handdator

Visa fullständig version : DB Side bend, komplett för obliques?


BTC
2007-05-17, 07:41
Presis som frågan lyder: är denna övning tillräcklig för att träna obliques? Tycker själv att den tar bra men kanske finns det någon mer erfaren som har en annan kommentar till denna övning? (Kommentarer rörande dess träning då, att man måste vara försiktig och inte böja sig fram eller bak medan man utför den för att inte riskera skador känner jag till).


Övningen: http://www.exrx.net/AnimatedEx/Obliques/DBSideBend.gif


Tack på förhand,
Mvh

BBr
2007-05-17, 08:06
det är en bra övning för obliques.
jag tror säkert att det räcker med den övningen,med tankte på att övningar som marklyft och knäböj också tar bra på obliques. (om du nu kör mark och böj förstås)

Allan
2007-05-17, 08:42
Den är helt perfekt för att skaffa sig en bred midja som man ALDRIG blir av med också. Tänk på det. *grr*

Timme
2007-05-17, 08:56
Den är helt perfekt för att skaffa sig en bred midja som man ALDRIG blir av med också. Tänk på det. *grr*

Är du säker på att det var tack vare den övniningen?

BTC
2007-05-17, 08:58
Den är helt perfekt för att skaffa sig en bred midja som man ALDRIG blir av med också. Tänk på det. *grr*

Kan inte obliques försvinna i muskelmassa när man väl fått dem?

Mvh

Edit: Kan tillägga att jag inte vill ha någon jättemidja, vill mer åt Brad Pitt hållet än Arnold, fortfarande aktuell övning?

Allan
2007-05-17, 08:58
Är du säker på att det var tack vare den övniningen?

Jag är rätt bergsäker på att den hjälpt till rätt mycket.

Allan
2007-05-17, 08:59
Kan inte obliques försvinna i muskelmassa när man väl fått dem?

Mvh

Kan säkerligen vara individuellt, men som bruksmuskel är det svårt att försätta den i såpass stor inaktivitet att regress inträder.

BTC
2007-05-17, 09:04
Kan säkerligen vara individuellt, men som bruksmuskel är det svårt att försätta den i såpass stor inaktivitet att regress inträder.

Mycket intressant! Kan tillägga att jag inte vill ha någon jättemidja, vill mer åt Brad Pitt-hållet än Arnold, fortfarande aktuell övning?

Mvh

Allan
2007-05-17, 09:06
Överdriven träning av midjan kommer ju göra den större. Muskler är muskler och ökar i volym vid belastningsträning.

BTC
2007-05-17, 09:08
Överdriven träning av midjan kommer ju göra den större. Muskler är muskler och ökar i volym vid belastningsträning.

Ok, man tackar för svar. :thumbup:. Eftersom jag har en rätt löjligt smal midja nu så kan det nog vara läge för mig att bygga lite mer med denna.

Mvh

Ulf A Big
2007-05-17, 09:13
K5IVDUwofDU

Hemi
2007-05-17, 09:44
Jag lade in "DB Side bend" tidigt i passen under en längre peiod i mitten av 80-talet, och tror nog jag breddade mig en del. Bryr mig inte då jag inte tränar för utseende i första hand. Tränare jag haft har aldrig anmärkt på den som en dålig övning men under 90-talet stötte jag på en och annan kiropraktor som dödskallemärkte all belastning med en arm. Orsaken var att håller man en hantel/matkasse vid sidan ökarbelsatningen 5 gånger på den sidan eftersom vikten inte blir jämt fördelad över diskarna i ryggen. En hantel på 20 kilo skulle således belasta disken 5x20 = 100kg. Hantel på 30kg = 5x30 = 150kg. Detta var mest för ett livslångt synsätt och inte för stunden. Dessa kiropraktorer avlivade dessutom en rad andra styrketräningsövningar som annars räknas som rätt bra grejer i träningssammanhang. Men jag undrar om detta stämmer. Fungerar kroppen så eller håller inte musklerna emot på andra sidan så det bli jämnare fördelat ändå?

