handdator

Visa fullständig version : Överträning?


loztdignity
2007-05-17, 10:46
Hej allihop!

Jag har deffat nu i ungefär 2 månader och tränat väldigt strikt, hårt och disciplinerat. Kom knappt ihåg när jag åt snabbmat senast förutom en kebab förförra helgen.
Godis, läsk osv har jag inte rört på ett bra tag heller.

Jag har kört mycket morgonpromenader, spinning och gymmet. En typisk dag har börjat med morgonpromenad, sedan spinning sedare på dagen och gym efter det.
Man blir ganska mör efter dessa pass...

Nu senaste veckorna har jag börjat känna mig väldigt håglös, seg och får ångest bara vid tanken på att träna. Men tanken på att inte träna ger mig också ångest och dåligt samvete.

Jag känner mig lite konstant ständigt trött och sliten och lite nedstämd, samt att allt handlat om träning och kost de senaste 2 månaderna. Har räknat kalorier osv och varit strikt.

Jag väger typ 73 kg nu och är 187,5 cm lång. Har en liten mage och sådär och har väl inte direkt lyckats bygga så mkt muskler tyvärr, pga av bristande proteinintag.

Dags att sluta deffa eller?

Är jag övertränad?

Jacksatan
2007-05-17, 10:50
Det är nog inte p ga bristande proteinintag du inte byggt muskler. Det är snarare p ga för litet totalt energiintag. Ligger man 500kalorier el mer under sin dagliga förbrukning är det inte lätt att bygga muskler, om man inte är total nybörjare.
Låter på dig som det är dags att lägga ner deffen nu. höj maten och försök hitta glädjen i träningen igen.

Yankeee
2007-05-17, 10:56
Du är underviktig, äter för lite och undrar varför du inte bygger muskler?

Guddi
2007-05-17, 10:59
Det är nog inte p ga bristande proteinintag du inte byggt muskler. Det är snarare p ga för litet totalt energiintag. Ligger man 500kalorier el mer under sin dagliga förbrukning är det inte lätt att bygga muskler, om man inte är total nybörjare.
Låter på dig som det är dags att lägga ner deffen nu. höj maten och försök hitta glädjen i träningen igen.+1

Det ska alltid vara kul att träna. Tycker man inte det är det dags att man ser över sitt upplägg.

loztdignity
2007-05-17, 11:00
Nej alltså, jag har mycket mer koll än så. Vad jag menade var att jag hade lite muskler innan jag började deffen men eftersom jag haft det lite knapert ekonomiskt osv har jag nog inte fått i mig tillräckligt med protein.

Är jag underviktig? Jag har snittat typ 2000 kcal om dagen

Ja för kul att träna har det inte varit alls senaste 2-3 veckorna. Har enbart varit järnvilja och disciplin, men jag orkar inte mer, tär mycket på psyket.

Jacksatan
2007-05-17, 11:02
Nej alltså, jag har mycket mer koll än så. Vad jag menade var att jag hade lite muskler innan jag började deffen men eftersom jag haft det lite knapert ekonomiskt osv har jag nog inte fått i mig tillräckligt med protein.

Är jag underviktig? Jag har snittat typ 2000 kcal om dagen

Ja för kul att träna har det inte varit alls senaste 2-3 veckorna. Har enbart varit järnvilja och disciplin, men jag orkar inte mer, tär mycket på psyket.

Men 73 kg på 187 är ju inte direkt bitigt. Du kommer se sjukt tanig ut i tröja om du ska gå ner något mer från det där. Att gå runt knallhård kräver för de flesta att man går runt hungrig hela tiden samt att träningen går skit. Det är inte värt det.

loztdignity
2007-05-17, 11:05
Nej jag vet, men jag är ganska fast i kroppen.

Ja det var det jag tänkte också när jag vägde mig senast, insåg att jag ska nog inte gå ner mer...borde ju ligger 80+ i vikt egentligen och ha mer muskler.

Eddie Vedder
2007-05-17, 11:09
Nej alltså, jag har mycket mer koll än så. Vad jag menade var att jag hade lite muskler innan jag började deffen men eftersom jag haft det lite knapert ekonomiskt osv har jag nog inte fått i mig tillräckligt med protein.

Vad har du ätit, bara lite "på en höft" sådär? Proteinintaget är ju väsentligt för att bibehålla (inte öka) muskelmassa under kaloriunderskott. Finns ju billiga proteinkällor oxå, bara du tar dej tid att leta och inte enbart tänker kesella, nötkött och kyckling exempelvis.

Är jag underviktig?

Inte "officiellt" (d.v.s. ditt BMI placerar sej inte inom ramen för undervikt) men du är ju helt klart smal nog för att en deff troligtvis gör mer skada en nytta.

I mina ögon.

Ja för kul att träna har det inte varit alls senaste 2-3 veckorna. Har enbart varit järnvilja och disciplin, men jag orkar inte mer, tär mycket på psyket.

Känns ganska gjutet att du ska börja käka, det MÅSTE vara kul att träna. "Riktig" överträning är närmast ett depressionstillstånd skulle jag tro och börjar du känna dej mer och mer nere och sliten i allmänhet så får du öka maten å vila ett tag.

Jag har haft det där problemet periodvis, hur sover du på nätterna?

loztdignity
2007-05-17, 11:47
Alltså jag har käkat typ havregrynsgröt varje morgon + 2 mackor med makrill eller ägg.

