubbelmoral och politiker går nog dessvärre hand i hand ganska ofta.


Mona Sahlin -94 t.ex.; "Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt."

Mona Sahlin -00: Obetald restskatt på 30.000 kronor hamnar hos kronofogden

Ännu roligare var det väl när många soussar roidade sönder sig över att ett par nya ministrar minsann hade missat tv-licens och haft svart städhjälp. Såna kan man väl inte ha i regeringen? Nej, givetvis inte. Men att ha en egen partiledare som gjort det, plus en massa andra förseelser, det är helt ok! Logik ftw!

Tolkia
2007-05-18, 11:30
ja ha där kom den igen kanske är dags att inse att alla som inte blundar för verkligheten har en stor sverige flaga över hela vägen och hakors intatuerat i panan.
Frågan är: Vad är verkligheten? Att invandrare lever på bidrag i mycket större utsträckning än andra verkar åtminstone inte vara verkligheten. Vilket kan vara ett problem om man försöker sälja ett sådant budskap.

Deceiver85
2007-05-18, 11:30
Detta bekräftar iof bara att det är lågutbildade och slödder som röstar på sd.

Då kommer du bli väldigt förvånad när det lågutbildade slöddret ger SD riksdagsplats vid nästa val

Yankeee
2007-05-18, 11:31
Då kommer du bli väldigt förvånad när det lågutbildade slöddret ger SD riksdagsplats vid nästa val

Lågutbildade OCH slödder, läs vad som står. Dessutom förändrar det inte min poäng. Det är människor som inte förstår hur saker och ting hänger ihop som röstar på sd. Det är hyfsat välkänt.

Löjtnant Blank
2007-05-18, 11:31
Detta bekräftar iof bara att det är lågutbildade och slödder som röstar på sd.
Precis min tanke. Ett gäng socialfall som inte fixar att betala sina räkningar.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 11:32
Fel?
JAg utgår bara från mej själv. Jag byter inte parti även fast partiledearen i SFP gör allt för att flörta med de finskspråkiga väljarna . Och så tror jag även det är med de flesta. Medias skriverier påverkar väldigt lite opinionen. eller?

Yankeee
2007-05-18, 11:33
Precis min tanke. Ett gäng socialfall som inte fixar att betala sina räkningar.

Sen gnäller de på att invandrare tar deras jobb, deras brudar och har coolare bilar.

Cilia
2007-05-18, 11:36
Vad är dubbelmoralen? Att förtidspensionärer och folk med sjukpenning inte får säga att de inte tycker om ett utbrett bidragstagande bland invandrare? I samma artikel i aftonbladet visade de upp lite statistik.

1) SDs politiker har lägre medelinkomst än alla andra partier och riket i snitt. Till skillnad från övriga riksdagspartier har vi inte i närheten haft lika stor chans att sko oss själva på skattepengar.

2) Vi har flest betalningsanmärkningar hos kronefogden. Det är ett problem och det man kan påpeka i sådan här journalistik, och givetvis något partiet måste ta hand om. Man bör dock komma ihåg att Vänsterpartiet, det parti som förespråkar högst skatter, har näst flest betalningsanmärkningar hos kronefogden. Skillnaden mellan V och SD är att V är mer än dubbelt så stort och har mer än dubbelt så många mandat i de olika kommunala församlingarna, slutsatsen kan ni räkna ut själva.

Jag tolkar det så att SD lockar personer som själva har misslyckats i samhället. Och i stället för att se sitt eget ansvar och hur man kan förbättra sin situation så försöker man hitta en syndabock och här har man hittat invandrarna för dom kan man lätt peka ut för dom ser inte ut som vanliga "svensson" och dom har andra vanor och seder vilket gör dom till ett hot.

Att klaga på att andra behöver hjälp av samhället när man själv behöver det är dubbelmoral. SD försöker hävda att dom har rätt till hjälpen för att dom hade turen att vara födda i det här landet. Men ser man till deras inkomst och till hur dom beter sig med betalningar av sina räkningar etc så är dom ju inte direkt med och bidrar till det samhälle dom vill ha. Då kanske man skulle bli diskvalificerad att bo i landet?

Deceiver85
2007-05-18, 11:36
Lågutbildade OCH slödder, läs vad som står. Dessutom förändrar det inte min poäng. Det är människor som inte förstår hur saker och ting hänger ihop som röstar på sd. Det är hyfsat välkänt.

Källa på det?

Rätt tjatigt att diskutera SD med folk här på forumet. Majoriteten är så duktigt inskolade i medias "SD är rasister och främlingsfientliga och dumma" och så fort SD ens nämns så dras skygglapparna instinktivt åt och man börjar surt mumla "de är pack och slödder hela bunten" istället för att hålla kritiken saklig och intelligent.

Löjtnant Blank
2007-05-18, 11:36
ja ha där kom den igen kanske är dags att inse att alla som inte blundar för verkligheten har en stor sverige flaga över hela vägen och hakors intatuerat i panan.
Du vet att du just höll med mig, va? Läs ditt inlägg igen. Du är arketypen för en SD-medlem. Högljudd och helt handikappad när det gäller att argumentera.

Patrik Cutler
2007-05-18, 11:37
jag är inte lågutbildad, är verkligen inget slödder, har definitivt ingen stor svensk flagga på väggen och inget hakkors i pannan. dessutom har jag inget emot invandrare, eller annat folk överhuvudtaget. men jag tillhör dom som vågar säga vad jag tycker, o säger inte bara sånt som man "ska" säga, för att vara "duktig".

Dumleman
2007-05-18, 11:39
Källa på det?

Rätt tjatigt att diskutera SD med folk här på forumet. Majoriteten är så duktigt inskolade i medias "SD är rasister och främlingsfientliga och dumma" och så fort SD ens nämns så dras skygglapparna instinktivt åt och man börjar surt mumla "de är pack och slödder hela bunten" istället för att hålla kritiken saklig och intelligent.
Säker på att det inte är du som har skygglappar och dissa allt som kan ses som negativt för SD?

Allan
2007-05-18, 11:40
Skulle det vara till gagn för SD att andra gjort fel tidigare? I min värld är det snarare så att de fel som andra partiers företrädare begått gjort det svårare för efterföljare att slarva med sånt här. Och detta oavsett partitillhörighet.
I ett parti som dessutom hyllar nån slags aldrig existerande folkhemsidyll där man jobbade och gjorde rätt för sig, utan utrikes inblandning, framstår det i varje fall för mig som märkligt att man bagatelliserar det här.

Deceiver85
2007-05-18, 11:41
Säker på att det inte är du som har skygglappar och dissa allt som kan ses som negativt för SD?

När majoriteten av alla inlägg om SD hittills har varit "alla sverigedemokrater är slödder och efterblivna!!!11!!one!!!" så blir det lätt hänt att man sätter sig i försvarsställning.

Löjtnant Blank
2007-05-18, 11:42
Säker på att det inte är du som har skygglappar och dissa allt som kan ses som negativt för SD?
Exakt. Vem var det som för två minuter sedan försökte fäkta bort tydlig statistik med löst snack om att SD:s politiker är hederligare än andra partiers?

Deceiver85
2007-05-18, 11:43
I ett parti som dessutom hyllar nån slags aldrig existerande folkhemsidyll där man jobbade och gjorde rätt för sig, utan utrikes inblandning, framstår det i varje fall för mig som märkligt att man bagatelliserar det här.

50-talet existerade aldrig, nej, det är en konspiration...50-talets Sverige filmades i samma studio där de spelade in månlandningen.

Yankeee
2007-05-18, 11:43
Källa på det?

Rätt tjatigt att diskutera SD med folk här på forumet. Majoriteten är så duktigt inskolade i medias "SD är rasister och främlingsfientliga och dumma" och så fort SD ens nämns så dras skygglapparna instinktivt åt och man börjar surt mumla "de är pack och slödder hela bunten" istället för att hålla kritiken saklig och intelligent.

http://www.google.se/search?q=l%C3%A5gutbildade+sverigedemokraterna&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a

Läs på du.

Tja, det finns ett par undersökningar som visar att det är just lågutbildade unga män som röstar på sd. Det är också dem som sd vet är lättast vinna över. Det är ganska sakligt.

Allan
2007-05-18, 11:43
Eftersom den gemene SD-väljaren som jag träffat är ovanligt korkad och dum - och obildad, vilket inte är samma sak som outbildad - och dessutom i grunden verkar vara malltillverkad, är det lätt att dra andra slutsatser.

LeftRight
2007-05-18, 11:44
men jag tillhör dom som vågar säga vad jag tycker, o säger inte bara sånt som man "ska" säga, för att vara "duktig".

Shit vad hjältemodigt. Jag håller med helt och hållet. Ibland vågar jag trampa ihjäl en myra när ingen ser på. *whistle*

Yankeee
2007-05-18, 11:44
När majoriteten av alla inlägg om SD hittills har varit "alla sverigedemokrater är slödder och efterblivna!!!11!!one!!!" så blir det lätt hänt att man sätter sig i försvarsställning.

Vem har sagt något sådant? Hur vore det om du läste vad som verkligen står istället för att se det du vill så att du kan roida och försöka leka smart?

Deceiver85
2007-05-18, 11:45
Vem har sagt något sådant? Hur vore det om du läste vad som verkligen står istället för att se det du vill så att du kan roida och försöka leka smart?

Läser du dina egna inlägg överhuvudtaget?

Allan
2007-05-18, 11:45
50-talet existerade aldrig, nej, det är en konspiration...50-talets Sverige filmades i samma studio där de spelade in månlandningen.

Det intressanta är ju att de som levde i den där idyllen aldrig uppfattade den sådan. De var aldrig intresserade av att stanna kvar där. Det är en myt som aldrig existerat.
Sveriges framgångar under femtio- och sextiotal hade helt andra orsaker än bara träget hårt arbete från den inhemska stammen.

Yankeee
2007-05-18, 11:47
Läser du dina egna inlägg överhuvudtaget?

Visa var jag har skrivit att alla som röstar på sd är slödder och efterblivna.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 11:48
Det var väl träget arbete av finländska och ungerska invandrare? Kanske också jugoslaver? + att Sverige inte deltog i 2vk gjorde ju att ni hade ett stort försprång.

Deceiver85
2007-05-18, 11:49
Det intressanta är ju att de som levde i den där idyllen aldrig uppfattade den sådan. De var aldrig intresserade av att stanna kvar där. Det är en myt som aldrig existerat.

Sveriges framgångar under femtio- och sextiotal hade helt andra orsaker än bara träget hårt arbete från den inhemska stammen.

Ändå säger du att Sverige hade framgångar under 50- och 60-talet? Hur ska du ha det? Var Sverige bra eller dåligt på 50-talet? Och vad berodde framgångarna på?

Deceiver85
2007-05-18, 11:50
Visa var jag har skrivit att alla som röstar på sd är slödder och efterblivna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2299107&postcount=31

Jay-Z
2007-05-18, 11:50
Som Henrik Schyffert kanske skulle säga det:

In Sweden vi har the sverigedemokrat, something that you in the Amerika kallar for redneck.

Yankeee
2007-05-18, 11:50
Ändå säger du att Sverige hade framgångar under 50- och 60-talet? Hur ska du ha det? Var Sverige bra eller dåligt på 50-talet? Och vad berodde framgångarna på?

Att sverige inte behövda bygga upp landet och armer pga att man stog utanför de stora krigen?

Jay-Z
2007-05-18, 11:51
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2299107&postcount=31

Det är två olika kategorier han syftar på:

1) Outbildade
2) Slödder

Cilia
2007-05-18, 11:52
När majoriteten av alla inlägg om SD hittills har varit "alla sverigedemokrater är slödder och efterblivna!!!11!!one!!!" så blir det lätt hänt att man sätter sig i försvarsställning.
sant, dom kan jag hantera.
Dom som är läskiga är dom välutbildade som har ordets gåva och som ändå av ngn anledning sympatiserar med SD. Dom är farliga. Dom är jag rädd för.

Yankeee
2007-05-18, 11:52
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2299107&postcount=31

Jag ser då inte att det står "alla som röstar på sd är slödder och efterblivna". Återigen, LÄS och tänk efter. Det börjar bli jobbigt att hela förklara för att du inte fattar vad som står.

Deceiver85
2007-05-18, 11:53
Att sverige inte behövda bygga upp landet och armer pga att man stog utanför de stora krigen?

Naturligtvis, våran "neutralitet" i krigen gav oss ett rejält försprång, men utöver det? Finsk Sisu är inne på rätt spår...

strong-man
2007-05-18, 11:53
spelar ingen roll vilka ursäkter ni har för att inte inse verkligheten sd kommer in i riksdagen i nästa val i all fall :thefinger

Deceiver85
2007-05-18, 11:55
Jag ser då inte att det står "alla som röstar på sd är slödder och efterblivna". Återigen, LÄS och tänk efter. Det börjar bli jobbigt att hela förklara för att du inte fattar vad som står.

Hur vore ifall du gjorde det själv innan du började häva ur dig en massa dynga?

Eddie Vedder
2007-05-18, 11:56
spelar ingen roll vilka ursäkter ni har för att inte inse verkligheten sd kommer in i riksdagen i nästa val i all fall :thefinger

Det här var ju ett konstruktivt inlägg.

Kan du inte bidra till debatten behöver du inte skriva i tråden.

hultman
2007-05-18, 11:59
Det är knappast någon nyhet att invandringen skapat stora problem för Sverige som stat. Välfärdsstater upprätthålls knappast om fri invandring är dess signum. Men faktum kvarstår: vi har en enorm obebodd yta i landet, och sänker vi bidrag och skatter så finns det ingen anledning att begränsa invandringen överhuvudtaget. Det är även fel att ge sig på produkten av dålig integrationspolitik när själva problemet inte kopplas till en folkström av invandrare.

Patrik Cutler
2007-05-18, 12:01
Eftersom den gemene SD-väljaren som jag träffat är ovanligt korkad och dum - och obildad, vilket inte är samma sak som outbildad - och dessutom i grunden verkar vara malltillverkad, är det lätt att dra andra slutsatser.

hoppas du inte gör några liknelser med mej personligen?

dom sd väljarna jag har träffat har varit, tro det eller ej, helt VANLIGA svenssons(!) med fötterna på jorden. har träffat betydligt mer korkade o dumma personer som företräder andra partier. tycker det är lågt att skriva som du gör. man är inte idiot för att man röstar på sd.

Jay-Z
2007-05-18, 12:02
Det är knappast någon nyhet att invandringen skapat stora problem för Sverige som stat.


Jag kanske har bott under ett täcke sedan 1985 eller nåt, men enorma problem - vilka?

strong-man
2007-05-18, 12:03
fan va lågt att plocka bort inlägg till och med lägre än glocalnet :thefinger

Deceiver85
2007-05-18, 12:03
Men faktum kvarstår: vi har en enorm obebodd yta i landet, och sänker vi bidrag och skatter så finns det ingen anledning att begränsa invandringen överhuvudtaget. Det är även fel att ge sig på produkten av dålig integrationspolitik när själva problemet inte kopplas till en folkström av invandrare.

