handdator

Visa fullständig version : Testosteron


Cloud
2007-05-15, 15:51
Hejsan! Jag har bara en kort fråga: Jag och min kompis hade en diskussion om testosteron. Jag sa att tonåringar har maaassor med testosteron på grund av puberteten och därför vore det idiotiskt för nån i tonåren att ta testosteron i form av kosttillskott. Jag sa också att testosteron minskade med åldern och därför vore det mer lönt som gammal att ta ett sånt tillskott. Han sa däremot att en 65-åring har mycket mer testosteron i kroppen, eftersom testo ökar bara med åldern. Detta stöder han med att gamla gubbar ju har en väldans hårväxt (skägg, hår på ryggen, osv).

Vem har rätt, egentligen?

//Gustav

L-Sami
2007-05-15, 15:55
Tonårskillar har mer testosteron i kroppen än 65åriga män och dessa testosterontillskotten är förbjudna om du inte menar Tribulus Terrestris och liknande.

He-man
2007-05-15, 16:21
Hejsan! Jag har bara en kort fråga: Jag och min kompis hade en diskussion om testosteron. Jag sa att tonåringar har maaassor med testosteron på grund av puberteten och därför vore det idiotiskt för nån i tonåren att ta testosteron i form av kosttillskott. Jag sa också att testosteron minskade med åldern och därför vore det mer lönt som gammal att ta ett sånt tillskott. Han sa däremot att en 65-åring har mycket mer testosteron i kroppen, eftersom testo ökar bara med åldern. Detta stöder han med att gamla gubbar ju har en väldans hårväxt (skägg, hår på ryggen, osv).

Vem har rätt, egentligen?

//Gustav

Du kan hälsa din kompis att redan vid runt 26-30 års ålder går det utför och man får mindre testosteron i kroppen. Allra bäst testosteronproduktion har man i övre tonnåren.

Sverker
2007-05-15, 16:28
Varför bry sig om testosteronet alls. Skulle jag vara ofrivilligt barnlös så kanske funderingarna kring hjälp och testosteron kommer upp, men annars inte.
Jag är ju bara 40 år så jag vet inte vad som händer kroppslig när jag blir gammal;)

Cloud
2007-05-15, 16:29
Varför bry sig om testosteronet alls. Skulle jag vara ofrivilligt barnlös så kanske funderingarna kring hjälp och testosteron kommer upp, men annars inte.
Jag är ju bara 40 år så jag vet inte vad som händer kroppslig när jag blir gammal;)

Om man skulle varit ofrivilligt barnlös på grund av bristande testosteron, skulle inte träningen bli lidande då?

//Gustav

Eddie Vedder
2007-05-15, 16:43
Om man skulle varit ofrivilligt barnlös på grund av bristande testosteron, skulle inte träningen bli lidande då?

//Gustav

Om så vore fallet skulle ju det troligtvis vara det största och jobbigaste problemet för den personen.;) "Vi kommer aldrig kunna få barn, det här kommer påverka mitt byggande negativt!":D

Tolkia
2007-05-15, 17:50
Om man skulle varit ofrivilligt barnlös på grund av bristande testosteron, skulle inte träningen bli lidande då?

//Gustav
Antagligen, eftersom ofrivillig barnlöshet brukar göra de flesta tillräckligt nedstämda (i perioder) för att det skall kunna påverka de flesta aspekterna av livet.

Doktorn
2007-05-15, 19:57
Varför bry sig om testosteronet alls. Skulle jag vara ofrivilligt barnlös så kanske funderingarna kring hjälp och testosteron kommer upp, men annars inte.
Jag är ju bara 40 år så jag vet inte vad som händer kroppslig när jag blir gammal;)


Så sant det du säger, varför bry sig om testo alls?!?!

Men när det nu diskuteras om jag inte minns fel så är det en del som får en testo boost i 40 års åldern!

mystic[-_-]
2007-05-15, 20:00
HRT när jag blir äldre utan tvekan!

Cloud
2007-05-15, 20:23
Antagligen, eftersom ofrivillig barnlöshet brukar göra de flesta tillräckligt nedstämda (i perioder) för att det skall kunna påverka de flesta aspekterna av livet.

Såå roligt var det inte! jag använde bara det ordvalet för att vara tydlig! jag menade, om man skulle haft så lite testosteron att man inte kan skaffa barn, men samtidigt inte berörs av det, lider träningen av det bristande testosteronet?

