handdator

Visa fullständig version : Könssjukdomar.


olwe
2007-05-16, 09:54
Hej.

Jag var på ungdomsmottagningen igår och gjorde ett rutintest för kladde. När jag var där fick jag världens bastning om hur jag måste ändra mina vanor och tänka på de läskiga efterföljderna.

De påstod bland annat att 1/3 av svenskarna lider av Kondylom?! Det är alltså en virussjukdom som inte går att bota, om 1/3 av befolkningen har det så är man ju helt klart i riskzonen om man NÅGONSIN har haft oskyddat sex. Kan detta verkligen stämma?

För övrigt kan man numera vaccinera sig mot kondylom men det kostade 3500kr enligt barnmorskan.

Det här är alltså en tråd om könssjukdomar och det första jag går in på är hur många som faktistk har kondylom. Men av intresse är ju också andra sjukdomar och hur lätt det är att få dem.

Jag vill ha många svar nu!

hahavaffan
2007-05-16, 09:59
Kondylom är ju inte särskilt illa... några små prickar, även kallat vårtor, på snållen i nåt år. Sen försvinner det. Du kan dessutom få behandling för det under tiden. Tror jag... har bara gått en snabbutbildning på Google om det.

Nina L
2007-05-16, 10:04
Kondylom är ju inte särskilt illa... några små prickar, även kallat vårtorDet är värre för oss tjejer, som kan få livmoderhalscancer av att doppa kondylomsnopp vid fel tillfälle.

Så här är det väl typ
1/3: Kondylom (med eller utan egen vetenskap)
1/3: Könsherpes (med eller utan egen vetenskap)
1/3: Klamydia/HIV/Ingenting/Nått annat äckligt som jag glömt

Slutsats. Use teh condom, it's good for you.

olwe
2007-05-16, 10:05
Kondylom är ju inte särskilt illa... några små prickar, även kallat vårtor, på snållen i nåt år. Sen försvinner det. Du kan dessutom få behandling för det under tiden. Tror jag... har bara gått en snabbutbildning på Google om det.

Du blir ALDRIG av med det. Det är som herpes och kan ploppa upp under hela livet, speciellt när imunförsvaret är nedsatt som vid förkylningar osv. Att ha återkommande vårtor på snorren är inget jag vill ha. Dessutom så kan det få allvarligare konsekvenser hos kvinnor som blir smittade.

Coldsmith
2007-05-16, 10:08
Du blir ALDRIG av med det. Det är som herpes och kan ploppa upp under hela livet, speciellt när imunförsvaret är nedsatt som vid förkylningar osv. Att ha återkommande vårtor på snorren är inget jag vill ha. Dessutom så kan det få allvarligare konsekvenser hos kvinnor som blir smittade.

Felaktigt.
Viruset dör ut efter en tid (kan ta ett par år). Under tiden kan vårtorna behandlas med en salva.
Viruset själv kan man inte behandla, kroppen däremot tar ihjäl den själv.

Nina L
2007-05-16, 10:08
Du blir ALDRIG av med det. Det är som herpes och kan ploppa upp under hela livet, speciellt när imunförsvaret är nedsatt som vid förkylningar osv. Du har det säkert redan. *popcorn*

Vilket påminner mig... Jag har tid på Sexuell Hälsa... När fan var det? Då får vi se om exet talade sanning när han lovade att han skyddat sig under otroheterna. Åh, vad spännande. Hoppas jag får en snygg kärring som undersöker mig.

Coldsmith: Källa på det?

Jompan
2007-05-16, 10:09
Kondylom kan ge cellförändringar på livmodertappen som i sin tur kan utvecklas till cancer, så helt ofarligt är det inte. Finns olika kondylomvirus. Inte alla får symptom men man kan fortfarande smitta. En kompis till mig fick riktigt hemska utslag som hon var tvungen att bränna bort. Hon blev smittad av sin pojkvän som inte hade en aning om att han burit på viruset, då han själv inte fått symptom.