Grattis till trådens första intellektuella initiativ till debatt!

Hur skall man tackla problemet med den dåliga integrationen? Många riksdagspolitiker verkar ha kapitulerat och stuckit huvuden i sanden, minsta kritik av invandringspolitiken stämplas omedelbart som rasism.

Vi i SD ser den stora mängden invandrare som direkt kopplat till problemet med integrationspolitiken, vi har inte kapacitet att integrera så många människor på så pass kort tid. Med undantag för några moderater (som senare gått med i SD) och Ny Demokrati har ytterst få yttrat sig om att det kanske vore lämpligt att minska på invandringen.

Yes
2007-05-18, 12:05
spelar ingen roll vilka ursäkter ni har för att inte inse verkligheten sd kommer in i riksdagen i nästa val i all fall :thefinger
Det vore iof sjukt roligt om det stämmer. SD skulle sitta som en riktigt elak finne i röven på alla etablerade partier. Nackdelen är väl att man ständigt kommer få höra detta tjat om invandringen men jag tror det kommer övervägas av den komiska aspekten.

Deceiver85
2007-05-18, 12:06
Det vore iof sjukt roligt om det stämmer. SD skulle sitta som en riktigt elak finne i röven på alla etablerade partier. Nackdelen är väl att man ständigt kommer få höra detta tjat om invandringen men jag tror det kommer övervägas av den komiska aspekten.

Efter 16 års tystnad så kanske det vore dags att kunna föra kritiska debatter om invandringen även i riksdagen.

Cilia
2007-05-18, 12:08
Efter 16 års tystnad så kanske det vore dags att kunna föra kritiska debatter om invandringen även i riksdagen.
men problemet är väl att ni inte gör det utan för en debatt med låga argument. När det nu sen visar sig att ni beter er precis som det ni kritiserar så tappar ju det ännu mer trovärdighet

Patrik Cutler
2007-05-18, 12:09
Efter 16 års tystnad så kanske det vore dags att kunna föra kritiska debatter om invandringen även i riksdagen.

rasist!

Osten80
2007-05-18, 12:10
Jag har aldrig träffat en Sverigedemokrat som givit intrycket av att vara intelligent.
Precis som Yankeee säger, utgörs Sd:s väljare oftast av slödder och folk som helt enkelt inte greppar "the big picture"
De behöver inte nödvändigtvis vara lågutbildade, men de jag har träffat har varit väldigt dåligt bildade och enkelspåriga.

Jag blir faktiskt lite orolig när jag tänker på hur många det finns i det här landet som saknar förmågan att inse att det är deras åsikter som är ett problem, inte de människor de kämpar mot.

Cilia
2007-05-18, 12:11
Jag har aldrig träffat en Sverigedemokrat som givit intrycket av att vara intelligent.


det har jag gjort.
hade en lärare på FEK på stockholms univ som visade sig tillhöra dom kretsarna. Men han var det inte öppet.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 12:14
Jag skulle gissa mej till att många i den gamla "adels överklassen" sympatiserar med SD. Och dessa är väl bildade?

Kurash
2007-05-18, 12:15
Jag skulle gissa mej till att många i den gamla "adels överklassen" sympatiserar med SD. Och dessa är väl bildade?

Ian och Bert?

Deceiver85
2007-05-18, 12:15
men problemet är väl att ni inte gör det utan för en debatt med låga argument. När det nu sen visar sig att ni beter er precis som det ni kritiserar så tappar ju det ännu mer trovärdighet

Vi själva ser inte argumenten som "låga", som att invandrare är överrepresenterade i brottstatistik, att islam i många fall är en västfientlig religion som inte går att kombinera med liberal demokrati, att det finns ett åsiktsförtryck i Sverige som förhindrar att myndigheter och enskilda personer uttrycket sig kritiskt mot invandringen.

Lägre än glocalnet?

130kg finsk sisu
2007-05-18, 12:19
Vill tillägga att det här med miniroiteter inte är en lätt sak. Jag lever i den finlandssvenska minioriteten i Finland. Fortfarande trots att vi levt 1000 år tillsammans så fortsättningsvis kan man bli nedslagen pga av sitt språk...

hultman
2007-05-18, 12:20
Grattis till trådens första intellektuella initiativ till debatt!

Hur skall man tackla problemet med den dåliga integrationen? Många riksdagspolitiker verkar ha kapitulerat och stuckit huvuden i sanden, minsta kritik av invandringspolitiken stämplas omedelbart som rasism.

Vi i SD ser den stora mängden invandrare som direkt kopplat till problemet med integrationspolitiken, vi har inte kapacitet att integrera så många människor på så pass kort tid. Med undantag för några moderater (som senare gått med i SD) och Ny Demokrati har ytterst få yttrat sig om att det kanske vore lämpligt att minska på invandringen.

Jag sympatiserar inte med åsikten om att invandrarna är problemet. Det grundas nog snarare i tron att folkhemspolitiken fungerar även om vi adderar fler till cirkusen. Logiskt nog har Sverige haft problem med att hålla ett moderat skattetryck, och om vi bekämpar problemet genom att höja skatterna så begränsar vi företagandet och utvecklingen på lång sikt. Att avveckla alla former av bidrag och subventioner är nog gynnsamt för en överväldigande merpart av befolkningen, och i synnerhet för de företag som inte subventioneras, och som dessutom är i majoritet.

Cilia
2007-05-18, 12:20
Vi själva ser inte argumenten som "låga", som att invandrare är överrepresenterade i brottstatistik, att islam i många fall är en västfientlig religion som inte går att kombinera med liberal demokrati, att det finns ett åsiktsförtryck i Sverige som förhindrar att myndigheter och enskilda personer uttrycket sig kritiskt mot invandringen.

Lägre än glocalnet?
men argumenten att ni är överrepsenterade när det gäller betalninganmärkningar och bidragsberoende räknas inte som argument?

Sen kan man diskutera hur det blev som det blev?
Det är i mina ögon mer intressant

Kurash
2007-05-18, 12:20
islam i många fall är en västfientlig religion

På samma sätt som att västvärlden i många fall är islamfientlig. Det blir knappast bättre förrän någon sträcker ut en hand.

hultman
2007-05-18, 12:21
Jag kanske har bott under ett täcke sedan 1985 eller nåt, men enorma problem - vilka?

Du har inte märkt att vissa länder sprungit ikapp och förbi Sverige under de senaste, låt säga, 20 åren?

Kurash
2007-05-18, 12:22
Du har inte märkt att vissa länder sprungit ikapp och förbi Sverige under de senaste, låt säga, 20 åren?

Och det skyller du enkom på invandring?

hultman
2007-05-18, 12:22
Vi själva ser inte argumenten som "låga", som att invandrare är överrepresenterade i brottstatistik, att islam i många fall är en västfientlig religion som inte går att kombinera med liberal demokrati, att det finns ett åsiktsförtryck i Sverige som förhindrar att myndigheter och enskilda personer uttrycket sig kritiskt mot invandringen.

Lägre än glocalnet?

Vi bor inte i en liberal demokrati, och ej heller vill Sd göra det.

hultman
2007-05-18, 12:23
Och det skyller du enkom på invandring?

Nej. Jag skyller fortfarande på ett högt skattetryck, precis som i posten en bit ovanför.

Cilia
2007-05-18, 12:23
Du har inte märkt att vissa länder sprungit ikapp och förbi Sverige under de senaste, låt säga, 20 åren?
jag hänger inte med.
hur skulle SDs politik bidra till att vi skulle ha en högre/starkare utveckling än vi har nu?
Vad beror det på att andra länder sprungit i kapp?


Sen är frågan vad SDs medlemmar ska leva på om vi sänker skattetrycket och minskar rätten till bidrag?

shadowfire
2007-05-18, 12:24
Jag tolkar det så att SD lockar personer som själva har misslyckats i samhället. Och i stället för att se sitt eget ansvar och hur man kan förbättra sin situation så försöker man hitta en syndabock och här har man hittat invandrarna för dom kan man lätt peka ut för dom ser inte ut som vanliga "svensson" och dom har andra vanor och seder vilket gör dom till ett hot.

Att klaga på att andra behöver hjälp av samhället när man själv behöver det är dubbelmoral. SD försöker hävda att dom har rätt till hjälpen för att dom hade turen att vara födda i det här landet. Men ser man till deras inkomst och till hur dom beter sig med betalningar av sina räkningar etc så är dom ju inte direkt med och bidrar till det samhälle dom vill ha. Då kanske man skulle bli diskvalificerad att bo i landet?

Väl talat cillen, bra tolkning/analys.

shut teh face
2007-05-18, 12:24
Jak tycker man ska ge jopp ot ala invandrarna, och båstad

Patrik Cutler
2007-05-18, 12:25
nån som minns reportaget i valstugorna för nåt år sen? där man gick in i valstugorna (främst moderaternas, men även nåt annat partis), o frågade om synen på invandringen bla, med dold kamera? när den dolda kameran var på vågade politikerna säga öppet vad dom tyckte, men när repportern avslöjade att han hade filmat allt med dold kamera, o frågade om politikern verklkigen stod för allt han sa, lät det typ: nääääääääää....ooooonej...DET har jag aldrig sagt...det måste ni ha missuppfattat.

så ser det ut i sverige.

så beter sej dom flesta på detta forumet, tiger om sin åsikt.

hultman
2007-05-18, 12:25
jag hänger inte med.
hur skulle SDs politik bidra till att vi skulle ha en högre/starkare utveckling än vi har nu?
Vad beror det på att andra länder sprungit i kapp?


Sen är frågan vad SDs medlemmar ska leva på om vi sänker skattetrycket och minskar rätten till bidrag?

Spelar du dum eller har du helt enkelt ingen lust att läsa vad jag skriver? Det är knappast någon hemlighet att invandring hämmar ett lands utveckling om invandringen leder till högre arbetslöshet än tidigare.

Cilia
2007-05-18, 12:27
Spelar du dum eller har du helt enkelt ingen lust att läsa vad jag skriver? Det är knappast någon hemlighet att invandring hämmar ett lands utveckling om invandringen leder till högre arbetslöshet än tidigare.
jag kanske är dum för jag spelar inte.
Seriöst så förstår jag inte hur SDs politik skulle hjälpa Sverige som samhälle
så upplys mig gärna

hultman
2007-05-18, 12:31
jag kanske är dum för jag spelar inte.
Seriöst så förstår jag inte hur SDs politik skulle hjälpa Sverige som samhälle
så upplys mig gärna

Jag har aldrig påstått att Sd-politik skulle hjälpa Sverige. Av principiella skäl är jag starkt emot begränsning av invandring, och finansiella integrationsproblem motverkas helt av försvinnande låga bidragskostnader och subventioner.

Yes
2007-05-18, 12:32
Efter 16 års tystnad så kanske det vore dags att kunna föra kritiska debatter om invandringen även i riksdagen.
Ni har ju inte förstått hur det hela funkar. Att tjaffsa om invandring genererar främst missnöjesröster. Det kanske nätt och jämt räcker för att SD ska komma in i riksdagen men för etablerade partier kan det vara politiskt självmord om inte frågan hanteras väldigt delikat. Tomt snack om integration och mångkultur är det som gäller.

I verkligheten är dock sossarna mycket bättre på att stänga ute invandrare än vad ni någonsin kommer bli. Det förstår du väl att fackföreningarna inte vill ha hit folk som är beredda att jobba för lägre lön än svenskar, och gud nåde dem som jobbar svart. Ni kan väl som bäst få lite fler skolor att sjunga nationalsången och eventuellt stänga ute några fler polska säsongsarbetare.

Som jag ser det verkar SD främst vara en samling inkompetenta sossar som inte riktigt har lärt sig hur man spelar politik än.

Deceiver85
2007-05-18, 12:32
men argumenten att ni är överrepsenterade när det gäller betalninganmärkningar och bidragsberoende räknas inte som argument?

De är väl mer ett trovärdighetsproblem snarare än att vi har utformat vår politik fel. Inget parti har helt felfria medlemmar, men givetvis är ett problem ifall så många som en har problem med kronofogden, men det diskvalificerar väl inte folk för att få föra fram sina åsikter om andra frågor?

På samma sätt som att västvärlden i många fall är islamfientlig. Det blir knappast bättre förrän någon sträcker ut en hand.

Västvärlden och islam är inte kompatibla, från något håll, inte nu iallafall.

Vi bor inte i en liberal demokrati, och ej heller vill Sd göra det.

Korrigering, vi bor i en socialliberal demokrati och SD vill leva i socialkonservativ demokrati.

hultman
2007-05-18, 12:35
Korrigering, vi bor i en socialliberal demokrati och SD vill leva i socialkonservativ demokrati.

Försök inte. Subtrahera alla former av liberal från din beskrivning av läget.

strong-man
2007-05-18, 12:38
Alla snackar om outbildade o välutbildade det blir alltså outbildad= fattig och välutbildad=rik eller hur??

Då kan det var så här Rik bor i ett finare/Dyrt område= lite invandrare ser inga problem

Fattig bor i ett sämre område/billigt = mycket invandare ser problemen syran blir våltagen brosan rånad på mobilen mm

Vilket blir rik ser inga problem röstar på den som pratar bäst ser gullig ut i tv debaten

fattig röstar på dom som ser deras problem i vardagen

shadowfire
2007-05-18, 12:39
Spelar du dum eller har du helt enkelt ingen lust att läsa vad jag skriver? Det är knappast någon hemlighet att invandring hämmar ett lands utveckling om invandringen leder till högre arbetslöshet än tidigare.

Har du i huvudtaget någon aning om hur det ser ut för ett land som har en mer begränsad invandring? Sett en eskimå bli insnöad i en Igloo någon gång?

Hur vore det o se helhetsbilden istället? Har du i huvudtaget sett vilka fördelar invandring/mångkulturellt samhälle faktiskt har till ett lands utveckling med? Eller väljer du bara att se sådant du vill se?

Cilia
2007-05-18, 12:39
De är väl mer ett trovärdighetsproblem snarare än att vi har utformat vår politik fel. Inget parti har helt felfria medlemmar, men givetvis är ett problem ifall så många som en har problem med kronofogden, men det diskvalificerar väl inte folk för att få föra fram sina åsikter om andra frågor?
problemet för er är väl inte att ni har några medlemmar som inte är helt felfria utan att det mer är en struktur bland alla er medlemmar.

Deceiver85
2007-05-18, 12:40
Jag sympatiserar inte med åsikten om att invandrarna är problemet. Det grundas nog snarare i tron att folkhemspolitiken fungerar även om vi adderar fler till cirkusen. Logiskt nog har Sverige haft problem med att hålla ett moderat skattetryck, och om vi bekämpar problemet genom att höja skatterna så begränsar vi företagandet och utvecklingen på lång sikt. Att avveckla alla former av bidrag och subventioner är nog gynnsamt för en överväldigande merpart av befolkningen, och i synnerhet för de företag som inte subventioneras, och som dessutom är i majoritet.