Så sant det du säger, varför bry sig om testo alls?!?!

Men när det nu diskuteras om jag inte minns fel så är det en del som får en testo boost i 40 års åldern!

i 40 års åldern? varför, isåfall? jag menar, finns det någon speciell biologisk orsak?

//Gustav

ps. tack för svaren :)

Tolkia
2007-05-15, 20:28
Såå roligt var det inte! jag använde bara det ordvalet för att vara tydlig! jag menade, om man skulle haft så lite testosteron att man inte kan skaffa barn, men samtidigt inte berörs av det, lider träningen av det bristande testosteronet?
Antagligen inte så mycket att du märker det. Även om jag tvivlar på att det gjorts några studier på tränningsresultaten hos män som är infertila p.g.a. testosteronbrist. Det finns många anledningar till att man inte kan få barn; testosteronbrist är nog långt ifrån den vanligaste.

Racso
2007-05-15, 20:38
Falskt?

De högsta halterna av testosteron har mannen vanligen i 25 års åldern¨, men de individuella variationeran är stora.

Källa: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=412&artikel=829874

Racso
2007-05-15, 20:39
För mycket testosteron dödar hjärnceller
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=952349

Racso
2007-05-15, 20:48
;2293631']HRT när jag blir äldre utan tvekan!

HRT?

cakmak
2007-05-16, 12:50
Vad är testosteron bra för? är det anabolt eller är det ett hormon som får en att träna hårdare?

Alltså är det under träningen eller efter träningen som testosteron är önskvärt? båda? och varför?

L-Sami
2007-05-16, 12:52
Vad är testosteron bra för? är det anabolt eller är det ett hormon som får en att träna hårdare?



Testosteron är manligt könshormon som produceras i testiklarna och gynnar muskel och styrketillväxt.

cakmak
2007-05-16, 13:06
testosteron är alltså ett anabolt hormon.. hur starkt är det i jämförelse med insulin? vet sen tidigare att sex sänker hormonnivåerna i kroppen rejält men hur pass illa är det egentligen?

nog för att testo är anabolt men kommer avsaknaden av hormonet att märkas i någon större utsträckning?

L-Sami
2007-05-16, 13:18
testosteron är alltså ett anabolt hormon.. hur starkt är det i jämförelse med insulin? vet sen tidigare att sex sänker hormonnivåerna i kroppen rejält men hur pass illa är det egentligen?

nog för att testo är anabolt men kommer avsaknaden av hormonet att märkas i någon större utsträckning?

Insulin är inte anabolt, det är bara antikatabolt och sex kan jag tänka mig höjer testosteronet och en orgasm sänker inte testosteronet under basnivåer.

Om man har onormalt låga testosteronnivåer, så bör man kontakta läkare.

cakmak
2007-05-16, 20:04
Insulin är inte anabolt, det är bara antikatabolt och sex kan jag tänka mig höjer testosteronet och en orgasm sänker inte testosteronet under basnivåer.

Om man har onormalt låga testosteronnivåer, så bör man kontakta läkare.

Insulin är ANABOLT, och, ja, sex höjer din testosteronnivå men i samma stund du får en utlösning kommer dina testosteronvärden att dras ner betydligt.
Och vad är sex utan en orgasm?*whistle*

Eddie Vedder
2007-05-16, 20:07
Insulin är ANABOLT

Inte när det gäller muskeltillväxt.

Rudis
2007-05-16, 20:38
Inte när det gäller muskeltillväxt.
Är inte insulin det mest anabola hormonet vi har i kroppen?

Eddie Vedder
2007-05-16, 20:43
Är inte insulin det mest anabola hormonet vi har i kroppen?

Det vet jag inte, hursomhelst fungerar det inte anabolt FÖR MUSKELTILLVÄXT som sagt. Finns ju fler anabola processer i en människas kropp än muskelproteinsyntes och i andra fall är det synnerligen anabolt.

Antikatabolt är det dock för musklerna, vilket Sami redan nämnt. Så insulin är ju en viktig beståndsdel i processen att kunna få maximal tillväxt av muskelmassa men det är inte insulinet i sej som bygger om du förstår vad jag menar.

