handdator

Visa fullständig version : Mma - Mixed Martial Arts


Nikkodemus
2007-05-17, 11:14
Nämen tjenä.. Jag vet att det finns en sökmotor som säkert kan besvara de frågor som jag ställer här men orka göra det när det säkert finns nån klockren person som kan svaren och gärna skriver :naughty:

Snart kickar MMA träningen igång och då är det dags att vara stark som en oxe och uthållig som häst... Det är just detta jag behöver hjälp med...

ligger just nu runt 74-75kg i hyffsat bra form.. så tänkte gå ner till 70kg... Men är det möjligt att öka styrka fast man går ner i vikt??

Ett styrkeöknings schema, nån som har nåt förslag på schema, övningar, set och vilo tid etc..

När det gäller konditionen så vet jag att intervall ska vara det bästa... Nån som har förslag på intervall träning eller nån annan slags konditions träning?

läste i fightermag att man kan tex.. jogga, stanna vid en station och köra tex 5-10chins(om möjlighet finns) och 10burbes sen döna en spurt på 150m sen jogga och upprepa detta i några varv.. Sen med tiden öka farten etc

Låter ju nice men alltid bra och roligt att höra vad andra tycker och höra andras erfarenheter och deras framgångar inom detta

Tack på förhand :thumbup:

Jacksatan
2007-05-17, 11:30
Själv kör jag 3pass SW/MMA i veckan, 2 styrkepass och ett intervallpass. Man får bra kondis av passen så det är inte absolut nödvändigt att träna intervaller som extraträning.
SÅ länge du ska gå ner i vikt får du svårt att öka i styrka, tyvärr. Gällande styrketräningen Jag tycker man ska köra 2helkroppspass i veckan med fokus på relativt få reps och basövningar.

Jay-Z
2007-05-17, 11:43
Detta kanske ger något:

Hammer Down: Strength How to Develop MMA-Specific Strength by Chad Waterbury
(http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1034530)

Olof
2007-05-17, 12:26
Instämmer till med Jacksatan. Tre pass MMA ger bra kondis, men tycker man ändå inte det räcker så är nog de bästa att ta fram hopprepet eller helt enkelt sparras oftare. Vidare är också back och trappträning ett ypperligt sätt att jobba uppkondis och stryka utan att lägga på sig onödig massa.