handdator

Visa fullständig version : För mycket vitaminer och mineraler vid bulk?


Racso
2007-05-16, 21:52
Det är ju inte bra att dricka 4liter mjölk om dagen om man inte vill få problem med prostatan.

Hur blir det då med andra vitaminer och mineraler när man bulkar, man måste ju gå över RDI ganska rejält? Ska man satsa på att trycka i sig lite näringlös energi?

Rahf
2007-05-16, 21:54
Såvida du inte tar en multivitamin och håller en balanserad kost ser jag ingen orsak att oroa sig. 4 liter mjölk om dagen är en mäktig overkill.

regus
2007-05-16, 21:55
Hur blir det då med andra vitaminer och mineraler när man bulkar, man måste ju gå över RDI ganska rejält? Ska man satsa på att trycka i sig lite näringlös energi?

Det blir nog svårt att komma upp i farliga doser så länge man inte trycket vitaminpiller eller lever på broccoli

Racso
2007-05-16, 21:57
Jag har problem med kalciumet... Jag kommer upp i många gånger RDI. Fixar ni att hålla er under 800mg/dag?

Tolkia
2007-05-16, 22:00
Jag har problem med kalciumet... Jag kommer upp i många gånger RDI. Fixar ni att hålla er under 800mg/dag?
Med fyra liter mjölk om dagen är inte det speciellt underligt. Kanske dricka lite mindre mjölk om du är orolig?

Racso
2007-05-16, 22:04
Med fyra liter mjölk om dagen är inte det speciellt underligt. Kanske dricka lite mindre mjölk om du är orolig?

Det är ju ett alternativ, men problemt är att det är "kaloristommen" i min dagliga kost. Gott och lätt att få i sig 2400kcal.

Tolkia
2007-05-16, 22:05
Det är ju ett alternativ, men problemt är att det är "kaloristommen" i min dagliga kost. Gott och lätt att få i sig 2400kcal.
Varför basera kosten på mjölk? Lever du på flytande?

Racso
2007-05-16, 22:07
Snarare så att jag inte lyckas få i mig tillräckligt med kalorier från fast föda. Sen är ju mjölk en grym proteinkälla...

Alla tips uppskatts.

Rahf
2007-05-16, 22:21
Byt ut mjölken för fasen! Det låter som ett släng av lathet om mjölk är en betydande del i ditt proteinintag. Tänk om du skulle utveckla kraftig laktosintolerans nån dag, vad händer då?

Racso
2007-05-16, 22:35
Byt ut mjölken för fasen! Det låter som ett släng av lathet om mjölk är en betydande del i ditt proteinintag. Tänk om du skulle utveckla kraftig laktosintolerans nån dag, vad händer då?

Då kommer jag köpa laktas på dunk.

Får väl hålla mig till 1 liter om dagen tills Grub slänger fram nån studie...

Eddie Vedder
2007-05-17, 03:59
Får väl hålla mig till 1 liter om dagen tills Grub slänger fram nån studie...

Det har han redan gjort många gånger. Alldeles för mycket kalcium ökar risken för att utveckla prostatacancer.


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50898&pp=15&highlight=kalcium

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1254435&postcount=2

Det måste väl finnas alternativ utöver mjölk? Laktosintoleranta brukar ofta göra sin egen mjölk på grädde och vatten, blanda i lite socker och lite salt (fråga mej inte exakt varför salt och socker men det gjorde iaf den laktosintoleranta killen som berättade detta för mej) då kommer du ju få en mjölk med betydligt mindre kalcium totalt samt att du kan ha ännu högre kaloriintag om du vill.

Fettinnehållet bestämmer du ju lite mer själv då. :thumbup:

Variera mjölk med juice oxå exempelvis. Ät mer smör på mackorna, mer makrill i tomatsås, fet leverpastej, ägg m.m. Just mackor går ju att göra hur energirika som helst utan att det mättar ett dugg i stort sett. Samma sak att blanda i torkad frukt och nötter/frön i gröten exempelvis, och glöm för allt i världen inte sylten!*drool* :)

Sverker
2007-05-17, 06:03
Byt ut mjölken för fasen! Det låter som ett släng av lathet om mjölk är en betydande del i ditt proteinintag. Tänk om du skulle utveckla kraftig laktosintolerans nån dag, vad händer då?


Laktosintolerans kommer ofta inte så där huxflux beroende på ett stort mjölkintag.
Mer beroende på en inflamation i tarmen eller liknande.

Rahf
2007-05-17, 10:25
Laktosintolerans kommer ofta inte så där huxflux beroende på ett stort mjölkintag.
Mer beroende på en inflamation i tarmen eller liknande.

