handdator

Visa fullständig version : Priser på alkohol, tobak och mat i Lettland?


Spritza
2007-05-14, 22:06
Tjenare.
Eftersom mina tre år på gymnasiet börjar ta slut så har det ordnats en studentfest åt oss och en resa till Riga, Lettland.
Det är ju så att jag(som väldigt många andra)är intresserad av priser i Lettland, för bl.a alkohol och tobak.
Jag är ju då 18 år och det här med tull och sådant vet jag inte mycket om, så jag vänder mig till er vetande där ute som kan ha nyttig fakta åt mig.
Hur stor är åldersgränsen på alkohol i Lettland?
Hur många liter får man ta in i Sverige(om man nu reser med färja som jag skall göra)?
Hur kommer det att funka med svenska tullen resp. Lettlendska?
Har ni fler tips och idéer så är det bara att informera mig:)
Tack på förhand!/Spritza

bluelight
2007-05-14, 22:16
Latvia No minimum drinking age
18 för att köpa dock, men antagligen funkar det som på dom flesta ställen utomlands, når du upp till disken får du handla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age#Europe
bra sida!


Billig sprit är det med, Riga Balsam måste du köpa med!


var i lettland i juni i år med konfirmationen
en halv liter absolut går på ca 26-27 kr,
smirnoff ice och andra alko-läsker går på ca 13,14 kr
finns dock mycket billigare inhemska alternativ, då kan du få en liter sprit för 15,16 kr
Cigaretter är billigt , en Marlboro kostar ca 14kr,
95kr för en limpa,
egna märken kostar allt från 1.50 kr till 10 ^^


//fb

Baan
2007-05-14, 22:20
Cigg är nog billigare, exakt hur mkt vet jag inte. Kommer en del smuggelcigg därifrån så förmodligen är det ingen som åker dit och köper dom för svenska priser och säljer billigare här. Lita på mig. Jag är från Balkan.

Spritza
2007-05-14, 22:21
Cigg är nog billigare, exakt hur mkt vet jag inte. Kommer en del smuggelcigg därifrån så förmodligen är det ingen som åker dit och köper dom för svenska priser och säljer billigare här. Lita på mig. Jag är från Balkan.
Sigurno bosanac?;)
Ima da se loce på Lettlandu:)

Spritza
2007-05-14, 22:23
Latvia No minimum drinking age
18 för att köpa dock, men antagligen funkar det som på dom flesta ställen utomlands, når du upp till disken får du handla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age#Europe
bra sida!


Billig sprit är det med, Riga Balsam måste du köpa med!


var i lettland i juni i år med konfirmationen
en halv liter absolut går på ca 26-27 kr,
smirnoff ice och andra alko-läsker går på ca 13,14 kr
finns dock mycket billigare inhemska alternativ, då kan du få en liter sprit för 15,16 kr
Cigaretter är billigt , en Marlboro kostar ca 14kr,
95kr för en limpa,
egna märken kostar allt från 1.50 kr till 10 ^^


//fb
wow, låter underbart, tog du med något av det in i svea? Vet du gränsen i liter, vad gäller där?
Om det är så fantastiskt som du beskrev det så kan man leva som en kung för 700 svenska kronor;)

Baan
2007-05-14, 22:23
Sigurno bosanac?;)
Ima da se loce på Lettlandu:)

loce?

Spritza
2007-05-14, 22:24
loce?
Supa, supa skalle. Kontas?

Baan
2007-05-14, 22:26
Supa, supa skalle. Kontas?

Nu när du förklarat det ja, kommer dock inte på vad för ord det skulle vara..

Spritza
2007-05-14, 22:26
Nu när du förklarat det ja, kommer dock inte på vad för ord det skulle vara..
ok

Spritza
2007-05-14, 22:53
Vore väldigt bra om jag fick mer tips från folk.
Hur stora är konsekvenserna om jag som 18 åring kommer in i sverige med 10Liter Sprit, vad gör tullen? kan man komma undan med att säga att spriten är för familj och vänner som kommer på examenfesten?
Snälla ge råd.

Baan
2007-05-14, 22:55
Vore väldigt bra om jag fick mer tips från folk.
Hur stora är konsekvenserna om jag som 18 åring kommer in i sverige med 10Liter Sprit, vad gör tullen? kan man komma undan med att säga att spriten är för familj och vänner som kommer på examenfesten?
Snälla ge råd.

Har för mig det är rekommendationer hur mycket sprit man får ta med sig in (för att inte bli misstänkt kanske?), så med andra ord borde du kunna ta in 10l utan probs.

Baan
2007-05-14, 22:56
Du har et problem dock

Jag ska åka till Polen och undrar hur mycket alkoholdrycker jag får ta med mig när jag kommer hem?
När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk
om du själv handlat dem
om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
om du har fyllt 20 år.

edit: http://www.tullverket.se/se/Privat/fragor_svar_privat/start_fragor_svar.htm

jontahontas
2007-05-14, 22:56
Köp så mycket det går, om dom snor det i tullen så är det värsta som kan hända att du förlorat typ 500 spänn i utgifter på sprit.