Sen har det blivit kyckling med ris och grönsaker nästan varje dag, alternativt någonting med räkor och kankse en burk tonfisk på det. Sen tar jag en liten återställare i form av gainer efter passet(n).

Ja mitt proteinintag har ju inte varit optimalt tror jag. Kanske snittat 70-130 gr protein om dagen p en höft.

Ja, känns som att skulle jag hamna under 70 kilo känns det lite anorektiskt.

Okej, ja gymmet stänger ändå om 10 dagar, så jag tänkte nog ta det lugnt nu och som sagt äta och vila istället ett par veckor och se hur jag mår sedan.

Jag sover bra tack, aldrig haft något problem med sömnen direkt.

L-Sami
2007-05-17, 12:06
100-130g protein per dag är lagom för dig för att du ska kunna bygga muskler om du ligger på kaloriöverskott, ät mer kalorier totalt så orkar du träna hårdare, återhämta dig bättre och dessutom bygger du muskler. Skippa förbränningsträningen som spinning, och satsa istället bara på styrketräning. När du går upp i vikt, då ligger du på kaloriöverskott. Ät mycket pasta, det är billigt och ger dig en del kalorier, häll i lite rapsolja i maten och ät 7-8 gånger om dan.

Kaloriunderskott och hårdträning leder lätt till överträning.

loztdignity
2007-05-17, 12:31
Ja när jag sätter igång med träningen seriöst igen ska jag bygga

Echoone
2007-05-18, 10:40
Kan det inte vara att du inte vilar tillräckligt, för att kroppen ska kunna bearbeta allt du gör måste den ha enormt med sömn, natt uggla?;)

kampsporttjej
2007-05-18, 10:44
kul att träna har det inte varit alls senaste 2-3 veckorna. Har enbart varit järnvilja och disciplin, men jag orkar inte mer, tär mycket på psyket.

Du sitter inne på svaret själv och gör helt rätt i att ta det lugnare.
Tränar man hårt/ofta (och dessutom ligger på kaloriunderskott) får kroppen
aldrig återhämta sig -det blir en nedbrytande spiral och inget man bör syssla med för länge.
Kanske dags för en vilovecka + bra med mat? (möjliggör återhämtning/superkompensation)
Med stor sannolikhet kommer du känna dig mycket bättre efter det!:)

Jesüs
2007-05-18, 16:54
Om du väger 73kg på 187.5cm så lär du ju knappast ha speciellt hög fettprocent, och när du tränar ganska flitigt och äter omkring 2000kcal så lär det betyda att du ligger på ett ganska nedbrytande underskott. Jag antar att det kan vara en av orsakerna till dålig återhämtning och ökande överträning. Ha inte så bråttom. Ät mer och skit i den träning du inte gillar. Må bättre.

L-Sami
2007-05-18, 16:57
Om du väger 73kg på 187.5cm så lär du ju knappast ha speciellt hög fettprocent, och när du tränar ganska flitigt och äter omkring 2000kcal så lär det betyda att du ligger på ett ganska nedbrytande underskott. Jag antar att det kan vara en av orsakerna till dålig återhämtning och ökande överträning. Ha inte så bråttom. Ät mer och skit i den träning du inte gillar. Må bättre.

2000kcal är nog en kaloribalans för en som väger 73kg.

Eddie Vedder
2007-05-18, 16:58
2000kcal är nog en kaloribalans för en som väger 73kg.

Nej det är kaloribalans i en total vilodag för mej som väger ca.64 kg

Jacksatan
2007-05-18, 17:01
Nej det är kaloribalans i en total vilodag för mej som väger ca.64 kg

64kg? =( Du måste sluta sitta här o ge råd och börja äta, pojk.
Sant som du säger dock, 2000kalorier är inte mkt. Det kan man stillasittande deffa på om man väger 73kg.

emmak
2007-05-18, 17:03
2000kcal är nog en kaloribalans för en som väger 73kg.

Det är det definitivt INTE

barret
2007-05-18, 17:07
Men 73 kg på 187 är ju inte direkt bitigt. Du kommer se sjukt tanig ut i tröja om du ska gå ner något mer från det där.

Ja det beror väl på. Jag själv väger just nu 75 kg och är 188cm. Tycker inte att jag ser sjukt tanig ut *whistle* Tycker att alla andra 37 åringar (jämnåriga) ser feta ut :naughty:

L-Sami
2007-05-18, 17:10
Det är det definitivt INTE

Förra året när jag låg på 74kg så hade jag en kaloribalans på 2200kcal.

emmak
2007-05-18, 17:12
Förra året när jag låg på 74kg så hade jag en kaloribalans på 2200kcal.

Låg du i sängen hela dagen då? :)

barret
2007-05-18, 17:12
Min kalkyl på 80kg ät ca: 2800 Kcal.

25/60/15 och fördela maten över 5 måltider per dag
det blir per mål.

kcal:560
protein:35g
kolhydrater:84g
fett:9.2g

Kör styrka 3 gånger i veckan. Men det är ju inte fel att äta mer...

L-Sami
2007-05-18, 17:14
Låg du i sängen hela dagen då? :)

Nej, en dag utan träning bara.

Jesüs
2007-05-18, 17:26
Förra året när jag låg på 74kg så hade jag en kaloribalans på 2200kcal.

Nån på samma vikt och med tre träningpass om dagen torde ju ha något högre i så fall. Kommer han upp i 3000kcal är underskottet 1000kcal/dag och med en låg fettprocent kan det kanske - jag vet inte - bidra till överträningssymptomen.