handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt med protein?


bella_b
2007-05-15, 22:39
Har kanske lite dumma frågor att ställa men,men =)...jag är ca 166 och 57kg och har bara tränat några månader på gym. Har varit sjuk i 2 veckor och har nu bråttom att gå ner i vikt till sommaren =) har köpt proteinpulver som jag tänkte ersätta frukost och kvällsmat med för att gå ner snabbt men jag hörde av en kompis att det kanske inte va så bra. Stämmer det? e vegetarian förresten =) tacksam för all hjälp från proffsen här =)

Raggis
2007-05-15, 22:56
Du behöver ju mer än bara protein. Så, nej, det är nog inte det smartaste. Läs Grubbs deffguide. Grub behandlar alla vanliga frågor i den tråden.

Hur mycket har du tänkt gå ner?

corbendallas
2007-05-16, 09:10
Har kanske lite dumma frågor att ställa men,men =)...jag är ca 166 och 57kg och har bara tränat några månader på gym. Har varit sjuk i 2 veckor och har nu bråttom att gå ner i vikt till sommaren =) har köpt proteinpulver som jag tänkte ersätta frukost och kvällsmat med för att gå ner snabbt men jag hörde av en kompis att det kanske inte va så bra. Stämmer det? e vegetarian förresten =) tacksam för all hjälp från proffsen här =)
Nä, det är inget vidare vettigt. Ska du ersätta en måltid, ersätt den med en MRP, en måltidsersättare. Då får du i dig allt du behöver i näringsväg.
Samtidigt, du blir inte vansinnigt mätt av dom o smaken är inte hallon om vi säger så...

Proteinpulver är ett komplement. Dvs något du KOMPLETERAR din vanliga kost med om du tror att du inte får i dig tillräckligt med det.

Skit i pulvret o försök få lite koll på vad du käkar istället. Jag har själv varit inne på MRP men insåg efter ett visst experimenterande att det går alldeles utmärkt att tappa i vitk om man vara har koll på vad man äter.
Så, skaffa en matvåg o börja räkna kalorier. Det är jobbigt, det tar tid och det är trist MEN, du lär dig MASSOR om hur mkt du kan äta och vad.
Den kunskapen får du inte av en massa trist äckligt pulver.

Riktig mat är dessutom godare och mättar bättre.

Du är inne på rätt spår med protein. Proteinrik mat mättar bra och ger inte lika mkt energi som samma vikt kolhydrater tex.

Hängde du med? :)

Handcuff
2007-05-16, 09:24
Du är inne på rätt spår med protein. Proteinrik mat mättar bra och ger inte lika mkt energi som samma vikt kolhydrater tex.

Hängde du med? :)

Protein är det näringsämne som mättar bäst. Men att det skulle ge mindre enegi än kolhydrater är fel..ger ganska precis samma kcal/g.

Och man går ner i vikt av att tillföra kroppen mindre energi än av vad man gör av med - klart.

Inta av att äte mer eller mindre av enskilda näringsämnen. Du skulle gå ner lika mycket om du baserade din kost på protein eller helt och hållet på kolhydrater eller varför inte fett - bara energimängden är samma. (sen hur bra det skulle vara att bara äte ett näringsämne låter vi vara osagt).

corbendallas
2007-05-16, 12:48
Protein är det näringsämne som mättar bäst. Men att det skulle ge mindre enegi än kolhydrater är fel..ger ganska precis samma kcal/g.

Och man går ner i vikt av att tillföra kroppen mindre energi än av vad man gör av med - klart.

Inta av att äte mer eller mindre av enskilda näringsämnen. Du skulle gå ner lika mycket om du baserade din kost på protein eller helt och hållet på kolhydrater eller varför inte fett - bara energimängden är samma. (sen hur bra det skulle vara att bara äte ett näringsämne låter vi vara osagt).

Givetvis har du helt rätt! :thumbup: Det blev ju lite snurrigt där på slutet. =)

Rahf
2007-05-16, 16:57
Ät mat! Dra ner på allting med en liten andel, se till att kosten är balanserad med en större förskjutning åt ökat proteinintag.

För mycket protein = hormonnivåerna kajkar.
För lite fett = hormonnivåerna stämplar ut.
Kolhydrater är inte livsnödvändigt så det kan du gott skära ner på lite mer än det andra, se dock till att du fortfarande får i dig tillräckligt för att hålla en stabil energinivå.
Det är alltså dåligt med för höga nivåer av protein och för låga nivåer av fett.

