handdator

Visa fullständig version : Tänder och kolhyderater.


Racso
2007-05-14, 21:30
Jag trodde det var syraangrepp som sabbade tänderna och jag har iof inte doppat ett litmuspapper i gainern, men jag tror inte att den har så lågt pH.

Varför sabbas då tänderna av kolhyderater?
Finns det vissa kolhyderater som är bättre än andra? (som man kan ha i drinken)

Sverker
2007-05-15, 06:08
Därför att bakterina i munnhålan jäser ( eg fermenterar ) kolhydraterna till mjölksyra.

Vissa sockerarter är värre än andra. Sackaros, vanligt strösocker, gynnar vissa bakterier och underlättar för dem att fästa in till tanden och sitta där hårt.

Finns ett antal trådar i ämnet på Kolozzeum.

Racso
2007-05-15, 19:26
Tack.

Hittade denna för de som undrar över samma sak:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73871&highlight=t%E4nder

Racso
2007-05-15, 19:30
När jag ändå håller på.

Gainern dödar mina tänder och tandborstning är ju inget man ska göra för ofta....

Förmycket av något är ju inte bra, men är det negativt att skölja munnen med listerin "ofta" (5ggr/dag)?

Flykt
2007-05-15, 19:33
Borde det inte räcka att stoppa i 1-2 tuggummin efter gainern?
Jag brukar skölja rent munnen med vatten och sedan ta tuggummi efter gainern.

Eddie Vedder
2007-05-15, 19:33
Dricka med sugrör kanske kan vara en idé annars?

Racso
2007-05-15, 19:38
Jo det var det tandläkaren sa, men det är lite knepigt att slörpa i sig 1L vitargo och Esapro med ett sånt.

Lär iof lindra Esapros kullinariska upplevelse...

Racso
2007-05-15, 19:41
Tandläkaren frågade om jag drack "sportdryck", sen sa hon nåt om skidbacke, rotfyllning och sugrör samt att inte borsta tänderna efter man druckit något surt...

Hur gör ni förresten, för att tänderna inte ska trilla av pga gainerdrickandet?

Eddie Vedder
2007-05-15, 19:42
Dricker aldrig gainer men följer dock rådet om att inte borsta tänderna direkt efter att jag druckit nåt surt (oftast yoghurt lr kaffe i mitt fall), plus att jag sköljer munnen med vatten efter måltid.