handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt ?


Valvanto
2007-05-14, 17:03
Hej!

Jag har ett problem. Jag kan inte gå upp i vikt ! Helt omöjligt. Jag ökar i omkrets på armar, ben, bröst och mage men vikten står stilla. Jag äter mycket varje dag, bl.a. 3 portioner gröt på kvällen och även ibland på morgonen om jag har tid. Jag är 18 år och väger 62 kg och é 178 cm lång.

Hjälp någon !

Raggis
2007-05-14, 17:04
Du kan gå upp i vikt. Problemet är att du inte äter tillräckligt mycket.

Pepz
2007-05-14, 17:05
Hej!

Jag har ett problem. Jag kan inte gå upp i vikt ! Helt omöjligt.



Ät mer och åter mer.

Finns inget annat du kan göra..

Slartibartfast
2007-05-14, 17:12
jag trodde också att jag inte kunde gå upp i vikt. Det är bara att ta sig i kragen och äta mer. Det finns inga andra sätt. Du behöver inte äta mer än nån annan.

Skulle du räkna ihop allt du äter på en dag skulle du märka att det är långt ifrån mycket. Jag har också vägt 60 kg.

Robban
2007-05-14, 17:12
Hej!

Jag har ett problem. Jag kan inte gå upp i vikt ! Helt omöjligt. Jag ökar i omkrets på armar, ben, bröst och mage men vikten står stilla. Jag äter mycket varje dag, bl.a. 3 portioner gröt på kvällen och även ibland på morgonen om jag har tid. Jag är 18 år och väger 62 kg och é 178 cm lång.

Hjälp någon !

Säg inte att du äter havregrynsgröt. Det är alldeles för mättande. Om du gör det så byt till risgröt t ex.

Slartibartfast
2007-05-14, 17:14
Säg inte att du äter havregrynsgröt. Det är alldeles för mättande. Om du gör det så byt till risgröt t ex.

+1

Kalorisnålt är det också.

Whistler
2007-05-14, 17:16
Häll rapsolja i gröten. Bra grej för att öka energiintaget.

Valvanto
2007-05-14, 17:26
risgrynsgröt äter jag, oftast. Kan hända att jag äter havre nån gång ibland. Om jag inte äter Havre måste jag äta efter typ 30 minuter igen tro mig, jag blir aldrig mätt i mer än 1 - 1,30 h. Morsan klagar att jag äter alldeles för mkt, men det gör ju som vi alla vet, alla tonåringar. De jag jämfört med i min ålder + vuxna män äter jag mer än. Helt sjukt, kan bero på att jag har grym ämnesomsättning har jag hört.

Robban
2007-05-14, 17:29
risgrynsgröt äter jag, oftast. Kan hända att jag äter havre nån gång ibland. Om jag inte äter Havre måste jag äta efter typ 30 minuter igen tro mig, jag blir aldrig mätt i mer än 1 - 1,30 h. Morsan klagar att jag äter alldeles för mkt, men det gör ju som vi alla vet, alla tonåringar. De jag jämfört med i min ålder + vuxna män äter jag mer än. Helt sjukt, kan bero på att jag har grym ämnesomsättning har jag hört.

Ät pasta. 500g kan du nog få tag i för 5:- och det blir du nog mätt på.

L-Sami
2007-05-14, 17:32
Ät 8-9 gånger om dan, stora portioner. Gärna mycket fett i maten.

Valvanto
2007-05-14, 17:34
Kan ju göra en lista på vad jag äter en normal dag:

Frukost: Fil o flingor eller gröt med 3 mackor och ett glas vatten.

Lunch: Skolmaten, mycket varierande, äter mkt där också. Kan hända att man går ner på stan o käkar en par korvar eller käkar en stor macka.

När jag kommer hem vid 4 äter jag fil o flingor + återigen 3 mackor. Sedan springer jag o äter allt möjligt innan middag.

Middag: Brukar äta 3 - 4 portioner mat, vad som än serveras, allt går i. Dricker några glas vatten till.

1,30 h senare fixar jag risgrynsgröt / havre eller ibland mannagryn om risgryn é slut. Äter mackor och dricker vatten till.

Innan jag lägger mig Käkar jag någon macka kan hända att jag äter glass också.

Så ser mitt dygn ut ungefär.

Pepz
2007-05-14, 17:43
det där är inte särskilt mycket
inte i närheten av vad jag äter..

satsa på fler mellanmål och stadigare kvällsmat. typ rester från middagen

Valvanto
2007-05-14, 17:48
det där är inte särskilt mycket
inte i närheten av vad jag äter..

satsa på fler mellanmål och stadigare kvällsmat. typ rester från middagen

Tycker det är väldigt mycket för att väga 62 kg :) mellanmål äter jag ofta, räknade inte in det där. Det blir inga rester från middagen : )

Slartibartfast
2007-05-14, 17:51
Testa skriv upp allt du äter imorgon och räkna ihop kalorivärdet. Det kommer inte att bli mycket.