Det hindrar katabolism och således hjälper det ju till att låta dom anabola processerna "börja jobba".;)

L-Sami
2007-05-16, 21:11
testosteronnivå men i samma stund du får en utlösning kommer dina testosteronvärden att dras ner betydligt.


Källa på det där!

Tolkia
2007-05-16, 22:04
Vet sen tidigare att sex sänker hormonnivåerna i kroppen rejält men hur pass illa är det egentligen?

nog för att testo är anabolt men kommer avsaknaden av hormonet att märkas i någon större utsträckning?
Men arrrgghhh ... hur länge efter en utlösning kommer testosteronnivåerna att vara sänkta? Lagom tills du producerat en ny laddning maggots, kanske. Hade utlösning haft hälften så stor negativ effekt på muskeluppbyggnaden som man ibland hör antydas hade samtliga män förtvinat för länge sedan.

Cloud
2007-05-16, 22:09
Men arrrgghhh ... hur länge efter en utlösning kommer testosteronnivåerna att vara sänkta? Lagom tills du producerat en ny laddning maggots, kanske. Hade utlösning haft hälften så stor negativ effekt på muskeluppbyggnaden som man ibland hör antydas hade samtliga män förtvinat för länge sedan.

Och troligen hade alla som levt efter normen "händerna på täcket" liknat Arnold i sina praktdagar?

//Gustav

Sverker
2007-05-17, 06:10
Insulin är ANABOLT, och, ja, sex höjer din testosteronnivå men i samma stund du får en utlösning kommer dina testosteronvärden att dras ner betydligt.
Och vad är sex utan en orgasm?*whistle*


Nej, nej, nej.
Sex och orgasm regleras inte av hormoner. Då skulle ett samlag ta flera timmar:D .
Nej det hela regleras av parasympatiska nervsystemet.

Doktorn
2007-05-17, 19:28
Nej, nej, nej.
Sex och orgasm regleras inte av hormoner. Då skulle ett samlag ta flera timmar:D .
Nej det hela regleras av parasympatiska nervsystemet.

Men det som får samlaget att ta slut, utlösningen, regleras av sympatiska! ;)

Sverker
2007-05-17, 19:53
Ingen erektion, ingen ejakulering:D



Jag antog att snurret om testosteron mest var kring hammarskaft och manlighet.

joriice
2007-05-17, 20:29
Vad ägande... då är man på sin testo-peak nu då kanske. (19) år....


Meeen, jag tar det där med muskler när jag är 65 år och har hårig rygg.

loverius
2007-05-18, 13:09
insulin (igf) är väl det mest anabola hormon vi vet, mycket mer anabolt än testo, igf-1 (insulin growth factor 1) är väldigt överlägsen, för den ökar inte bara storleken på musklecellerna som anabola steroider gör, utan förökar (tillverkar nya) muskelceller där man injecerar oxå...
ungefär som cancer gör med cancerceller :devil:

King Grub
2007-05-18, 13:12
insulin (igf) är väl det mest anabola hormon vi vet, mycket mer anabolt än testo

Nej. Insulin är inte anabolt alls på muskelceller, om du inte är en gris.

Ulf A Big
2007-05-18, 13:41
Lite angående ålder och testosteronvärden:

http://www.lakemedelsvarlden.nu/article.asp?articleID=1198&articleCategoryID=9&issueID=41

Om man tittar på män som tränar regelbundet, och inte onormalt hårt, så är nivåerna oftast normala långt över 60 års åldern.

Timme
2007-05-18, 13:59
insulin (igf) är väl det mest anabola hormon vi vet, mycket mer anabolt än testo, igf-1 (insulin growth factor 1) är väldigt överlägsen, för den ökar inte bara storleken på musklecellerna som anabola steroider gör, utan förökar (tillverkar nya) muskelceller där man injecerar oxå...
ungefär som cancer gör med cancerceller :devil:

IGF-1 är inte samma sak som Insulin.....

Testosteron ökar antalet celltjärnor i muskelfibrer.

Eddie Vedder
2007-05-18, 14:03
IGF-1 är inte samma sak som Insulin.....

Testosteron ökar antalet celltjärnor i muskelfibrer.

Nu är inte jag särskilt insatt men hur får man specifikt fler cellkärnor?

