handdator

Visa fullständig version : Har jag rätt att få pengarna tillbaka?


shut teh face
2007-05-14, 16:15
Läget är såhär:
För 3.5 månad sedan köper jag en PC ifrån komplett.se. En färdigmonterad PC som de byggde ihop åt mig, 10.500 kr kostade det.

När jag får datorn två veckor senare krashar hårddisken samma dag, jag skicka datorn till dem och de lagade den (bytte HDD).
När den kom tillbaka dog den nya hårddisken efter 2-3 dagar.
Sedan fick jag tillbaka datorn igen, denna gång gick grafikkortet sönder ganska direkt.
Nu, efter 3.5 månad fick jag tillbaka datorn förra veckan, den funkade i 6 dagar och nu är den paj igen. Jag har gjort felsökning med komplett och de vill att jag ska skicka in den. Jag har i princip inte haft datorn en enda fungerande dag ..

Detta är så in i helsike drygt för skiten ska ned till göteborg. Och jag orkar verkligen inte en gång till. Jag har under hela denna tid sagt att jag vill uppgradera mitt garantiavtal till hjälp-på-plats mot betalning (jag kunde välja denna vid beställning men det gjorde man ju inte ..) men de säger nej och vägrar svara på varför, utan säger försöker ge mig ett flashminne för 200 :- .. *whatever*

Och nu vill jag fasen ha pengarna tillbaka, ska jag vänta 2-3 veckor till? För datorns pris kunde jag få mycket bättre idag.

Hur tror ni mina förutsättningar ser ut?

L-Sami
2007-05-14, 16:21
Jobbig situation *grr*

Kabuto
2007-05-14, 16:22
Fråga komplett.se . Om dom inte vill gå med på det så kanske du borde ta ett snack med konsumentverket om det hela, dom kan säkert ha nånting att säga om saken..

Jarod
2007-05-14, 16:31
Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun så ringer dom upp Komplett åt dig. Det brukar bli annat ljud i skällan då. Många (tyvärr) företag har som policy att försöka tjafsa för att trötta ut kunden.

bullis
2007-05-14, 16:35
Köp delar o bygg datorn själv nästa gång

tossefar
2007-05-14, 16:37
Köp delar o bygg datorn själv nästa gång

Bra tips där plucke, det löser verkligen hans problem nu.

shut teh face
2007-05-14, 16:40
Hade jag byggt själv hade delarna antagligen varit lika trasiga, men visst, jag _borde_ ha gjort det.

Tycker dock det inte ska vara ett måste då nordens största borde ha kompetent personal i sin personalstyrka.

psirus
2007-05-14, 16:41
Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun så ringer dom upp Komplett åt dig. Det brukar bli annat ljud i skällan då. Många (tyvärr) företag har som policy att försöka tjafsa för att trötta ut kunden.

Precis kontakta någon organisation som har lite mer tyngd bakom namnet än Sven Svensson så ordnar det sig nog. Kan man trycka på rätt knappar och samtidigt hänvisa till lite konsumenrätt och lagar brukar det ordna sig.

shut teh face
2007-05-14, 16:46
Någon duktig person som förstår konsumentlagarna bra?
:)

Jax
2007-05-14, 16:56
Ja, konsumentvägledaren.

larre
2007-05-14, 17:01
Pröva i första hand att tala med någon gruppchef på kundtjänsten. Får du inte rätt där så tar du kontakt med någon på huvudkontoret. Får du inte rätt där tar du kontakt med konsumentrådgivaren.

Jag tror inte du kan ångra köpet, du har fått varorna och något har gått sönder, då brukar det vara kört - om inte företaget är snällt(oavsett om det är ditt fel eller ej).

Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun så ringer dom upp Komplett åt dig. Det brukar bli annat ljud i skällan då. Många (tyvärr) företag har som policy att försöka tjafsa för att trötta ut kunden.
Japp och det lönar sig.


Tycker dock det inte ska vara ett måste då nordens största borde ha kompetent personal i sin personalstyrka.
Det är knappast stackarna på kundtjänst fel, dom följer bara direkttiv och får ta skiten för vad ledningen bestämmer.
Att dom är stora är vanligen bara negativt, då blir varje kund värd mindre och företaget tror sig kan göra lite som dom vill.

shadowfire
2007-05-14, 17:07
Pröva i första hand att tala med någon gruppchef på kundtjänsten. Får du inte rätt där så tar du kontakt med någon på huvudkontoret. Får du inte rätt där tar du kontakt med konsumentrådgivaren.