Freddieboi
2007-05-14, 17:53
Drick något med mer energi typ mjölk eller juice, mättar inte så mycket

Eddie Vedder
2007-05-14, 17:53
Frukost: Fil o flingor eller gröt med 3 mackor och ett glas vatten.

Ha makrill i tomatsås och ett ordentligt lager smör på mackorna, inget fjantsmör som LÄTTA lr Becel utan typ Bregott. Till gröten/flingorna, kör med standardprodukter av mjölk och fil.

Byt ut vattnet mot nån god juice.

Lunch: Skolmaten, mycket varierande, äter mkt där också. Kan hända att man går ner på stan o käkar en par korvar eller käkar en stor macka.

Oj det va värst.:D Käkar du korv å grejer lär kcalintaget vara tillräckligt vid lunch, i andra fall så se till att verkligen äta mycket av skolmaten. Ät dej ordentligt mätt och försök sen få i dej en portion till exempelvis.

När jag kommer hem vid 4 äter jag fil o flingor + återigen 3 mackor. Sedan springer jag o äter allt möjligt innan middag.

Samma tips där som vid frukost.

Middag: Brukar äta 3 - 4 portioner mat, vad som än serveras, allt går i. Dricker några glas vatten till.

Går ju knappast att klaga på vad gäller mängd iaf.:hbang:

1,30 h senare fixar jag risgrynsgröt / havre eller ibland mannagryn om risgryn é slut. Äter mackor och dricker vatten till.

Standardprodukter som sagt, juice återigen. Blanda gärna i en massa russin och nötter t.ex. Ger ingen mättnad alls men är grymt energitätt och gott!*drool*

Innan jag lägger mig Käkar jag någon macka kan hända att jag äter glass också.

Inget snack om att allt det här du äter är väldigt mycket mat! Om maten blir dyr så leta upp affärer som säljer megapack med mat. Jag var på en invandrarägd butik igår och dom brukar ofta ha en massa bra saker, nötter, frön, bönor och linser till lösvikt samt ENORMA påsar med typ basmatiris och pasta! Vi snackar tio kg här, desutom mycket billiga och feta köttprodukter. Hur kvalitén är vågar jag inte uttala mej om men billigt och kaloririkt kan du handla på såna ställen iaf, samma sak på exempelvis Överskottsbolaget och andra lågpriskedjor.

Lite tips jag kom på spontant som förhoppningsvis kan vara till hjälp för dej. Både för att gå upp i vikt och slippa ruinera mammsen.:D

Lycka till!:thumbup:

Pepz
2007-05-14, 18:04
Tycker det är väldigt mycket för att väga 62 kg

Men du vill ju inte väga 62 kg. då bör du äta som en som väger mycket mer än vad du gör. Och när du säger portion så betyder det ingenting. jag kan dela upp min middag på 6 portioner om jag vill.

Det är svårt att gå upp i vikt när man växer samtidigt men det går.

Du kan ju köpa en gainer och ta föra och efter träning så får du ytterligare kalorier i dig..

Sen är Eddies tips riktigt bra! ett-två hekto russin/mandlar/nötter/torkad frukt per dag är väldigt lätt att äta

Valvanto
2007-05-14, 18:05
Ha makrill i tomatsås och ett ordentligt lager smör på mackorna, inget fjantsmör som LÄTTA lr Becel utan typ Bregott. Till gröten/flingorna, kör med standardprodukter av mjölk och fil.

Byt ut vattnet mot nån god juice.



Oj det va värst.:D Käkar du korv å grejer lär kcalintaget vara tillräckligt vid lunch, i andra fall så se till att verkligen äta mycket av skolmaten. Ät dej ordentligt mätt och försök sen få i dej en portion till exempelvis.



Samma tips där som vid frukost.



Går ju knappast att klaga på vad gäller mängd iaf.:hbang:



Standardprodukter som sagt, juice återigen. Blanda gärna i en massa russin och nötter t.ex. Ger ingen mättnad alls men är grymt energitätt och gott!*drool*



Inget snack om att allt det här du äter är väldigt mycket mat! Om maten blir dyr så leta upp affärer som säljer megapack med mat. Jag var på en invandrarägd butik igår och dom brukar ofta ha en massa bra saker, nötter, frön, bönor och linser till lösvikt samt ENORMA påsar med typ basmatiris och pasta! Vi snackar tio kg här, desutom mycket billiga och feta köttprodukter. Hur kvalitén är vågar jag inte uttala mej om men billigt och kaloririkt kan du handla på såna ställen iaf, samma sak på exempelvis Överskottsbolaget och andra lågpriskedjor.

