handdator

Visa fullständig version : Förrätt som passar till oxfilé


Dalle89
2007-05-16, 19:46
Fyller 18 på fredags :D Så jag jag har bjudit hem runt 10 kompisar så vi hade tänkt äta trerätters och sedan gå ut..
Som huvudrätt har jag tänkt servera oxfilé av något slag, inte helt bestämt än hur det ska serveras, förslag tas jättegärna emot.
Dock, som topic lyder, har jag inte kommit på någon förrätt som passar fint till huvudrätten. Någon som har något förslag?
Tack på förhand, Anders

Edit: Jag gillar mozzarella så om detta ingår så är det ett stort plus

Rahf
2007-05-16, 20:18
Vitlöksbröd toppat med mozzarella är en klar hit i alla lägen. Köp ett par limpor (det skall vara frön på) och skär tjocka skivor, lägg på lite vitlökssmör och bryn dem i en stekpanna för att avslutningsvis lägga in dem i ugnen med en härlig klick mozzarella på.

Kan det vara nåt? Du kan givetvis skippa vitlöken om du vill.

Grilla oxfilèn!

Dalle89
2007-05-16, 20:52
Oj det där låter hur gott som helst ju, ska nog köra på det på fredag då. Eventuellt att jag skippar vitlöken om jag ska ha någon typ av vitlökssmör till oxfilén.. Men tack för tipset!

Handcuff
2007-05-16, 20:55
Mitt tips är att satsa på ett billigare alternativ istället :thumbup: Kanske ett billigare kött? Annan rätt?

Om inte köttet ändå blir "rätt" tillagat kvittar det om det är oxfilé eller random nötkött :)

Dalle89
2007-05-16, 20:58
Jag har lagat oxfilé rätt många gånger innan så jag tror det ska bli gott.. Nu bara funderar jag på vilka variationer man kan göra..
Men jag bor hemma så ekonomin är inget problem än :)

Rahf
2007-05-16, 21:10
Testa att snitta igenom halva köttet (alltså på höjden) och lägg i lite gorgonzola eller nån annan typ av ost, alternativt att du lägger i vitlöken där. Anledningen till att det funkar ganska bra är för att oxfilé ofta kommer i tjocka skivor.

Och grattis i förskott boyo!

Dalle89
2007-05-16, 21:11
Jag brukar servera oxfilén i skivor. Först köper man ju en lång klump oxfilé. Menar du att jag i den ska göra snittar och lägga i vitlöken, och sedan in i ugnen och när den är klar så skär jag upp den i skivor?

mela
2007-05-16, 21:13
Räktoast är ju en klassisk förrätt annars :D

KLaddkaka är den enda rätta efterrätten!

regus
2007-05-16, 21:19
Jag brukar servera oxfilén i skivor. Först köper man ju en lång klump oxfilé. Menar du att jag i den ska göra snittar och lägga i vitlöken, och sedan in i ugnen och när den är klar så skär jag upp den i skivor?
Jag skulle gjort så.
Skär inte oxfilen i för tunna skivor bara! Och genomstek inte!

Dalle89
2007-05-16, 21:20
Sant räktoast brukar ju också funka.. Ibland kan det ju vara bra med något skaldjur som förrätt till en kötträtt...
Kladdkaka är sjukt gott, dock väldigt onyttigt och odeffigt.. Fast eftersom jag fyller år får jag väl unna mig något, men det blir nog tårta tror jag.. Kladdkaka är lockande dock :P

Rahf
2007-05-16, 21:21
Räktoast passar bäst till firre om du frågar mig. Men det är min preferens. Testa nåt nytt för tusan!

regus
2007-05-16, 21:24
Jag skulle ha något med lufttorkad skinka till förätt *drool*

mela
2007-05-16, 21:39
Sant räktoast brukar ju också funka.. Ibland kan det ju vara bra med något skaldjur som förrätt till en kötträtt...
Kladdkaka är sjukt gott, dock väldigt onyttigt och odeffigt.. Fast eftersom jag fyller år får jag väl unna mig något, men det blir nog tårta tror jag.. Kladdkaka är lockande dock :P

Och du skulle på krogen efter eller? Alkohol antar jag? ;)


Jag äter alltid räktoast till förrätt typ.

