handdator

Visa fullständig version : Hur löser man upp dreadlocks?


Nina L
2007-05-16, 19:10
http://img405.imageshack.us/img405/3417/p1010896tr9.jpg

Min polare har tröttnat på sina dreads. Vad skall göra? Skall vi supa oss fula och raka skallen på henne, eller ägna månader åt att försöka lösa ut den tuffa och trassliga ungdomligheten med jungfruolja och böner? Alla tips emottages med tacksamhet.

Jay-Z
2007-05-16, 19:11
Lösningsmedel.




Jeterolit.

Mantus
2007-05-16, 19:12
Massor, massor med clerasil head and shoulders och utkamning i en vecka hjälpte en polare till mig, annars är det smidigaste och för hårömma bästa sättet att raka och använda löshår ett tag.

z_bumbi
2007-05-16, 19:12
Napalm eller en fårklippningsmaskin.

Edit: Olja är inte en så dum idé för att få det hela att bli lättare att reda ut men det är ett tråkigt alternativ.

Snafu
2007-05-16, 19:14
Hon ser ut att kunna vara din syster typ.

Jag tror inte jag känner nån som kunnat ta ut sina dreads utan att raka av håret men det kanske går ändå.

PowPow
2007-05-16, 19:17
Jag försökte reda ut mina, men fick ge upp. Var som att försöka trassla ut ett stålrör ffs.

Men testa. 16 liter balsam hade varit mitt första tips. Olja som nämndes hade nog varit mitt andra tips. De ser ganska nya ut, så det kan gå. Att de är tunna lär väl hjälpa också.

Scratch89
2007-05-16, 19:18
Det beror på hur stora de är, samt hur länge hon haft dem i. De där var ju i minsta laget, ser nästan ut som rastaflätor. Blöt håret ordentligt, smörj in med någon fet kräm eller olja, och kamma ut med en grovtandad kam eller borste.

Cilia
2007-05-16, 19:20
har haft kompisar som har haft dreads och kom fick klippa av dom
det visste dom iofs om redan när dom började spara.

vet inte om ni kan klippa det kortare och reda upp det sista men gissar på nej.
rakat kan vara snyggt

Fed up
2007-05-16, 19:48
Jag har hjälpt till att reda ut många dreads i mina dagar. Det vi har gjort är att klippa dem så de är typ 2-3 dm långa och sen tar man en kam och tar den yttersta grejen på kammen som är mycket tjockare än övriga och hackar in den i det yttersta i varje dread och härvar upp och sen kammar efter hand. Det blir mest äckel och löst hår, men lite sitter kvar. Det är sjukt flottigt och äckligt, men efter ett par tvättar ser det rätt normalt ut, men det blir ju jätte ojämnt och så så man får toppa rätt rejält.
Det tar typ måååånga timmar, man blir skittrött i händerna och den man gör det på piper och gnäller eftersom man ju blir extra öm i hårbottnen av dreads.

Annars skulle nog din väninna bli sjukt het i snagg.

Hälsa och gratulera till ett klokt beslut! :thumbup:

Rahf
2007-05-16, 19:54
Är de trassliga och dåliga dreads så kan man som sagt plocka ut dem med ett par timmars jobb. För mig tog det tre nätter och sen dess har jag blivit tunnhårigare.

Raka av dem.

Nina L
2007-05-16, 19:55
Lösningsmedel.
Jeterolit.Jag förstår inte humorn. Snela förklara. Jag vill också skratta mig. :(

Massor, massor med clerasil head and shoulders och utkamning i en vecka hjälpte en polare till mig, annars är det smidigaste och för hårömma bästa sättet att raka och använda löshår ett tag.Varför skulle Clerasil funka? Det är ju mjällshampoo? Det måste ju vara själva motsatsen till idén om olja.

Napalm eller en fårklippningsmaskin.Napalm ftw!

Hon ser ut att kunna vara din syster typ.
Antalet personer som frågar oss om vi är syskon/tvillingar per gång i rör oss utanför våra lägenheter är nära på löjligt. Det bästa var när min granne förvånades över hur jag hade lyckats skaffa dreads så snabbt. :D

Jag försökte reda ut mina, men fick ge upp. Var som att försöka trassla ut ett stålrör ffs.Hur länge hade du haft dina, och vilken hårkvalitet har du?

Det beror på hur stora de är, samt hur länge hon haft dem i. De där var ju i minsta laget, ser nästan ut som rastaflätor. Blöt håret ordentligt, smörj in med någon fet kräm eller olja, och kamma ut med en grovtandad kam eller borste.Hon har haft dem i 3 ½ år och har skött dem väldigt väl. Hennes hår är väldigt tunt rakt och lent egentligen, så det borde vara en fördel...