Okej om nånting stimulerar celldelning o.s.v. men då innebär det ju fler celler varav varje har en kärna. Går väl inte att utveckla fler cellkärnor utan att få fler celler, lr är jag helt ute och cyklar nu:confused:

rinse
2007-05-18, 14:20
insulin (igf) är väl det mest anabola hormon vi vet, mycket mer anabolt än testo, igf-1 (insulin growth factor 1) är väldigt överlägsen, för den ökar inte bara storleken på musklecellerna som anabola steroider gör, utan förökar (tillverkar nya) muskelceller där man injecerar oxå...
ungefär som cancer gör med cancerceller :devil:

nu är ju då inte insulin och igf samma sak.

Timme
2007-05-18, 15:01
Nu är inte jag särskilt insatt men hur får man specifikt fler cellkärnor?

Okej om nånting stimulerar celldelning o.s.v. men då innebär det ju fler celler varav varje har en kärna. Går väl inte att utveckla fler cellkärnor utan att få fler celler, lr är jag helt ute och cyklar nu:confused:


edit: Jag har nog fått detlite fel där. Fler celelr måste det givetvis vara.

Sverker
2007-05-18, 16:38
Muskelceller är lite speciella. En muskelcell kan ju vara flera decimeter lång, t ex i lårmusklerna.
Det betyder att en muskelcell måste ha flera ( massor ) av cellkärnor för att förse hela cellen med nya proteiner.

Det sker genom att muskelcellen växer på längden och cellkärnan delar sig precis som vid celldelning men cellmembranet delar sig inte ! Cellen bli bara längre och längre med fler och fler cellkärnor.

King Grub
2007-05-18, 17:01
Det är satellitcellernas antal som regleras.

http://joe.endocrinology-journals.org/cgi/content/full/186/1/21

Larsson85
2007-05-18, 23:40
Nej. Insulin är inte anabolt alls på muskelceller, om du inte är en gris.

Jag har fått för mig att det är därför man vill ha hög glykemiska kolhydrater efter träninge, för att utsöndra insulin. Vad är det då som gör att det är så bra?

Eddie Vedder
2007-05-19, 04:16
Jag har fått för mig att det är därför man vill ha hög glykemiska kolhydrater efter träninge, för att utsöndra insulin. Vad är det då som gör att det är så bra?

Om du läser tråden så kommer du se varför.

Insulin är inte direkt anabolt, utan antikatabolt, alltså en viktig del i processen för muskelanabolism även om det i sej inte är ett anabolt hormon i fråga om muskeltillväxt.

Men att hämma katabolism är ju första steget i att kunna starta anabola processer så indirekt påverkar det ju givetvis.

Slutsats: Det är alltså nödvändigt och bra med insulinpåslag efter träning då det hindrar nedbrytningen av muskelmassa.

L-Sami
2007-05-19, 09:19
Jag har fått för mig att det är därför man vill ha hög glykemiska kolhydrater efter träninge, för att utsöndra insulin. Vad är det då som gör att det är så bra?

En livsmedel med lågt GI (pasta t ex) kan utsöndra mycket insulin också, det är inte snabbheten av kolhydrater som bestämmer hur mycket den utsöndrar insulin.

Guddi
2007-05-19, 09:50
Cellen bli bara längre och längre med fler och fler cellkärnor.Det är vad jag har uppfattat det som vanligare att cellen blir bredare och bredare med fler cellkärnor. Längen på en muskelcell ökar väl bara om man stretchar muskeln kraftigt eller om man tränar eccentriskt*?

*det ökar antalet sarkomer ialla fall

Det är satellitcellernas antal som regleras.

http://joe.endocrinology-journals.org/cgi/content/full/186/1/21
Tack för den länken, hamnade i arkivet direkt :thumbup:

Sverker
2007-05-19, 10:03
Det var mer en förklaring på att muskelcellen har massor av klonade cellkärnor.

Larsson85
2007-05-19, 10:36
En livsmedel med lågt GI (pasta t ex) kan utsöndra mycket insulin också, det är inte snabbheten av kolhydrater som bestämmer hur mycket den utsöndrar insulin.

Så att äta högglykemiskt direkt efter passet ger inte något jämfört med att äta andra kolhydrater som också ger hög insulinutsöndring?

L-Sami
2007-05-19, 11:01
Så att äta högglykemiskt direkt efter passet ger inte något jämfört med att äta andra kolhydrater som också ger hög insulinutsöndring?

