handdator

Visa fullständig version : antal reps?


Jimmpa
2007-05-17, 23:02
jag har tränat i ungefär 1.5 år nu och har en fråga! i början när jag tränade körde jag runt 15*3 repitioner på nästan alla övningar, så som biceps bröst osv. nu ligger jag på 8*3 istället! är detta bra eller dåligt? ska man gå ned till 6*3? 6*4?

GULD
2007-05-17, 23:07
jag har tränat i ungefär 1.5 år nu och har en fråga! i början när jag tränade körde jag runt 15*3 repitioner på nästan alla övningar, så som biceps bröst osv. nu ligger jag på 8*3 istället! är detta bra eller dåligt? ska man gå ned till 6*3? 6*4?
Jag har tränat lika länge som dej och tycker blandat är bäst.
T.ex. 3 - 6 - 10 - 15

Rååbin
2007-05-18, 13:19
jag tror alla som tränar funderar på denna fråga men variation torde vara svaret på din fråga :thumbup: själv kör jag nu 2 övn per muskel och 4 set per övning , då kör jag ofta den första övningen tung 4x4-8 och den andra övningen 4x8-12 vilket på sätt och vis är en kompromiss av hög-/lågreps , detta tycker ja funkar väldigt bra för mig åtm.*flex*

pragmatist
2007-05-18, 14:13
5-15 är ett vettigt intervall om det är volym och styrka man är ute efter. Under 5 och vi talar om utpräglad träning av maxstyrka (även om en del hävdar att de fått fina resultat volymmässigt av att köra 2-4 reps med väldigt många set). Över 15 och vi börjar tala om mer uthållighetspräglad träning. Inom intervallet 5-15 rekommenderas mycket variation, gärna från pass till pass.

Ryssarna (på "den gamla goda tiden") brukade köra 1-4 reps per set för idrottsmän som behövde hålla sin viktklass och 5-10 reps för idrottsmän som behövde gå upp en viktklass. Finns ingen större anledning att betvivla riktigheten i den rekommendationen, med tillägget att 15-reppare inte ska underskattas, särskilt inte för benen av min egen erfarenhet att döma.

Cerberus
2007-05-18, 14:18
varför är skillnaden mellan 4 och 5 reps så stor om man talar i utvecklnig av volym?

Jacksatan
2007-05-18, 14:24
varför är skillnaden mellan 4 och 5 reps så stor om man talar i utvecklnig av volym?

Det är den inte. Det som pragmatist skriver är ju bara generella riktlinjer. Någonstans måste man ju göra avgränsningen.

Coldburn
2007-05-18, 14:54
Jag brukade köra med runt 10:or men växte inte. sen testade jag med 6-8:or och då började musklerna växa.

Nu för tiden kör jag typ 2-4 set på 1-3 reps, 2-4 set på 6-9 reps och 1-6 set på 10-15 reps. Tycker jag har en bra mix av styrka, uthållighet och volym.

MateFeedKillRepeat
2007-05-19, 22:39
Jag brukade köra med runt 10:or men växte inte. sen testade jag med 6-8:or och då började musklerna växa.

Jag kan knappast se att det ska ha så mycket med dina repitionsantal att göra med hur pass dina muskler växer. Ännu mindre att 2-4 reps lägre skulle göra speciellt stor skillnad. Kanske åt du mindre i början helt enkelt.;)

Handcuff
2007-05-19, 22:42
Jag kan knappast se att det ska ha så mycket med dina repitionsantal att göra med hur pass dina muskler växer. Ännu mindre att 2-4 reps lägre skulle göra speciellt stor skillnad. Kanske åt du mindre i början helt enkelt.;)

Kan mycket väl göra stor skillnad. Men sen om man verkligen kan märka och utvärdera...njae inte som nybörjare i alla fall. Muskler växer som bekant i särskilt fort....snarare väldigt väldigt sakta:thumbup:

Racso
2007-05-19, 22:46
jag har tränat i ungefär 1.5 år nu och har en fråga! i början när jag tränade körde jag runt 15*3 repitioner på nästan alla övningar, så som biceps bröst osv. nu ligger jag på 8*3 istället! är detta bra eller dåligt? ska man gå ned till 6*3? 6*4?


Grub sez:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6

Cerberus
2007-05-19, 22:57
om man både kör låg o högre reps i samma pass? Får man både och då?

Handcuff
2007-05-19, 22:59
om man både kör låg o högre reps i samma pass? Får man både och då?

En mycket bra och smart fråga faktiskt. Kan tyvärr inte svara på det :(
Är säkert som med allt annat - en sak i taget :thumbup:

Cerberus
2007-05-19, 23:01
En mycket bra och smart fråga faktiskt. Kan tyvärr inte svara på det :(
Är säkert som med allt annat - en sak i taget :thumbup:

det är av mkt intresse för det är så jag kör :D med maassa set

Rahf
2007-05-20, 10:48
Majoren postade om linjära periodiseringar där man körde veckovis med bestämda antal reps.

z_bumbi
2007-05-20, 11:02
om man både kör låg o högre reps i samma pass? Får man både och då?

Kroppen anpassar sig till vad man utsätter den för så då får du ett visst mått av maxstyrka och sen en del uthållighet/volym och jag tror det är det vanligaste upplägget för byggning. Färre reps på någon basövning och sen lite fler på nästa bas- eller isolationsövning.

Cerberus
2007-05-20, 11:07
Kroppen anpassar sig till vad man utsätter den för så då får du ett visst mått av maxstyrka och sen en del uthållighet/volym och jag tror det är det vanligaste upplägget för byggning. Färre reps på någon basövning och sen lite fler på nästa bas- eller isolationsövning.

kanon! :D då fortsätter jag så ;)