Nu menade jag inte att intoleransen skulle komma helt plötsligt och enbart för att han konsumerar stora mängder mjölk. Jag tog det som ett skräckexempel för att få en reaktion på vad som skulle åtgärdas i det scenariot.

Men tack för infon!

Racso
2007-05-17, 15:47
Det har han redan gjort många gånger. Alldeles för mycket kalcium ökar risken för att utveckla prostatacancer.


Jo jag vet, därav min nojja. Syftade mer på en "det är inte så farligt ändå"-studie...

Bra tips med grädden. Ska prövas. :thumbup:

Zakath
2007-05-17, 17:23
Man kan ju motverka den cancerrisken från kalcium genom att se till att få i sig annat som minskar risken för prostatacancer. Ät t.ex. gärna mycket tomat varje dag, då det är rikt på antioxidanten lykopen som ansamlas i prostatan och därför motverkar prostatacancer. Lykopen tas upp bäst från tillagad tomat.

Själv är jag inte så förtjust i tomatsmak på mat, så jag brukar äta lite extra mycket färsk tomat, 200-300g/dag. :thumbup:

Att avstå från mjölkprodukter är inte alltid det ända alternativet. :)

Emil_Larsson
2007-05-17, 17:30
Off:

Är 1 liter mjölk om dagen skadligt mycket? det konsumerar jag ofrivilligt varje dag bara för det är så gott!

Eddie Vedder
2007-05-17, 17:30
Att avstå från mjölkprodukter är inte alltid det ända alternativet. :)

Sant, skillnad på att avstå och skära ner på ett extremt intag.

Högre lykopenintag är ju en bra idé dock.

Mest lykopenrikt är ju dock tomatpuré och soltorkade tomater exempelvis. Även krossade tomater och ketchup.

Precis som med betakaroten blir ju lykopen (som oxå är en karotenoid) mer tillgänglig vid finfördelning och uppvärmning som du säger.

Tillgång till fett spelar ju oxå roll såklart. Frågan är hur mycket lykopen som krävs för att motverka, kan bli en kost bestående av enbart tomatpuré och mjölk kanske.:D

NisseEriksson
2007-05-17, 17:37
Off:

Är 1 liter mjölk om dagen skadligt mycket? det konsumerar jag ofrivilligt varje dag bara för det är så gott!

Nej, det är kalciumintag på ca 2500 mg/dag som är farligt
1 Liter mjölk innehåller 1200mg/L iofs kanske man äter andra kalciumkällor men det utgår jag inte ifrån.

Racso
2007-05-17, 17:39
Tillgång till fett spelar ju oxå roll såklart. Frågan är hur mycket lykopen som krävs för att motverka, kan bli en kost bestående av enbart tomatpuré och mjölk kanske.:D

Låter fan inte dumt iof! :D

Jo, tomater vet jag. Även granatäpple, tokoferoler och selen ska va bra skit mot prostatacancer.

En matsked tomatpure, ett glas granatäppeljuice och en avokado. Så kan missbruket fortsätta. *innocent*

Racso
2007-05-17, 17:39
Nej, det är kalciumintag på ca 2500 mg/dag som är farligt.


källa?

Eddie Vedder
2007-05-17, 17:42
källa?

Näringslära för högskolan, femte upplagan(2005) s.215

Exempelvis.

Racso
2007-05-17, 17:45
Näringslära för högskolan, femte upplagan(2005) s.215

Exempelvis.

Gäller även förhöjd risk för prostatacancer? (Hade för mig att det var mindre än så.)

Men att 2.5gram kalcium/dag har andra fysioligiska effkter...

Zakath
2007-05-17, 17:48
Tillgång till fett spelar ju oxå roll såklart. Frågan är hur mycket lykopen som krävs för att motverka, kan bli en kost bestående av enbart tomatpuré och mjölk kanske.:D

Jag läste en studie om detta, kan nog leta upp den till senare. Men jag har för mig att det var ganska kraftigt minskad risk vid ca. 100g tillagad tomat om dagen. Återkommer.

Eddie Vedder
2007-05-17, 17:53
Jag läste en studie om detta, kan nog leta upp den till senare. Men jag har för mig att det var ganska kraftigt minskad risk vid ca. 100g tillagad tomat om dagen. Återkommer.

Ja gärna!

Men det är sant att man tror just lykopen är mer antioxidativt än andra karotenoider såsom betakaroten, alfakaroten, zeaxantin m.m. p.g.a. fler dubbelbindningar(13 stycken).

Racso
2007-05-17, 17:54
Jag läste en studie om detta, kan nog leta upp den till senare. Men jag har för mig att det var ganska kraftigt minskad risk vid ca. 100g tillagad tomat om dagen. Återkommer.