Kolhydraterna man tar efter styrketräningen spelar ingen roll om de är snabba eller långsamma, det är en annan sak om du utövar intensiv konditionsträning och förbrukar mycket energi under passet. Styrketräning förbrukar inte lika mycket energi, så det är mängden av kolhydrater som är viktigare än snabbheten av dem efter träning.

Timme
2007-05-19, 11:22
Muskelceller är lite speciella. En muskelcell kan ju vara flera decimeter lång, t ex i lårmusklerna.
Det betyder att en muskelcell måste ha flera ( massor ) av cellkärnor för att förse hela cellen med nya proteiner.

Det sker genom att muskelcellen växer på längden och cellkärnan delar sig precis som vid celldelning men cellmembranet delar sig inte ! Cellen bli bara längre och längre med fler och fler cellkärnor.

Då hade jag ju rätt! Eat that Eddie Vedder! :D

Nä, skoja bara. Jag blev bara så glad för att jag hade rätt. *flex*

Larsson85
2007-05-19, 15:16
Kolhydraterna man tar efter styrketräningen spelar ingen roll om de är snabba eller långsamma, det är en annan sak om du utövar intensiv konditionsträning och förbrukar mycket energi under passet. Styrketräning förbrukar inte lika mycket energi, så det är mängden av kolhydrater som är viktigare än snabbheten av dem efter träning.

Ok, så "GI är irrelevant förutom direkt efter träning" Har ändrats till "GI är irrelevant, no matter what" ?

King Grub
2007-05-19, 15:23
Högglykemiska kolhydrater ger något snabbare glykogeninlagring.

JJOHANSSON
2010-11-22, 20:45
Dumpar tråden lite, är något av detta farligt för en kille i 17års åldern?

ZMA (magnesium-monometionin, zinkaspartat, pyrodoxin), tribulus terrestris extrakt, avena sativa extrakt, Longifolia jack, tabletthjälpmedel: majsstärkelse, magnesiumstearat, silicadioxid.

Sniggel
2010-11-23, 23:33
Dumpar tråden lite, är något av detta farligt för en kille i 17års åldern?

ZMA (magnesium-monometionin, zinkaspartat, pyrodoxin), tribulus terrestris extrakt, avena sativa extrakt, Longifolia jack, tabletthjälpmedel: majsstärkelse, magnesiumstearat, silicadioxid.

ZMA (magnesium-monometionin, zinkaspartat, pyrodoxin)
Om du får för stora mängder under för lång tid. Var gränserna ligger vet jag inte, ej heller hur mycket zink och magnesium du redan får i dig från kosten.

Tribulus terrestris
Vet ej, förmodligen ofarligt, men i vilket fall så vill jag påstå att det är rätt onödigt, typ som att slänga pengar i sjön. Köp kött för pengarna istället.

Resten vet jag inte vad det är för något.

tumme
2010-11-24, 00:09
Längen på en muskelcell ökar väl bara om man stretchar muskeln kraftigt eller om man tränar eccentriskt?
:
Har för mig att min fysiologilärare sa att det var senorna blev längre och inte muskelfibrerna vid streching. Men är osäker på detta och hittar ingen källa just nu. Skulle uppskattas om någon hade svaret.

King Grub
2010-11-24, 09:43
http://books.google.se/books?id=3pPAWd1PW2sC&pg=PA33&lpg=PA33&dq=stretching+muscle+fibers+lengthen&source=bl&ots=6lzGJnAL_i&sig=HZHN11SE6zjPa9HcjRMDlPppyGM&hl=sv&ei=uc_sTJLWKMWXOqzHyZIB&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CEkQ6AEwBjgK#v=onepage&q=stretching%20muscle%20fibers%20lengthen&f=false

Nitrometan
2010-11-24, 12:20
Resten vet jag inte vad det är för något.
Avena sativa - havre

Longifolia jack, eurycoma longifolia - tongkat ali - nånslags afodisiaka

Stoltz
2010-11-24, 12:29
inte insulinet i sej

Vem fan bryr sig om insulinet i sej? Knappast fisken som lyfter vikterna på gymmet, va?

Fast den här simmade nog i vinklar...
http://www.wildwater.se/rost/images/2006/Patrik17sej_s.jpg