handdator

Visa fullständig version : Stickningar i lår vid knäböj


Strongman
2007-05-17, 14:39
Har bara kört knäböj några få gånger och detta var första gången på månader (tänkte börja köra hårt med det nu)

Jag körde med ca 50kg, det var inte alls jobbigt att ta sig upp och ned men jag ville inte köra tungt första gången på så länge liksom. Första settet kände jag inte direkt något men andra, då började det sticka i låren vilket nästan gjorde att jag var tvungen att avbryta settet. Jag vilade lite och skulle köra igång igen, denna gången blev det ännu värre, körde färre gånger på settet tack vare det.

Var tvungen att gå runt i gymmet med spikraka ben efteråt.

Den stickande känslan var en känsla som om jag skule göra ett enda knäböj till, med eller utan vikt så skulle jag få kramp i låren.

Kan detta bero på att jag är otroligt ovig när det gäller baksida lår?

Här är en bild som illustrerar lite ungefär vart stickningarna var..

http://img95.imageshack.us/img95/7382/leg1at1.th.jpg (http://img95.imageshack.us/my.php?image=leg1at1.jpg)

petersson
2007-05-17, 14:51
När jag precis börjat träna knäböj för snart ett år sen kände jag förmodligen likadant.. Fick enorm kramp/pump i låren efter första setet, visste knappt var jag skulle ta vägen. Iaf så försvann det efter nått pass, antar att benen inte var vana vid den typen av belastning.

Strongman
2007-05-17, 14:53
Jo, men just på det stället? borde väl vara mer på framsida lår isf?

Kändes otroligt äckligt iaf, och jag vågade varken höja vikten eller köra mer, för jag var nästan helt säker på att det skulle resultera i "kramp"

Berguven
2007-05-17, 16:16
Det är säkert bara som du är ovan vid övningen. Jag kände något liknande under de första 2-3 passen. Du kommer nog kunna köra mycket mer redan nästa pass.

Strongman
2007-05-17, 16:47
Det är säkert bara som du är ovan vid övningen. Jag kände något liknande under de första 2-3 passen. Du kommer nog kunna köra mycket mer redan nästa pass.

Frågan är om det verkligen är så alltså... får väl hoppas på det, var mycket obehagligt och var tvungen att göra allt för att slipa den äckliga känslan i benet resten av passet, det var inte nån träningsverk alltså

Jacksatan
2007-05-17, 17:35
Jag tror att det beror på ovighet i kombination med ovana. Har haft exakt samma problem. Det gav med sig när jag värmde upp rejält innan passet och började stretcha regelbundet. Börja dessutom med att köra lugnt och lasta in på tunga vikter på en gång.

Strongman
2007-05-17, 17:55
Får bli att stretcha som aldrig för nu då

tack för svaren