Intag av tomatsås minskade antalet DNA-skador i - och tillväxten av prostatacancer

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11752012&dopt=Abstract


Lägre risk för prostatacancer hos män med höga halter lykopen och andra karotenoider i blodet

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11440960&dopt=Abstract


De?

NisseEriksson
2007-05-17, 17:58
källa?


Bl.a

Calcium
Recommended Intake
1,200 mg/day

Upper Intake Level:
2,500 mg/day

Values are for healthy males aged 19-70

Källa:
http://www.prostatecancerfoundation.org/site/c.itIWK2OSG/b.788357/k.7C0B/Vitamins_and_Minerals.htm

Eddie Vedder
2007-05-17, 18:00
Intag av tomatsås minskade antalet DNA-skador i - och tillväxten av prostatacancer
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11752012&dopt=Abstract

Lägre risk för prostatacancer hos män med höga halter lykopen och andra karotenoider i blodet
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11440960&dopt=Abstract


Oj, fulltext på båda! Jo jag tackar!:thumbup:

RassK
2007-05-17, 18:03
Hur kan man ha svårt att få i sig kalorier :(
jag måste hålla tillbaka för att inte äta 4-5000 kcal :/

Racso
2007-05-17, 18:04
Oj, fulltext på båda! Jo jag tackar!:thumbup:

Eddie: mer godsaker från sidan Åse tipsade om http://www.contox.se/forskarron.htm

Racso
2007-05-17, 18:05
Hur kan man ha svårt att få i sig kalorier :(
jag måste hålla tillbaka för att inte äta 4-5000 kcal :/

Hur ser en vanlig dag ut?

Zakath
2007-05-17, 18:07
Här läste jag det:
http://www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.php?pageId=196

Kolla i källhänvisningarna, tyvärr refererades det inte till källorna i texten.

Racso
2007-05-17, 18:09
Bl.a

Calcium
Recommended Intake
1,200 mg/day

Upper Intake Level:
2,500 mg/day

Values are for healthy males aged 19-70

Källa:
http://www.prostatecancerfoundation.org/site/c.itIWK2OSG/b.788357/k.7C0B/Vitamins_and_Minerals.htm

Grymt bra. Tack!

Fan 1liter är på 1.2g kalcium...

Eddie Vedder
2007-05-17, 18:11
Och dom 1.2grammen är alltså enbart från mjölk, glöm inte det.

Finns många andra källor till kalcium även om få kan mäta sej med mjölkprodukter.

Racso
2007-05-17, 18:14
Finns det "avkalkad" mjölk?

Sverker
2007-05-17, 18:17
Finns det "avkalkad" mjölk?


Vassleprotein är det närmaste.

Racso
2007-05-17, 18:22
Vassleprotein är det närmaste.

Det var det som var tanken från början, att ersätta vasslet (aspartam) med mjölk... Kaseinet ska ju även ge bättre protein-blabla...

Men nu har ju det gått åt helvete. Får väl satsa på en urinblåsetumör istället för prostatan...


Blir väl att gå tillbaka Complete 3.

RassK
2007-05-17, 19:31
Hur ser en vanlig dag ut?

frukost
gainer innan
gainer efter
kebab
kladdkaka
mackor
mackor
middag
mackor
godis
kvarg

RassK
2007-05-17, 19:36
jag glömde müsli och glass :D

larre
2007-05-19, 23:02
frukost
gainer innan
gainer efter
kebab
kladdkaka
mackor
mackor
middag
mackor
godis
kvarg

Billig diet.....

Cerberus
2007-05-19, 23:05
Billig diet.....

välsmakande :D

Handcuff
2007-05-19, 23:06
frukost
gainer innan
gainer efter
kebab
kladdkaka
mackor
mackor
middag
mackor
godis
kvarg

Är du seriös? 4000kcal BARA SKRÄP! :confused:

skaparn
2007-05-20, 05:34
frukost
gainer innan
gainer efter
kebab
mackor
mackor
middag
mackor
kvarg

Är du seriös? 4000kcal BARA SKRÄP! :confused:

Jag tog bort godis och kladdkaka. Vad är skräp efter detta?

Boven
2007-05-20, 08:40
Finns det några riktmärken på hur mycket vitaminer och mineraler en tränande person bör inta? För det som står på vitamin och mineral burkarna är ju för en person som ligger i soffan hela dagen och inte gör ett piss.

mvh Boven

Sverker
2007-05-20, 09:27
Det finns det. Jag har inte någon referens här men många vitaminer är kopplade till energiförbrukningen.

