handdator

Visa fullständig version : Springa före tre timmar efter måltiden=håll :/


regus
2007-05-14, 20:33
Jag är jättekänslig för att äta och senare springa. kan inte gå ut och springa på ~3timmars efter en stor måltimma (om jag inte vill få håll dvs). Har jag inte ätit nära inpå så går det jättebra, slipper håll 99% av gångerna.

Till frågan; går det att göra sig mindre känslig så att man slipper vänta länge efter en måltid? Går det att "härda" sig eller är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera?

Ryska_raketen
2007-05-14, 20:37
Vad sägs om på morgonen innan frukost?

regus
2007-05-14, 20:39
Vad sägs om på morgonen innan frukost?

Visst går det, dock blir det inget "tryck".

Men det största faktorna är att: ZzZzZ > Tramp tramp tramp
Oftast.

Jesüs
2007-05-14, 20:47
Jag har inte haft håll på mycket länge och jag brukar nästan alltid ha det förut. Det kan bero på att jag blivit mer van med löpningen, det kan också vara självreglerande matvanor or anything else. Men hur är det om du käkar mindre - behöver du då vänta lika länge?

regus
2007-05-14, 20:56
Jag har inte haft håll på mycket länge och jag brukar nästan alltid ha det förut. Det kan bero på att jag blivit mer van med löpningen, det kan också vara självreglerande matvanor or anything else. Men hur är det om du käkar mindre - behöver du då vänta lika länge?

Nja, "normal" måltid och uppåt = ungefär 3 timmar
Tar jag någon macka klarar jag att springa efter en mindre stund.

machine gun
2007-05-14, 21:04
Testa att minimera fettet och kanske även dra ner på proteinet i måltiden innan du ska ut. Både fett och protein slöar ned magsäckstömningen. Alternativet är att dela upp måltiden, så att du kanske äter halva portionen ett par timmar innan du ska springa och resten när du kommer hem.

I övrigt tror jag att kroppen adapterar, fick alltid håll när jag först började springa, nu kan jag i princip sticka ut en halvtimme efter maten ibland och det är inga problem.

Caixa**
2007-05-14, 21:42
Har också plötsligt fått problem med håll. Riktigt skumt eftersom jag aldrig haft problem med det tidigare. Kunde springa obehindrat i vintras, även hyffsat tätt inpå en måltid. Men nu när jag skulle springa lundaloppet fick jag kramp i magen innan(!) start. Hade ätit uteslutande kolhydrater tävligsdagen och sista måltiden var fyra timmar innan start, för att vara på säkra sidan, men icket!

Alla försök till löpträning efter det har resulterat i håll..riktigt skumt:MrT: Kanske kan vara säsongsberoende? Eller tål jag inte springa när det är 10+ grader ute.

Yankeee
2007-05-15, 05:12
Ät inte en stor måltid innan du ska springa utan håll dig till något lättätet och lättsmält ~2 timmar innan. Det du äter precis innan kommer inte att ge dig något iallafall utan bara ligga och skvalpa omkring (om du inte äter dextros/malto då)

Ignatius72
2007-05-15, 06:46
Upplevde samma fenomen fast jag räknade alltid med 4 timmar (= jag hann ju bli hungrig igen). Men när jag sprungit mer så gick det över. Jag har inbillat mig att de magmuskler som stabiliserar grejorna i magen när jag kutar har strärkts.

UrkProductions
2007-05-15, 08:20
Håll är ett tecken på at konditionen brister! Spring mer och du kommer tillslut få jättebra kondition och inget håll.

King Grub
2007-05-15, 08:31
Håll är ett tecken på at konditionen brister!

Det är det inte alls det. "Håll" är inte direkt konditionsrelaterat, utan beror antagligen på att magsäcken sliter i ligament.

"...stitch arises when the fluid-engorged gut tugs on visceral ligaments.

Med Sci Sports Exerc. 1999 Aug;31(8):1169-75.

Olof
2007-05-15, 08:33
alternativ 1: spring före frukost
alternativ 2: tre timmar efter en lätsmält måltid med lite fett och fibrer som tillexempel juice eller ris.