På radio pratar de mycket könsherpes nu. Det var tror jag 30% av Sveriges befolkning som har det, många av dessa vet inte om att de har det, då symptomen inte visar sig hos alla och dessutom kan förväxlas med finnar, inåtväxande hårstrå m.m. Finns mer att läsa på www.harduherpes.nu

Jompan
2007-05-16, 10:12
Det är värre för oss tjejer, som kan få livmoderhalscancer av att doppa kondylomsnopp vid fel tillfälle.



Är det enda orsaken till att man kan få livmoderhalscancer? Eller kan dessa cellförändringar uppstå av andra orsaker?

Jompan
2007-05-16, 10:14
Läste förresten på www.harduherpes.nu att kondom inte är ett fullgott skydd mot Herpes då man kan smittas av viruset från områden som inte skyddas av kondom. Sen kan munherpes bli könsherpes vid oralsex, i vissa fall (dock inte lika vanligt) kan könsherpes sätta sig på munnen med.

Nina L
2007-05-16, 10:17
Är det enda orsaken till att man kan få livmoderhalscancer? Eller kan dessa cellförändringar uppstå av andra orsaker?Jag vet faktiskt inte.

Edit: Jag har för mig att de som har munherpes är skyddade mot könsherpes och vice verca. Så ni med "förkylningsblåsor" kanske skall vara tacksamma.

champion
2007-05-16, 10:23
Kondylom – HPV

Kondylom är en av våra vanligaste könssjukdomar i Sverige och den smittar oftast genom samlag. Kondylom orsakas av ett virus som tillhör gruppen humant papillomvirus, HPV.


Symtom
Om du har kondylom kan du få långsamt växande hårda vita knottror i hela underlivet. Vårtorna kan även sitta kring och i analöppningen och inne i ändtarmen. Du kan också bli smittad med viruset utan att det utvecklas synliga vårtor men ändå föra smittan vidare. Det tar minst en månader från det att du blivit smittad tills du får vårtor. Ibland dyker vårtor upp först efter flera år. Vissa som har kondylom får klåda, sprickor och blödningar i underlivet. Alla knottror behöver inte vara kondylom. Men om du får vårtliknande hudförändringar vid könsorganen bör du uppsöka läkare.

Provtagning
Kondylomviruset kan inte odlas i laboratorier och därför kan man inte säga vem som bär på virus eller inte. De stora typiska vårtorna är lätta att se och diagnostisera. Om de är små eller har ett annorlunda utseende behövs mikroskopisk analys av en vårta.

Behandling
Det går ännu inte att behandla bort kondylomviruset men det går att behandla vårtorna. Kondylominfektionen läker ut av sig själv efter några år, men det går inte att säga när du inte längre är smittsam. Behandlingen går ut på att få bort vårtorna. De kan behandlas med en speciell lösning, brännas eller frysas bort. Ibland används även laser.

Partnerkontroll
Om du är partner till en person som har kondylom och ni har haft sex utan kondom måste du utgå ifrån att du själv har virus och kan föra smittan vidare. Om du har en fast relation och inte har använt kondom tidigare behöver du inte börja skydda dig. I en ny relation är kondom ett bra skydd.

Följdsjukdomar
Det finns flera typer av kondylomvirus. Den typ som ger vårtor ger inte upphov till cellförändringar. Vissa andra typer kan ge upphov till cellförändringar på livmodertappen. Cellförändringar kan i sällsynta fall långsamt utvecklas till cancer. Det tar många år. Men cellförändringar kan botas. Det är därför bra för alla kvinnor att gå på gynekologiska hälsokontroller med några års mellanrum från 23-25årsåldern.

Förebyggande
Man kan vaccineras mot HPV. Bäst skyddseffekt får vaccinet på personer som ännu inte utsatts för HPV-smitta, det vill säga på den som ännu inte har haft sin sexualdebut.


Kondom är ett bra skydd mot kondylom och/eller mot att föra det vidare.

T-train
2007-05-16, 10:26
Är det enda orsaken till att man kan få livmoderhalscancer? Eller kan dessa cellförändringar uppstå av andra orsaker?

