handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning styrketräning (nya rön?)


Fredrik_
2007-05-17, 21:59
Hittade en intressant grej på T-nation.. någon som vet mer?


Calorie Burning During Weightlifting: Re-written!

Here we see work from Rob Robergs and his research group in New Mexico really shaking things up (as they are wont to do). It appears as though quantifying the energy cost of resistance training has been seriously "under-supported by empirical evidence."
/..../

Now, the predictability of caloric cost out to high loads isn't perfect, but here's the conclusion: Your heavy weight training bouts may be burning two to three times more calories than you have been told! Wow... just wow!

LadyInsane
2007-05-17, 23:31
"Your heavy weight training bouts may be burning two to three times more calories than you have been told! Wow... just wow!"

Hur mycket handlade det tidigare om? Ja, jag vet att det är individuellt, men ungefär?

Guddi
2007-05-18, 09:43
Rob Robergs som påstås har gjort uttalandet är legit. De anger ingen referens i artikeln så jag är inte säker man jag tror att det är denna studien de syftar till

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17313290&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Jag har inte tillgång till hela så jag kan inte kommentera innehållet tyvärr. Möjligt att någon annan har på forumet kan göra det...

King Grub
2007-05-18, 09:48
Dom drog slutsatsen att styrketräning med basövningar kostar ungefär 15 kcal per minut vid en intensitet av 65% av 1RM. Ett problem för den som vill få upp energiförbrukningen via styrketräning är väl, att effektiv styrketräning inte innebär cirkelträning utan vila. Tiden som spenderas aktivt lyftande är inte kontinuerlig.