Men att avveckla alla former av bidrag och subventioner kommer i början slå undan fötterna för många som idag är hopplöst beroende av bidrag (1/3 av SDs politiker bland annat :D) och då har staten tappat sitt syfte enligt mig. Staten skall kunna erbjuda stöd till dess medborgare.

Ni har ju inte förstått hur det hela funkar. Att tjaffsa om invandring genererar främst missnöjesröster. Det kanske nätt och jämt räcker för att SD ska komma in i riksdagen men för etablerade partier kan det vara politiskt självmord om inte frågan hanteras väldigt delikat. Tomt snack om integration och mångkultur är det som gäller.

Klart vi förstår hur det funkar, mer än väl. Sverigedemokraterna skulle kunna sälja ut sig själva helt och börja yra om integration och att mångkultur är det enda rätta för Sverige (och allt annat är rasism), men vilken nytta gör det när 7 riksdagspartier redan gör det? Det finns invandrarkritiska röster i samhället som måste fångas upp och representeras i riksdagen. Precis som att Miljöpartiet en gång kom in i riksdagen på en enda fråga, miljön, så kommer SD nå riksdagen på invandringsfrågan. Vi ser hur det gått i Danmark och Norge.

hultman
2007-05-18, 12:40
Har du i huvudtaget någon aning om hur det ser ut för ett land som har en mer begränsad invandring? Sett en eskimå bli insnöad i en Igloo någon gång?

Hur vore det o se helhetsbilden istället? Har du i huvudtaget sett vilka fördelar invandring/mångkulturellt samhälle faktiskt har till ett lands utveckling med? Eller väljer du bara att se sådant du vill se?

Kan inte du heller läsa? JAG ÄR EMOT BEGRÄNSAD INVANDRING. FAKTUM ÄR ATT JAG ÄR FÖR FRI RÖRLIGHET I HELA VÄRLDEN. JAG TYCKER ATT JAG, DU OCH RANDOM LOLPLUCKE SKA FÅ BO VAR FAN JAG/DU/HAN VILL.

Förstår du?

strong-man
2007-05-18, 12:41
nån som minns reportaget i valstugorna för nåt år sen? där man gick in i valstugorna (främst moderaternas, men även nåt annat partis), o frågade om synen på invandringen bla, med dold kamera? när den dolda kameran var på vågade politikerna säga öppet vad dom tyckte, men när repportern avslöjade att han hade filmat allt med dold kamera, o frågade om politikern verklkigen stod för allt han sa, lät det typ: nääääääääää....ooooonej...DET har jag aldrig sagt...det måste ni ha missuppfattat.

så ser det ut i sverige.

så beter sej dom flesta på detta forumet, tiger om sin åsikt.

+10

hultman
2007-05-18, 12:42
Men att avveckla alla former av bidrag och subventioner kommer i början slå undan fötterna för många som idag är hopplöst beroende av bidrag (1/3 av SDs politiker bland annat :D) och då har staten tappat sitt syfte enligt mig. Staten skall kunna erbjuda stöd till dess medborgare.

Staten ska, i utbyte mot lite frihet, säkra invånarnas rätt till att leva. Statens syfte är inte att tvinga folk till beroende av bidrag och subventioner. Tycker inte du att alla ska spela på lika villkor?

Deceiver85
2007-05-18, 12:42
problemet för er är väl inte att ni har några medlemmar som inte är helt felfria utan att det mer är en struktur bland alla er medlemmar.

Så du menar att det inte finns en enda SD-medlem som är helt felfri? Du vet att det inkluderar mig? Rent jävla skitsnack! Håll dig till saklig och understödd kritik eller håll käften. :furious:

z_bumbi
2007-05-18, 12:42
Det är knappast någon hemlighet att invandring hämmar ett lands utveckling om invandringen leder till högre arbetslöshet än tidigare.

För att ett land ska kunna utvecklas behövs det en tillräckligt stor grupp människor som inte har arbete, om man dessutom ser till att den gruppen är högutbildad och "hungrig" att utveckla sin situation så ökar chanserna att företagandet hittar nya vägar. Därmed inte sagt att den gruppen ska vara svältande för då flyttar människor istället bort från landet.
Invandringen till Sverige har varit en förutsättning för att vi ska ha kunnat utvecklats industriellt de sista 500 åren (minst) så jag är inte med på hur den har lett till högre arbetslöshet?

Jag vet att jag är i minoritet men jag vill öka invandringen till Sverige med en 30-50 000 människor/år under ett antal år framöver.

shadowfire
2007-05-18, 12:43
De är väl mer ett trovärdighetsproblem snarare än att vi har utformat vår politik fel. Inget parti har helt felfria medlemmar, men givetvis är ett problem ifall så många som en har problem med kronofogden, men det diskvalificerar väl inte folk för att få föra fram sina åsikter om andra frågor?
Skulle vara intressant att se hur deras penningpolitik skulle se ut.

"Vi i SD vill höja antalet betalningspåminnelser till minst 10 innan man går till kronofogden!"

Lite roligt är det allt med dubbelmoralen... man ska inte kasta sten i glashus stämmer ju alldeles utmärkt i detta fall. Eller uttrycket att man bör sopa framför sin egen dörr innan man gnäller på städfirman.

Trance
2007-05-18, 12:43
Jag skulle nog bara vilja säga att angreppen på SD och dess väljare i denna tråden är rätt tragiska. Riktigt låga generaliseringar och jag vet inte om dess väljare "inte fattar vad det handlar om" mer än vanliga väljare:

-"Detta förslaget kommer förbättra förutsättningarna för sjukvården samt göra företagen i Sverige mycket mer konkurrenskraftiga"

-"NENENEJEJEJEEJE, jag får 50 kronor mindre i plånboken varje månad, det läste jag i tidningen. Jag forsätter att rösta blått/rött som vanligt utan att läsa manifesten".

Själv ser jag det som rätt enkelt, förutom de klassiska rasisterna eller nationalisterna så får SD röster från dem som stöter på det negativa med invandring och misslyckad integration. Att rösta för att försöka få bort det negativa ur sin närhet är väl inte sämre än att rösta för att få mer trygghet när man står utan jobb t.ex.

Yes
2007-05-18, 12:43
Klart vi förstår hur det funkar, mer än väl. Sverigedemokraterna skulle kunna sälja ut sig själva helt och börja yra om integration och att mångkultur är det enda rätta för Sverige (och allt annat är rasism), men vilken nytta gör det när 7 riksdagspartier redan gör det? Det finns invandrarkritiska röster i samhället som måste fångas upp och representeras i riksdagen. Precis som att Miljöpartiet en gång kom in i riksdagen på en enda fråga, miljön, så kommer SD nå riksdagen på invandringsfrågan. Vi ser hur det gått i Danmark och Norge.
Om du förstått vad jag försökte säga hade du tagit med andra och tredje stycket i mitt inlägg och inte skrivit det här ovan.

hultman
2007-05-18, 12:44
nån som minns reportaget i valstugorna för nåt år sen? där man gick in i valstugorna (främst moderaternas, men även nåt annat partis), o frågade om synen på invandringen bla, med dold kamera? när den dolda kameran var på vågade politikerna säga öppet vad dom tyckte, men när repportern avslöjade att han hade filmat allt med dold kamera, o frågade om politikern verklkigen stod för allt han sa, lät det typ: nääääääääää....ooooonej...DET har jag aldrig sagt...det måste ni ha missuppfattat.

så ser det ut i sverige.

så beter sej dom flesta på detta forumet, tiger om sin åsikt.

Att politiker formar sina åsikter efter väljare är välkänt. Enligt samma metodik säljer sportbilsfanatiska bilförsäljare tråkbilar och säger till den ena att det viktigaste med bilen är att förflytta sig, och till den andra att man måste ha 350 hästkrafter i en bil för att den ska vara rolig. Dynamik kallas det.

Deceiver85
2007-05-18, 12:44
Staten ska, i utbyte mot lite frihet, säkra invånarnas rätt till att leva. Statens syfte är inte att tvinga folk till beroende av bidrag och subventioner. Tycker inte du att alla ska spela på lika villkor?

Staten tvingar inte någon till bidrag. Om vi ska ta ett extremfall, noll bidrag och noll skatt kommer slå ut alla utom startkapital! För att alla ska kunna spela på lika villkor så gäller det att de har samma utgångspunkt, vilket långt ifrån alla har idag.

Cilia
2007-05-18, 12:45
Så du menar att det inte finns en enda SD-medlem som är helt felfri? Du vet att det inkluderar mig? Rent jävla skitsnack! Håll dig till saklig och understödd kritik eller håll käften. :furious:
din makt att påverka mig att hålla käften är typ lika med noll, sorry.
du kan använda din dominanta machoattityd på fjollorna i din omgivning som tycker du är en man som vågar slå på dom som ligger.

Jag har aldrig sagt att alla inom SD är sånna utan att det var mer en struktur än några enstaka medlemmar. Du bör lära dig läsa korrekt innan du börjar argumentera. Däremot tror jag inte att det finns en enda felfri SD-medlem och det bygger jag på att jag inte tror det finns någon enda felfri människa. I så fall vore ni nämligen freak som var felfria

Cilia
2007-05-18, 12:47
Staten tvingar inte någon till bidrag. Om vi ska ta ett extremfall, noll bidrag och noll skatt kommer slå ut alla utom startkapital! För att alla ska kunna spela på lika villkor så gäller det att de har samma utgångspunkt, vilket långt ifrån alla har idag.
du är då en hejare på att argumentera. Varför ta sånna ytterligheter så det inte ens är värt mödan att besvara?

Men, nej staten tvingar ingen till bidrag varfö det är intressant att så många SD-medlemmar är beroende av just bidrag

shadowfire
2007-05-18, 12:48
Så du menar att det inte finns en enda SD-medlem som är helt felfri? Du vet att det inkluderar mig? Rent jävla skitsnack! Håll dig till saklig och understödd kritik eller håll käften. :furious:

Försök debattera som en vuxen person och sänk testonivån på inläggen.

Deceiver85
2007-05-18, 12:48
Skulle vara intressant att se hur deras penningpolitik skulle se ut.

"Vi i SD vill höja antalet betalningspåminnelser till minst 10 innan man går till kronofogden!"

Lite roligt är det allt med dubbelmoralen... man ska inte kasta sten i glashus stämmer ju alldeles utmärkt i detta fall. Eller uttrycket att man bör sopa framför sin egen dörr innan man gnäller på städfirman.

Vi har lärt av mästarna i riksdagen...

hultman
2007-05-18, 12:48
För att ett land ska kunna utvecklas behövs det en tillräckligt stor grupp människor som inte har arbete, om man dessutom ser till att den gruppen är högutbildad och "hungrig" att utveckla sin situation så ökar chanserna att företagandet hittar nya vägar. Därmed inte sagt att den gruppen ska vara svältande för då flyttar människor istället bort från landet.
Invandringen till Sverige har varit en förutsättning för att vi ska ha kunnat utvecklats industriellt de sista 500 åren (minst) så jag är inte med på hur den har lett till högre arbetslöshet?

Jag vet att jag är i minoritet men jag vill öka invandringen till Sverige med en 30-50 000 människor/år under ett antal år framöver.

Jag väljer en jämförelse. Om vi tar in fem miljoner ryssar som inte får jobb, hur tror du då att situationen ser ut i en välfärdsstat?

Jorgen
2007-05-18, 12:48
Om tråden skall få fortsätta leva är det dags att plocka upp den ett par snäpp.

Tack på förhand.

Deceiver85
2007-05-18, 12:49
Jag har aldrig sagt att alla inom SD är sånna utan att det var mer en struktur än några enstaka medlemmar. Du bör lära dig läsa korrekt innan du börjar argumentera. Däremot tror jag inte att det finns en enda felfri SD-medlem och det bygger jag på att jag inte tror det finns någon enda felfri människa. I så fall vore ni nämligen freak som var felfria

Du motsäger dig själv!

hultman
2007-05-18, 12:51
Staten tvingar inte någon till bidrag. Om vi ska ta ett extremfall, noll bidrag och noll skatt kommer slå ut alla utom startkapital! För att alla ska kunna spela på lika villkor så gäller det att de har samma utgångspunkt, vilket långt ifrån alla har idag.

Varför skulle frånvaron av bidrag frånta alla möjligheter till förändring, menar du? För övrigt undrar jag varför alla måste "spela på lika villkor". Gör alla det idag? Om inte - varför?

Tanken har aldrig slagit dig att man kan få jobb, och således öka sitt kapital?

hultman
2007-05-18, 12:51
Du motsäger dig själv!

Nej, det gör hon inte. Hon säger att ingen människa är felfri, precis som verkligheten förefallar.

Patrik Cutler
2007-05-18, 12:52
jag kanske är dum för jag spelar inte.
Seriöst så förstår jag inte hur SDs politik skulle hjälpa Sverige som samhälle
så upplys mig gärna

det som håller på o hända nu är en massiv avveckling av en kultur. den svenska kulturen. jag anser att en invånare ska ha rätten att känna att han/hon tillhör ett land. det som händer inför flera miljoner stängda ögon just nu är att mat i svenska skolor byts ut för att passa vissa religioner, flickor i skolsalarna ska få sitta med burka på sej, "den blomstertid nu kommer" ska inte få spelas på skolavslutningarna, som inte heller ska få vara i kyrkorna. moskeer börjar poppa upp här o var i sverige, det är ok att ha skyltar på engelska "bed and breakfast" utmed vägarna, poliser ska få ha turbaner där dom springer runt, osv osv. på grund av att dels finns det för mycket fegisar som inte vågar säga ifrån, o dels för att vi nu har så många invandrare i sverige som naturligtvis är för sådana förändringar. SD vågar säga emot. på så sätt kan sd hjälpa samhället sverige

Cilia
2007-05-18, 12:53
Du motsäger dig själv!
nope, det gör jag inte.
att inte vara felfri är inte detsamma som att planerat utnyttja samhället.
jag menar att alla har rätt att göra några fel men det är inte det man gör när man behöver 10 betalningsanmärkningar innan man ska få besök från fogden. I normala fall behöver man inte ens 1.

Jag pratar om att man kan åka på en parkeringsbot eller liknande. Den typen av fel är mänskligt att begå.

Deceiver85
2007-05-18, 12:54
Varför skulle frånvaron av bidrag frånta alla möjligheter till förändring, menar du? För övrigt undrar jag varför alla måste "spela på lika villkor". Gör alla det idag? Om inte - varför?

Tanken har aldrig slagit dig att man kan få jobb, och således öka sitt kapital?

Jobb ökar kapitalet, men har du inte rika föräldrar så kommer du knappast överleva tills du fått ett jobb, eller?

hultman
2007-05-18, 12:56
Jobb ökar kapitalet, men har du inte rika föräldrar så kommer du knappast överleva tills du fått ett jobb, eller?