Det borde ju gå att reda ut, om man har tid på sig och har tålamod. Jag tror inte att hon är så jättesugen på kort hår.

kelk
2007-05-16, 19:55
Hur långa är dom? Eller hur mycket har växt ut s.a.s?

PowPow
2007-05-16, 19:59
Hur länge hade du haft dina, och vilken hårkvalitet har du?



Tja.. vad kan det ha varit? 3 år kanske.
Hade tjockt och krylligt hår.

Fed up
2007-05-16, 19:59
Är de trassliga och dåliga dreads så kan man som sagt plocka ut dem med ett par timmars jobb. För mig tog det tre nätter och sen dess har jag blivit tunnhårigare.

Raka av dem.

Nja, mina kompisars hade de haft i många år så de unnit växa ihop sig och bli riktiga soliga saker bitvis, men de gick inte och pysslade om dem på salong eller nåt sånt, de var rätt skabbiga.

Nina: Ang hårtyp:
Kompis 1: asiatisk med supertjocka hårstrån=löste upp sina jättelätte, syntes inget på håret och hon behövde inte klippa det knappt alls. hennes hår var så tufft och självständigt att de aldrig riktigt kläggade ihop sig ordentligt. Hon hade kanske haft sina nåt år.

Kompis 2: Jordens tunnaste och klenaste hår, hade haft sina många år. Lyckades reda ut så hon fick kanske 2 dm långt hår efter klippning.

Kompis 3: Normalt hår, mellantjockt, mycket genomsnittsligt på alla vis: hade kanske 3 dm kvar efter, lite mer kanske.

Mig själv: Mina var mycket korta och bara i nacken (omg, pinsamt!). Gick att reda ut nästan allt mitt bebishår(alltså på längden, men massor trillade ju av såklart), så det var nån dm efteråt.

Mantus
2007-05-16, 20:00
Varför skulle Clerasil funka? Det är ju mjällshampoo? Det måste ju vara själva motsatsen till idén om olja.

.

Inte en aning, det var hur han gjorde det iaf.

Litecore
2007-05-16, 20:09
fan, nina har bara snygga kompisar!

(och nej, jag bidrar inte alls till tråden)

;)

Nina L
2007-05-16, 20:10
Hur långa är dom? Eller hur mycket har växt ut s.a.s?Nu har jag mätt dem. 30-40 cm har hon sparat ihop.

Inte en aning, det var hur han gjorde det iaf.Fråga honom! :)

Kompis 2: Jordens tunnaste och klenaste hår, hade haft sina många år. Lyckades reda ut så hon fick kanske 2 dm långt hår efter klippning.Där har vi min polare. Nu påstår hon att hon har lite fall i det också, men jag är inte övertygad. :D

grisbil3n
2007-05-16, 20:10
Haha Regina Lund!

Fed up
2007-05-16, 20:16
Där har vi min polare. Nu påstår hon att hon har lite fall i det också, men jag är inte övertygad. :D

Nä, det tror jag inte, jag tror snarare att hon har sånt hår som jag har isåfall, men det ser verkligen ut att vara mycket tjockare än mitt (hade jag haft dreads i mitt hade jag haft typ 10 st max även om de var så tunna som hennes). Min kompis har verkligen extremt tunnt och skört hår, har aldrig träffat nån med sånt hår. Jag har vanligt tunt svennehår, väldigt mjukt, har iallafall träffat några som har typ sånt hår, men jag tror din kompis har bättre hår. Ju bättre hår (=tjockare strån och fler strån) desto mer går att rädda, är min erfarenhet.

psirus
2007-05-16, 20:21
Mina polare har klippt sig och vill man reda ut dem? antar att håret inte blir så värst fint i vilket fall som helst?

Snygg polare förresten.

Alexlindgren
2007-05-16, 20:22
Hon var ruskigt lik dig...

Hon var jävligt snygg också, tolka det som du villl ;)

scythe
2007-05-16, 20:34
http://www.treasuredlocks.com/howtorelo.html

http://www.dreadlocks.org/56/how-to-make-dreadlocks/

Kanske kan vara något.

Nina L
2007-05-16, 20:37
Jag har vanligt tunt svennehår, väldigt mjukt, har iallafall träffat några som har typ sånt hår, men jag tror din kompis har bättre hår.Jag har inte fetkoll på hårtyper, men jag tycker att hon har helt normalt tunnt hår, samma som andra blonda polare haft. (Blondt tunnt hår är HOT tycker jag, men det brukar inte folk med blondt tunnt hår tycka. Go figure!?)

http://img58.imageshack.us/img58/1873/p1010910uw7.jpg
Hon fick inte ut latsen så bra. :/

http://img58.imageshack.us/img58/5897/p1010915hw4.jpg
Macro!!!111

http://img394.imageshack.us/img394/3536/p1010918mn1.jpg
För att visa hårkvaliteten och tunnheten.

