handdator

Visa fullständig version : Rikta ryggen hos kiropraktor?


Maharadja
2007-05-16, 13:10
Någon som riktat ryggen? Hört att man bör göra det nån gång om året iallafall, och skulle verkligen behöva det just nu. Men har hört att det gör ONT och inte är en speciellt mysig upplevelse, kan det stämma? Hur går det till?

Tolkia
2007-05-16, 13:18
Jag tycker att det låter väldigt konstigt att en frisk person skulle behöva "rikta" ryggen en gång om året. "Rikta" på vad sätt?

Tomas W
2007-05-16, 13:24
Så ont gör det direkt inte, så det ska du inte vara rädd för:)

Guddi
2007-05-16, 13:27
Jag tycker att det låter väldigt konstigt att en frisk person skulle behöva "rikta" ryggen en gång om året. "Rikta" på vad sätt?+1 Låter som något taget från aftonbladet :Virro

JJ
2007-05-16, 13:28
+1 Låter som något taget från aftonbladet :Virro

Tomas W vet tydligen exakt vad det handlar om.

bertbert
2007-05-16, 13:28
Någon som riktat ryggen? Hört att man bör göra det nån gång om året iallafall, och skulle verkligen behöva det just nu. Men har hört att det gör ONT och inte är en speciellt mysig upplevelse, kan det stämma? Hur går det till?

Jag har besökt kiropraktor rätt många gånger. Har aldrig gjort ont, kan låta rätt ordentligt dock. Men aldrig någon smärta. Har heller inte haft något värre än ryggskott.

Börje H
2007-05-16, 13:33
Någon som riktat ryggen? Hört att man bör göra det nån gång om året iallafall, och skulle verkligen behöva det just nu. Men har hört att det gör ONT och inte är en speciellt mysig upplevelse, kan det stämma? Hur går det till?

"Rikta ryggen" är ingenting som man kan göra utan operativ åtgärd. Det en kiropraktor/naprapat/sjukgymnast kan göra är att manipulera eller mobilisera stela segment i ryggkotpelaren. En vanlig missuppfattnming är att kotorna "hamnar snett" eller "går ur led" men detta är inte fallet. Om någon form av dysfunktion uppstår i lederna mellan kotorna så uppstår lätt spänningstillstånd i vävnaderna runt dessa och då kan man ibland med manipulation eller mobiliseringsbehandlinmg återfå rörligheten. Varje terapeutgrupp har sitt sätt att klassificera dessa tillstånd.

Tolkia
2007-05-16, 13:36
Om man har problem med ryggen kan jag förstå om man blir hjälpt av att gå till en kiropraktor och få behandling; finns många som är duktiga. Men varför man skulle behöva behandling om man INTE har problem (med något slags utgångspunkt att "alla har problem, men alla vet inte om det") verkar för mig jättekonstigt. Det som indicerar behandling är ju symptom, eller?

För mig låter det här lite som argumentationen som förespråkare för tarmsköljningar, fastekurer och liknande "utrensningsmetoder" brukar köra med - i mina ögon ytterst tveksamt. Ingen skulle föreslå att man började äta en massa piller mot sjukdomar man inte visar symptom på, eller att man öppnade bukhålan en gång om året för att checka att det inte växer några tumörer där.

Whistler
2007-05-16, 14:06
För det första så ska man väl säga att det där är en ganska lukrativ bransch. Många förståsigpåare som pratar mycket. En bra riktlinje är att gå till en påstådd kiropraktor och se om han kräver röntgenbilder för att ställa diagnos och göra eventuell justering. Börjar han knäcka runt utan röntgenbilder så är det bättre att hålla sig därifrån.

Ont gör det sällan, men det kan kännas och låta lite obehagligt då ledvätska etc flyttar sig.