Syftet med låg skatt är just att alla ska kunna tjäna bra med pengar, eller hur?

Rataxes
2007-05-18, 12:57
Västvärlden och islam är inte kompatibla, från något håll, inte nu iallafall.Det här skulle inte kunna vara helt sant eftersom det de facto finns muslimer som lever i västvärlden och är i harmoni med dess lagar och sociala struktur, det är inte islam utan fundamentalism mer specifikt som är inkompatibelt med liberalism och demokrati.

Men nog om det, det vore mer intressant att höra hur du (ni, SD) tror att utvecklingen av västvärldens relation med den islamiska världen skulle påverkas av att vi barrikaderade oss mot den? Vill du se ett fullskaligt krig mot islam på sikt eller?

Cilia
2007-05-18, 12:58
det som håller på o hända nu är en massiv avveckling av en kultur. den svenska kulturen. jag anser att en invånare ska ha rätten att känna att han/hon tillhör ett land. det som händer inför flera miljoner stängda ögon just nu är att mat i svenska skolor byts ut för att passa vissa religioner, flickor i skolsalarna ska få sitta med burka på sej, "den blomstertid nu kommer" ska inte få spelas på skolavslutningarna, som inte heller ska få vara i kyrkorna. moskeer börjar poppa upp här o var i sverige, det är ok att ha skyltar på engelska "bed and breakfast" utmed vägarna, poliser ska få ha turbaner där dom springer runt, osv osv. på grund av att dels finns det för mycket fegisar som inte vågar säga ifrån, o dels för att vi nu har så många invandrare i sverige som naturligtvis är för sådana förändringar. SD vågar säga emot. på så sätt kan sd hjälpa samhället sverige
jag tror att samhällen hela tiden är i utveckling. Jag tror inte ens du skulle vilja ha den kultur som fanns i Sverige för ett par hundra år sedan. Det kanske går mycket fortare nu än tidigare pga hur omvärlden ser ut med de olika medierna och transportfordon vi har. Jag förstår att det är skrämmande för många som inte riktigt känner att dom hänger med och som är rädda för förändring. Men jag tror inte man kan stoppa utvecklingen och jag tror inte man kan skylla på andra för att vi förändras och vår kultur förändras. Om du vill behålla den "svenska" kulturen (vad det nu innebär) så står det dig fritt. Det behöver inte innebära att andra inte kan få ha annan kultur.

Men jag kunde inte annat än le lite åt ditt exempel på bed & breakfast-skyltar. Att tro att det har med invandring att göra är nästan gulligt. Min första gissning var att det hade med turism att göra och chansen för våra medborgare att dra in lite mer till bytesbalansen. But my bad

z_bumbi
2007-05-18, 12:58
Jag väljer en jämförelse. Om vi tar in fem miljoner ryssar som inte får jobb, hur tror du då att situationen ser ut i en välfärdsstat?

Vad har det med hur situationen i Sverige idag ser ut att göra?

Om du iställer plockar ut 20 000 ryssar med matematisk högskoleexamen och ger dem ett år för att uppgradera sin utbildning efter svenska behov så tror jag få högteknologiska företag skulle tacka nej.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 12:59
Jag lever i ett samhälle där invandrarnas del är 1,5%. Och de flesta invandrare är norrmän och svenskar. Dvs man kan säga att jag lever i ett en-kulturellt samhälle om vi frånser från finska-svenska språket.
Jag tycker att vårt liv här är bra. Traditioner vidhåller man. Kriminaliteten är lika med 0.
Jag vet inte hur det skulle vara om Finland och min hemkommun skulle tagit emot mycket invandrare. Kanske skulle det ha varit bättre kanske sämre.

Jag har full förståelse för att många vill ha tillbaka "det svenska folkhemmet"(som kanske aldrig funnits?) men jag tycker att KD,M, C och S skulle kunnat skött detta med att bevara en sund nationalkänsla. Och på samma gång kunnat integrera invandrarna.

Men som sagt jag är ju insnöad här. Kanske jag skulle trivas utmärkt i nån invandrartät ort? Jag vet inte, huvudsaken är ju att man har jobb och kompisar. Det först nämnda saknar invandrarna i Sverige vad jag förstått?

En annan intressant vinkel är hur olika invandrare lyckas i sitt nya land. T.ex i Finland har man problem med Somalier av någon anledning, medans Vitnameser, araber och bosnier integrerats mycket väl. Men detta är en generalisering. Men stämmer ganska så bra.

Deceiver85
2007-05-18, 13:00
Syftet med låg skatt är just att alla ska kunna tjäna bra med pengar, eller hur?

Men vissa kommer tjäna mer pengar än andra, vilket kan vara rättvist, men för nästa generation så kommer de med rika föräldrar ha tillgång till dyrare/bättre utbildning och med högre utbildning kommer högre löner. Du ser inget problem med detta?

Patrik Cutler
2007-05-18, 13:01
jag tror att samhällen hela tiden är i utveckling. Jag tror inte ens du skulle vilja ha den kultur som fanns i Sverige för ett par hundra år sedan. Det kanske går mycket fortare nu än tidigare pga hur omvärlden ser ut med de olika medierna och transportfordon vi har. Jag förstår att det är skrämmande för många som inte riktigt känner att dom hänger med och som är rädda för förändring. Men jag tror inte man kan stoppa utvecklingen och jag tror inte man kan skylla på andra för att vi förändras och vår kultur förändras. Om du vill behålla den "svenska" kulturen (vad det nu innebär) så står det dig fritt. Det behöver inte innebära att andra inte kan få ha annan kultur.

Men jag kunde inte annat än le lite åt ditt exempel på bed & breakfast-skyltar. Att tro att det har med invandring att göra är nästan gulligt. Min första gissning var att det hade med turism att göra och chansen för våra medborgare att dra in lite mer till bytesbalansen. But my bad

jag påstod aldrig att det hade med invandringen att göra. hela mitt inlägg handlade om vad som håller på att hända med hela sverige, att vi förlorar våran kultur. och att sd vill ändra på saken

hultman
2007-05-18, 13:03
Vad har det med hur situationen i Sverige idag ser ut att göra?

Om du iställer plockar ut 20 000 ryssar med matematisk högskoleexamen och ger dem ett år för att uppgradera sin utbildning efter svenska behov så tror jag få högteknologiska företag skulle tacka nej.

Det har väldigt mycket med situationen att göra. Idag är invandrare överrepresenterade i arbetslöshetsstatistiken. Att du inte ser något problem med det när vi diskuterar landets utveckling är förvånande. Anledningarna till arbetslösheten är irrelevanta, men det kostar skattebetalarna, och landets utveckling, en hel del att så många går utan arbete.

hultman
2007-05-18, 13:04
Men vissa kommer tjäna mer pengar än andra, vilket kan vara rättvist, men för nästa generation så kommer de med rika föräldrar ha tillgång till dyrare/bättre utbildning och med högre utbildning kommer högre löner. Du ser inget problem med detta?

Varför är det ett problem att vissa tjänar bättre än andra? Menar du på fullaste allvar att barn till rika har helt andra förutsättningar idag än barn till fattiga?

Cilia
2007-05-18, 13:04
Jag lever i ett samhälle där invandrarnas del är 1,5%. Och de flesta invandrare är norrmän och svenskar. Dvs man kan säga att jag lever i ett en-kulturellt samhälle om vi frånser från finska-svenska språket.
Jag tycker att vårt liv här är bra. Traditioner vidhåller man. Kriminaliteten är lika med 0.
Jag vet inte hur det skulle vara om Finland och min hemkommun skulle tagit emot mycket invandrare. Kanske skulle det ha varit bättre kanske sämre.

Jag har full förståelse för att många vill ha tillbaka "det svenska folkhemmet"(som kanske aldrig funnits?) men jag tycker att KD,M, C och S skulle kunnat skött detta med att bevara en sund nationalkänsla. Och på samma gång kunnat integrera invandrarna.

Men som sagt jag är ju insnöad här. Kanske jag skulle trivas utmärkt i nån invandrartät ort? Jag vet inte, huvudsaken är ju att man har jobb och kompisar. Det först nämnda saknar invandrarna i Sverige vad jag förstått?

En annan intressant vinkel är hur olika invandrare lyckas i sitt nya land. T.ex i Finland har man problem med Somalier av någon anledning, medans Vitnameser, araber och bosnier integrerats mycket väl. Men detta är en generalisering. Men stämmer ganska så bra.
jag hänger inte med
menar du på allvar att det inte finns någon kriminalitet i Finland?
Alla knvibråk som är på helgerna när ni har druckit enorma mängder vodka, är det bara ett trevligt kulturellt inslag?



jag vet inte om jag skulle vilja leva i den värld där vi inte kan tillåta människor att förflytta sig över landsgränserna.

Vi i Sverige har tagit emot väldigt många finska medborgare som inte direkt bidrar på ett positivt sätt till vår samhällsutveckling. Men dom är ändå välkomna här. Jag har undervisat i finska klasser där barnen är tredje generationens invandrare och ändå knappt pratar svenska. För mig är det skrämmande och jag tycker synd om dom för deras utsikter för att kunna leva ett liv där dom kan välja vad dom vill bli är oerhört begränsade. Men ska vi kasta ut dom? nej, det kan jag inte se. Men det har inte med hudfärg att göra om man blir en "bra" invånare

Cilia
2007-05-18, 13:05
jag påstod aldrig att det hade med invandringen att göra. hela mitt inlägg handlade om vad som håller på att hända med hela sverige, att vi förlorar våran kultur. och att sd vill ändra på saken
de exempel du tog pekade på att du menade invandringen iaf när jag läste det. Men om det inte är invandringen ni är ute efter så förstår jag inte hur ni ska kunna hindra oss att förlora vår "kultur"? Ska ni stoppa utvecklingen? Vi är inte avskärmade från resten av världen

Deceiver85
2007-05-18, 13:05
Men nog om det, det vore mer intressant att höra hur du (ni, SD) tror att utvecklingen av västvärldens relation med den islamiska världen skulle påverkas av att vi barrikaderade oss mot den? Vill du se ett fullskaligt krig mot islam på sikt eller?

Eftersom fundamentalistisk islam är så västfientlig så tycker jag det är bättre att utestänga den snarare än att föra den oansvarsfulla invandringspolitik som många länder i väst gör idag. Det, om nåt, kommer på sikt leda till fullskaligt krig mot islam, och på hemmaplan dessutom.

Pez
2007-05-18, 13:06
det som håller på o hända nu är en massiv avveckling av en kultur. den svenska kulturen. jag anser att en invånare ska ha rätten att känna att han/hon tillhör ett land.
Och du menar att det är förbjudet nu?
det som händer inför flera miljoner stängda ögon just nu är att mat i svenska skolor byts ut för att passa vissa religioner,
Ja för fan - jag håller med. På min tid så fick vi Spaghetti och köttfärssås, hawaii-gryta och piroger. Bort med den där utländska spisen ffs! :D
flickor i skolsalarna ska få sitta med burka på sej,
Ja, när vi ändå ska förbjuda klädesplagg så anser jag nog att vi kan kapa haremsbyxor, bomberjackor och långt hår (hippiejävlar!)
och "den blomstertid nu kommer" ska inte få spelas på skolavslutningarna, som inte heller ska få vara i kyrkorna. moskeer börjar poppa upp här o var i sverige,
Det finns en del synagogor, buddhistiska tempel etc också.. ska vi bränna upp dom?
Mitt enskilt största problem med skolavslutningar är och kommer alltid att vara att jag fick sitta och genomlida alldeles för många av dom. Ge ungarna lite afrikanska rytmer och salsa ffs!
det är ok att ha skyltar på engelska "bed and breakfast" utmed vägarna,
Så.. du menar att svenska skall vara det enda tillåtna språket i Sverige?
Hur gör vi med danska? Det står en "Polsemannen"-vagn på Medis här i sthlm.. jag har svårt att förstå vad det står på skylten, kan SD hjälpa mig med det? Är det en terrorist kanske?
poliser ska få ha turbaner där dom springer runt, osv osv. på grund av att dels finns det för mycket fegisar som inte vågar säga ifrån, o dels för att vi nu har så många invandrare i sverige som naturligtvis är för sådana förändringar. SD vågar säga emot. på så sätt kan sd hjälpa samhället sverige
Ja, jag tycker att det var bättre förr. När inga invandrare fanns och polisen kallades "konstapeln" och jagade efter "Berra Bus" och "Åke-kåkfarare" med den vita batongen i högsta hugg. Men jag är ingen fegis heller, som alla andra sk. "svenskar" uppenbarligen är. Så kanske jag är invandrare..kanske tom..en sån där neger (!).. vem vet. Vet du?

Sen vet jag iofs inte hur många invandrare som jobbar aktivt med att få upp "Bed&Breakfast"-skyltar där ute i landet.. det kanske är ett reellt problem, vad vet jag?

130kg finsk sisu
2007-05-18, 13:06
Utryckte mej suddigt men i min hemkommun är kriminaliteten lika med 0.
Gällande hela landet är det mycket varierande.

Deceiver85
2007-05-18, 13:07
Varför är det ett problem att vissa tjänar bättre än andra? Menar du på fullaste allvar att barn till rika har helt andra förutsättningar idag än barn till fattiga?

Ingen annan än en fullfjädrad moderat kan påstå annat. Även om det har blivit bättre på sistone så finns det fortfarande tydliga mönster där barn till akademiker också blir akademiker och att arbetares barn också blir arbetare.

Baha
2007-05-18, 13:08
"Vi i Sverige har tagit emot väldigt många finska medborgare som inte direkt bidrar på ett positivt sätt till vår samhällsutveckling"

är det så eller skojar du?

hultman
2007-05-18, 13:08
Jag lever i ett samhälle där invandrarnas del är 1,5%. Och de flesta invandrare är norrmän och svenskar. Dvs man kan säga att jag lever i ett en-kulturellt samhälle om vi frånser från finska-svenska språket.
Jag tycker att vårt liv här är bra. Traditioner vidhåller man. Kriminaliteten är lika med 0.
Jag vet inte hur det skulle vara om Finland och min hemkommun skulle tagit emot mycket invandrare. Kanske skulle det ha varit bättre kanske sämre.

Jag har full förståelse för att många vill ha tillbaka "det svenska folkhemmet"(som kanske aldrig funnits?) men jag tycker att KD,M, C och S skulle kunnat skött detta med att bevara en sund nationalkänsla. Och på samma gång kunnat integrera invandrarna.

Men som sagt jag är ju insnöad här. Kanske jag skulle trivas utmärkt i nån invandrartät ort? Jag vet inte, huvudsaken är ju att man har jobb och kompisar. Det först nämnda saknar invandrarna i Sverige vad jag förstått?