Handcuff
2007-05-14, 22:59
Härligt..ännu ett gäng stolta representanter för Sverige som åker till öst och super skallen av sig. Hurra!

Handcuff
2007-05-14, 22:59
Köp så mycket det går, om dom snor det i tullen så är det värsta som kan hända att du förlorat typ 500 spänn i utgifter på sprit.

Spritsmuggling?

Spritza
2007-05-14, 23:02
Du har et problem dock

Jag ska åka till Polen och undrar hur mycket alkoholdrycker jag får ta med mig när jag kommer hem?
När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk
om du själv handlat dem
om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
om du har fyllt 20 år.

edit: http://www.tullverket.se/se/Privat/fragor_svar_privat/start_fragor_svar.htm

Jo, jag vet det där med 20år:(
Kanske inte så farligt, ingen kommer ju se att jag packat ner 10 liter sprit i resväskan:)
(När jag för första gången flög till bosnien och skulle tillbax, då var jag 13år, så proppade moster på mig 5 liter rakija, men jag hade inga problem varken på bos. flygplats eller svensk.) Ser inte vf detta inte skulle funka:S

Baan
2007-05-14, 23:04
Jo, jag vet det där med 20år:(
Kanske inte så farligt, ingen kommer ju se att jag packat ner 10 liter sprit i resväskan:)
(När jag för första gången flög till bosnien och skulle tillbax, då var jag 13år, så proppade moster på mig 5 liter rakija, men jag hade inga problem varken på bos. flygplats eller svensk.) Ser inte vf detta inte skulle funka:S

Det går ja, borde inte vara så stor risk att åka fast. Se bara till att det ligger i resväskan och inte i handbagaget, där får man ju numera inte ens ha vätskor. Råkar du åka fast så slänger dom nog bara spriten i värsta fall.

Spritza
2007-05-14, 23:05
Köp så mycket det går, om dom snor det i tullen så är det värsta som kan hända att du förlorat typ 500 spänn i utgifter på sprit.
Du har nog rätt, att riskera 500 kr är inte hela världen, spec. med tanke på att jag verkligen kan komma undan med billig sprit:)
Så jag får ingen märkning eller liknande av dem på tullen kommer på mig, dem beslagtar det bara va?
Det är ju så att jag har tider att hålla, bussens avgång hemmåt, ingen kommer vänta på mig om det blir komplicerat och jag sitter i förhör.

Spritza
2007-05-14, 23:08
Härligt..ännu ett gäng stolta representanter för Sverige som åker till öst och super skallen av sig. Hurra!
Väldigt fint av dig att kicka in i denna tråd som inte alls intresserade dig eller som du kunde bidra med något.
Tack för att du läste detta, hoppas jag inte hör mer från dig.

Spritza
2007-05-14, 23:09
Det går ja, borde inte vara så stor risk att åka fast. Se bara till att det ligger i resväskan och inte i handbagaget, där får man ju numera inte ens ha vätskor. Råkar du åka fast så slänger dom nog bara spriten i värsta fall.
Bra det.
Kanske ska åka till Lettland med bara handbagage och senare när jag väl är framme och handlat så köper jag en, liten resväska för spriten som sedan läggs undan som "icke-handbagage"

bluelight
2007-05-14, 23:09
wow, låter underbart, tog du med något av det in i svea? Vet du gränsen i liter, vad gäller där?
Om det är så fantastiskt som du beskrev det så kan man leva som en kung för 700 svenska kronor;)

det med kursiv hittade jag ju på FB, inte jag som varit där. Men en kompis var där för nått år sedan och köpte Riga Balsam och nån cannabisöl, inga problem alls att få in det i Sverige. Lettland är väl ett EU-land också? Det betyder ännu mindre koll.

Spritza
2007-05-14, 23:14
det med kursiv hittade jag ju på FB, inte jag som varit där. Men en kompis var där för nått år sedan och köpte Riga Balsam och nån cannabisöl, inga problem alls att få in det i Sverige. Lettland är väl ett EU-land också? Det betyder ännu mindre koll.
"cannabisöl" blev intresserad där, vad menas med detta?

bluelight
2007-05-14, 23:17
"cannabisöl" blev intresserad där, vad menas med detta?

Reklamknep för att sälja öl antar jag, gjord/innehåller hampa iaf. Inget THC i.

Spritza
2007-05-14, 23:22
Reklamknep för att sälja öl antar jag, gjord/innehåller hampa iaf. Inget THC i.
ok ok, ne medan jag väntade på ditt svar så läse jag om det i flashback.
fanns tydligen en som hette cannabis club, som skulle innehålla 0,05mg/kg THC.