handdator

Visa fullständig version : Videokamera eller vanlig digitalkamera?


Mirre
2007-05-17, 09:39
Hej,

Jag är less på min digitalkamera och vill köpa en bättre. Jag har följande krav:
*Inspelningsmöjlighet i ca en timme
*Bra bilder både på scen och i dagsljus
*Liten och smidig
*Enkel att hantera. Jag är inte intresserad av hokuspokusfunktioner eftersom jag med stor sannolikehet inte kommer att använda dessa.

Ska jag satsa på en liten videokamera? Stämmer det att de som spelar in på håddisk är bäst? Eller ska jag satsa på en vanlig bra digitalkamera med inspelningsmöjlighet kompletterat med extra minneskort?
Förslag på modeller?

Jättetacksam för tips och råd! Jag vill köpa den omgående.

Mvh,
LillMirre

Jorgen
2007-05-17, 09:43
Att få bra videoinspelning och bra bilder i ett och samma paket är svårt, för att inte säga omöjligt. Det blir en kompromiss.
Mao så köp en av varje.

internethjälten
2007-05-17, 09:51
För att sålla i videokameraträsket lite, vill du ha så
mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt
ska du satsa på Sony.

3ccd är att föredrar framför 1ccd då det ger mycket
bättre färg etc.

Större lins är också att föredra då den kan släppa in
mer ljus så det blir bättre film när det är mörkare i
lokalen du ska filma i. 37mm är bra !

Mini-DV hade jag köpt, bitraden är ändå högre än
en vanlig DVD så kvalliten på filmen är bra. Får man
inte till det i datorn beror det inte på kameran utan
sättet man bearbetar filmen. Man skulle kunna likna
det med att det inte är skivstångens fel att man inte
blir stor utan annvändarens sätt att lyfta den ;)

Skulle kunna skriva sida upp och sida ner om videokameror
och redigering men orka ? Pm'a om det finns fler frågor...

// Erns Hugo

Wayfaerer
2007-05-17, 09:54
Hej,

Jag är less på min digitalkamera och vill köpa en bättre. Jag har följande krav:
*Inspelningsmöjlighet i ca en timme
*Bra bilder både på scen och i dagsljus
*Liten och smidig
*Enkel att hantera. Jag är inte intresserad av hokuspokusfunktioner eftersom jag med stor sannolikehet inte kommer att använda dessa.

Ska jag satsa på en liten videokamera? Stämmer det att de som spelar in på håddisk är bäst? Eller ska jag satsa på en vanlig bra digitalkamera med inspelningsmöjlighet kompletterat med extra minneskort?
Förslag på modeller?

Jättetacksam för tips och råd! Jag vill köpa den omgående.

Mvh,
LillMirre

Som Jorgen säger, köp en av varje för bästa resultat. Annars är Canon Powershot S3 IS (eller kanske kommande S5 IS) en riktigt bra kompromiss för bara 4000 kr. Här är en lång "hyllningstråd" till den förra: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=140490

Mirre
2007-05-17, 09:56
Tackar för tipsen hittills. *cupid*
Kikade lite på denna, något att ha? För mig är det viktigare med bra kort än en superkvalitativ film.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/48636?opendocument&markID=20-10-10

Mirre
2007-05-17, 10:17
Som Jorgen säger, köp en av varje för bästa resultat. Annars är Canon Powershot S3 IS (eller kanske kommande S5 IS) en riktigt bra kompromiss för bara 4000 kr. Här är en lång "hyllningstråd" till den förra: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=140490

S3:an verkar ju finfin. Hittade ett alternativ till den: Olympus SP550UZ. Vilken ska jag ta? Jag vill inte göra ett jätteprojekt av inköpet av kamera utan tar en av dessa två idag.

hahavaffan
2007-05-17, 10:22
Canon före Olympus!! S3 IS var jag själv intresserad av, men det blev en 400D istället, och jag är så jävla nöjd. Men du skrev att du ville ha en liten och smidig, S3 IS är inte detta.

Jorgen
2007-05-17, 10:23
S3:an verkar ju finfin. Hittade ett alternativ till den: Olympus SP550UZ. Vilken ska jag ta? Jag vill inte göra ett jätteprojekt av inköpet av kamera utan tar en av dessa två idag.

Canon ftw. Men sen fotar jag själv med Canon så jag kan kanske vara lite partisk.
Fast när man tittat på dom olika så ser faktiskt Canon bättre ut ändå.

Slartibartfast
2007-05-17, 10:25
Powershotkameror är ju klumpiga tegelstenar. men kanske bra om man har feta fingrar och vill ha stora knappar.

ante
2007-05-17, 10:31
Har själv haft 2 canonkameror och varit supernöjd hittills.

Samsungen kan bara filma i 640 x 480 i max 30 sekunder, oavsett hur mycket minne du har kvar.

Canon S3 skulle jag ta alla gånger. Den verkar vara jävligt bra på att filma också.

EDIT: Läste om frågeställningen, och kan säga som så att om du vill ha bra bilder på en BB-scen så är en systemkamera ett måste. Du måste ner i slutartider på 1/40-1/60 för att få hyfsade bilder, och även då gärna med optisk bildstabilisering. Dessa tider når du aldrig med en kompakt i dunkel belysning.

Det bästa vore nog om du köpte en digital systemkamera och till det en digital videokamera, detta eftersom du prioriterar bilderna.

z_bumbi
2007-05-17, 10:34
För mig är det viktigare med bra kort än en superkvalitativ film.

Då bör du byta område och köpa en systemkamera istället, särskilt om du ska ta tävlingsbilder så blir det så mycket bättre med en "riktig" kamera.

Komplettera sen med en billig filmkamera ev begagnad.

Eller så lånar du en bra kamera när du ska på tävling.