Om man har problem med ryggen kan jag förstå om man blir hjälpt av att gå till en kiropraktor och få behandling; finns många som är duktiga. Men varför man skulle behöva behandling om man INTE har problem (med något slags utgångspunkt att "alla har problem, men alla vet inte om det") verkar för mig jättekonstigt. Det som indicerar behandling är ju symptom, eller?

Har stött på just det här talesättet rätt många gånger. Det som menas med att alla skulle behöva gå till en kiropraktor någon/några gånger om året är just det att i princip alla har något som kan åtgärdas, även om man inte tror det. Jämför det med en massage. Folk går runt och tycker de mår prima, men så får de en ordentlig ryggmassage och går därifrån med ett leende sägandes "Det känns som om jag haft en tung ryggsäck på mig som jag nu fått sätta ned, gud vad bra jag mår".

Tomas W
2007-05-16, 16:36
Tomas W vet tydligen exakt vad det handlar om.

Ehh? fakiskt har jag det...eller du har också en manipulations utbildning i ryggen?

Hon skrev "hos en kiropraktor" och då antar man att det är manipulation/moblisering de handlar om..

Whistler: Varför skulle man behöva röntgen bilder till något man kan känna riktigt lätt med ens egna händer? Att det är låst mellan vissa segment alså.

d12
2007-05-16, 16:46
Ehh? fakiskt har jag det...eller du har också en manipulations utbildning i ryggen?

Hon skrev "hos en kiropraktor" och då antar man att det är manipulation/moblisering de handlar om..

Whistler: Varför skulle man behöva röntgen bilder till något man kan känna riktigt lätt med ens egna händer? Att det är låst mellan vissa segment alså.

Jag studerar till sjukgymnast och palperar (med mera) på skoltid. Det gör mig inte till något orakel, men att manuellt känna att något är fel i kotpelaren är inte alls lätt - i varje fall tycker jag att det är svårt. Tycker också det låter riskabelt att manipulera kotpelaren utan röntgen. Vet inte varför man skulle behöva rikta en kotpelare? Skolios?

Tomas W
2007-05-16, 16:50
Jag studerar till sjukgymnast och palperar (med mera) på skoltid. Det gör mig inte till något orakel, men att manuellt känna att något är fel i kotpelaren är inte alls lätt - i varje fall tycker jag att det är svårt. Tycker också det låter riskabelt att manipulera kotpelaren utan röntgen. Vet inte varför man skulle behöva rikta en kotpelare? Skolios?

Att känna en låsning i ryggen är inte alls det så svårt om man är tränad på det....

mm, försök du rikta skolios...

Börje H
2007-05-16, 17:54
Att känna en låsning i ryggen är inte alls det så svårt om man är tränad på det....


Precis som ovanstående säger så är det inte alltför komplicerat att känna om rörlighet är nedsatt i ett segment i ryggen. Nästintill omöjligt är det dock att svara på vilken av strukturerna som är påverkade. Om det är ett ledproblem eelr mjukdelsrelaterat bör man kunna utröna genom att använda olika vridningar och sidoböjningar vid undersökningen (kopplade och kombinerade mönster, detta kommer under OMT-delen d12). Att behöva en rtg för att manipulera en rygg är absolut inget krav varesig du är kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast. Därmed inte sagt att man skall manipulera i tid och otid. Det viktigaste som manuell terapeut är att veta när man inte skall använda sig av högfartstekniker. Vissa sk kontraindikatoner är basalt att veta ex; osteoporos (benskörhet) och reumatism (ffa vid nackmanipulation). Vid misstanke om allvarligare patologi som trängsel i spinalkanalen eller kraftigare rotpåverkan är det också "hands off".

d12
2007-05-16, 23:04
Att känna en låsning i ryggen är inte alls det så svårt om man är tränad på det....

mm, försök du rikta skolios...

Varför ska jag försöka rikta en skolios när jag tvivlar på att det ens går?