Lite tips jag kom på spontant som förhoppningsvis kan vara till hjälp för dej. Både för att gå upp i vikt och slippa ruinera mammsen.:D

Lycka till!:thumbup:


Tack för tipsen ! lät kanon det där. Anledningen till att jag dricker mycket vatten é för att de é bra för att motverka akné. Kanske ska tillägga att jag gymmar varannan dag och tränar fotboll 3 ggr i veckan. Tack än en gång !

Valvanto
2007-05-14, 19:22
Men du vill ju inte väga 62 kg. då bör du äta som en som väger mycket mer än vad du gör. Och när du säger portion så betyder det ingenting. jag kan dela upp min middag på 6 portioner om jag vill.

Det är svårt att gå upp i vikt när man växer samtidigt men det går.

Du kan ju köpa en gainer och ta föra och efter träning så får du ytterligare kalorier i dig..

Sen är Eddies tips riktigt bra! ett-två hekto russin/mandlar/nötter/torkad frukt per dag är väldigt lätt att äta


Men visst låter det mycket för att vara en kille som står stilla på 62 kg ? Finns de som äter betydligt mindre men väger desto mer och de tränar lika som jag. De flesta är t.o.m. Kortare än mig och jag har större muskler, fattar det inte.

Var införskaffar man sig Gainer ? :) Käkar kreatin pulver för tillfället.

Eddie Vedder
2007-05-14, 19:31
Var införskaffar man sig Gainer ? :) Käkar kreatin pulver för tillfället.

Köp Fast Carbs och nån form av vassleprotein, typ Whey80 här på koloshoppen och blanda din egen gainer.:thumbup:

Det är både det billigaste alternativet samt att du är fri att dosera din gainer utifrån ditt eget behov. Färdiga gainers är ju just färdiga och dessutom dyrare per portion.

Strongman
2007-05-14, 19:32
Köp Fast Carbs och nån form av vassleprotein, typ Whey80 här på koloshoppen och blanda din egen gainer.:thumbup:

Det är både det billigaste alternativet samt att du är fri att dosera din gainer utifrån ditt eget behov. Färdiga gainers är ju just färdiga och dessutom dyrare per portion.

hur mycket fast carbs samt protein ska man då ha i en "normal" gainer? om man blandar ihop det ist för färdig?

Crille666
2007-05-14, 19:32
Kan det inte vara mycket genetiskt när man fortfarande är Tonåring en del går ju upp väldigt lätt i vikt och en del kan äta vad som helst men ändå se ut som en pinne. Man brukar ju säga att ämnesomsättningen brukar vända för en del vid 17-18 års åldern.

Johan_P
2007-05-14, 19:49
Kan det inte vara mycket genetiskt när man fortfarande är Tonåring en del går ju upp väldigt lätt i vikt och en del kan äta vad som helst men ändå se ut som en pinne. Man brukar ju säga att ämnesomsättningen brukar vända för en del vid 17-18 års åldern.

Kan säkert skilja sig en liten del mellan generna, men fortfarande gäller principen kalorier in vs. ut...

För övrigt kan jag inte förstå hur man kan äta för lite, jag har alltid ätit för mycket :D Men vi är olika allesammans.

Eddie Vedder
2007-05-14, 19:59
hur mycket fast carbs samt protein ska man då ha i en "normal" gainer? om man blandar ihop det ist för färdig?

Tycker du inte man förstör lite av fördelen med att blanda utifrån ens eget behov om man utgår från en generell blandning i vilket fall?;)

Det beror ju först å främst på hur myckset kcal du känner att du vill ska bestå av gainer. Man kanske inte alltid vill eftersträva den mest "optimala" doseringen utan nöjer sej med mindre än det och äter mer mat, man kanske är snål och vill att pulvret ska räcka sålänge som möjligt.:D


Men om man vill försöka optimera dosen så beror det ju på faktorer såsom kroppsvikt samt passets intensitet. En person på 100kg som kör ett rygg-/benpass i 90 minuter behöver ju mer kolhydrater och protein per kg kroppsvikt efter passet än vad en person på 70kg behöver för bästa återhämtning efter 60 minuter biceps och axlar exempelvis.

King Grub brukar ge lämpliga rekommendationer angående protein-/kolhydratintag efter styrketräning, men inga rekommendationer går såklart att applicera på samtliga individer.:)

Testa dej fram!:thumbup:

beckman88
2007-05-14, 20:07
Ak till USA i 9 manader *grr*