handdator

Visa fullständig version : När skadar man sig?


Boondock-
2007-05-16, 21:23
Hej, detta är mitt första inlägg här på kollozzeum, har dock läst runt på forumet under ett par månader och funnit en del nyttig information! :)

Till saken, jag är en kille på 18 år som tränar en hel del på fritiden, givetvis lite gym men mkt annat utöver det också, en av favoritövningarna på gymmet är knäböjen, och har under det senaste halvåret gått upp ifrån att göra 10 reps * 3 set @ 70 kg till 90 kg (fria vikter), tekniken har väl förbättrats men endå..

Visst är det tungt och så, men det gör ju verkligen inte ont? Har hört historier om där det bara sagt 'pang' hos folk så har korsryggen el dyl tagit ordentlig skada *mini*
Borde man inte kunna 'köra på' så länge det känns bra?

För övrigt så väger jag 70-75kg (längesen man vägde sig *whistle*) @ 175 cm, så det är en del vikt man belastar sig med.

Rahf
2007-05-16, 21:42
Du verkar fundera över om knäböj är en säker övning.. Så tolkar jag det. Omformulera din post för den är väldigt kryptisk.

Har du rätt teknik och form så är knäböj en toppenövning. Sådärja!

Guddi
2007-05-16, 22:04
Att det inte gör ont är inget säkert betyg på att du utför det rätt. Det bästa du kan göra är att be någon som kan lite om styrketräning att titta på dig när du utför dina knäböj för att se om de kan hitta några fel/saker som kan förbättras i ditt utförande.

90kg är ingen jättevikt och absolut inget att oroa sig över om du har bra teknik.

BTC
2007-05-16, 22:23
2, 3, 4:

Varför denna illvilja till att hjälpa? Kan ju knappast vara allt för svårt att utröna ur hans frågeställning att han är medveten om att man kan skada sig i denna övning och vill försäkra sig om att han inte befinner sig i riskzonen utan att veta om det.

Dumleman
2007-05-16, 23:00
Det är ju mission impossible att säga om du kommer skada dig eller ej med tanke på att vi inte ser hur du böjer. Säkrast är att filma lyftet från sidan sen tittar du på det och kan då själv avgöra om du anser att du böjer bra. Det finns ju erfarna som ger helt tokiga råd och nybörjare som ger kloka råd.

Berguven
2007-05-16, 23:48
Vad kan man egentligen göra för fel när man böjer? Vad brukar typiskt skilja korrekt utförda böjar från sådana som kan vara skadliga?

Guddi
2007-05-17, 09:38
Vad kan man egentligen göra för fel när man böjer? Vad brukar typiskt skilja korrekt utförda böjar från sådana som kan vara skadliga?Massor, med början nedifrån:

fel fotisättning, foten pronerar eller supinerar
hälarna lyfter från marken när man går ner djupt
tårna roterar utåt när man går ner (följs i stort sett alltid av att knäna faller inåt)
knäna går inte ut över fötterna utan i sidled
man faller för mycket i höften
man flekterar i nedre delen av ryggen
man sträcker inte i thorakalen
man lägger stången fel på ryggen och belastar C7 illa

Finns även andra mindre fel och möjligen saker som jag glömmer bort nu men som man ser ganska snabbt om man tittar på ett utförande.

Allan
2007-05-17, 09:43
Vad kan man egentligen göra för fel när man böjer?
Egentligen rätt lite. Skaderisken är minimal även om man gör det fel, eftersom felen brukar inträda när man fortfarande är på belastningar som inte är riskabla

Vad brukar typiskt skilja korrekt utförda böjar från sådana som kan vara skadliga?

Om du menar i ett längre perspektiv är det svårt att skaffa sig ett felaktigt utförande som det faktiskt går att träna med - dvs gör man övningen fel går det inte att göra den på belastningar som är märkbara.
Däremot kan man naturligtvis göra direkta småfel under enstaka lyft. Vanligt är felaktig placering av stången, eller för hastig nedgång.
Man måste skilja på teknikfel och felaktigt/skadligt utförande