Det finns många andra skäl. Infektioner (som inte nödvändigtvis måste vara rena konsjukdommar) kan ge cellförändringar i framtiden. Andra former av trauman kan ge samma resultat.

Litecore
2007-05-16, 10:31
Edit: Jag har för mig att de som har munherpes är skyddade mot könsherpes och vice verca. Så ni med "förkylningsblåsor" kanske skall vara tacksamma.
aha, så om man haft sex med någon som har könsherpes kan det alltså inte
resultera i att man får munherpes själv, eller tvärt om för den delen också?
nu kommer det här låta lite mysko.. men jag har en kompis som fick för sig
att han hittade kusar på trumpeten efter att ha strulat med nån brud.

und ja, era jävlar. det ÄR en kompis ;)

Jompan
2007-05-16, 10:34
Jag vet faktiskt inte.

Inte jag heller. :)

Barnmorskan berättade då jag gjorde min första cellkoll att många ibland fick cellförändring men att de kunde vara försvunna vid en andra koll, dessa förändringar kunde uppstå vid byta av sexpartner. Så det finns säkert fler anledningar än kondylom.

Från RFSUs små broschyrer:


Hur lång tid tar det innan kondylom uppträder?
Kondylom uppträder tidigast en månad efter smitta, men det kan dröja flera månader, t.o.m. år, innan vårtorna visar sig. Oftast uppstår inte några kondylom alls. Detta gör att det kan vara svårt att veta när och från vem man fått en infektion. Kondylom behöver inte vara något tecken på otrohet.

Ska man kontrollera sig även om man inte har några besvär?
Nej det behöver man inte göra. Män och kvinnor som inte har några synliga vårtor eller andra besvär kan betrakta sig som friska.

Om jag en gång haft kondylom är jag smittsam hela livet?
Något klart och entydigt svar på denna fråga kan ännu inte ges. I praktiken kan man betrakta sig som frisk när man inte har några synliga vårtor eller andra symptom, och flera månader har gått sedan senaste behandlingen.

Jompan
2007-05-16, 10:37
aha, så om man haft sex med någon som har könsherpes kan det alltså inte
resultera i att man får munherpes själv, eller tvärt om för den delen också?
nu kommer det här låta lite mysko.. men jag har en kompis som fick för sig
att han hittade kusar på trumpeten efter att ha strulat med nån brud.

und ja, era jävlar. det ÄR en kompis ;)

Från www.harduherpes.nu



Herpes är en infektion som orsakas av virus. Det finns två typer av herpes simplex virus.
Herpes simplex typ 1 (HSV-1) är det virus som vanligtvis orsakar munherpes, ca 70 procent av den vuxna befolkningen är bärare.
Herpes simplex (HSV-2) är det virus som vanligtvis förknippas med könsherpes, ca 30 procent av den vuxna befolkningen är bärare. Det har blivit allt vanligare med könsherpes som beror på HSV-1. HSV-1 kan ge könsherpes genom munsex.
En och samma person kan vara bärare av båda virustyperna.

Tolkia
2007-05-16, 11:00
Morsan jobbar på ungdomsmottagning/mödravård/preventivmedelsrådgivning, och enligen henne och kollegor är könssjukdomar överlag tydligen mycket vanligare än gemene man tror (inga siffor). Många verkar tänka att så länge AIDS-risken är liten, så är det lugnt, och glömma andra roliga åkommor man kan få.

PowPow
2007-05-16, 11:38
Det bästa med att sluta gå på ungdomsmottagning och istället få på "vuxenmottagning" var nog att man slapp alla jäkla uppläxningarna.

Tigerkotten
2007-05-16, 11:54
Finns det någon länk på olika ställen där man kan testa sig? Sedan undrar jag ska man beställa tid o.s.v. också eller är det drop in?

Inom STHLM 25år är jag.. :D

olwe
2007-05-16, 11:57
Det bästa med att sluta gå på ungdomsmottagning och istället få på "vuxenmottagning" var nog att man slapp alla jäkla uppläxningarna.

Låter bra :thumbup: .