BTC
2007-05-16, 22:03
Förrätt:
-Kokt sparris med skirat smör inlindad i ceranoskinka.

-Löjromstoast eller löjromsavokado med gräddfil och hackad rödlök

-Skagentoast eller Skagenavokado

-Urgröpta champinjoner med färskostfyllning inlindade i parmaskinka

Huvudrätten: Oxfilé till mer än fyra pers helstekts med fördel. Gärna två stora mittbitar till tio pers, men en hel oxfilé med svans och huvud går också bra.

Peppra innan och bryn på hög temperatur (viktigt är att köttet legat i rumstemperatur i ca 4 timmar innan du steker), när en fin knaprig yta bildats runt den är det dags att salta (saltar du innan du steker drar du ut köttsafter och gör köttet torrare än det skulle ha varit annars). Ugnsstek på låg temperatur, ca 150 grader tills du når en innertemperatur på en 55-59 grader, beroende på hur blodig/rosa du vill ha den.

Efterrätten lämnar jag över till mer lämpade personer, kladdkaka lät dock förträffligt.

Mvh

tjalol
2007-05-16, 23:08
en räk- eller laxmacka sitter aldrig fel (likaså marängsvissen till efterrätt =D)

Jacky
2007-05-17, 06:35
Tre olika sorters snittar till förrätt:
* Lax på bröd med pepparrottscremefraiche
* Lufttorkad skinka med hackad tomat
* Räkor + avocado

3 söta snittar på en tallrik
Eller ännu enklare...på bordet när de kommer
Färska champinjoner fyllda med mjukost är en annan suverän grej!

Dalle89
2007-05-17, 09:28
Tack så mycket för alla förslagen!
Finns väldigt många bra förslag här. Vore ju kanske kul att bjuda på lite olika små snittar och sånt till förrätt, då finns det ju något som alla gillar iaf...
Får man prata om alkohol på kolo? För isf undrar jag, istället för att starta en helt ny tråd, om ni har något förslag på bra mousserande att servera som välkomstdrink. Har kört med Asti Cinzano med frysta geléhallon i och det har varit riktigt uppskattat, framförallt eftersom folk i min ålder inte är riktiga vinfantaster än. Dock känns Asti med sina 7% mer som en alkoläsk/cider och kanske inte riktigt som ett mousserande. Tips?

BTC
2007-05-17, 09:49
Tack så mycket för alla förslagen!
Finns väldigt många bra förslag här. Vore ju kanske kul att bjuda på lite olika små snittar och sånt till förrätt, då finns det ju något som alla gillar iaf...
Får man prata om alkohol på kolo? För isf undrar jag, istället för att starta en helt ny tråd, om ni har något förslag på bra mousserande att servera som välkomstdrink. Har kört med Asti Cinzano med frysta geléhallon i och det har varit riktigt uppskattat, framförallt eftersom folk i min ålder inte är riktiga vinfantaster än. Dock känns Asti med sina 7% mer som en alkoläsk/cider och kanske inte riktigt som ett mousserande. Tips?

Om du inte vill köra riktig skumpa tycker jag att du istället ska ta en mousserande, ingen wine cooler som Asti. Om du/ni inte lärt er gilla smaken är en klassiker att blanda ut med 1/3 päronsoda, mycket läskande såhär i kommande sommartider. Annars är skumpan/mousserande mycket trevlig med en kylskåpskall jordgubbe eller en kiwiskiva i, mycket uppskattat och gott.

Mvh

Dalle89
2007-05-17, 12:19
tackar för det tipset

mela
2007-05-17, 12:55
Annars är cheesecake en höjdare. Sån som man fryser in. Det hade jag på min 18årsdag. Och kladdkaka till de laktosintolleranta små stackarna.

Cilia
2007-05-17, 17:52
Jag skulle kunna tänka mig att börja med en chevrétoast till det där.

Angrod
2007-05-25, 11:26
Jag skulle kunna tänka mig att börja med en chevrétoast till det där.

Jag är beredd att hålla med.

Men jag hade gjort en pizzadeg.

Gjort lagom stora (typ 10 cm i diameter) pizzor.
På med en skiva fikon (ungefär 5 mm skiva) och på med en skiva chevré.

Gratinera i ugnen.

Ringla lite god honung över och voila. En god förrätt.