handdator

Visa fullständig version : Curry plättar


YTS
2003-03-22, 21:51
Ta 100 gr vetemjöl, 25g kornmjöl och 1 tsk bakpulver, häll på hälften av mjölken vispa ut mjölet, häll i 2 ägg och resten av mjölken, krydda med 1 msk curry. Stek i plätt panna.


Yngve

King Grub
2003-03-23, 12:26
Varför förstöra den goda plättsmaken med curry? :(

Vänskap
2003-03-23, 13:20
Ja just det, håller med Grub...hehe


Har du inget "yngvefierat" våffelrecept också? Det är ju våffeltider nu.

YTS
2003-03-23, 19:17
Jag kryddar med curry, så man slipper använda sylt på dom, det sänker ju proteinhalten och tillför socker. Dessutom är det riktigt gott, lite av omelett.

Appropå plättar, pröva att ha lite bovetemjöl i, finns på hälsokosten, jag har det i plättarna ibland och då kallas de blinier.

Yngve

King Grub
2003-03-23, 19:20
Sänker proteinhalten? Det blir väl inte mindre protein i plättarna om klickar på lite sylt? Den totala energiprocenten protein sjunker någon enhet, men vad spelar det för roll när man får i sig samma mängd protein?

Lellan
2003-03-23, 19:35
Originally posted by King Grub
Sänker proteinhalten? Det blir väl inte mindre protein i plättarna om klickar på lite sylt? Den totala energiprocenten protein sjunker någon enhet, men vad spelar det för roll när man får i sig samma mängd protein?

:rolleyes: Det vet ju ALLA att sylt suger i sig protein och omvandlar till socker? :D

Nejdå, men sådär brukar jag också säga lite slarvigt - beroende på att jag brukar sätta ett kcalantal och en ungefärlig energifördelning på målen som riktlinje.. och eftersom sylt är energirikt får man äta färre plättar och då blir det totalt mindre protein man får i sig!

Men man kan ju byta ut curryn mot kanel eller lite kardemumma kanske (ingefära kan säkert också vara gott!), och pudra över lite sötningsmedel (eller fruktossocker om man inte vill få upp GI mer än det redan är) så slipper man avvara några plättar pga sylt.. :thumbup: :eating:

King Grub
2003-03-23, 19:39
får man äta färre plättar

Får??!?! :MrT: När det är frågan om plättar finns det inga förbud.

Allan
2003-03-23, 19:46
Plätta skall endast ätas i stora mängder. "Ett par plättar..." - herregud vilka uppoffringar...


allan

Lellan
2003-03-23, 19:47
Originally posted by King Grub
får man äta färre plättar

Får??!?! :MrT: När det är frågan om plättar finns det inga förbud.

Tänkte inte på den magiska regeln.. ;):D

Apropå plättar så kom jag på att jag för ett par år sedan bytte ut vetemjölet mot sojamjöl med jättebra resultat (fast det var pannkakor men det borde ju vara samma), men minns inte exakt hur jag gjorde..Ett tips om man vill ha mer protein och fett iaf! Kanske blir långsammare GI också.. *funderar*

Vanliga pannkakor kan man förresten göra helt utan mjölk (behöver inte ersätta med soyadryck eller havremjölk heller) men då sjunker ju proteinhalten lite, och jag har inte testat med sojamjöl. Va jag krånglar.. menar bara att man kan exprimentera lite i köket!

Det är ju knappast dyra råvaror och jag håller stenhårt på talesättet "närma dig köket och kärleken med djärvhet". Därför diggade jag curryn, säkert gott med lite riven lök i smeten (skippa curryn, men kanske ha i svartpeppar?) och ha gravad lax på..

YTS
2003-04-07, 23:39
Lellan ersätt 20 viktprocent av vetemjölet med sojamjöl, så brukar det bli bra.

Yngve