handdator

Visa fullständig version : Fläkten till nätagget skarvar :( Help.


MilkmaN
2007-05-16, 07:58
Fläkten till mitt nätaggregat samarbetar inte riktigt längre. Den skarvar och går ojämnt som fan, och när jag kom hem häromdagen satt min lillebror med maximalt skarv och spelade spel. Jag kände på nätagget och det var VÄLDIGT varmt.

Sedan dess har jag bara använt datorn i kortare perioder, typ när jag behöver kolla något viktigt.

Datorn är inte helt ny, men fortfarande bra nog att ha som familjedator, vad gör jag? Byter nätagg? Om jag ska in och rensa bort ev. skit som finns vid fläkten måste jag ha ner halva burken eftersom det är inbyggt, dessutom finns det väl en del ström kvar i kondensatorerna även efter urkoppling?

Någon som vet? Tacksam för all hjälp. I need my computer!

King Grub
2007-05-16, 08:01
Nog enklare och kanske billigare att köpa ett nytt aggregat än att gå in där och pillra. Du får ett nytt och bra 400-watts för under 700 kronor. Behöver du inte mer än 350 watt går det inte på mer än högst 400 kronor.

Inferior
2007-05-16, 08:51
Fläkten till mitt nätaggregat samarbetar inte riktigt längre. Den skarvar och går ojämnt som fan, och när jag kom hem häromdagen satt min lillebror med maximalt skarv och spelade spel. Jag kände på nätagget och det var VÄLDIGT varmt.

Sedan dess har jag bara använt datorn i kortare perioder, typ när jag behöver kolla något viktigt.

Datorn är inte helt ny, men fortfarande bra nog att ha som familjedator, vad gör jag? Byter nätagg? Om jag ska in och rensa bort ev. skit som finns vid fläkten måste jag ha ner halva burken eftersom det är inbyggt, dessutom finns det väl en del ström kvar i kondensatorerna även efter urkoppling?

Någon som vet? Tacksam för all hjälp. I need my computer!


Dra ut sladden och dammsuga datorn det kan faktiskt göra under ;> dock va noga med att du inte skrapar i moderkort å dylikt :P

bertbert
2007-05-16, 09:26
Dra ut sladden och dammsuga datorn det kan faktiskt göra under ;> dock va noga med att du inte skrapar i moderkort å dylikt :P

Öööh? Otroligt dåligt råd, det bildas statisk elektricitet vid dammsugning, datorns komponenter kan utsättas för flera tusen volt om man har lite otur. Då går de sönder.

King Grub
2007-05-16, 09:27
Dammsuga i nätaggregatet? Bra råd. Eller inte.

anhn82
2007-05-16, 09:29
Mindre smart lösning på ett elektronikproblem.

champion
2007-05-16, 09:32
Oj, ska man inte dammsuga???
Shit, har gjort det flera gånger man kanske ska lägga av med det??
Hur ska man då göra rent burken? för man har ingen lust att skicka in den 1gång i månaden för damm :(

King Grub
2007-05-16, 09:32
Hur ska man då göra rent burken?

Tryckluft på burk.

http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/340515_0514_X_2004-06-30_115907.jpg

anhn82
2007-05-16, 09:34
Se också till att ha relativt rent i rummet, vilket jag antar att många fler än mig är slarvig med.
Det hjälper en aning mot dammansamlingar

Lundström
2007-05-16, 10:50
Dammsuger man med ett metallmunstycke som man jordat är det inga problem med ESD från munstycket. Sen ska man inte tro att det är säkert med tryckluft, de flesta tryckluft på burk har en plastnippel som är minst lika farlig som dammsugaren. Dessutom kan det bildas ESD när luften och dammet blåser över datorkomponenterna. Jag skulle dock säga att det fungerar bra med både tryckluft och dammsugare sålänge munstycket/nippeln är några centimeter ifrån komponenterna. Jag har dammsugit mina datorer säkert 20ggr, och jag har inte fått några problem. Däremot finns risken att något går sönder om man är ovarsam, så jag rekommenderar inte att man ska dammsuga sin dator, inte heller att man ska köra med tryckluft.

När det gäller nätagget så kan du köpa en ny fläkt för 50-100kr och byta ut den gamla.

MilkmaN
2007-05-16, 10:50
Jag får väl kolla på ett nätagg då :(

Ska köpa en ny burk också men det är ju käckt att ha mer än en i hemmet när man är ett gäng som vill använda.

MilkmaN
2007-05-16, 10:56
Så mycket jobb. Det är sjukt tråkigt att byta fläktar, och att byta den inne i nätagget där man måste skruva till domedagen är ännu tråkigare! *gah!*

Jag får väl ha ner den i dagarna och greja lite.

kalleHUND
2007-05-16, 11:13
Öppnade upp hela skiten och bytte ut fläkten i mitt nätaggregat och lödde dit en ny. Det fungerade utan problem fast 300-400kr kan det ju också vara värt att lägga ut om man inte vill riskera något.

MilkmaN
2007-05-16, 12:14
Fick just en snilleblixt. Jag skulle kunna ta nätagget från en dator som inte fungerar i övrigt och använda! Fast då fungerar den ju inte alls, det är ju bara att lägga i en ny HDD i den.

Svårt.

z_bumbi
2007-05-16, 12:19
Dammsuger man med ett metallmunstycke som man jordat är det inga problem med ESD från munstycket.

Om du jordar till samma jordpunkt som datorn är jordad till så bör det inte vara någon större risk.

anhn82
2007-05-16, 12:36
Fick just en snilleblixt. Jag skulle kunna ta nätagget från en dator som inte fungerar i övrigt och använda! Fast då fungerar den ju inte alls, det är ju bara att lägga i en ny HDD i den.

Svårt.

Skiljer det många år mellan dessa datorer? Gammel-nätagget kanske inte är kompatibelt i nydatorn

MilkmaN
2007-05-16, 12:40
Skiljer det många år mellan dessa datorer? Gammel-nätagget kanske inte är kompatibelt i nydatorn

Sant. Får kolla upp det först isf. Jaja, just nu har den lagt av att skarva helt, men den lär väl börja igen inom några minuter. Jag som inte har några pengar att lägga på sånt här nu! *mini*

NiXPhoenix
2007-05-16, 13:45
Om det inte bara är din dator är det väl bara att be om bidrag från föräldrarna. Lillebror kanske, han använde den ju tydligen.