handdator

Visa fullständig version : hur mäter man midjan?


tåmppa
2007-05-16, 20:44
ska man puta ut eller dra in?*whistle*

Handcuff
2007-05-16, 20:46
ska man puta ut eller dra in?*whistle*

Eller varför något av det? Var avslappnad!

serratus
2007-05-16, 20:51
ska man puta ut eller dra in?*whistle*

Jag brukar mäta mitt över naveln efter en normal utandning:)

tåmppa
2007-05-16, 20:56
ok. tack

pony
2007-05-16, 21:33
Midjan sitter inte vid naveln! Midjan är där du är som tunnast på överkroppen, mellan 5-10 cm ovanför naveln, beroende på hur lång du är. Stå rakt och avslappnat och be helst en kompis att mäta (annars tenderar man att kröka sig lite).

rolf
2007-05-16, 21:41
Midjan sitter inte vid naveln! Midjan är där du är som tunnast på överkroppen, mellan 5-10 cm ovanför naveln, beroende på hur lång du är. Stå rakt och avslappnat och be helst en kompis att mäta (annars tenderar man att kröka sig lite).

Men varför mäta där det är som smalast och eventuellt lura sig själv? Jag tycker det vore bättre att mäta där det är som tjockast (vid naveln för mig), eller är jag helt ute och seglar?

Damien Thorne
2007-05-16, 21:49
Jag brukar alltid mäta där det är som tjockast (strax under naveln).

Avslappnad efter en utandning.

Ganymedes
2007-05-16, 22:00
Jag mäter rätt över naveln. Då blir det samma mätning varje gång. Fast förhoppningsvis inte alltid samma mått. :)

Fartman
2007-05-16, 22:44
Midjan sitter inte vid naveln! Midjan är där du är som tunnast på överkroppen, mellan 5-10 cm ovanför naveln, beroende på hur lång du är. Stå rakt och avslappnat och be helst en kompis att mäta (annars tenderar man att kröka sig lite).
Det där gäller ju typ bara för kvinnor. För män verkar naveln vara det som gäller... detta då män inte har lika markerad midja som kvinnorna. Och är man riktigt jävla fet kan ju faktiskt där man "är som tunnast på överkroppen" vara bröstkorgen ;)

Fimpen
2007-05-17, 09:22
Midjemåttet mäts mellan det nedersta revbenet och höftbenskammen.

z_bumbi
2007-05-17, 09:29
Midjemåttet mäts mellan det nedersta revbenet och höftbenskammen.

Japp och när man är avslappnad.

Philippp
2007-05-17, 13:54
Folk har fått det om bakfoten typ, läkarna mäter alltid på det stället som är fetast och det är endast där som det är intressant att mäta det - varför i hel**** skulle man vilja mäta där det är smalast? det är typ som att mäta smalaste stället på bicepsen, där det är fetaste = troligtvis där skillnaderna kommer synas mest och där man lättast kan göra en bedömning om det är farligt eller inte

LadyInsane
2007-05-17, 23:39
När det gäller ex mått för vad som är bra för kvinnor/män bör man mäta midjan genom att böja sig lätt åt sidan, och där magen "viker" befinner sig midjan.

Cerberus
2007-05-18, 00:10
alltid trott att man ska ta fetaste stället? för mig är det strax under naveln

ahz
2007-05-18, 03:50
När jag som hastigast zappade förbi Oprah var det en läkare där som pratade om övervikt. Han påstod att midjan ska mätas medans man drar in magen så mycket man kan.
http://www.oprah.com/health/yourbody/youdocs/youdocs_20061129_102.jhtml

eandersson
2007-05-18, 05:33
vvUafnQAyWY

z_bumbi
2007-05-18, 06:26
Den korrekta metoden som används inom vården är alltså att man mäter mellan nedre revbenet och höftkammen och det i avslappnat läge.
Om någon vill mäta på något annat sätt är det okey, det är ju ingen tävling vem som har smalast/bredast midja utan de flesta använder det förhoppningvis för att se egna resultat. Inom vården där det är ett verktyg för att se om en person ligger inom riskzonen för olika sjukdomar är det däremot viktigt att man mäter på samma sätt varje gång.

formula4shape
2007-05-18, 09:37
Midjan sitter inte vid naveln! Midjan är där du är som tunnast på överkroppen, mellan 5-10 cm ovanför naveln, beroende på hur lång du är. Stå rakt och avslappnat och be helst en kompis att mäta (annars tenderar man att kröka sig lite).

Om man ser kroppsmått på t.ex. en byggare har man garanterat inte mätt 10cm över naveln. När man tittar mått för att få veta sin symmetri mäter man oftast precis under/över/på naveln där man är som störst.
Sen finns det å andra sidan folk som har jeansen i den midjan du pratar om :D

pony
2007-05-18, 12:01
Men varför mäta där det är som smalast och eventuellt lura sig själv? Jag tycker det vore bättre att mäta där det är som tjockast (vid naveln för mig), eller är jag helt ute och seglar?

Trådskaparen frågade hur man mäter midjan, och det jag beskriver är midjan. Midjan sitter INTE vid naveln.
Sen kan man mäta över naveln, över bröstet, över vadsomhelst. Så länge man mäter på exakt samma punkt kontinueligt så ser man förändring i vilket fall som helst. Att mäta över naveln och säga att man mäter midjan är dock som att mäta i armvecket och säga att man mäter biceps. Vad detta har med att lura sig själv att göra förstår jag inte...

Om man ser kroppsmått på t.ex. en byggare har man garanterat inte mätt 10cm över naveln. När man tittar mått för att få veta sin symmetri mäter man oftast precis under/över/på naveln där man är som störst.
Sen finns det å andra sidan folk som har jeansen i den midjan du pratar om :D

Snittet på det parti som kallas midja brukar ligga 6-7cm över naveln på en normallång person. Sedan kan trosolängd skilja sig en del på olika individer utan att total längd för den delen gör det.
Var byggare mäter och hur de gör det och varför vet jag ej, jag svarade på var man mäter midjan, den finns det mig veterligen bara en utav, och eftersom den inte heller flyttar på sig är det en lika bra indikator att mäta där som någon annanstans (beror iofs vad man vill mäta fram, minskning eller ökning).

formula4shape
2007-05-18, 16:21
Kanske borde börja kallas magmått istället ;)