Rör på dig mer och ät lite mindre men se till att du fortfarande äter mat. Du behöver näringen som kommer därifrån, du får en hel del med på köpet när du äter mat istället för att ta tillskott. Håll dig borta från alkohol och skräpmat, se till att du äter så att du får fullvärdigt protein i dig, nu kan nallebjörnen det där bättre än mig så han flikar nog in med tips. Se till att ha nån dag i veckan då du äter lite mer för att inte bli helt kollrig, detta blir din "ätardag".

Anledningen till att jag tog mig tiden är för att nallebjörnen inte har haft nåt internet idag så jag vickar för honom :D.

Eddie Vedder
2007-05-16, 17:08
Bara jag som ifrågasätter nödvändigheten i viktnedgång när man väger 57 kg och är 166cm lång?:confused:

Johan_P
2007-05-16, 17:23
Bara jag som ifrågasätter nödvändigheten i viktnedgång när man väger 57 kg och är 166cm lång?:confused:

Samhällets ideal är ibland svåra att förstå. Jag tycker tjejor är överlägset snyggare när de inte bantar ihjäl sig.

Handcuff
2007-05-16, 18:06
Bara jag som ifrågasätter nödvändigheten i viktnedgång när man väger 57 kg och är 166cm lång?:confused:

Där la du märke till något..hmm. 57kg kropp är ju ingenting!

Rahf
2007-05-16, 18:18
Klart som tusan det är, men jag har så gott som slutat orka bry mig för de kommer ändå vilja gå ner.

"Men men.. Jag har ju valkar." Kanske det men ärligt talat så är 57kg på 166 cm en schysst vikt, dina valkar är då inte fysiska iallafall.

Eddie, trött idag? Annars brukar det bli utläggningar om såna saker. Måste jag fortsätta mitt vik?

Eddie Vedder
2007-05-16, 18:29
Eddie, trött idag? Annars brukar det bli utläggningar om såna saker. Måste jag fortsätta mitt vik?

Internet har varit nedstängt hela dagen här i studentghettot.:D

Men sen har jag svårt att ge bantartips när jag inte tycker personen ifråga har anledning att gå ner i vikt. Jag tycker det är lite obehagligt att i alla lägen vilja minska i vikt, jag vet ju hur smal jag själv är på 174cm och 64kg.

Men som tips för allmänt välmånde tycker jag själv det är en väldigt dum idé att ersätta mat med proteinpulver, mat är mer näringsrikt mer mättande och godare. Dessutom är ju en måltid nånting socialt och kul oxå, alla såna perspektiv tycker jag tyvärr bortses ofta här på forumet.
Inte är det bara näringsm'ässigt underlägset, hur kul är det att sitta och dricka en proteindrink till middag?


Ingen kan bestämma över ditt liv förutom du bella_b och bara du vet varför du känner att du vill ner i vikt. Men en funderare över om det verkligen finns anledning kan ju vara på sin plats.

tigerofsweden
2007-05-16, 20:02
Jag tycker det är lite obehagligt att i alla lägen vilja minska i vikt, jag vet ju hur smal jag själv är på 174cm och 64kg.

[/I]

Varför är det obehagligt om man vill minska i kroppsfett? Eller du mena inte generellt utan för extremfallen? :)

Eddie Vedder
2007-05-16, 20:04
Varför är det obehagligt om man vill minska i kroppsfett? Eller du mena inte generellt utan för extremfallen? :)

Jag menar i dom fallen där det knappast lär finnas nåt fett att ta bort, extremfall kanske är att ta i men det finns ju fall där bantning verkligen inte är nödvändigt. Jag är inte emot deff/bantning generellt, klart det är befogat att skära lite överksottsspäck om man inte trivs med detta.

Svårt å tro att just trådskaperskan har så mycket späck att skala bort dock.

Men det är ju min syn på det.

tigerofsweden
2007-05-16, 20:23
Jag menar i dom fallen där det knappast lär finnas nåt fett att ta bort, extremfall kanske är att ta i men det finns ju fall där bantning verkligen inte är nödvändigt. Jag är inte emot deff/bantning generellt, klart det är befogat att skära lite överksottsspäck om man inte trivs med detta.

Svårt å tro att just trådskaperskan har så mycket späck att skala bort dock.

Men det är ju min syn på det.