Midjan tränar jag numera med andra metoder kan jag tillägga.

pejo
2007-05-17, 09:53
Varför skall man vara så rädd för att få lite muskler kring midjan? Dessa muskler är ju riktigt nyttiga i vardagen och framförallt om man utövar andra sporter.
Jag tycker att det är bra att idealet utseendemässigt är att man skall ha en vältränad kropp.
Men när idealet blir att man utesluter viktiga muskler så tycker jag det är synd.

Majoriteten här på forumet tycker det är dumt att bara träna bröst och raljerar över folk de ser på gymmet som bara tränar detta. Ganska många tycker det är fel att bara träna överkropp men inte ben.
Muskler som rumpa och obliques verkar däremot som de flesta verkar tycka är en fördel att hoppa över. Hur kommer detta sig egentligen?

Det smalfeta->anorektiska idealet som gäller för kvinnor är för övrigt ännu värre men det är en annan diskussion.

Om man ser till bodybuilding så verkar idealet ha utvecklats åt rätt håll. Tittar man på Coleman så har ju han bra mycket mer muskler kring midjan än vad Arnold hade.

Så Allan, var nöjd med din vältränade midja!

Hemi
2007-05-17, 10:06
Backparet Kasatonov 7, Fetisov 2, samt ett gäng brottare var mina fysiska förebilder långt före någon Frank Zane. Nu svor jag väl i kyrkan. Hyperrealitetns Brad Pitt, gör inget för mig. Men det är en smaksak. Vi tycker olika.

Akilles
2007-05-17, 10:10
Är du säker på att det var tack vare den övniningen?

Jag kör också den övningen. Syftet är att bygga styrka och volym på obliquer. Att ha stora och starka obliquer anses av de flesta som en fördel för de som vill bli duktiga i SL. Så oroa dig du inte för att få stora obliquer. De är dina vänner på podiet (tillsammans med ljumskar, skinkor och flaskhals). Du tränar väl för att bli duktig i SL, inte för att bli snygg? Om du tvekar på svaret, bör du kanske ta dig en funderare på vad du verkligen vill, och hur du ska träna för att nå det målet.

Märker att texten ovan låter lite kärv, men det är inte min avsikt. Jag vill bara väl. :)

Arne Persson
2007-05-17, 10:11
Varför skall man vara så rädd för att få lite muskler kring midjan? Dessa muskler är ju riktigt nyttiga i vardagen och framförallt om man utövar andra sporter.
Jag tycker att det är bra att idealet utseendemässigt är att man skall ha en vältränad kropp.
Men när idealet blir att man utesluter viktiga muskler så tycker jag det är synd.

Majoriteten här på forumet tycker det är dumt att bara träna bröst och raljerar över folk de ser på gymmet som bara tränar detta. Ganska många tycker det är fel att bara träna överkropp men inte ben.
Muskler som rumpa och obliques verkar däremot som de flesta verkar tycka är en fördel att hoppa över. Hur kommer detta sig egentligen?

Det smalfeta->anorektiska idealet som gäller för kvinnor är för övrigt ännu värre men det är en annan diskussion.

Om man ser till bodybuilding så verkar idealet ha utvecklats åt rätt håll. Tittar man på Coleman så har ju han bra mycket mer muskler kring midjan än vad Arnold hade.

Så Allan, var nöjd med din vältränade midja!


Så moderna svällbukar med magrutor är "åt rätt håll"? Undrar då varför det jublas idag när det kommer bra byggare med smala midjor.

Allan
2007-05-17, 10:14
Nej, jag vill inte ha överdrivet bred midja. Det vettigt att hålla ett öga på obliquesutvecklingen - den är inte alls så viktig för SL som det populärt påstås. Eller påstods på den tiden det begav sig, vilket också gav bred midja.