En annan intressant vinkel är hur olika invandrare lyckas i sitt nya land. T.ex i Finland har man problem med Somalier av någon anledning, medans Vitnameser, araber och bosnier integrerats mycket väl. Men detta är en generalisering. Men stämmer ganska så bra.

Jag skiter fullständigt i ord som "svensk kultur", "folkhemskänsla" och "nationalkänsla". Det känns en aning förlegat att försöka leva i det förflutna.

hultman
2007-05-18, 13:09
Ingen annan än en fullfjädrad moderat kan påstå annat. Även om det har blivit bättre på sistone så finns det fortfarande tydliga mönster där barn till akademiker också blir akademiker och att arbetares barn också blir arbetare.

Sluta nu. Anledningen till att akademikers barn blir akademiker och arbetares barn blir arbetare har absolut ingenting att göra med utomfamiljära faktorer. De har exakt samma möjligheter att studera.

z_bumbi
2007-05-18, 13:11
Jag vet inte, huvudsaken är ju att man har jobb och kompisar. Det först nämnda saknar invandrarna i Sverige vad jag förstått?

Det är ganska många som "joppa på bruket" i Sverige så helt utan jobb står invandrarna inte. Att komma hit som flykting under en lågkonjuktur har däremot inte visat sig vara någon höjdare om man vill komma in på arbetsmarknaden och här har politiker, utbildningsväsendet och näringslivet missat grovt de sista 20 åren. Det hade inte varit så svårt att få till en bra språkundervisning samt validerat eventuella betyg med kortare utbildningar och på sätt både skapat ett kontaktnät och tagit bort känslan av osäkerhet hos många arbetsgivare över kunskapsnivå och språket.

Cilia
2007-05-18, 13:12
"Vi i Sverige har tagit emot väldigt många finska medborgare som inte direkt bidrar på ett positivt sätt till vår samhällsutveckling"

är det så eller skojar du?
jag skojar inte men jag menar att så måste det få vara.
vi kan inte stå vid gränserna och välja ut dom vi tycker är högpresterande.
vilken typ av samhälle skulle vi få då

NiXPhoenix
2007-05-18, 13:13
Oj, lång tråd på bara ett par timmar, här går det undan.


Reagerade lite på en på några frågor i dagens tidning till SSUs eventuellt nya ledare.


"Vad vill du att SSU ska driva?

Det är viktigt att prata om att Sverige är ett mångkulturellt land. Det verkar inte alla ha fattat, så det behövs nästan en folkbildningskampanj."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15478529.asp


Sverige kanske kan klassas som ett mångkulturellt land, men alla kanske inte vill det, hallå??

130kg finsk sisu
2007-05-18, 13:14
du skiter i det fullständigt. Men det finns dem som inte gör det. Oh de kommer troligtvis att rösta på SD eftersom M,KD,C och S som skulle kunnat ta vara på denna känsla på ett sunt sätt inte har gjort det.

Och hultman varför så hårda ord. "Skiter fullständigt..." osv jag trodde du hade bättre ordföråd och inteligens...

Pez
2007-05-18, 13:17
Ingen annan än en fullfjädrad moderat kan påstå annat. Även om det har blivit bättre på sistone så finns det fortfarande tydliga mönster där barn till akademiker också blir akademiker och att arbetares barn också blir arbetare.

Sluta nu. Anledningen till att akademikers barn blir akademiker och arbetares barn blir arbetare har absolut ingenting att göra med utomfamiljära faktorer. De har exakt samma möjligheter att studera.

Vad i hel är det för fel på att vara "arbetare" då? :Virro
Ffs.. det är ju knappast så att man får räkmacka bara för att man är "akademiker" nuförtiden. Även om vissa utbildningar ger bra jobb med bra lön så är det ju knappast så att man går på knäna bara för att man är "arbetare" i dagens sverige. Förhållandet är väl i vissa fall helt omvänt snarare.

Deceiver85
2007-05-18, 13:17
Sluta nu. Anledningen till att akademikers barn blir akademiker och arbetares barn blir arbetare har absolut ingenting att göra med utomfamiljära faktorer. De har exakt samma möjligheter att studera.

Nej, de har inte EXAKT samma möjligheter. Arbetarbarn har helt annorlunda förutsättningar från hemmet att ta upp högre studier. Kanske måste de jobba för att hjälpa till med försörjningen hemma, det är inte helt ovanligt även idag.

Jag kan berätta för egen del att jag är en klassisk arbetarunge, pappa är mekaniker och mamma jobbar i skolkök. Jag har haft NOLL uppmuntring och påtryckning hemifrån från att börja plugga på universitet, vilket jag har gjort ändå. Jag har däremot kursare som har nationalekonomer och läkare till föräldrar och de har haft en enorm uppbackning hemifrån att de är tvungna att plugga på universitet.

Med undantaget att jag bröt mitt klassmönster, kom inte och säg att rika och fattiga barn har samma möjligheter att få högre utbildning, för det har dem inte?

NiXPhoenix
2007-05-18, 13:18
"Vi i Sverige har tagit emot väldigt många finska medborgare som inte direkt bidrar på ett positivt sätt till vår samhällsutveckling"

är det så eller skojar du?


Jag tror tyvärr det stämmer till stor del, har släkt i Eskilstuna. En ganska stökig stad med mycket brottslighet, i alla fall för 5-10 år sen.
Där bor just många finnar och även en del folk från baltländerna.
Självklart inte bara de som stökar i den stan, men ändå.

shadowfire
2007-05-18, 13:18
hahaaah, fan pez du hann före mig, jag var precis på väg att posta något liknande.. :D

hultman
2007-05-18, 13:18
du skiter i det fullständigt. Men det finns dem som inte gör det. Oh de kommer troligtvis att rösta på SD eftersom M,KD,C och S som skulle kunnat ta vara på denna känsla på ett sunt sätt inte har gjort det.

Och hultman varför så hårda ord. "Skiter fullständigt..." osv jag trodde du hade bättre ordföråd och inteligens...

Vad, exakt, menar du med "svensk kultur", "folkhemskänsla" och "nationalkänsla"? Jag vill inte arbeta på bruket eller i fabriken, gå miste om att läsa på högskola, kunna resa utomlands, kunna bo utomlands, leva utan dagens teknik eller gå miste om allt positivt som skapats på väldigt kort tid.

Pez
2007-05-18, 13:19
Oj, lång tråd på bara ett par timmar, här går det undan.


Reagerade lite på en på några frågor i dagens tidning till SSUs eventuellt nya ledare.


"Vad vill du att SSU ska driva?

Det är viktigt att prata om att Sverige är ett mångkulturellt land. Det verkar inte alla ha fattat, så det behövs nästan en folkbildningskampanj."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15478529.asp


Sverige kanske kan klassas som ett mångkulturellt land, men alla kanske inte vill det, hallå??
De driver sin skit och SD driver sin skit. Ingen har rätt, alla har fel.
Sen möts vi i mitten och accepterar nåt som är rätt vettigt. Politik. :)

Patrik Cutler
2007-05-18, 13:20
de exempel du tog pekade på att du menade invandringen iaf när jag läste det. Men om det inte är invandringen ni är ute efter så förstår jag inte hur ni ska kunna hindra oss att förlora vår "kultur"? Ska ni stoppa utvecklingen? Vi är inte avskärmade från resten av världen

i verkligheten är inte utveckling och invandring samma sak.

Tolkia
2007-05-18, 13:21
i verkligheten är inte utveckling och invandring samma sak.
Inte heller invandring och regression/degeneration, vad jag vet. Vilket man får säga att du antyder ganska grovt.

shadowfire
2007-05-18, 13:21
det som håller på o hända nu är en massiv avveckling av en kultur. den svenska kulturen. jag anser att en invånare ska ha rätten att känna att han/hon tillhör ett land. det som händer inför flera miljoner stängda ögon just nu är att mat i svenska skolor byts ut för att passa vissa religioner, flickor i skolsalarna ska få sitta med burka på sej, "den blomstertid nu kommer" ska inte få spelas på skolavslutningarna, som inte heller ska få vara i kyrkorna. moskeer börjar poppa upp här o var i sverige, det är ok att ha skyltar på engelska "bed and breakfast" utmed vägarna, poliser ska få ha turbaner där dom springer runt, osv osv. på grund av att dels finns det för mycket fegisar som inte vågar säga ifrån, o dels för att vi nu har så många invandrare i sverige som naturligtvis är för sådana förändringar. SD vågar säga emot. på så sätt kan sd hjälpa samhället sverige

Detta var det absolut roligaste inlägg jag läst hittils i tråden. Med en sådan verklighetsförankring så förstår jag rädslan för det mångkulturella.

hultman
2007-05-18, 13:22
Vad i hel är det för fel på att vara "arbetare" då? :Virro
Ffs.. det är ju knappast så att man får räkmacka bara för att man är "akademiker" nuförtiden. Även om vissa utbildningar ger bra jobb med bra lön så är det ju knappast så att man går på knäna bara för att man är "arbetare" i dagens sverige. Förhållandet är väl i vissa fall helt omvänt snarare.

Hehe. Jag är fullt medveten om att jag säkerligen, åtminstone till en början, kommer att tjäna sämre än mina polare som gick yrkesförberedande linjer på gymnasiet.

Deciever:
Jo, de har exakt samma möjligheter. Mina föräldrar är välutbildade och tjänar bra med pengar, men jag har heller aldrig blivit tvingad att läsa särskilt mycket. Jag ser inte varför det är synd om dig i jämförelse, eller varför du försöker samla alla akademikerbarn som en homogen grupp.

shadowfire
2007-05-18, 13:23
Ingen annan än en fullfjädrad moderat kan påstå annat. Även om det har blivit bättre på sistone så finns det fortfarande tydliga mönster där barn till akademiker också blir akademiker och att arbetares barn också blir arbetare.

I Sverige har verkligen alla samma möjlighet att studera osv, så ser inte problemet. Alla ska inte vara akemediker heller, vi behöver både och.

hultman
2007-05-18, 13:24
det som håller på o hända nu är en massiv avveckling av en kultur. den svenska kulturen. jag anser att en invånare ska ha rätten att känna att han/hon tillhör ett land. det som händer inför flera miljoner stängda ögon just nu är att mat i svenska skolor byts ut för att passa vissa religioner, flickor i skolsalarna ska få sitta med burka på sej, "den blomstertid nu kommer" ska inte få spelas på skolavslutningarna, som inte heller ska få vara i kyrkorna. moskeer börjar poppa upp här o var i sverige, det är ok att ha skyltar på engelska "bed and breakfast" utmed vägarna, poliser ska få ha turbaner där dom springer runt, osv osv. på grund av att dels finns det för mycket fegisar som inte vågar säga ifrån, o dels för att vi nu har så många invandrare i sverige som naturligtvis är för sådana förändringar. SD vågar säga emot. på så sätt kan sd hjälpa samhället sverige

Det som händer, och har hänt, är att folket helt enkelt inte bryr sig om de inte får sjunga nationalsången i skolan, att de inte bryr sig om att det "ploppar upp moskéer här och var", och att den svenska kulturen du proklamerar för inte står särskilt högt i kurs.

Pez
2007-05-18, 13:26
i verkligheten är inte utveckling och invandring samma sak.

Ska du anamma en protektionistisk syn på det svenska samhället och kulturen så är det nog i väst du ska bygga murar.. "folkhemmet" kanske blir ommålat av muslimer, men det är USA som asfalterar över det. :D

Deceiver85
2007-05-18, 13:26
Det som händer, och har hänt, är att folket helt enkelt inte bryr sig om de inte får sjunga nationalsången i skolan, att de inte bryr sig om att det "ploppar upp moskéer här och var", och att den svenska kulturen du proklamerar för inte står särskilt högt i kurs.

Inte så konstigt egentligen när riksdagen de senaste 25 åren har lärt ut att mångkultur är sanningen (TM)

EDIT: Är det bara jag som saknar JWZRD i denna tråd?

Patrik Cutler
2007-05-18, 13:28
Det som händer, och har hänt, är att folket helt enkelt inte bryr sig om de inte får sjunga nationalsången i skolan, att de inte bryr sig om att det "ploppar upp moskéer här och var", och att den svenska kulturen du proklamerar för inte står särskilt högt i kurs.

dom bryr sej visst. dom var faktiskt riktigt arga ett tag. men sen vågade dom inte säga mer.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 13:28
Jag bor inte i Sverige så jag kan inte säga vad svensk kultur är och vad folkhemskänsla.
Nationalkänsla borde alla veta vad det är. Eller är Sverige enda landet som är utan den?

Jag menar vart än du åker i världen är folk stolta över sitt ursprung och historia. Så även jag. Och man behöver inte vara främlingsfientlig för att hysa nationalkänsla.

Patrik Cutler
2007-05-18, 13:30
Ska du anamma en protektionistisk syn på det svenska samhället och kulturen så är det nog i väst du ska bygga murar.. "folkhemmet" kanske blir ommålat av muslimer, men det är USA som asfalterar över det. :D

det var ett svar på cilias påstående om att utveckling och invandring är samma sak. det behöver ju inte vara så eller?

hultman
2007-05-18, 13:30
Inte så konstigt egentligen när riksdagen de senaste 25 åren har lärt ut att mångkultur är sanningen (TM)

EDIT: Är det bara jag som saknar JWZRD i denna tråd?

Nja. Riksdagen som helhet har knappast "lärt ut" att mångkultur är sanning. Däremot har invandringen tillåtits samtidigt som integrationssvårigheter satt käppar i hjulet för invandrarna. Problem som grundas helt och hållet på vår politik - inte på de som kommer hit. Resultatet, invandringsfientlighet, har ständigt motverkats.

Patrik Cutler:
Nej, det finns nog väldigt få som bryr sig. Jag är dock glad att du hittat någonting du brinner för.

Pez
2007-05-18, 13:30
Hehe. Jag är fullt medveten om att jag säkerligen, åtminstone till en början, kommer att tjäna sämre än mina polare som gick yrkesförberedande linjer på gymnasiet.

Man får se till en massa faktorer bara rent ekonomiskt.
Pension, inkomst under yrkesverksamma år, studieskulder etc etc.. sen anser jag att det är vad man trivs med och vill göra som ska spela in mer än rent monetära värden, men det är ju bara en åsikt..liksom. :D

Som jämförelse kan jag ju berätta att jag har en bekant som har runt 200 högskolepoäng som inte drar in mer än 20k i månaden brutto, medans en av mina närmsta polare inte ens har en examen från gymnasiet och ändå drar han in en bit över 50k i månaden brutto.

Pez
2007-05-18, 13:35
det var ett svar på cilias påstående om att utveckling och invandring är samma sak. det behöver ju inte vara så eller?

