handdator

Visa fullständig version : Efter träning


aron
2003-03-22, 11:15
Hej! Jag undrar hur mycket kolhydrater och protein man bör få i sig efter ett gympass respektive en t.ex fotbollsträning.
Man borde väl få i sig mer kolhydrater och mindre protein efter fotbollen än efter ett gympass...men hur mycket ungefär ska det skilja?

King Grub
2003-03-22, 11:38
Det beror väl lite på vad du är ute efter också; försöker du deffa samtidigt, eller är det maximal återhämtning du är ute efter?

1 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt brukar vara en vanlig rekommendation, och borde fungera bra vid båda träningssorterna. Deffar du kan lägga dig lite lägre.

Minst 30 gram protein efter båda passen, och mer skadar inte.

aron
2003-03-22, 11:48
Okej...nä tänker jag inte göra. Bara få maximal återhämtning...30 g protein efter fotboll? Okej, det har jag inte tryckt i mig förut...tackar

King Grub
2003-03-22, 12:27
Originally posted by aron
Okej...nä tänker jag inte göra. Bara få maximal återhämtning...30 g protein efter fotboll? Okej, det har jag inte tryckt i mig förut...tackar

Du sätter säkert igång en rejäl muskelnedbrytning genom att jaga en boll i 90 minuter, så det är nog inte för mycket. :)

Sjölin
2003-03-23, 11:12
Appro på fotboll och andra vanliga sporter.

Lär man sig bara och 'träna' på den tiden man är på träningarna.

Jag har x antalet kompisar som håller på med fotboll, bandy och innebandy. Många av dessa har ingen aning hur man skall äta och de flesta äter som Svensson, nästan enbart högt GI och lite proteiner.

Jag tycker att föreningar och klubbar skulle kunna ha någon teori timme då och då där de informerar om kostens betydelse för resultatet av träningen. Det är ju bara de som är mycket 'om sig och kring sig' som vet betydelsen av kosten kombinerat med träningen.

Ja det var allt från mig ftft....(hade lust att skriva lite)

//Andreas

aron
2003-03-23, 13:01
Instämmer...något måste göras, jag tror att tränarna förutsätter att man lär sig allt i skolan, vilket alla som läser Idrott och Hälsa A också gör. Rätt intressant är att i vårt juniorlag är det fler som sveper nån drink/äter banan efter träningen än i a-laget där det bara är nån då och då...