Då hade min barnmorska fel då angående att kondylom inte försvinner. Bra att veta. Jag skall dock vaccinera mig så fort jag får råd.

En fråga till. Hur stor risk är det att bli smittad av en person som har kondylom? Både vid utslag och utan utslag.

Jompan
2007-05-16, 14:30
RFSU - könssjukdomar (http://www.rfsu.se/konssjukdomar.asp)

Här finns lite info om alla könssjukdomar. Info om var du kan vända dig för provtagning.

Jompan
2007-05-19, 11:14
Läskigt värre, kollade på den länken www.harduherpes.nu

Alltså om 30% av svenska befolkningen har könsherpes och de flesta inte vet om det, då kanske man själv är en av dem ju. :(

Stod att det var väldigt många som aldrig fick symptom eller hade symptom men visste inte om att det var könsherpes. Dessutom för att kolla om man har det så ska man ta prov när man har symptom, helst på en gång, väntar man några dagar kan provet visa sig negativt. En annan metod är att ta blodprov och kolla efter specifika antikroppar.

Jag har inte haft några symptom, men man kanske borde gå och göra sånt där blodprov för att vara säker.

Srednq
2007-05-19, 13:31
gummi ftw

Nitrometan
2007-05-19, 14:12
Oralsex ökar risken för strupcancer.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=1361664

Oralsex ökar risken för strupcancer, hos både män och kvinnor. Det visar en ny studie i New England Journal of Medicine. Enligt studien ökar risken att drabbas nio gånger för personer som haft fler än sex oralsexpartners under sin livstid, och det är en större riskfaktor än både alkohol och tobak.

Orsaken kan vara humant papillomvirus, ett virus som kan leda till livmoderhalscancer, men som också kan infektera munhålan, vid oralsex .

shadowfire
2007-05-19, 14:20
gummi ftw

*gah!* *gah!* *cry*
cant live with it, cant live without it

Yes
2007-05-19, 14:29
Oralsex ökar risken för strupcancer.

Men... faaaaan! *grr27*

Johanna
2007-05-19, 15:57
Är det enda orsaken till att man kan få livmoderhalscancer? Eller kan dessa cellförändringar uppstå av andra orsaker?

Jag skulle tro att det är det. Jag är precis klar med min vaccination (3 vaccinationer totalt) mot livmoderhalscancer, och då är det hpv-viruset man vaccineras mot.

regus
2007-05-19, 16:01
Bromsmedicinerna är väl utvecklade och könssjukdomar är häftigt.
Men som pappa sa, luktar det illa - använd kondom.

Jackie Dee
2007-05-19, 18:21
Enligt aftonbladet är det större risk att få strupcancer vid oralsex än av rökning.
Undrar om det ligger nån sanning i det, dom har ju svävat iväg nån gång förut.

http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1066138,00.html

Andy.da.wohoo
2007-05-19, 18:23
Enligt aftonbladet skulle det bli världsfred om alla kollade på teletubbies varje dag..

Nitrometan
2007-05-19, 18:26
Enligt aftonbladet är det större risk att få strupcancer vid oralsex än av rökning.
Undrar om det ligger nån sanning i det, dom har ju svävat iväg nån gång förut.

http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1066138,00.html

Läs inte AB.

Läs kolo. Titta lite högre upp i den här tråden.

Nitrometan
2007-05-19, 18:27
Enligt aftonbladet är det större risk att få strupcancer vid oralsex än av rökning.
Undrar om det ligger nån sanning i det, dom har ju svävat iväg nån gång förut.

http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1066138,00.html

...

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2301526&postcount=23

Jackie Dee
2007-05-19, 18:47
...

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2301526&postcount=23

Fan. denna gången provade jag faktiskt att söka.

Nitrometan
2007-05-19, 19:35
Fan. denna gången provade jag faktiskt att söka.
Shit happens.

Låt bli AB...

Racso
2007-05-19, 19:59
Felaktigt.
Viruset dör ut efter en tid (kan ta ett par år). Under tiden kan vårtorna behandlas med en salva.
Viruset själv kan man inte behandla, kroppen däremot tar ihjäl den själv.


Fel.