Och mitt inlägg var en allmän respons på ditt sätt att se på hur vi ska "rädda den svenska kulturen". Jag kan rekommendera en bra SFI-kurs om det är problem med läsförståelsen som sätter käppar i hjulen för din förmåga att ta in information i en debatt som denna. :)

Deceiver85
2007-05-18, 13:36
Nja. Riksdagen som helhet har knappast "lärt ut" att mångkultur är sanning. Däremot har invandringen tillåtits samtidigt som integrationssvårigheter satt käppar i hjulet för invandrarna. Problem som grundas helt och hållet på vår politik - inte på de som kommer hit. Resultatet, invandringsfientlighet, har ständigt motverkats.

1975 fastslog riksdagen att man skulle skrota den gamla assimilationspolitiken (invandrarna anpassar sig till Sverige) och att Sverige skulle vara ett mångkulturellt land (Sverige skulle anpassa sig efter invandrarna). Och det har fungerat bra, folk tror på vad de etablerade politikerna säger, de sväljer sossarnas tjat om mångkultur, "allah ska med" osv.

När Nordmans första skiva släpptes fick den recensionen att den "luktade folkhemsnationalism och hade en brun underton"! Det säger betydligt mer om det svenska samhällsklimatet än om Nordmans musik...

130kg finsk sisu
2007-05-18, 13:38
Sen blir jag lite sned på dej hultman som får mej att vara en SD förespråkare, då jag försöker beskriva hur jag lever utan att ta ställning vad som är bättre eller sämre. Jag lever i ett samhälle som SDare vill ha, tror jag iaf... ( jag grundar mej på att det vara en svensk hit för nån vecka sen, jag frågade vad han tyckte om Österbotten, han sa: "Som Sverige utan invandrare")
Och jag vet inte hur det är att leva i ett mångkulturellt samhälle. Som sagt kanske jag skulle trivas utmärkt... Är det då fel att vara nyfiken i denna diskussion och försöka komma med lite inlägg?

hultman
2007-05-18, 13:40
Man får se till en massa faktorer bara rent ekonomiskt.
Pension, inkomst under yrkesverksamma år, studieskulder etc etc.. sen anser jag att det är vad man trivs med och vill göra som ska spela in mer än rent monetära värden, men det är ju bara en åsikt..liksom. :D

Som jämförelse kan jag ju berätta att jag har en bekant som har runt 200 högskolepoäng som inte drar in mer än 20k i månaden brutto, medans en av mina närmsta polare inte ens har en examen från gymnasiet och ändå drar han in en bit över 50k i månaden brutto.

Ja. Inkomst baseras näppeligen enbart på utbildning. Det är välkänt, och svårigheterna med att få valuta för sin utbildning är särskilt eklatant i just Sverige.

Deceiver85
2007-05-18, 13:41
Sen blir jag lite sned på dej hultman som får mej att vara en SD förespråkare, då jag försöker beskriva hur jag lever utan att ta ställning vad som är bättre eller sämre. Jag lever i ett samhälle som SDare vill ha, tror jag iaf... ( jag grundar mej på att det vara en svensk hit för nån vecka sen, jag frågade vad han tyckte om Österbotten, han sa: "Som Sverige utan invandrare")

Och jag vet inte hur det är att leva i ett mångkulturellt samhälle. Som sagt kanske jag skulle trivas utmärkt... Är det då fel att vara nyfiken i denna diskussion och försöka komma med lite inlägg?

Nu finns det ju ingen svensk kultur och inga svenskar heller, men om vi finns så är det något vi svenskar är väldigt bra på att är påpeka för andra hur dåliga de är jämfört med oss själva! ;)

Pez
2007-05-18, 13:42
Ja. Inkomst baseras näppeligen enbart på utbildning. Det är välkänt, och svårigheterna med att få valuta för sin utbildning är särskilt eklatant i just Sverige.

I mångt och mycket är det nog ett problem som bottnar i att vi ser utbildning i sig själv som en dygd. *screwy*

hultman
2007-05-18, 13:43
Sen blir jag lite sned på dej hultman som får mej att vara en SD förespråkare, då jag försöker beskriva hur jag lever utan att ta ställning vad som är bättre eller sämre. Jag lever i ett samhälle som SDare vill ha, tror jag iaf... ( jag grundar mej på att det vara en svensk hit för nån vecka sen, jag frågade vad han tyckte om Österbotten, han sa: "Som Sverige utan invandrare")
Och jag vet inte hur det är att leva i ett mångkulturellt samhälle. Som sagt kanske jag skulle trivas utmärkt... Är det då fel att vara nyfiken i denna diskussion och försöka komma med lite inlägg?

Nej. Jag tycker att det är intressant att diskutera med Sd:are. Skillnaden mellan dig och mig är dock uppenbar. Medan jag umgås med mina polare från både Sverige och alla världens länder sitter du hemma och tänker på hur det var att arbeta i bruket.

Deciever:
Ärligt talat nu, varför är du så rädd för andra ideal än de allmänt vedertagna för flera år sedan?

hultman
2007-05-18, 13:46
I mångt och mycket är det nog ett problem som bottnar i att vi ser utbildning i sig själv som en dygd. *screwy*

Det håller jag inte med. Problemet rotar sig snarare i Sveriges svårigheter att konkurrera på världsmarknaden, och således är det ganska svårt att få tag på ett välbetalt arbete. Jag är fortfarande övertygad om att Sverige, och svenskarna, tjänar enorma pengar på att sänka skatter och subventioner rejält.

Rataxes
2007-05-18, 13:49
Eftersom fundamentalistisk islam är så västfientlig så tycker jag det är bättre att utestänga den snarare än att föra den oansvarsfulla invandringspolitik som många länder i väst gör idag. Det, om nåt, kommer på sikt leda till fullskaligt krig mot islam, och på hemmaplan dessutom.Hur stor andel av den invandringsström som SD vill stoppa tror du består av fundamentalistiska muslimer som är mer inne på någon gigantisk konspiratorisk kulturell erövring av västvärlden än att skapa sig en fredlig tillvaro för sig själv och sina anhöriga?

Jag undrar också vad du tror händer med potentiella "problematiska" invandrare som nekas inträde, upphör de att vara ett problem eftersom de inte är ett problem just hos oss, just nu? (bortsett från den i och för sig rätt rimliga möjligheten att de helt enkelt avlider vid gränsen) Minskar antalet människor som utvandrar över halva jordklotet från desperata förhållanden för att de inte tillåts ta vägen någonstans?

I korthet, du svarade inte på min fråga utan valde att lyfta fram de problem som finns idag som skulle lösas av att frysa invandringen, utan att ägna någon tanke åt dess möjliga negativa konsekvenser på större skala.

Pez
2007-05-18, 13:49
Det håller jag inte med. Problemet rotar sig snarare i Sveriges svårigheter att konkurrera på världsmarknaden, och således är det ganska svårt att få tag på ett välbetalt arbete. Jag är fortfarande övertygad om att Sverige, och svenskarna, tjänar enorma pengar på att sänka skatter och subventioner rejält.

Att utbilda folk inom sektorer där övertalighet i form av arbetskraft och kompetens råder ser jag som ett argument som passar väl in i det som du beskriver. Så jag ser inte vad i det jag säger som motsäger det du säger.

NiXPhoenix
2007-05-18, 13:50
EDIT: Är det bara jag som saknar JWZRD i denna tråd?



Han kanske faktiskt jobbar, kan ju vara en god idé. ;)

130kg finsk sisu
2007-05-18, 13:53
Jag umgås med främst finlandssvenskar men även många riksvenskar, finnar, några bosnier och en marockan så jag kan inte tro att jag är så insnöad. Visst kan jag sitta hemma och lyssna på gamla männsikors historier samt läsa någon historiebok. Men jag fattar inte vad som är fel med göra det?

EDIT: Vad är ett "bruk"????:(

Patrik Cutler
2007-05-18, 13:53
Och mitt inlägg var en allmän respons på ditt sätt att se på hur vi ska "rädda den svenska kulturen". Jag kan rekommendera en bra SFI-kurs om det är problem med läsförståelsen som sätter käppar i hjulen för din förmåga att ta in information i en debatt som denna. :)

var har jag uppvisat tecken på att ha dålig läsförståelse? det var ju snarare DU som inte förstod vad JAG skrev.

hultman
2007-05-18, 13:54
Att utbilda folk inom sektorer där övertalighet i form av arbetskraft och kompetens råder ser jag som ett argument som passar väl in i det som du beskriver. Så jag ser inte vad i det jag säger som motsäger det du säger.

Det förändrar inte det faktum att det med största sannolikhet bildas fler jobb inom samtliga sektorer om företagens lönsamhet ökar. Men visst, flummiga utbildningar och överskjutande utbildade inom flera områden förbättrar knappast lönevillkor eller möjlighet att få arbete.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 13:58
Jag glömde att jag har en rysk vän som sommarjobbar varje sommar här. Men jag minns säkert inte honom pga att promillehalten är oftast 3,5+ då vi träffas...

Pez
2007-05-18, 13:59
var har jag uppvisat tecken på att ha dålig läsförståelse? det var ju snarare DU som inte förstod vad JAG skrev.

Ptja.. du bemötte mitt argument med en fråga och irrelevant påstående. Det tyder väl på att du inte förstod den kombination av bokstäver jag plitade ner?

NiXPhoenix
2007-05-18, 14:04
Jag umgås med främst finlandssvenskar men även många riksvenskar, finnar, några bosnier och en marockan så jag kan inte tro att jag är så insnöad. Visst kan jag sitta hemma och lyssna på gamla männsikors historier samt läsa någon historiebok. Men jag fattar inte vad som är fel med göra det?

EDIT: Vad är ett "bruk"????:(



Ett bruk är lite av en småskalig industri som fanns förr i tiden, säg 1700- och 1800-talet och innan dess.
Brukade ofta (nästan alltid?) ligga vid en något vattendrag för att få vatten till skovelhjulet som drev blåsbälgen. Nåt i den stilen. De smälte alltså fram metaller och gjorde sen ofta verktyg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruk

130kg finsk sisu
2007-05-18, 14:06
ok. Tack. Intressant.

Här där jag bor har det alltid varit jordbrk som gällt och kusinknull enligt JWZRD!;)

Patrik Cutler
2007-05-18, 14:06
Ptja.. du bemötte mitt argument med en fråga och irrelevant påstående. Det tyder väl på att du inte förstod den kombination av bokstäver jag plitade ner?

du skjuter dej själv i foten

Pez
2007-05-18, 14:08
du skjuter dej själv i foten

Det var inte bra, jag som ska träna ben om en timme. :/

Eddie Vedder
2007-05-18, 14:09
Ett bruk är lite av en småskalig industri som fanns förr i tiden, säg 1700- och 1800-talet och innan dess.
Brukade ofta (nästan alltid?) ligga vid en något vattendrag för att få vatten till skovelhjulet som drev blåsbälgen. Nåt i den stilen. De smälte alltså fram metaller och gjorde sen ofta verktyg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruk

Dessa bruk som för övrigt har överlevt till stor del tack vare invandrad arbetskraft, från öst främst (Finland i synnerhet).

Nu däremot effektiviseras och globaliseras dom gamla hederliga bruken, säljs till andra länder och folk avskedas.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 14:10
Pez, benspark kan du köra. Även bencurl. Skippa dock böjen och vadpressarna.

Patrik Cutler
2007-05-18, 14:11
Det var inte bra, jag som ska träna ben om en timme. :/

ok jag ska också dra o träna snart. kommer förmodligen inte skriva mer i denna tråd. lycka till med benträningen : )

NiXPhoenix
2007-05-18, 14:12
ok. Tack. Intressant.

Här där jag bor har det alltid varit jordbrk som gällt och kusinknull enligt JWZRD!;)



:D

Äh, ni har säkert haft en del järnbruk i Finland med, vore dumt om svenskarna inte tog till vara på resurserna. Lär ju finnas en del metaller i jorden i Finland med.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 14:13
Jo visst har det funits järnbruk, men här i Österbotten var det inte alls vanligt. Längre in i landet däreemot.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 14:19
mera att gotta sej över: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1072029,00.html


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1072098,00.html

z_bumbi
2007-05-18, 14:20
EDIT: Vad är ett "bruk"????:(

Där alla finnar hamnade när de kom till Sverige. :D Järnbruk, pappersbruk osv.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 14:23
Så björnen är nöjd över att invandrare hamnar längst ner på samhällsskalan????*popcorn*

Avesta
2007-05-18, 14:24
För ett år sedan skulle SD ha en demonstration utanför en centrumanläggning, arbetade själv den dagen och jag förvånades över att se så många människor med olika slags "men". En ung tjej som höll tal, haltande, en annan talare: någon gubbe med svart lapp för ena ögat, en annan välklädd kille med puckelrygg. Några riktigt unga killar som höll i flaggan, bredbent stående. Alldeles för unga för politik.

Det är ju onekligen många som råkat illa ut, hamnat utanför eller blivit förnedrade för sitt utseende och kroppsliga men som söker sig till partier som gärna vill skylla det mesta på en grupp människor.

En ytterst subjektiv bild.

mini
2007-05-18, 14:27
Mikael Hamrén ser inga problem att prata om kärnfamiljen samtidigt som han själv har obetalda underhåll.
– Nej, snarare tvärtom. Det visar att man är en människa och att man kan förändra sin situation, säger han.

Alf Johansson, 51, från Gällivare dömdes under 80- och 90-talen till fängelse fyra gånger, varav två för misshandel av olika kvinnor.
– Jag tycker bara att det är en merit. Om det är nån som förstår situationen för missbrukare och de som hamnat i klammeri med rättvisan är det jag, säger han.

Sickna idioter att sätta sina tillkortakommanden som fördelar. Det är nog en av orsakerna till att de finner många väljare inom samma katgori, tidigare omnämnda som lågutbildade och slödder.

130kg finsk sisu
2007-05-18, 14:33
verkligen intressant att SD är så fullt av brottsdömda.
Det borde väl befästa bilden av att de är ett missnöjeparti...

Löjtnant Blank
2007-05-18, 14:38
Sickna idioter att sätta sina tillkortakommanden som fördelar. Det är nog en av orsakerna till att de finner många väljare inom samma katgori, tidigare omnämnda som lågutbildade och slödder.
Clark Olofsson skulle bli en ypperlig justitieminister. Han om någon vet hur rättssystemet fungerar.

Ha, ha. Jag har svårt att ta SD på allvar. För mig är de bara ett gäng blinda clowner som leder varandra till nya pinsamheter.

Vinter
2007-05-18, 14:48
SD's politik handlar egentligen inte om invandringen, de flesta invandrare i Sverige är som bekant från våra nordiska grannländer.

SD's politik handlar om att märka och tala om oliktänkande och personer som aviker från massan. Dvs muslimer, folk med mörk hudfärg, homosexuella, etc.

Personer som utmärker sig genom att inte "passa in". Dit räknas inte majoriteten av de nordiska invandrarna, och nämns därför inte heller i debatten.

Det handlar helt enkelt om att märka oliktänkande och folk med icke nordiskt utseende.