Låsningar kan du nog registrera utan att ens palpera, rörelsemönster och hållning kan säkert ge en del info - men att ta reda på exakt var felet sitter och vad det består i enbart genom palpation och visuell undersökning, för att sedan fortsätta med manuell behandling och manipulation, det låter vågat, speciellt ifråga om kotpelaren. Nu tror jag att naprapaterna är duktiga och inte skadar sina patienter, jag bara undrar vilken effekt det är man väntar sig uppnå.

Jay-Z
2007-05-16, 23:14
Ehh? fakiskt har jag det...eller du har också en manipulations utbildning i ryggen?


No pun intended? :D

Salus
2007-05-16, 23:29
naprapater har betydligt mer bred och gedigen utbildning är kiropraktorerna. Inte sagt att alla kiropraktorer är dåliga och alla naprapater bra, but you get my point :)

Tomas W
2007-05-17, 11:58
Varför ska jag försöka rikta en skolios när jag tvivlar på att det ens går?

Låsningar kan du nog registrera utan att ens palpera, rörelsemönster och hållning kan säkert ge en del info - men att ta reda på exakt var felet sitter och vad det består i enbart genom palpation och visuell undersökning, för att sedan fortsätta med manuell behandling och manipulation, det låter vågat, speciellt ifråga om kotpelaren. Nu tror jag att naprapaterna är duktiga och inte skadar sina patienter, jag bara undrar vilken effekt det är man väntar sig uppnå.

Antagligen att få tillbaka rörligheten mellan segmenten, bara en fråga; Hur långt har du kommit på utbildningen och har era lärare sagt något om manipulation/mobilisering till er?

Tomas W
2007-05-17, 12:00
No pun intended? :D

Mjoo, en liten *whistle*

Maharadja
2007-05-17, 15:15
Tog ett tag för mig att svara igen ..:) ja, alltså. Har varit med om två bilolyckor tidigare och har sedan dess haft lite mindre problem med nacke och rygg. Inget som jag ens bemödat mig att rehabilitera på något sätt, eftersom jag inte kännt av det så värst mycket, bara enstaka gånger Men har nu efter flera besök på t.ex massage fått det påpekat att jag verkar ha en aning sned ryggrad så man har väl börjat tänkta mer på det nu.

Har inte alls koll på vad exakt en naprapat eller kiropraktor sysslar med, men har många jag känner som regelbundet går dit för att rätta till EVENTUELLA fel i ryggen. Ibland har dom tränat hårt, ryggen påverkats och genom att "rikta" ryggen har dom motverkat att fortsätt träning ger ännu mer felaktigheter i ryggen. Sedan kanske jag använder fel uttryck för det jag menar..who knows...men jag syftar iallafall på att checka ryggen i förebyggande syfte mot belastningsskador i ryggen.

Guddi
2007-05-17, 18:04
Har inte alls koll på vad exakt en naprapat eller kiropraktor sysslar med, men har många jag känner som regelbundet går dit för att rätta till EVENTUELLA fel i ryggen. Ibland har dom tränat hårt, ryggen påverkats och genom att "rikta" ryggen har dom motverkat att fortsätt träning ger ännu mer felaktigheter i ryggen. Sedan kanske jag använder fel uttryck för det jag menar..who knows...men jag syftar iallafall på att checka ryggen i förebyggande syfte mot belastningsskador i ryggen.Behöver man gå till naprapat/kiropraktor en gång om året för att de ska motverka effekter av ens träning så är det antagligen träningen man behöver ändra på.

Om du inte har problem med ryggen och du inte själv kan se/uppleva att du är sned eller stelare i någon rörelseriktning så har jag väldigt svårt att se varför du skulle behöva lägga ut pengar på att få din rygg "riktad".

lite of topic: sjukgymnaster kan även dem manipulera ryggsegment men avstår oftare då det inte finns någon evidens för att det skulle hjälpa något i många fall. Framförallt kiropraktorer verkar vilja göra detta alltid oavsett besvären hos deras klient/patient

Lizard
2007-05-17, 18:36
..Jämför det med en massage. Folk går runt och tycker de mår prima, men så får de en ordentlig ryggmassage och går därifrån med ett leende sägandes "Det känns som om jag haft en tung ryggsäck på mig som jag nu fått sätta ned, gud vad bra jag mår".