Timme
2007-05-17, 10:16
Jag kör också den övningen. Syftet är att bygga styrka och volym på obliquer. Att ha stora och starka obliquer anses av de flesta som en fördel för de som vill bli duktiga i SL. Så oroa dig du inte för att få stora obliquer. De är dina vänner på podiet (tillsammans med ljumskar, skinkor och flaskhals). Du tränar väl för att bli duktig i SL, inte för att bli snygg? Om du tvekar på svaret, bör du kanske ta dig en funderare på vad du verkligen vill, och hur du ska träna för att nå det målet.

Märker att texten ovan låter lite kärv, men det är inte min avsikt. Jag vill bara väl. :)

Helt rätt, jag tränar redan dessa muskler och jag använder DB sidebends. Japp, jag är styrkelyftare och mitt mål är att öka i styrka, inte att bli snyggare.

Akilles
2007-05-17, 10:24
Det vettigt att hålla ett öga på obliquesutvecklingen - den är inte alls så viktig för SL som det populärt påstås. Eller påstods på den tiden det begav sig, vilket också gav bred midja.

Du har förmodligen rätt. Obliquer är inte lika viktigt när man kan äta sig till en stabil bål. :)

Hemi
2007-05-17, 10:25
Så moderna svällbukar med magrutor är "åt rätt håll"? Undrar då varför det ju blas idag när det kommer bra byggare med smala midjor.

De moderna svällbukarna inom BB gillar inte heller jag.

Timme
2007-05-17, 10:27
Nej, jag vill inte ha överdrivet bred midja. Det vettigt att hålla ett öga på obliquesutvecklingen - den är inte alls så viktig för SL som det populärt påstås. Eller påstods på den tiden det begav sig, vilket också gav bred midja.

Hur kommer det sig att den inte är så viktig?

pejo
2007-05-17, 10:30
Backparet Kasatonov 7, Fetisov 2, samt ett gäng brottare var mina fysiska förebilder långt före någon Frank Zane.
Min var Krutov. Ett riktigt krutpaket som man inte med lätthet flyttade på även om han var under 170 cm.

Jag lade in "DB Side bend" tidigt i passen under en längre peiod i mitten av 80-talet, och tror nog jag breddade mig en del. Bryr mig inte då jag inte tränar för utseende i första hand. Tränare jag haft har aldrig anmärkt på den som en dålig övning men under 90-talet stötte jag på en och annan kiropraktor som dödskallemärkte all belastning med en arm. Orsaken var att håller man en hantel/matkasse vid sidan ökarbelsatningen 5 gånger på den sidan eftersom vikten inte blir jämt fördelad över diskarna i ryggen. En hantel på 20 kilo skulle således belasta disken 5x20 = 100kg. Hantel på 30kg = 5x30 = 150kg. Detta var mest för ett livslångt synsätt och inte för stunden. Dessa kiropraktorer avlivade dessutom en rad andra styrketräningsövningar som annars räknas som rätt bra grejer i träningssammanhang. Men jag undrar om detta stämmer. Fungerar kroppen så eller håller inte musklerna emot på andra sidan så det bli jämnare fördelat ändå?
Ofta är ju de övningar som räknas som farliga också de nyttigaste och mest skadeförebyggande, så länge man man använder dessa med respekt så man inte skadar sig i själva övningen.

Så moderna svällbukar med magrutor är "åt rätt håll"?
Ja, det tycker jag. Då ser de ju inte ut som de skall gå av på mitten. Men det kanske var dumt att ta upp bodybuilding eftersom jag inte har någon direkt kunskap om detta.

Hemi
2007-05-17, 10:40
BB-tävlingar har även jag 0 koll på även om jag följde med lite grann på Arnolds tid. Skulle jag sätta mig in i det kanske jag skulle få en viss uppfattning om hur det skall se ut på scen.

YTS
2007-05-17, 10:43
http://web.telia.com/~u30032762/milossarcew.jpg


Milos Sarcew. Välutvecklade obligues = snyggt.