TCOG
2007-05-18, 14:49
i am running fr om tha police?

z_bumbi
2007-05-18, 15:14
Så björnen är nöjd över att invandrare hamnar längst ner på samhällsskalan????*popcorn*

Jag vet inte om de som jobbade på bruket var längst ner? De jobbade och tjänade skapligt med pengar och kunde ofta köpa sig eller bygga ett hus där barnen växte upp. Anledning till att de kom till till Sverige var däremot just att det fanns jobb på bruken.

Jag skulle iofs vara ganska dum om jag klankade ner på bruksarbetarna då närmaste bruk ligger 2-3 minuters bort och det talas en hel del finska här runt omkring. :D

RösböJunior
2007-05-18, 22:07
alltså....aftonbladet är juh en sosse-tidning.

jag vill ha objektiv media.
det har väl sällan i historien grävts upp så mkt personliga saker
sen nya regeringen kom till makten? varenda person har granskats ända till barndomen.
lite låg nivå att trycka feta artiklar med detta stuk:

"Moderat hade inte bälte 1983"

+ att inte tala om SD som tydligen ska svartmålas så mkt det går.

antar att man skulle finna lika mkt om dom grävde lika hårt på den gamla regeringen,valfritt parti osv.

/opartisk.

mini
2007-05-18, 22:09
alltså....aftonbladet är juh en sosse-tidning.

jag vill ha objektiv media.
det har väl sällan i historien grävts upp så mkt personliga saker
sen nya regeringen kom till makten?

+ att inte tala om SD som tydligen ska svartmålas så mkt det går.

antar att man skulle finna lika mkt om dom grävde lika hårt på den gamla regeringen,valfritt parti osv.

/opartisk.
Opartisk my ass. Om vi nu skulle ponera att du var det är det ju bra att skiten flyter upp till ytan på några ställen. Bättre det än inte alls?

Tolkia
2007-05-18, 22:13
Svenska Dagbladet (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15477128.asp) kanske kan duga? Inte skulle jag kalla dem objektiva, men till skillnad från Aftonbladet är de ju ungefär så blå som man kan bli.

Annars tog ekot upp det igår; dem skulle jag nog egentligen klassa som mer oberoende än tidningarna.

Cilia
2007-05-18, 22:36
ni har missat det här
så länge dom är kritiska så är dom partiska.
det är så argumentationen går

Deceiver85
2007-05-18, 23:45
Svenska Dagbladet (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15477128.asp) kanske kan duga? Inte skulle jag kalla dem objektiva, men till skillnad från Aftonbladet är de ju ungefär så blå som man kan bli.

SvD refererar till Aftonbladets artikel...

PowPow
2007-05-19, 00:02
Jag tänkte skriva ett jättelångt inlägg, men jag nöjer mig med detta:


lol

Shakemynuts
2007-05-19, 02:25
Jag kan berätta för egen del att jag är en klassisk arbetarunge, pappa är mekaniker och mamma jobbar i skolkök. Jag har haft NOLL uppmuntring och påtryckning hemifrån från att börja plugga på universitet, vilket jag har gjort ändå. Jag har däremot kursare som har nationalekonomer och läkare till föräldrar och de har haft en enorm uppbackning hemifrån att de är tvungna att plugga på universitet.

Med undantaget att jag bröt mitt klassmönster, kom inte och säg att rika och fattiga barn har samma möjligheter att få högre utbildning, för det har dem inte?

Haha, du kan väl inte påstå att det är för att dina föräldrar är "arbetare" som dom inte uppmuntrar dig till att plugga vidare? Du tror inte det har att göra med att det är en brist hos dom som föräldrer?
Jag vet inte hur det kommer gå för mig med yrke, återstår att se, men hursomhelst ser jag ingen anledning till att skita i mina ungar om jag får några, självklart kommer jag att uppfostra dom att det är bra att gå i skolan och att de ska sträva efter att bli något de verkligen vill. Oavsett om det krävs gymnasie eller högskola.

Den här tråden var förövrigt sjukt rolig. :D

Salus
2007-05-19, 05:31
SD är det största skämtet i dagens svenska politik :)

Jag skäms över att mina skattepengar finansierar deras jävla parti och det irriterar mig att de lever på bidrag i samma andetag som de spottar på invandrare som är bidragstagare.

skaparn
2007-05-19, 06:58
Om bidragshyckleri vore SD's största fel vore problemet litet.

Vilket namn förresten. Sverigedemokraterna. Jag är också svensk, och demokrat. Tala om att partierna har menlösa namn. Där ska faktiskt Vänsterpartiet ha en eloge, eftersom det där inte råder några tvivel om var man står. Centern låter väl bra, men det är lite som att säga "jag är lame".

Tolkia
2007-05-19, 10:10
Angående detta att övriga medier refererar till Aftonbladet (och därmed här räknas som "partiska" aka den röde fienden) misstänker jag STARKT att det har mindre att göra med att man anser AB vara all sanningskälla än med att det faktiskt är AB som gjort undersökningen. Jag vet uppriktigt sagt inte hur man skall kunna rapportera om undersökningen och ge vettig källhänvisning utan att referera till Aftonbladet? Att hämta fakta från en källa betyder dock inte att man måste anamma källans tolkning av fakta (hur många här har skrivit argumenterande uppsatser i skolan, alt. debattinlägg, om något ni inte håller med om ...?).

Nedan en utvikning off topic:

Haha, du kan väl inte påstå att det är för att dina föräldrar är "arbetare" som dom inte uppmuntrar dig till att plugga vidare? Du tror inte det har att göra med att det är en brist hos dom som föräldrar?
Jo, faktiskt, jag tror att det har betydligt mer att göra med deras egen yrkesbakgrund än med deras kvalitet som föräldrar. Det är inte alls någon slump att visa yrken "går i familjen" - läkarbarn blir läkare, prästbarn blir präster, lärarbarn blir lärare, mekanikers barn blir mekaniker osv. Det har snarare att göra med hur vår syn på världen och vår möjlighet att se olika alternativ formas av vad vi redan vet. Ens bild av vad som är möjligt och/eller eftersträvansvärt har mycket att göra med vad man känner till/har sett. På yrkesfronten är det nog få som drömmer om att bli något de inte känner till - det är ju liksom per definition svårt.

Föräldrar vill som regel att det skall gå bra för deras barn i livet, vari oftast ingår att de skall få ett jobb som är OK och som de kan försörja sig på. Är man "arbetare" och trivs med det är det följaktligen rätt naturligt att uppmuntra barnet att slå in på den vägen; man vet att det är OK jobb som man kan leva på, typ. Den tid när en lång utbildning på universitetet säkert som amen i kyrkan gav jobb med bra betalt och hög status är sedan länge förbi, och det kan då framstå som väldigt onödigt att dra på sig stora skulder för att skaffa sig en lång utbildning som kanske leder en rakt ut i arbetslöshet.

Jag ser ingen koppling mellan att vara (eller vilja vara, eftersom väldigt få föräldrar i verkligheten kan/orkar leva upp till att vara så jäkla "bra") en bra förälder och att ens barn skaffar sig en lång utbildning; det finns även massor av föräldrar som försöker pusha sina barn i den riktningen fast barnen varken vill eller har förutsättningar och akademikerbarn som får fajtas för att "få" skaffa sig ett yrke "på golvet". Däremot är det, som Deceiver85 påpekar, alltid betydligt jobbigare att göra något utan support än att göra det med support, i synnerhet under de perioder då det går dåligt. Jag hade ett par kursare med "arbetarbakgrund" när jag lpluggade och det var tydligt att de många gånger saknade (både i betydelsen "inte hade" och i betydelsen "önskade sig") det stöd som jag och andra akademikeryngel tog för givet.

Violater
2007-05-19, 11:08
En enkel fråga till er som värnar om den svenska kulturen. Vad är svensk kultur?

Lexidos
2007-05-19, 11:12
En enkel fråga till er som värnar om den svenska kulturen. Vad är svensk kultur?

Bra fråga.. varför var det första jag tänkte på dalahäst?.. dammit jag kan inte få bort bilden i huvudet av dalahäst o knäckebröd... *gah!*

Trance
2007-05-19, 11:33
En enkel fråga till er som värnar om den svenska kulturen. Vad är svensk kultur?

Jag värnar inte om den direkt även om det känns dumt att försöka medveten förstöra den (vilket vi inte gör, förutom några få populistiska uttalanden). Men hur som helst så är den frågan rätt dum och den upprepas i varje sådan här tråd. Bärs svarade grymt på en sådan fråga i en gammal liknande tråd men orkar inte leta upp det just nu.

Violater
2007-05-19, 12:05
Jag värnar inte om den direkt även om det känns dumt att försöka medveten förstöra den (vilket vi inte gör, förutom några få populistiska uttalanden). Men hur som helst så är den frågan rätt dum och den upprepas i varje sådan här tråd. Bärs svarade grymt på en sådan fråga i en gammal liknande tråd men orkar inte leta upp det just nu.


Är frågan dum? Vilket genialiskt bra svar. Tack så hemskt mycket. Kan någon annan som är lite mer ödmjuk kanske försöka svara då?

Trance
2007-05-19, 12:11
Är frågan dum? Vilket genialiskt bra svar. Tack så hemskt mycket. Kan någon annan som är lite mer ödmjuk kanske försöka svara då?

Den är bara dum eftersom den har frågats så jäkla många gånger. Allan och jwzrd älskar att ställa den och sedan försöka peka ut småsaker som inte gäller dem och därför finns det inte.

Det är som att ställa frågan "Beskriv en enda kultur", när man sedan märker att det inte går att få in "alla" av den kulturen och ge de vissa egenskaper så märker man snabbt att ordet kultur blir helt meningslöst och existerar inte.

Violater
2007-05-19, 12:41
Den är bara dum eftersom den har frågats så jäkla många gånger. Allan och jwzrd älskar att ställa den och sedan försöka peka ut småsaker som inte gäller dem och därför finns det inte.

Det är som att ställa frågan "Beskriv en enda kultur", när man sedan märker att det inte går att få in "alla" av den kulturen och ge de vissa egenskaper så märker man snabbt att ordet kultur blir helt meningslöst och existerar inte.

Men i så fall kanske det inte finns någon svensk kultur?

Det jag undrar är bara vad det är som vissa vill bevara. Uppenbarligen är det inte helt enkelt att sätta fingret på vad svensk kultur innebär, men ändå är det så viktigt att den bevaras.

Det kanske snarare är så att det är rädslan för det som är annorlunda som gör att man försvarar den svenska kulturen? Det faktum att man inte vill att det ska ploppa upp diverse kyrkor som inte är kristna och så vidare?

Invandring medför problem, det kan man inte neka till. Men varför välja att fokusera på problemen? Vad skulle Sverige vara idag om vi inte hade haft den invandring vi har haft?

Som jag ser det är det inte invandrarnas (kul att klumpa ihop dem som om de vore en homogen grupp förresten) fel att invandringen medför problem. Vår integrationspolitik är ju totalt vansinnig. Klumpa ihop alla flyktingar på ett och samma ställe, låt dem inte skaffa jobb heller. Det absolut bästa sättet att få en invandrare integrerad i samhället är givetvis att se till att denne får ett jobb. På så vis blir han/hon en del av samhället. Hur lätt är det att anpassa sig till ett samhälle när man får sitta på en flyktingförläggning ihop med människor från hela världen? Många av dem har mer gemensamt kulturellt med etniska svenskar än med sin granne. Sen klagar vi på att de uppför sig annorlunda, är det så konstigt? Hur ska man kunna veta vad som är norm i ett land man inte vet mycket om?

Trance
2007-05-19, 12:51
Nämn enda kultur som existerar?

Violater
2007-05-19, 13:01
Nämn enda kultur som existerar?

Det är det jag menar, det är inte så lätt att plocka ut kulturer. För att en kultur ska existera krävs ett homogent folk. Om man hårdrar det existerar inga kulturer. Däremot kan jag säga att midsommarfirandet är en del av, det som i folkmun kallas, den svenska kulturen precis som nationaldagsfirandet är en del av den norska kulturen. Det betyder inte att vare sig den svenska eller den norska kulturen är statiska och definitiva. Jag tycker att korvmojar som serverar hamburgare, korv och kebab är en del av den svenska kulturen trots att samtliga maträtter som serveras där är importerade. För x antal år sedan var hamburgare näppeligen en del av den svenska kulturen.

Moskéer är inte en del av den svenska kulturen idag, men om 50 år kanske de känns lika naturliga som hamburgare, det vet vi inte. Då är det något nytt som upprör människor som vill bevara "den svenska kulturen".

Trance
2007-05-19, 13:07
Jag är ingen "försvarare av svenska kulturen" direkt, men att säga att den inte finns känns rätt fel.

Syn på chefen
Språket
Hur man talar med varandra och på vilket avstånd
Pruta eller inte pruta
Hur man hälsar
Syn på frihet
Syn på staten och vad den skall göra
Vad man äter och när på dygnet man äter
Vilka referensramar man har när det gäller TV och vad som har visats innan.
Syn på kvinnor och män, ok att bada tillsammans men inte byta om tillsammans etc.

Finns mängder av småsaker man inte tänke på som formar en dagligen och dess person. Att helt ignorera att dessa saker finns tycker jag är helt fel.

Salus
2007-05-19, 13:17
Jag är ingen "försvarare av svenska kulturen" direkt, men att säga att den inte finns känns rätt fel.

Syn på chefen
Språket
Hur man talar med varandra och på vilket avstånd
Pruta eller inte pruta
Hur man hälsar
Syn på frihet
Syn på staten och vad den skall göra
Vad man äter och när på dygnet man äter
Vilka referensramar man har när det gäller TV och vad som har visats innan.
Syn på kvinnor och män, ok att bada tillsammans men inte byta om tillsammans etc.

Finns mängder av småsaker man inte tänke på som formar en dagligen och dess person. Att helt ignorera att dessa saker finns tycker jag är helt fel.

haha, du har läst ett informationsblad för mycket :)

Det finns ingen "svensk" standard, fråga din farfar, så lär han förtälja att allt var annorlunda för 50 år sedan, fråga dina föräldrar så var det helt annorlunda när de var i din ålder.

Allt sånt ändras hela tiden, bara nationalromatiska pajasar tror att det finns en standard som skulle vara befäst i den "svenska andan".

Jag är helt övertygad att en tv-serie som "Vänner" har haft mer betydelse för mönster som du nämner än vad som hände för 50 år sedan.
Sverige var ett U-land under efterkrigstiden, vi fick till och med bidrag från Argentina under sent 40tal-tidigt 50tal då vi var så fattiga. Efter det tog vi in enormt mycket arbetskraft från balkan övriga europa, fram till mitten av 70-talet, gissa när vi gick uppåt i välfärdslistan och när stagnationen inleddes? Ja, faktiskt, man kan se ett nästintill linjärt samband, dock är jag inte naiv och tror att fler invandrare per definition genererar högre välfärd, men de är knappast problemet heller.