Här vill jag polemisera i all vänlighet.
Massage påstås ha en den ena en den andra mytiska egenskapen, gärna kopplat till "kraftfält" och "strömmar" i kroppen.
Detta, poetiska, sätt att utrycka sig på duger gott för att motivera men inte till att förklara. När ryggen eller rumpan eller benen eller... manipuleras av någon utomstående sker några fundamentala händelser i patientens kropp.

De utomordentligt snabba trycksensorerna i nervtrådarna reagerar med att tok-sända signaler till hjärnan.
De, betydligt slöare, smärtsensorerna får trängas i bandbredden och hela signalverkan stockar sig i huvvé. Det blir en slags log-off effekt av alla signalerna.
Samfällt ökar nivåerna av vårt kel- och smekhormon Oxytocin av beröringen.
Värmen ökar i vävnaden pga friktionen.
Blodgenomstömningen tilltar pga manipulationen.

Detta ger fysiologisk respons både i kroppen och knoppen vilket gör att massage är bra för dig oaktat om vi har raka eller krokiga ryggar. Inte sällan åtföljt av ett leende som sagt.

Lizard

d12
2007-05-18, 01:17
Antagligen att få tillbaka rörligheten mellan segmenten, bara en fråga; Hur långt har du kommit på utbildningen och har era lärare sagt något om manipulation/mobilisering till er?

Nåväl, jag gör termin 1 på sjukgymnastprogrammet. När det gäller vad våra föreläsare med sjukgymnastisk bakgrund sagt om manipulation hänvisar jag till de sista raderna i Guddis senaste inlägg, det är en bra sammanfattning av vad de har sagt. Nu är de just sjukgymnaster och vare sig kiropraktorer eller gudar, så naturligtvis är inte deras ord lag. Om du undrar ifall vi haft några föreläsningar i just ämnet manipulation/mobilisering så är svaret nej. Därav frågvisheten.

d12
2007-05-18, 01:18
Här vill jag polemisera i all vänlighet.
Massage påstås ha en den ena en den andra mytiska egenskapen, gärna kopplat till "kraftfält" och "strömmar" i kroppen.
Detta, poetiska, sätt att utrycka sig på duger gott för att motivera men inte till att förklara. När ryggen eller rumpan eller benen eller... manipuleras av någon utomstående sker några fundamentala händelser i patientens kropp.

De utomordentligt snabba trycksensorerna i nervtrådarna reagerar med att tok-sända signaler till hjärnan.
De, betydligt slöare, smärtsensorerna får trängas i bandbredden och hela signalverkan stockar sig i huvvé. Det blir en slags log-off effekt av alla signalerna.
Samfällt ökar nivåerna av vårt kel- och smekhormon Oxytocin av beröringen.
Värmen ökar i vävnaden pga friktionen.
Blodgenomstömningen tilltar pga manipulationen.

Detta ger fysiologisk respons både i kroppen och knoppen vilket gör att massage är bra för dig oaktat om vi har raka eller krokiga ryggar. Inte sällan åtföljt av ett leende som sagt.

Lizard

Gillade den pedagogiska förklaringen :-)

Tomas W
2007-05-18, 13:01
Behöver man gå till naprapat/kiropraktor en gång om året för att de ska motverka effekter av ens träning så är det antagligen träningen man behöver ändra på.


Håller inte helt med där, beror lite på vilken nivå och träningsdos man ligger på. En riktigt tungt tränades OL, SL kille med riktigt många tunga pass i veckan kan faktiskt behöva justeras lite då och då för att de inte ska bli ännu värre.