handdator

Visa fullständig version : Ketoanaloger


machine gun
2007-05-14, 16:20
Jag läser just nu en dietetikkurs med inriktning på kostbehandling vid njursjukdomar. Det står i litteraturen att vid en extremt proteinreducerad kost (VLPD = Very Low Protein Diet, ca 0,3 g protein/kg IBW/dag) bör patienten få tillskott av EAA och ketoanaloger (KA, keto analogues). Det jag inte fullt ut förstått är vad ketoanaloger är och vad de gör. Vår föreläsare var dessutom väldigt vimsig och hjälpte inte till mycket. Det står om dessa ketoanaloger på flera ställen, men ingenstans står det förklarat mer utförligt vad det är för något och varför man använder dem.

Har jag förstått det rätt om det är aminosyror utan själva aminogruppen och att man använder dem för att de inte tillför något kväve och därmed inte ökar halten av urea i blodet? Men kroppen behöver väl även aminodelen för proteinsyntes? Eller räcker det med det kväve som patienten ändå får i sig via kosten isf medan ketoanalogerna bara tillför nödvändiga byggstenar?

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde reda ut det här lite för mig alternativt länka till någon sida/hänvisa till någon litteratur där det står förklarat. Har som sagt letat själv, men med halvdana resultat.

Apos78
2007-05-14, 16:47
Målsättningen vid en proteinreducerad kost vid njursjukdom är ett ureavärde under 25-35mmol/liter och symtomlindring. Om man inte skulle ge dessa ketosyror tillsammans med EAA så blir också kvävebelastningen för hög. Det skall dock inte vara nödvändigt med supplementering av ketosyror om inte proteinbegränsningen är så låg som 0,3g/kg/dag.

Urea är dock inte toxiskt i sig men ger en bra bild av mängden slaggprodukter i kroppen

machine gun
2007-05-14, 16:54
Målsättningen vid en proteinreducerad kost vid njursjukdom är ett ureavärde under 25-35mmol/liter och symtomlindring. Om man inte skulle ge dessa ketosyror tillsammans med EAA så blir också kvävebelastningen för hög. Det skall dock inte vara nödvändigt med supplementering av ketosyror om inte proteinbegränsningen är så låg som 0,3g/kg/dag.

Urea är dock inte toxiskt i sig men ger en bra bild av mängden slaggprodukter i kroppen

Jo, jag vet allt det där. Det jag undrar är lite mer exakt vad ketoanaloger/ketosyror är och vad de gör/inte gör? Skulle gärna få den fetstilade meningen tydligare förklarad.

A.Steinbach
2007-05-14, 17:00
Jo, jag vet allt det där. Det jag undrar är lite mer exakt vad ketoanaloger/ketosyror är och vad de gör/inte gör? Skulle gärna få den fetstilade meningen tydligare förklarad.

Det här kanske är något, var bara något jag fick upp när jag sökte
In 1967, Richards, Metcalfe-Gibson, Ward, Wrong,
and Houghton (1), suggested that alpha keto-analogues
of the essential amino acids might be useful in the
treatment of uremia. This proposal was based on several
earlier observations: (a) urea is continually degraded
to ammonia and carbon dioxide by intestinal
urease in normal subjects (2, 3), as well as in patients
with uremia (3-7); (b) uremic patients respond favorably
to restriction of dietary protein (8-10); (c) urea
or ammonia can be utilized for protein synthesis (1,
11-18), particularly when dietary protein is restricted
(1, 11, 12, 15, 17); and (d) alpha keto-analogues of
most of the essential amino acids can promote growth
in rats fed diets devoid of the corresponding amino
acids (19-26). Thus, urea nitrogen might be reutilized
for conversion of ketoacids to essential amino acids,
lowering blood urea concentration and promoting protein
synthesis simultaneously.

The Journal of Clinical Investigation Volume 52 March 1973. The Effect of Keto-analogues of Essential Amino Acids in Severe Chronic Uremia
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=302306&blobtype=pdf

machine gun
2007-05-14, 17:05
Det här kanske är något, var bara något jag fick upp när jag sökte


The Journal of Clinical Investigation Volume 52 March 1973. The Effect of Keto-analogues of Essential Amino Acids in Severe Chronic Uremia
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=302306&blobtype=pdf

Tack så mycket!