handdator

Visa fullständig version : Lär mig laga nudlar och kyckling


Trance
2007-05-16, 17:26
Nu är det så att jag vill lära mig att laga nudlar med kycklingfilé ala thai-style. Poängen skall vara att det skall vara enkelt och ha relativt få ingridienser men ändå smaka gott och gärna likt det som serveras på thai-restaurangerna jag beställt hem ifrån. Denna maträtt är inte stark alls så det är nog ingen chili i den.

Nu är det självklart viss variation från restaurang till restaurang men grunden jag identifierat är:

Äggnudlar
Ägg
Kycklingfilé i mindre bitar
Någon sorts lökgrej, deras egen speciallök som jag glömt namnet på förmodligen
wokad vitkål
Någon sorts böngroddar, men den skiter jag nog i.

Problemet jag har är:

Vilken olja wokas det i?
De använder någon soja tror jag, vilken typ?
Några andra produkter/kryddor som förmodligen bör vara med?
Förbereds kycklingen på något sätt, kanske marinad för den är rätt mör?
Andra tips på tillagning?

Så, alla är välkomna att chansa vilt om ni har lust.

Trance
2007-05-17, 20:18
Livet skulle vara mycket lättare om ni slutade hata mig. Jag ger det två försök sedan jäklar så köper jag skiten hela tiden istället, blir ju mindre disk då också. Räknar ändå kallt med att vara miljonär inom några år.

sissa
2007-05-17, 20:51
Nu är det så att jag vill lära mig att laga nudlar med kycklingfilé ala thai-style. Poängen skall vara att det skall vara enkelt och ha relativt få ingridienser men ändå smaka gott och gärna likt det som serveras på thai-restaurangerna jag beställt hem ifrån. Denna maträtt är inte stark alls så det är nog ingen chili i den.

Nu är det självklart viss variation från restaurang till restaurang men grunden jag identifierat är:

Äggnudlar
Ägg
Kycklingfilé i mindre bitar
Någon sorts lökgrej, deras egen speciallök som jag glömt namnet på förmodligen
wokad vitkål
Någon sorts böngroddar, men den skiter jag nog i.

Problemet jag har är:

Vilken olja wokas det i?
De använder någon soja tror jag, vilken typ?
Några andra produkter/kryddor som förmodligen bör vara med?
Förbereds kycklingen på något sätt, kanske marinad för den är rätt mör?
Andra tips på tillagning?

Så, alla är välkomna att chansa vilt om ni har lust.


Låter som typ nasi goreng (http://www.google.se/search?hl=sv&q=nasi+goreng&btnG=S%C3%B6k&meta=). Minns inte om jag ätit det själv nångång, men det är ägg i det iallafall.

Jo, köttet på thairestauranger brukar vara rätt speciellt i konsistensen. Vet tyvärr inte vad som gör att köttet blir så.

Zakath
2007-05-17, 20:54
De kanske avnänder japansk soya om inte maträtten har färgats mörk av soya, då det är en ljusare och sötare variant av kinesisk soya ungefär.

Kurash
2007-05-17, 20:57
Jag röstar på kokosmjölk, chili, ingefära och lite sånt.

Runda Grodan
2007-05-17, 21:01
Livet skulle vara mycket lättare om ni slutade hata mig.
Jag tycker om dig. :em:
Låter som typ nasi goreng (http://www.google.se/search?hl=sv&q=nasi+goreng&btnG=S%C3%B6k&meta=). Minns inte om jag ätit det själv nångång, men det är ägg i det iallafall.

Jo, köttet på thairestauranger brukar vara rätt speciellt i konsistensen. Vet tyvärr inte vad som gör att köttet blir så.
Nazi Goreng är det väl ris och inte nudlar i?

Trance, är det "torr mat" eller mer åt sopphållet? Jag menar egentligen inte soppa utan mer wokad mat fast i en tunn buljong...

nossie
2007-05-17, 21:02
Jag brukar steka mina nudlar i ostronsås det blir kanon.


NOSSie

sissa
2007-05-17, 21:04
Nazi Goreng är det väl ris och inte nudlar i?


Man kan ha nudlar i också antar jag. Finns nog många varianter av den rätten.

Runda Grodan
2007-05-17, 21:08
Man kan ha nudlar i också antar jag. Finns nog många varianter av den rätten.
Jo du har nog rätt. Varför skulle man inte kunna ha nudlar i... :D

sissa
2007-05-17, 21:12
Jo du har nog rätt. Varför skulle man inte kunna ha nudlar i... :D

finns tydligen ett namn för det också. :cool:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nasi_goreng

Runda Grodan
2007-05-17, 21:18
finns tydligen ett namn för det också. :cool:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nasi_goreng
Ha, ha, Bami Goräng! Hoppas att det är Bami Goräng du menar Trance.


När jag läste ingredienserna kom jag att tänka på en ramen jag åt i Japan fast den var mer åt sopphållet och galet stark.

sissa
2007-05-17, 21:25
Angående olja att steka i så är det nog nån neutral olja som gäller. Typ rapsolja.
Sen är sesamolja rätt vanligt, dock är det inte nåt man steker i utan man använder det som smaksättare. Rätt kraftig smak tror jag, så man använder bara lite.

Trance
2007-05-20, 09:48
Hmm, tackar alla. Skall se vad jag kan luska ut av detta. Skall testa lite ostronsås som smaksättare.

Runda Grodan: Det är torrt och ingen soppa, typ en vanligt simpel wok.

Hades
2007-05-20, 09:59
Nazi Goreng

Bwahahahaha... Nazi Goreng á la Goebbels?