Då förstår jag vad du menade :thumbup: Trodde du var emot all viktnedgång överhuvudtaget, blev lite förvirrad av din post :)

isato
2007-05-16, 20:45
Bara jag som ifrågasätter nödvändigheten i viktnedgång när man väger 57 kg och är 166cm lång?:confused:

Är man inte halvfet då som tjej? Det är en fråga, inget påstående.... en otränad kille är väll normalviktig med 57kg på 166cm och en tjej borde väll väga mindre?

Handcuff
2007-05-16, 20:49
Är man inte halvfet då som tjej? Det är en fråga, inget påstående.... en otränad kille är väll normalviktig med 57kg på 166cm och en tjej borde väll väga mindre?

Nej man är inte "halvfet" om man väger 57kg/166cm.

Eddie Vedder
2007-05-16, 20:53
Nej man är inte "halvfet" om man väger 57kg/166cm.

Exakt.

BMI är runt 21 vid den vikten och längden.

Under 19 anses väl som undervikt vad jag vet?

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4154#

isato
2007-05-16, 20:56
Exakt.

BMI är runt 21 vid den vikten och längden.

Under 19 anses väl som undervikt vad jag vet?

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4154#

Ni kanske har rätt i att man inte är fet på 56/166...... men BMI är väll kasst för övrigt

bella_b
2007-05-16, 22:36
hej allihopa! tänkte tacka för alla råd =) såg att det vart lite diskussioner angående vikt, kanske uttryckte mig lite klantigt. För mig som inte tränat gym innan så kanske jag stirrat mig lite blind på just vikten för att jag tycker det e svårt att se resultat annars för jag e lite blind när det gäller hur jag själv ser ut. Men hur ska jag göra med proteinet nu då? =) ska jag ta det som typ mellanmål lr? får ju inte i mig mkt protein i övrigt i o med att jag e veggie. Tips på träning om man främst vill gå ner och kanske skaffa lite muskler =)...nu gymmar jag 2-3 ggr i veckan och boxas minst 1ggn i veckan. tack igen =)

Rahf
2007-05-16, 23:01
Du är 22 och då gäller tyvärr följande: Du kan inte gå ner i vikt och få muskler. På samma sätt som att du inte kan lägga på dig muskler och gå ner i vikt/fett.

Angående protein via veg. mat överlåter jag det till nallebjörnen eller andra människor med större kunskap i det området. Du måste dock köra på kombinationer av baljväxter och spannmål om jag inte minns fel? För att på så sätt få fullvärdigt protein.

En sak du kan göra är att ta ditt proteintillskott före och efter träning, då har du fått i dig en stor andel protein, och det räcker väl med de två tillfällena? Det borde vara strax under eller över 50g protein och det är en stor summa.

Kom ihåg, muskler eller fett, du måste välja. Bilderna på din profil skvallrar dock om att du på intet sätt har onödigt fett på kroppen (iallafall på knoppen :D)

Eddie Vedder
2007-05-17, 03:41
hej allihopa! tänkte tacka för alla råd =) såg att det vart lite diskussioner angående vikt, kanske uttryckte mig lite klantigt. För mig som inte tränat gym innan så kanske jag stirrat mig lite blind på just vikten för att jag tycker det e svårt att se resultat annars för jag e lite blind när det gäller hur jag själv ser ut.

Skönt att du tar dej en funderare iaf, personligen tror jag du kommer må bättre av att helt enkelt äta dej mätt och belåten och träna på bara.:)

Allt är inte bygga muskler lr deffa hela tiden, det går alldeles utmärkt att bara träna på, äta normalt och försöka få en stark och välmående kropp istället.:thumbup:

Men hur ska jag göra med proteinet nu då? =) ska jag ta det som typ mellanmål lr? får ju inte i mig mkt protein i övrigt i o med att jag e veggie. Tips på träning om man främst vill gå ner och kanske skaffa lite muskler =)...nu gymmar jag 2-3 ggr i veckan och boxas minst 1ggn i veckan. tack igen =)

Angående proteinet är det ju bra att veta om du är lakto-ovo vegetarian lr om du undviker alla animaliska produkter?
Jag vet ju inte heller vilket proteinpulvuer du använder, vanligast är ju vassle och kasein vilket är mjölkprotein. Det skulle ju rimma lite illa om du är vegan.;)

Träningen ser oxå bra ut, sålänge du tycker det är kul och har motivation att träna regelbundet utan att det känns som ett tvång så är det bra. Lycka till!:thumbup: