handdator

Visa fullständig version : Är det rätt eller fel?

jojjep91
2007-05-17, 22:05
Är det sant att man ska ha i sig som aktiv idrottare ca 1,7gram protein per kilo kroppsvikt?

Jag tycker att all mat innehåller så mycket kolhydrater per 100gram, och proteinet ligger bara på nårra gram.

-bengan-
2007-05-17, 22:08
2 gram brukar nog de flesta rekomendera för att vara på den säkra sidan.. och ett tips är jue att spana efter proteinet i kyckling, kött, fisk osv... mindre kolhydrater där !;)

Ganymedes
2007-05-17, 22:18
Det är en av anledningarna till att många kör med proteindrinkar också.

jojjep91
2007-05-17, 22:29
Folk säger att man inte ska tänka så mycket på kostillskott och satsa mera på vanligt matkost, men all mat innehåller ju så lite protein! man får ju äta som fasen om man ska få i sig tillräckligt???

jojjep91
2007-05-17, 22:30
Vilket kostillskott ska man köpa om man vill få i sig så mycket protein som möjligt, jag kör bara med soyaprotein, tycker det verka skit.

Handcuff
2007-05-17, 22:32
Fokusera inte på ett enskilt näringsämne som protein..alla är lika viktiga. Och om du äter dig mätt och går upp i vikt kan jag garantera att du får i dig dina 1.7g protein/kg utan problem. Men om du vill komplettera och få i dig mer protein..gissa vad du ska använda för tillskott då? Jo ett proteintillskott.:thumbup:

NisseEriksson
2007-05-17, 22:34
Folk säger att man inte ska tänka så mycket på kostillskott och satsa mera på vanligt matkost, men all mat innehåller ju så lite protein! man får ju äta som fasen om man ska få i sig tillräckligt???

Keso, kesella, kalkon, fisk , kött, mjölk, bönor innehåller alla ordentligt med protein.
Keso går mycket enkelt att få ner i diverse maträtter som spaghetti-köttfärssås och pajer.
Det finns oändligt med (proteinrika) recept här på kolozzeum, det är bara att söka på.

mini
2007-05-17, 22:35
Bra proteinkällor är kött, fågel, fisk, mejeriprodukter, bönor m.m. Du kan förmodligen ganska lätt komma upp i rekommenderat intag om du bara är medveten om vad du stoppar i dig. Proteindrinkar tror jag inte behövs.

jojjep91
2007-05-17, 22:35
ok tack. Men vilket proteintillskott ger mest proteiner då?

Rahf
2007-05-17, 22:36
Har man en vettig kost så är det svårt att komma under 1,5-2g. Detta gäller då speciellt under bulk, deffar man så får man förskjuta det åt lite mer proteinrika substanser.

Det absolut proteinrikaste du hittar är kött av alla dess slag. Fågel, fisk och rött kött är alla enormt rika på protein.

Handcuff
2007-05-17, 22:37
ok tack. Men vilket proteintillskott ger mest proteiner då?

Ett proteintillskott är just ett proteintillskott. dvs bara protein och försvinnande små mängder fett och kolhydrater.

jojjep91
2007-05-17, 22:39
Mitt dagliga intag ser typ ut såhär
Frukost: 1 tallrick ca 2dl havregryn med 2-3 dl mjölk + 1-2 ägg med, grovt bröd "2 skedar soyaprotein"

Lunch: Skolans mat, typ "husmanskost" med mycket grönsaker.

Middag: Mammas mat "spagetti kött bullar" mm.

Kvällsmat "antingen stekta ägg, eller havregryn igen + nårra dl mjölk + soyaprotein drink.

Handcuff
2007-05-17, 22:41
Frukost: 1 tallrick ca 2dl havregryn med 2-3 dl mjölk + 1-2 ägg med, grovt bröd "2 skedar soyaprotein"

Kvällsmat "antingen stekta ägg, eller havregryn igen + nårra dl mjölk + soyaprotein drink.

Utmärkt :thumbup: Haka inte upp dig på enskilda näringsämnen eller andra petitesser...det kommer inte att gynna dig.

jojjep91
2007-05-17, 22:41
Okej, så ja ska inte vara rädd för att min träning varit waste då? ska äta ännu mera kött o sånt nu i skolan också.

NisseEriksson
2007-05-17, 22:42

Ditt matchema ser väldigt bra ut, särskilt ut proteinsynpunkt
Använder du postworkout-drinkar?

jojjep91
2007-05-17, 22:43
postworkout drinkar? vet ej vad det är :S nej tror inte det.

Men varför använder alla andra här på kolozzeum massa kostillskott då? som gainer , omega3, whey80 o sånt?

NisseEriksson
2007-05-17, 22:46

Men varför använder alla andra här på kolozzeum massa kostillskott då? som gainer , omega3, whey80 o sånt?

Gainer underlättar att få i sig snabba kolhydrater och proteiner efter träning, därav "postworkoutdrink", efterträningsdrink som vanligen består av 70% kolhydrater och 30% protein för bra återhämtning.
En gainer är lättare att få i sig än att laga mat varenda gång, egentligen behöver man inte gainer om man har mat att äta, men det är mer optimalt.
Äter du efter träningen?

jojjep91
2007-05-17, 22:48
Ahaa,, okej gainer verka bra. Jaa jag äter efter träningen. Bruka äta vanlig mat + soyaprotein drink då.

Är det lika viktigt att äta mycket protein innan träning som efter? de är väl bara kolhydrater som jobbar före och under träning? och proteiner som bygger upp efter?

Handcuff
2007-05-17, 22:48

Om inte Nisse hinner före nu....Post-workoutdrink = Efter(post)tränings(workout)drink=gainer!

Många har en övertro på kosttillskott och tror att näring från dessa skulle vara bättre än densamma från mat...vilket är fel!

Men kosttillskott kan givetvis vara motiverat också..exempelvis om man vet att man får i sig för lite protein = ett proteinpulver. För lite bra fett från fisk = omega 3 osv

Sen så är det väldigt smidigt att dricka en gainer efter träningen istället för att äta mat på en gång. En gainer=Kolhydrater(från majs eller potatis)+protein (oftast från mjölk)..alltså inget konstigt alls.

NisseEriksson
2007-05-17, 22:52
Som proteintillförsel behöver du inte proteintillskott av ditt matschema att döma, det är efter träning det skulle vara gynnsamt i ditt fall.
Vissa köper gainer och vissa blandar själv, exempelvis maltodrextin och Whey-80 eller kolozzeums eget märke "Pure Whey" som bildar en gainerdrink.
En gainerdrink består alltså oftast av vassleprotein och maltodrextin, inget underligt eller prestationshöjande, vassleproteinet kommer från processen då man gör mjölk till ost och kolhydraterna kommer från potatis eller majs.
Mat i pulverform för enkelhetens skull med andra ord.
Om du har tillgång till mat hemma efter träningen behöver du inte fundera på kosttillskott enligt mig

jojjep91
2007-05-17, 22:53
okej! det finns sånna där måltidsersättande drinkar på vanliga mataffärer som ica. Dem kostar ca 19 kroner och innehåller 25gram protein och mycket kolhydrater. Är det en sån drink som kallas postworkout drink?

kan man göra egna drinkar isf hur?

jojjep91
2007-05-17, 22:53
Som proteintillförsel behöver du inte proteintillskott av ditt matschema att döma, det är efter träning det skulle vara gynnsamt i ditt fall.
Vissa köper gainer och vissa blandar själv, exempelvis maltodrextin och Whey-80 eller kolozzeums eget märke "Pure Whey" som bildar en gainerdrink.
En gainerdrink består alltså oftast av vassleprotein och maltodrextin, inget underligt eller prestationshöjande, vassleproteinet kommer från processen då man gör mjölk till ost och kolhydraterna kommer från potatis eller majs.
Mat i pulverform för enkelhetens skull med andra ord.
Om du har tillgång till mat hemma efter träningen behöver du inte fundera på kosttillskott enligt mig

AHa okej där fick ja mitt svar tack :)

Zakath
2007-05-17, 22:57
1.1-1.5g för att vara mer exakt, 2g är helt onödigt. Det har varit flera trådar uppe om dessa nya rön på sistone.

jojjep91
2007-05-17, 22:58
1.1-1.5g för att vara mer exakt, 2g är helt onödigt. Det har varit flera trådar uppe om dessa nya rön på sistone.

okej, men då tror jag nog att jag lätt fått i mig de grammen jag behöver.

jojjep91
2007-05-17, 23:00
Men L-Sami här på kolozzeum ligger på 250 gram,/om dagen läste jag, är de inte onödigt? elr va de kanske under bulK?