Raggis
2007-05-20, 11:33
Det är viktigt att du har en BRA soja. Inte något eldorado skit. Ska helst vara köpt i en asiatisk butik. Som någon även nämnde, så kan du ha i lite oystersauce. Dom flesta asiatiska restauranger använder (lejonsalt) glutamat i sin mat. Antar att du inte vill använda det dock :D

Dom flesta wokar i matolja, iochmed att det är billigast. Jag skulle föreslå rapsolja.

izza
2007-05-21, 07:59
Jag har inte provat det själv än, men att marinera kött/kyckling i någon mjölksyra ska tydligen göra det väldigt mört och fint. T.ex. gräddfil, filmjölk, yoghurt osv. Låt det ligga i marinaden minst under natten, gärna 24 timmar.

CoolHandLuke
2007-05-21, 09:10
Thaimat är lurigare än vad den ser ut. Har försökt att luska ut hur den ångkokta fisken är gjort men går bet. Annars handlar det om att måltiden ska ha alla smakextremer. Hetta, sötma, syrliget och sälta. De flesta missar helt när det gäller syra och sötma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cuisine_of_Thailand

Zakath
2007-05-21, 10:48
Thaimat är lurigare än vad den ser ut. Har försökt att luska ut hur den ångkokta fisken är gjort men går bet. Annars handlar det om att måltiden ska ha alla smakextremer. Hetta, sötma, syrliget och sälta. De flesta missar helt när det gäller syra och sötma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cuisine_of_Thailand

Intressant info!

Fast hetta är väl ändå ingen smakextrem? Snarare en smakförstärkare i min mening.

Eiken
2007-05-21, 14:09
Såhär gör jag iaf. Är väl inte riktigt samma men jäkligt gott och innehåller kyckling, nudlar och grönsaker.


Ingridienser:
Kyckling
Nudlar
Wok-grönsaker (willys storpack)
Soya
Sweet-chilisås
Santa maria grillkrydda

Tillagning:
Tina kycklingen (3-4 filér)
Dela i mindre bitar
Stek kycklingen och krydda med santa maria
Häll i valfri mängd wokgrönsaker (mycket)
Häll över sweetchilisås och rör ihop
Ha i nudlarna du kokat
Ös över soya
Rör om och låt det götta sig ett tag. Inte för länge dock för då blir nudlarna hårda.

Ät

CoolHandLuke
2007-05-22, 10:25
Fast hetta är väl ändå ingen smakextrem? Snarare en smakförstärkare i min mening.
Håller med helt! Påminner mig dock om att man har ofta och mycket MSG (monosodium glutamate) i thaimat. :( Dock vet jag inte i vilken form den tillkommer. De kanske har något speciellt pulver eller nått de kör med eller på flaska.

psirus
2007-05-22, 10:32
Jag skulle tipsa om att byta ut soyan mot ostronsås. Ostronsås används mycket i thai wokar och nudelrätter.

http://www.santamaria.se/gfx/product/images/oyster_sauce.jpg

Sheeo
2007-05-28, 11:27
om man får hoppa in här som newbie:
Ett trick som ofta tas till i det asiatiska köken för att få kyckling väldigt mört när man steker den, är att rulla kycklingbitarna i (pudra med, vad som känns enklast) potatismjöl just innan man steker dem. Då hålls köttsaften kvar bättre i och runt bitarna; plus att det gör woken lite 'blank' och reder den en aning.

regus
2007-05-28, 11:36
om man får hoppa in här som newbie:
Ett trick som ofta tas till i det asiatiska köken för att få kyckling väldigt mört när man steker den, är att rulla kycklingbitarna i (pudra med, vad som känns enklast) potatismjöl just innan man steker dem. Då hålls köttsaften kvar bättre i och runt bitarna; plus att det gör woken lite 'blank' och reder den en aning.

Tack för tipset! Det ska testas och utvärderas:thumbup:

Angel
2007-05-28, 21:34
ostronsåsen rockade verkligen, mums va gott? Är den onyttig?

regus
2007-05-28, 21:41
Är den onyttig?

Nej, inte i dom mängder man använder den i alla fall. Vet dock inte hur det blir om du halsar en flaska om dagen.

Angel
2007-05-28, 21:42
mums mums mums, kokosmjölk är den annan favorit i det här hushållet...

Zakath
2007-05-28, 22:49
ostronsåsen rockade verkligen, mums va gott? Är den onyttig?

Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen och kolla vilka mängder du använder? ;)

Ostronsås används flitigt här hemma när jag wokar (ofta). :thumbup:

jewzie
2007-05-29, 07:27
Jag jobbar på ett café i Västerås och vi har en mycket omtyckt wok som det går mycket bra att ha fläskfilé/oxfilé/biff/kyckling i. Grundingredienserna är soya (mörk), sweet and chili (någon kinesisk), oystersås (även denna någon kinesisk) och antingen "Lime wok" eller "thai chicken wok" krydda från santa maria. De sista kryddorna finner jag mycket svårt att få tag i dock. Har inte hittat någon välsorterad butik i centrum som har dessa. Men jag misstänker att man kan få tag i dem i större mataffärer.

För att vara lite obvious så tar man wokgrönsaker + valfritt kött och wokar detta tillsammans lite olja och efter det är brynt så ska alla ingredienser i. Serveras med jasminris eller annat långkornit ris på cafét i alla fall men jag brukar köra vanliga äggnudlar när det lagas till familjen.

Har ni några frågor så får ni gärna pm eller så svarar jag väl här.

psirus
2007-06-06, 08:12
Är det någon som vet om man kan få tag på Thailänsk basilika någon stans, helst så man kan odla själv?