Kaboffastar
2007-05-16, 20:39
milf!

och nina, kommer du hem till mig och målar cash på väggen?

on topic- klipp skiten.

Nina L
2007-05-16, 20:45
Nu blir jag kanske halshuggen, men det skiter jag i. :D Vad kan hon ha varit här? 15 år kanske? Dom solglasögonen var moderna då, jag lovar.

http://img402.imageshack.us/img402/3693/madonnabv7.jpg

Snygg polare förresten.Tack! :D

Hon var ruskigt lik dig...

Hon var jävligt snygg också, tolka det som du villl ;)Du vill ligga med oss. Jag skall fråga henne. (Ser att pappa betalar, så det kan funka.) :) Lollisen

http://www.treasuredlocks.com/howtorelo.html
Kanske kan vara något.Tack! Olja måste välan funka lika bra som det där removal creme som de vill sälja. Å andra sidan så har vi en hel del afro-shops här i närheten som säkert har sånt...

milf!

och nina, kommer du hem till mig och målar cash på väggen?
1. 30 år och barnlös. Är du 12 så kanske hon kvalar in som milf ändå?
2. Fixar du en projektor och cash så visst.

Nina L
2007-05-16, 20:55
Boff: cash som i pengar alltså... Det börjar visst bli sent.

Metal_boy_
2007-05-16, 20:58
Frågan är väl hur fräscht håret är även om man trasslar ut det? Borde vara ganska slitet? Bättre att raka kanske?

Nina L
2007-05-16, 21:02
Frågan är väl hur fräscht håret är även om man trasslar ut det? Borde vara ganska slitet? Bättre att raka kanske?Man får väl klippa till det och sen sköta om det väldigt noga. Vi tjejer brukar ofta gilla att ha lite hår på huvudet. Ser det hemskt risigt ut så får man kanske fungera på en kort klippning, men annnars... Tja... Man kan ju sätta upp det, eller fläta in förlängningar?

Metal_boy_
2007-05-16, 21:04
Man får väl klippa till det och sen sköta om det väldigt noga. Vi tjejer brukar ofta gilla att ha lite hår på huvudet. Ser det hemskt risigt ut så får man kanske fungera på en kort klippning, men annnars... Tja... Man kan ju sätta upp det, eller fläta in förlängningar?

Kanske det. Köp en golvmopp på ÖB till henne medans håret växer ut annars.

Fed up
2007-05-16, 21:17
Man får väl klippa till det och sen sköta om det väldigt noga. Vi tjejer brukar ofta gilla att ha lite hår på huvudet. Ser det hemskt risigt ut så får man kanske fungera på en kort klippning, men annnars... Tja... Man kan ju sätta upp det, eller fläta in förlängningar?

Nä, det ser helt ok ut efter nån vecka och efter lite inpackning, kamning och tvätt. De ser dock väldigt kompakta ut hennes, men det kan ju vara värt att försöka ett par timmar om hon inte vill snagga.

Srednq
2007-05-18, 20:55
sök på skawars. har förmig där finns en del trådar om det

Jorgen
2007-05-18, 21:13
Snyggare utan dreads IMHO så det gör hon rätt i.

Cilia
2007-05-18, 21:33
På bilderna ser det iaf ut som om hon skulle kunna klippa det ca 10-20 cm och reda ut det. Tror det blir svårt att reda ut det från den längd det är nu men det kan ju vara värt ett försök. Jag skulle nog klippa av det ngt innan jag började.



Sen sitter jag och undrar vad Jörgen menade med sin konstiga mening *L*

Muskelbyggaren
2007-05-18, 21:33
Passar det med hennes person vore rakning helt okej faktiskt.

Jorgen
2007-05-18, 21:35
Sen sitter jag och undrar vad Jörgen menade med sin konstiga mening *L*

Att jag tycker att hon skulle se snyggare ut utan dreads? Var det otydligt någonstans egentligen? Tant har väl inte smuttat på portvinet (eller tantwhiskeyn du har i skåpet) ?

hahavaffan
2007-05-18, 21:35
Hon är ju tillräckligt snygg för att vara rakad.

Påminn mig om att aldrig skaffa dreads :)

Cilia
2007-05-18, 21:37
Att jag tycker att hon skulle se snyggare ut utan dreads? Var det otydligt någonstans egentligen? Tant har väl inte smuttat på portvinet (eller tantwhiskey n du har i skåpet) ?
Tantwhiskey? hur kunde jag glömma den. Tack för tipset
jag kan verkligen behöva ngt riktigt starkt ikväll *g*

Näähh det var ganska tydligt vad du försökte säga även om meningen var konstigt formulerad. Generellt ser oftast dreads lite sunkigt ut tycker jag.