Zakath
2007-05-17, 23:00
okej, men då tror jag nog att jag lätt fått i mig de grammen jag behöver.

Japp, det ska inte vara några problem. :)

Och ja, det är onödigt att köra mer än 1,5g/kg - men folk får ju göra som de själva vill. Det var ju inte länge sen många trodde stenhårt på att mer protein gav bättre muskeluppbyggnad, och många är nog kvar i det gamla tankesättet.

jojjep91
2007-05-17, 23:03
haha okej, :S onödigt för dem

jojjep91
2007-05-17, 23:04
Gör de nån skillnad när man får i sig proteinet då? om jag får i mig ca 110gram protein innan träning, och sen tränar jag och äter inget protein mer. Vad händer då? byggs de lika bra?

Zakath
2007-05-17, 23:09
Gör de nån skillnad när man får i sig proteinet då? om jag får i mig ca 110gram protein innan träning, och sen tränar jag och äter inget protein mer. Vad händer då? byggs de lika bra?

Det är bra att sprida ut intaget över dagen då kroppen bara kan ta upp en viss mängd protein åt gången, koncentrera ca. 0,5g/kg till träningen bara.

jojjep91
2007-05-17, 23:10
Det är bra att sprida ut intaget över dagen då kroppen bara kan ta upp en viss mängd protein åt gången, koncentrera ca. 0,5g/kg till träningen bara.

okej tack så mycket för svaren

NisseEriksson
2007-05-17, 23:10
okej! det finns sånna där måltidsersättande drinkar på vanliga mataffärer som ica. Dem kostar ca 19 kroner och innehåller 25gram protein och mycket kolhydrater. Är det en sån drink som kallas postworkout drink?

kan man göra egna drinkar isf hur?

Det är väldigt oekonomiskt att köpa sådana.
Om du ska börja med kosttillskott efter träningen, gör som jag och köp Kolozzeums Proteinpulver och Kolozzeums Maltodrextin och blanda det, inte så svårt och så bestämmer man själv dosen.
En sådan blandning med 5 dl mjölk, 25 g prottepulver och 50 gram maltodrextin går på 8-9 kr medans den andra drinken som du föreslog är dubbelt så dyr.
Lycka till med både din träning och din mat :thumbup:

Eddie Vedder
2007-05-18, 05:05

Med den här kosten får du i dej gott och väl allt protein du behöver, det lovar jag.:)

Bara gröt+mjölk är ju över 20 gram protein, sen 2 ägg, sojapulver och troligtvis nån form av pålägg på brödet (som i sej även det innehåller lite protein).

Ett vanligt förekommande "fel" bland personer som oroar sej över sitt proteinintag är att man stirrar sej blind på typiska proteinrika produkter såsom kött och ägg men glömmer bort att nästan allt innehåller protein i mer lr mindre mängd.

I ens dagliga proteinintag räknas både det från kött, från mjölk, från dina havregryn, brödet, pastan, grönsaker (även om det inte är mycket så räknas det) o.s.v. Sammantaget kommer man i regel över behovet varenda dag vågar jag påstå, förutsatt en "normal" tallriksfördelning vilket jag kan gissa på att du har utifrån kosten du visar upp i citatet ovan.