Trance
2007-05-19, 13:24
haha, du har läst ett informationsblad för mycket :)

Det finns ingen "svensk" standard, fråga din farfar, så lär han förtälja att allt var annorlunda för 50 år sedan, fråga dina föräldrar så var det helt annorlunda när de var i din ålder.

Allt sånt ändras hela tiden, bara nationalromatiska pajasar tror att det finns en standard som skulle vara befäst i den "svenska andan".

Jag är helt övertygad att en tv-serie som "Vänner" har haft mer betydelse för mönster som du nämner än vad som hände för 50 år sedan.
Sverige var ett U-land under efterkrigstiden, vi fick till och med bidrag från Argentina under sent 40tal-tidigt 50tal då vi var så fattiga. Efter det tog vi in enormt mycket arbetskraft från balkan övriga europa, fram till mitten av 70-talet, gissa när vi gick uppåt i välfärdslistan och när stagnationen inleddes? Ja, faktiskt, man kan se ett nästintill linjärt samband, dock är jag inte naiv och tror att fler invandrare per definition genererar högre välfärd, men de är knappast problemet heller.

Du missade poängen rätt grovt, jag säger inte att den inte ändras. Jag säger att den existerar.

Violater
2007-05-19, 13:34
Jag är ingen "försvarare av svenska kulturen" direkt, men att säga att den inte finns känns rätt fel.


Jag instämmer, men som jag skrev tidigare: "Det betyder inte att vare sig den svenska eller den norska kulturen är statiska och definitiva."

Kulturer finns, men de är inte definitiva. De människor som delar synsätt och traditioner kan sägas tillhöra samma kultur. Sen ska man också tänka på att det finns mängder av olika kulturer inom Sverige också. En Fjollträskbo och en bonde delar inte samma kultur även om båda tillhör den svenska kulturen. Geografiska och sociala aspekter spelar ofta större roll för kultur än religion och hudfärg. En muslim som är akademiker kan ha mer gemensamt, kulturellt, med än svensk akademiker än vad den svenska akademikern har med en svensk gruvarbetare.

EDIT: Jag förutsätter i mitt exempel att svenskarna inte är muslimer och att muslimen i fråga är invandrare.

NiXPhoenix
2007-05-19, 13:41
Violater:
Orkar inte skriva långa inlägg, du verkar argumentera så bra med Trance så men en fråga vill jag ställa.

Hur tusan ska vi ge invandrare jobb när det inte finns jobb för infödda svenskar? Borde man inte prioritera dem i första hand? Som arbetsgivare gör i dagsläget. Finns trots det rätt många arbetslösa.

shut teh face
2007-05-19, 13:56
Det som kommer upp för mig är midsommar, vilket jag inte firar på något särskilt "svenskt" sätt ..

Att följa svensk tradition kring firande etc känns som en gammal sedvana från 1700-talet där kyrkan bannlyste dig och din familj om du inte firade som du borde.

;)

Allan
2007-05-19, 14:19
Hur tusan ska vi ge invandrare jobb när det inte finns jobb för infödda svenskar? Borde man inte prioritera dem i första hand? Som arbetsgivare gör i dagsläget. Finns trots det rätt många arbetslösa.

Varför i hela fridens namn skulle arbetsgivare prioritera bort infödda svenskar? Jag hoppas de anställer de som är bäst lämpade, oavsett etnicitet, men tyvärr verkar motsatsförhållandet vara vanligare.
Jag tror aldrig jag träffat på en svensk advokat som kör taxi, en svensk ingenjör som städar toaletter eller en svensk läkare som står i ett skolkök.

Violater
2007-05-19, 14:27
Violater:
Orkar inte skriva långa inlägg, du verkar argumentera så bra med Trance så men en fråga vill jag ställa.

Hur tusan ska vi ge invandrare jobb när det inte finns jobb för infödda svenskar? Borde man inte prioritera dem i första hand? Som arbetsgivare gör i dagsläget. Finns trots det rätt många arbetslösa.

Är det inte bättre att invandrare får jobb och på så vis bidrar till samhället? Antingen klagas det på att de bara lever på bidrag annars klagas på att de tar "våra" jobb.

Precis som Allan skriver borde den som är mest lämpad för jobbet få tjänsten. Om en invandrare är bättre än en svensk skulle jag som arbetsgivare otvivelaktigt vilja anställa denne i första hand. Konkurrens är bra, de svenskar som blir utkonkurrerade av invandrare får helt enkelt göra något åt sin situation via exempelvis utbildning. De skulle ju lika gärna kunna ha blivit utkonkurrerade av en annan svensk.

1986
2007-05-19, 14:33
Kultur är vår tids ras-begrepp.. Skulle inte förvåna mig om vi snart har ett Uppsala Kulturbiologiskt institut!

1986
2007-05-19, 14:34
Jag tror aldrig jag träffat på en svensk advokat som kör taxi, en svensk ingenjör som städar toaletter eller en svensk läkare som står i ett skolkök.

Det har jag... de finns väl överallt nuförtiden, de svenska ungdomarna med otroligt många högskolepoäng, som knegar på donken etc.

Violater
2007-05-19, 14:39
Kultur är vår tids ras-begrepp..

Sant.

Allan
2007-05-19, 14:39
Det har jag... de finns väl överallt nuförtiden, de svenska ungdomarna med otroligt många högskolepoäng, som knegar på donken etc.

Färdiga läkare, advokater, lektorer, forskare?

Violater
2007-05-19, 14:40
Det har jag... de finns väl överallt nuförtiden, de svenska ungdomarna med otroligt många högskolepoäng, som knegar på donken etc.

Skillnaden är att de är nyutexaminerade. Invandrarna kan ha jobbat i många år som läkare etcetera men får ändå jobba som lokalvårdare i Sverige.

1986
2007-05-19, 14:44
Skillnaden är att de är nyutexaminerade. Invandrarna kan ha jobbat i många år som läkare etcetera men får ändå jobba som lokalvårdare i Sverige.

Yeah, det är sant. Jag menar bara att det är svårt för de allra flesta att få kneg nuförtiden, men visst är det svårare om man inte heter svensson.

Baha
2007-05-19, 14:47
var inte alla dessa läkare och raket forskare som körde taxi en myt /alternativt att dom varit byläkare i nån öken i sahara?

Rataxes
2007-05-19, 14:58
Jag värnar inte om den direkt även om det känns dumt att försöka medveten förstöra den (vilket vi inte gör, förutom några få populistiska uttalanden). Men hur som helst så är den frågan rätt dum och den upprepas i varje sådan här tråd. Bärs svarade grymt på en sådan fråga i en gammal liknande tråd men orkar inte leta upp det just nu.Tycker frågan är relevant så länge SD-anhängarna inte kan komma fram med en konkret avgränsning av det som de vill "värna om" (vad nu det innefattar). Att bara säga att man ska värna om den svenska kulturen funkar ju inte eftersom alla har sin subjektiva uppfattning om var den den specifikt svenska kulturen börjar och slutar som dessutom hela tiden förändras. De måste konkretisera sig, uttrycka sig i termer av enskilda idéer, värderingar och kulturyttringar som de anser utgöra den kultur man ska värna om - innan dess kan man ju inte ens diskutera eventuella förtjänster/problem med deras idé, eller sätt som detta värnande om kulturen skulle kunna förverkligas.

Pez
2007-05-19, 15:35
var inte alla dessa läkare och raket forskare som körde taxi en myt /alternativt att dom varit byläkare i nån öken i sahara?

Mja.. finns nog en hel del relativt välutbildade invandrare som inte jobbar inom sitt kompetensområde i sverige idag. Men det beror ju även till stor del att de måste komplettera sina tidigare kunskaper/studier med fackspråks-svenska samt i vissa fall gå om stora delar av utbildningen. Läkare och advokat är väl praktexempel på yrken där det kan skilja sig åt rätt friskt i sättet man jobbar på samt vad för kompetens som krävs från land till land?
Det är nog inte alla som kan eller vill genomgå en omcertifiering, tex. om man har familj att försörja..

Allan
2007-05-19, 15:39
Läkare är tvärtom ett yrke som är i stort sett saknar språktillhörighet i sin utövning. De flesta läkare klarar mycket väl av att med ytterst snabb omställning börja jobba i främmande land.

Nitrometan
2007-05-19, 15:40
Pez: Advokat, ja. Men läkare? Är inte de flesta människor skapta rätt lika?

Visst kan medicinering, behandling och operationsmetoder skilja sig, men det är väl mer att betrakta som vidareutbildning?




Allan: Snabb du var där.

Pez
2007-05-19, 15:42
Pez: Advokat, ja. Men läkare? Är inte de flesta människor skapta rätt lika?

Visst kan medicinering, behandling och operationsmetoder skilja sig, men det är väl mer att betrakta som vidareutbildning?




Allan: Snabb du var där.
Läkare var nog ett dåligt exempel.. där finns det ju faktiskt en väl fungerande apparat för att slussa in utländska läkare i den svenska vårdapparaten.

mini
2007-05-19, 15:47
Läkare är tvärtom ett yrke som är i stort sett språklöst i sin utövning.

Mja, jag kan nog inte riktigt hålla med dig. Jag vill att en läkare ska förstå vad jag vill, och jag vill förstå vad h*n säger och tycker. Jag skulle vilja påstå att läkaryrket kräven en god språklig förmåga. Inte allt visas medelst provtagning.

Edit: men nu förstår jag mer hur du menade.

hultman
2007-05-19, 15:53
Färdiga läkare, advokater, lektorer, forskare?

Det rådar idag läkarbrist i Sverige. Forskare eller lektor blir du inte om du inte redan har en fast anställning.

Tolkia
2007-05-19, 16:56
Det rådar idag läkarbrist i Sverige. Forskare eller lektor blir du inte om du inte redan har en fast anställning.
Faktum är att det på många ställen gör det. Det syns inte i statistiken om man bara räknar antal läkare mot antal platser, men många småställen har ett jäkla problem att få läkare som vill stanna där, vilket stafettläkarna/bemanningsföretagen gör grova pengar på.

Shakemynuts
2007-05-19, 17:26
Här på Skellefteå lasarett är det jättestor läkarbrist.
Jag får vänta i 3 veckor för en läkartid som tar en kvart. :(

Vinter
2007-05-19, 18:06
Intressant egentligen att landstinget och staten aktivt kan verka för invandring när det verkligen behövs. Samma sak gäller vårdjobb i Storbritanien och USA det är brist, och då går man emot strömmen och gör reklam för invandring. Intressant utveckling.

Importera en färdigutbildad person eller utbilda en själv, vad är mest ekonomiskt effektivt? Precis, bara idioter ser invandringen som något endast negativt.

NiXPhoenix
2007-05-19, 18:24
Varför i hela fridens namn skulle arbetsgivare prioritera bort infödda svenskar? Jag hoppas de anställer de som är bäst lämpade, oavsett etnicitet, men tyvärr verkar motsatsförhållandet vara vanligare.
Jag tror aldrig jag träffat på en svensk advokat som kör taxi, en svensk ingenjör som städar toaletter eller en svensk läkare som står i ett skolkök.


Nej, precis, arbetsgivarna prioriterar inte bort svenskar, jag sa inget annat och tycker inte heller de ska göra något annat.

Deceiver85
2007-05-19, 18:25
En enkel fråga till er som värnar om den svenska kulturen. Vad är svensk kultur?

Det ironiska är att jag, som värnar den svenska kulturen, är väldigt icke-svensk i det avseendet. Du däremot, som frågar ifall det finns någon svensk kultur överhuvudtaget, är väldigt typiskt svensk!

Varför det är svårt att definiera sin egen kultur? Tja, antingen beror det på att man måste beskåda en kultur utifrån för att se hur den särskiljer mot andra eller så har vi ingen kultur alls. Skulle vi inte ha någon kultur alls så vore det ju försmädligt, för det var ju "invandrarna som byggde Sverige"..

För att vara ett så tråkigt land som utan invandrare bara hade varit "barbariskt" (Reinfeldt 2006) och "grått och tråkigt (Sahlin 2007) så kan man bara undra hur det skulle sett ut utan invandrare. Om Sverige är så grått och kulturlöst nu med Europas i särklass högsta invandring per invånare, hur hade det då sett ut utan alla invandrare? Usch, det vill jag inte ens tänka på.

Världsledande varumärkesforskaren Simon Anholt presenterade för ett tag sen ett index över 30.000 människor rankar sin uppfattning om olika länder. Sverige kunde summeras som “ett sexigt Schweiz”, ett attraktivt folk med kännedom för design och mode. Sverige beskrivs också ha ett bra politiskt system. Men för alla mångkulturivrare så måste det ha svidit att Sverige var svag på just kultur.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=620464

NiXPhoenix
2007-05-19, 18:26
Är det inte bättre att invandrare får jobb och på så vis bidrar till samhället? Antingen klagas det på att de bara lever på bidrag annars klagas på att de tar "våra" jobb.

Precis som Allan skriver borde den som är mest lämpad för jobbet få tjänsten. Om en invandrare är bättre än en svensk skulle jag som arbetsgivare otvivelaktigt vilja anställa denne i första hand. Konkurrens är bra, de svenskar som blir utkonkurrerade av invandrare får helt enkelt göra något åt sin situation via exempelvis utbildning. De skulle ju lika gärna kunna ha blivit utkonkurrerade av en annan svensk.


Jo, visst, men chansen att de blir utkonkurrerade och står utan jobb ökar ju när man har fler människor som slåss om jobben men fortfarande samma antal jobb.

Vinter
2007-05-19, 18:28
Socialdemokraterna ÄR svensk kultur mer än majstången numera, jag röstar inte ens på S, men så är det.

NiXPhoenix
2007-05-19, 18:32
Intressant egentligen att landstinget och staten aktivt kan verka för invandring när det verkligen behövs. Samma sak gäller vårdjobb i Storbritanien och USA det är brist, och då går man emot strömmen och gör reklam för invandring. Intressant utveckling.

Importera en färdigutbildad person eller utbilda en själv, vad är mest ekonomiskt effektivt? Precis, bara idioter ser invandringen som något endast negativt.


Nu vet jag inte exakt vilka åldrar som är vanligast bland invandrarna, men skulle tippa på att det är väldigt blandat. Ofta hela familjer, säg att det kommer en helt vanlig familj med 2 vuxna och 2 små barn. Mannen kanske har högre utbildning, men har kvinnan alltid det? i många islamländer är det svårt för kvinnor att skaffa sig en utbildning, deras plats är traditionellt i hemmet.
Och ja de två barnen, de tycker jag vi inte behöver ta upp. Beroende på deras ålder behöver de gå många, många år i skolan...

Violater
2007-05-19, 18:36
Jo, visst, men chansen att de blir utkonkurrerade och står utan jobb ökar ju när man har fler människor som slåss om jobben men fortfarande samma antal jobb.

Tänk ett steg längre. De blir ju också konsumenter i vårt samhälle. Fler konsumenter leder till ökad produktion vilket leder till fler jobb.