handdator

Visa fullständig version : översättning


Windstalker
2007-05-14, 19:46
Någon som vet vad "Protease" och "Lysis buffer" betyder på svenska?
Har sökt men hittar ingen översättning

/W

Nitrometan
2007-05-14, 19:51
Protease - any of numerous enzymes that hydrolyze proteins and are classified according to the most prominent functional group (as serine or cysteine) at the active site -- called also proteinase

lysis är oftast en ändelse

lysis - Etymology: New Latin, from Greek, act of loosening, dissolution, remission of fever, from lyein to loosen
1 : the gradual decline of a disease process (as fever)
2 : a process of disintegration or dissolution (as of cells)

buffer - Etymology: buff, verb, to react like a soft body when struck
1 : any of various devices or pieces of material for reducing shock or damage due to contact
2 : a means or device used as a cushion against the shock of fluctuations in business or financial activity
3 : something that serves as a protective barrier: as a : BUFFER STATE b : a person who shields another especially from annoying routine matters c : MEDIATOR 1
4 : a substance capable in solution of neutralizing both acids and bases and thereby maintaining the original acidity or basicity of the solution; also : a solution containing such a substance
5 : a temporary storage unit (as in a computer); especially : one that accepts information at one rate and delivers it at another

Dry
2007-05-14, 19:52
Protease = Proteas
Lysis buffer = celldödande buffert, finns säckert ett vackrare ord.

Fatalist
2007-05-14, 19:53
Protease = Proteas
Lysis buffer = celldödande buffert, finns säckert ett vackrare ord.

Kan vara en nedbrytande buffert helt enkelt, celldödande är lite väl specifikt.

Tolkia
2007-05-14, 19:55
Protease = proteas (enzym som hydrolyserar protein, se Nitrometans post)
Lysis buffer - i vilket sammanhang förekommer uttrycket? När man pratar om celler är "lysis" oftast att cellen på ett eller annat sätt går sönder/disintegrerar/pajar (lyserar); buffer betyder "buffert", men det kan ju syfta på lite av varje. I labbmiljö är det en särskild sorts lösning, t.ex.

Edit: Jamen, det var då f-n vad sen man kan vara.

Dry
2007-05-14, 19:57
Kan vara en nedbrytande buffert helt enkelt, celldödande är lite väl specifikt.

stämmer, klantigt av mig. cellen bryts ju ner till olika komponenter som man sedan kan separera och undersöka.

Windstalker
2007-05-14, 20:01
Tack för alla svar! Jag höll på skriva en uppsats så jag ville ha direkta översättningar, för förklaringar har jag, men nu tror jag att jag har fått grepp om det. Tack igen!