Angående när på dagen du ska äta protein så är det inget att fundera över, finns ingen som helst anledning att undra över. Ät bara din vanliga mat på samma sätt som alltid, ät ordentligt i skolan, ät ordentligt av mammas käk, efter träning är en gainer direkt efter, som redan nämnts, bra för att påskynda återhämtning innan du hinner hem och äter.:)

Det finns ingen anledning att förvandla ditt kostupplägg till raketforskning, först och främst behöver du nog med energi och näring vilket du får om du äter tillräckligt mycket och någorlunda varierat.:thumbup:

jojjep91
2007-05-18, 08:55
Med den här kosten får du i dej gott och väl allt protein du behöver, det lovar jag.:)

Bara gröt+mjölk är ju över 20 gram protein, sen 2 ägg, sojapulver och troligtvis nån form av pålägg på brödet (som i sej även det innehåller lite protein).

Ett vanligt förekommande "fel" bland personer som oroar sej över sitt proteinintag är att man stirrar sej blind på typiska proteinrika produkter såsom kött och ägg men glömmer bort att nästan allt innehåller protein i mer lr mindre mängd.

I ens dagliga proteinintag räknas både det från kött, från mjölk, från dina havregryn, brödet, pastan, grönsaker (även om det inte är mycket så räknas det) o.s.v. Sammantaget kommer man i regel över behovet varenda dag vågar jag påstå, förutsatt en "normal" tallriksfördelning vilket jag kan gissa på att du har utifrån kosten du visar upp i citatet ovan.

Angående när på dagen du ska äta protein så är det inget att fundera över, finns ingen som helst anledning att undra över. Ät bara din vanliga mat på samma sätt som alltid, ät ordentligt i skolan, ät ordentligt av mammas käk, efter träning är en gainer direkt efter, som redan nämnts, bra för att påskynda återhämtning innan du hinner hem och äter.:)

Det finns ingen anledning att förvandla ditt kostupplägg till raketforskning, först och främst behöver du nog med energi och näring vilket du får om du äter tillräckligt mycket och någorlunda varierat.:thumbup:

okej, tack så mycket Eddie Vedder, ska fortsätta som jag gör + lite till och köra med gainer. :)

jojjep91
2007-05-18, 08:56
Det är väldigt oekonomiskt att köpa sådana.
Om du ska börja med kosttillskott efter träningen, gör som jag och köp Kolozzeums Proteinpulver och Kolozzeums Maltodrextin och blanda det, inte så svårt och så bestämmer man själv dosen.
En sådan blandning med 5 dl mjölk, 25 g prottepulver och 50 gram maltodrextin går på 8-9 kr medans den andra drinken som du föreslog är dubbelt så dyr.
Lycka till med både din träning och din mat :thumbup:

tack så mycket Nisse från maNpower :)

Eddie Vedder
2007-05-18, 08:58
Bara kul att hjälpa till.:)
Ställ fler frågor om du undrar men gör som sagt inte för stor grej av det, både skolmattanter och mammor brukar i regel vara ganska duktiga på att ge pojkar den mat dom behöver så ät ordentligt mycket och se om reslutaten kommer.:thumbup:

jojjep91
2007-05-18, 09:01
Bara kul at hjälpa till.:)
Ställ fler frågor om du undrar men gör som sagt inte för stor grej av det, både skolmattanter och mammor brukar i regel vara ganska duktiga på att ge pojkar den mat dom behöver så ät ordentligt mycket och se om reslutaten kommer.:thumbup:

hahaha, du hann se mitt felstavade "Eddie Vedder" :p

jag har lärt mej en hel del av att vara aktiv här på kolozzeum. Det var inte föränns igår ja börja oroa mej för kosten, men jag tror nog att om jag ligger i likadant + lite till och börja med kolozzeums "gainerdrinkar" så kommer de gå utmärtk!

formula4shape
2007-05-18, 09:27
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86738&highlight=protein

Bra tråd.

fluffy_ferret
2007-05-18, 09:48
Eliten behöver maximalt 1.3g/kg kroppsvikt. Var en studie om det uppe nyligen.

jojjep91
2007-05-18, 10:04
Eliten behöver maximalt 1.3g/kg kroppsvikt. Var en studie om det uppe nyligen.

1,3 gram. Okej braoveta

jojjep91
2007-05-18, 10:09
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86738&highlight=protein

Bra tråd.

aa den va läsvärd!