Yankeee
2007-05-17, 10:45
Milos Sarcew. Välutvecklade obligues = snyggt.

Om man väger 100 kg+ med 5% bf möjligtvis.

Allan
2007-05-17, 10:46
Det där är inte utvecklade obliques - det där är väldeffade obliques.

YTS
2007-05-17, 10:48
Om man väger 100 kg+ med 5% bf möjligtvis.

Att få så vältränade obligues som Milos tar säkert lika lång tid som att komma över 100 kg i tävlingsform.

Yankeee
2007-05-17, 10:49
Att få så vältränade obligues som Milos tar säkert lika lång tid som att komma över 100 kg i tävlingsform.

Vältränade och välutvecklade är inte samma sak, skilj på dem.

Allan
2007-05-17, 10:50
http://www.bodybuilder-photos.com/galleries/2003/2003-11_dorian-yates-grand-prix/images/bodybuilder_b-IMG_0017.jpg

Här har vi en kille som garanterat tränat en massa sidböjningar. Och som får lida för det.

Guddi
2007-05-17, 10:55
Jag har precis som Allan svårt att se vid vilket tillfälle man skulle ha nytta av stora massiva obliquer. Precis som alla andra muskler kring bålen bör deras huvudsakliga uppgift vara att jobba isometriskt och att vara uthålliga. Om man inte har en inbuktning precis under revbenen så behöver man nog knappast träna obliquerna för volym.

Däremot anser jag att man alltid bör träna dem för uthållighet och stabilisering, särskilt om man inte har hållt på med styrketräning någon längre tid eller håller på att göra comeback efter ett uppehåll.

Hemi
2007-05-17, 11:13
Denna, utan vikt, har jag gjort rätt mycket på sista tiden samt en rad olika sit-ups då. Hantelövningen lade jag ned för 20 år sedan.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/WtLyingTwist.html
Kommentarer på den?

Inom SL tränar man väl en hel del 'liggande' sid-böjningar mot en bänk?

major Pectoralis
2007-05-17, 11:14
I många idrotter hämtar man kraft från rotation. I sådana idrotter är starka obliques av mycket stort intresse.

Guddi
2007-05-17, 11:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2242565&postcount=23

Skulle säga att det är en väldigt bra övning för obliquerna då den ger mer uthållighet och stabiliseringsträning. Sen tar övningen på en hel del andra muskler med förstås.

edit: Majoren, va ett tag sen man såg dig här. Kul att se dig tillbaka

Allan
2007-05-17, 11:17
Det förtjänar ändå att påpekas att man får bred midja av sidböjningar, och att muskelns betydelse inte står i proportion till den träning många lägger ner på den. Och detta gäller även diskuskastare och liknande - som idag är avsevärt smalare och rörligare än de var för bara tio år sen.

major Pectoralis
2007-05-17, 11:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2242565&postcount=23

Skulle säga att det är en väldigt bra övning för obliquerna då den ger mer uthållighet och stabiliseringsträning. Sen tar övningen på en hel del andra muskler med förstås.

edit: Majoren, va ett tag sen man såg dig här. Kul att se dig tillbaka

:) Roligt att höra. Jag har varit här regelbundet men möjligen i det tysta.

Det förtjänar ändå att påpekas att man får bred midja av sidböjningar, och att muskelns betydelse inte står i proportion till den träning många lägger ner på den. Och detta gäller även diskuskastare och liknande - som idag är avsevärt smalare och rörligare än de var för bara tio år sen.

och kastar avsevärt kortare....*rolleyes*

Zakath
2007-05-17, 12:14
Det är väl klart att det är bra att även träna obliquesen, framförallt för att få en välbalanserad muskelutveckling och för att förhindra skador. Dessutom är en stark midja en stor fördel i många intressanta styrkeprestationer.

Så viktigt är det inte med pinnsmal midja att jag är beredd att offra de aspekterna för det.