Istället för att rekomendationen skulle kunna vara 1.8 mg thiamin så står det 1 mg / 1000 kcal. Förbrukar man 4000 kcal så är behovet 4 mg istället för de 1.8 mg som var för en stillasittande 70 kg person.

Nu är det inga problem för oss eftersom vi äter en varierad kost och det är SVÅRT att inte komma upp i rekomendationerna med stigande kaloriintag.


Någon som har en tabell ?

Handcuff
2007-05-20, 10:06
Det var det som var tanken från början, att ersätta vasslet (aspartam) med mjölk... Kaseinet ska ju även ge bättre protein-blabla...

Men nu har ju det gått åt helvete. Får väl satsa på en urinblåsetumör istället för prostatan...


Blir väl att gå tillbaka Complete 3.

Kanske ska oroa sig mindre?

Off: Såg att du nyss gav en annan rådet att dricka 4L mjölk/dag i en annan tråd :thumbup:

King Grub
2007-05-20, 10:10
Finns det några riktmärken på hur mycket vitaminer och mineraler en tränande person bör inta? För det som står på vitamin och mineral burkarna är ju för en person som ligger i soffan hela dagen och inte gör ett piss.

mvh Boven

http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out64_en.pdf

RassK
2007-05-20, 19:33
Är du seriös? 4000kcal BARA SKRÄP! :confused:

Och? :smash:
Kalorier som kalorier.
I slutet av dagen kommer jag inte ha fått mer muskelmassa för att de 4000 kalorierna består av grönsaker istället för kladdkaka. Mitt proteinbehov är tillförsett, resten av energiintaget är upp till mig att fylla med vad jag vill!

Racso
2007-05-20, 19:41
Kanske ska oroa sig mindre?

Off: Såg att du nyss gav en annan rådet att dricka 4L mjölk/dag i en annan tråd :thumbup:

Kanske slutade oroa mig :thumbup:

Racso
2007-05-20, 19:49
In addition, urinary calcium loss rises in athletes consuming a high protein diet,
which is generally accompanied by high phosphorus intake from protein sources.

Källa: grubs länk.

Trevligt.

Zakath
2007-05-20, 21:36
In addition, urinary calcium loss rises in athletes consuming a high protein diet,
which is generally accompanied by high phosphorus intake from protein sources.

Källa: grubs länk.

Trevligt.

Mycket! :)

bombenx
2007-05-20, 21:52
Varför basera kosten på mjölk? Lever du på flytande?

Mjölk är livet, fan godare är läsk!

Trance
2007-05-21, 09:17
Och? :smash:
Kalorier som kalorier.
I slutet av dagen kommer jag inte ha fått mer muskelmassa för att de 4000 kalorierna består av grönsaker istället för kladdkaka. Mitt proteinbehov är tillförsett, resten av energiintaget är upp till mig att fylla med vad jag vill!

Skulle nog inte hålla med där alls. Inte för att just den matsedeln var dålig men det finns ju något fler variabler än bara proteinmängd när det gäller prestation och hälsa.

King Grub
2007-05-21, 09:28
Kalori in / kalori ut har som väntat gått överstyr och nu tror folk att det är det enda som påverkar alla fysiologiska mekanismer.

Zakath
2007-05-21, 10:20
Kalori in / kalori ut har som väntat gått överstyr och nu tror folk att det är det enda som påverkar alla fysiologiska mekanismer.

Det kanske är tur att det inte riktigt nått ut till den breda massan, tänk bara en AB-diet baserad på kalori in / kalori ut. :D

Själv brukar jag alltid vara noggrann med att påpeka att det är för just viktnedgång/uppgång det gäller, och att man fortfarande bör äta så naturligt, nyttigt och oraffinerat som möjligt för att hålla hälsan på topp.

Själv följer jag det dock inte för 5 öre då det är alldeles för svårt att gå upp i vikt på bara nyttig mat. *whistle*

Racso
2007-05-21, 21:23
Kalori in / kalori ut har som väntat gått överstyr och nu tror folk att det är det enda som påverkar alla fysiologiska mekanismer.

Snarare så att folk inte fattar att det inte är konstanter vi pratar om. Kommer gälla efter vi alla är döda och solen brunnit upp:

http://en.wikipedia.org/wiki/Conservation_of_energy

Racso
2007-05-21, 21:28
Snarare så att folk inte fattar att det inte är konstanter vi pratar om. Kommer gälla efter vi alla är döda och solen brunnit upp:


Skattningar...

Racso
2007-05-21, 22:04
In addition, urinary calcium loss rises in athletes consuming a high protein diet,
which is generally accompanied by high phosphorus intake from protein sources.

Källa: grubs länk.

Trevligt.

Någon som förresten vet hur mycket man pissar ut?