Jag tror inte du kan ångra köpet, du har fått varorna och något har gått sönder, då brukar det vara kört - om inte företaget är snällt(oavsett om det är ditt fel eller ej).


Japp och det lönar sig.


Det är knappast stackarna på kundtjänst fel, dom följer bara direkttiv och får ta skiten för vad ledningen bestämmer.
Att dom är stora är vanligen bara negativt, då blir varje kund värd mindre och företaget tror sig kan göra lite som dom vill.

Finns inget värre än kunder som ringer in och ska tala med "chefen", de om något är jag som fd gruppchef villig o inte lyssna på.

larre
2007-05-14, 17:12
Finns inget värre än kunder som ringer in och ska tala med "chefen", de om något är jag som fd gruppchef villig o inte lyssna på.

Saken är den att man som konsument skall till den yttersta grad försöka lösa problemet med företaget innan man vänder sig till konsumentrådgivningen och helt ärligt så är det vanligen så att de som jobbar på golvet inte kan/får göra något - så om man ha tur kommer man fram till en vettig gruppchef som styr upp saker och ting.
(Har varit gruppchef som styr upp saker och ting)

Men ja, sådana kunder suger snabel =)

shadowfire
2007-05-14, 17:14
Vet inte om jag tolkade din text rätt, men reklamerade du något till Komplett inom 2 månader efter köpet? Jag vågar nog påstå att med 3st fel på så pass kort tid så ligger du skapligt till om fallet skulle prövas som en reklamation. Inom 6 mån efter köpedatum måste nämligen Komplett bevisa att prylarna INTE var trasiga från fabrik/leverans. Mantus eller någon annan jurist kanske kan säga mer här hur det vägs in.

Saxat från konsumentköplagen:
"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Du måste dock ha reklamerat köpet till dem vilket du verkar ha gjort. Om både hårddiskar och grafikkort har lagt av så låter det för mig som om det är antingen moderkortet eller strömförsörjande enhet som jäklas.

1) Skriv en skriftlig reklamationsbegäran/klagomål till Komplett. Om de inte har en blankett för dig så skriver du en egen, datera med datum + ort. Hädanefter gör du smartast för dig själv om du skriver till dem - inte ringer. Ringer du så är det en fördel om du kan spela in samtalet, få med datum/samtalets tidpunkt bara. Skriftligen är dock att föredra och skapar oftast mer "vilja att hjälpa kunden" från företagets sida.
Du får dessutom dokumentation som du kan sedan skicka till ARN etc.

2) Ge Komplett en rimlig chans att lösa ditt problem på allvar/kompensera dig. Skriv ditt önskemål i ditt klagomål.

3) Är du fortfarande inte nöjd, ta hjälp av konsumentvägledaren. Jag har aldrig varit med om att de ringt upp ett företag, men visst, får du den hjälpen så är det bara kanon.

4) Vänd dig till ARN. De kan dock inte bestämma vad företaget ska göra, utan bara komma med rekommendationer. Det är dock inget superhögt betyg på ett företag om klagomålen landar hos ARN.

Summa sumarum så tycker jag absolut du borde kunna reklamera hela burken och frågan är om Komplett kommer orka ställa sig och försöka bevisa att den fungerade från start - även nätaggregat mm.

shadowfire
2007-05-14, 17:15
Saken är den att man som konsument skall till den yttersta grad försöka lösa problemet med företaget innan man vänder sig till konsumentrådgivningen och helt ärligt så är det vanligen så att de som jobbar på golvet inte kan/får göra något - så om man ha tur kommer man fram till en vettig gruppchef som styr upp saker och ting.
(Har varit gruppchef som styr upp saker och ting)

Men ja, sådana kunder suger snabel =)

Just därför har stora företag en klagomålspolicy och både kund och företag vinner på att dialogen förs skriftligen. Sedan är det lättare att göra en helhetsbedömning över problemet om det inkommer skriftligen med, där man kan se samtliga fel, vilka tidpunkter/datum osv - istället för en gapig kund som tjötar skånska i luren... ;)

shut teh face
2007-05-14, 17:36
Jag förstod inte riktigt allt det där med sex månader och reklamation. Jag lämnade aldrig tillbaka datorn till dem, de byggde heller ingen ny utan det var ju bara att de lagade dem.

shadowfire
2007-05-14, 17:41
Jag förstod inte riktigt allt det där med sex månader och reklamation. Jag lämnade aldrig tillbaka datorn till dem, de byggde heller ingen ny utan det var ju bara att de lagade dem.

Du vet ju bättre än jag vad de egentligen gjorde, men att 2 hårddiskar och ett grafikkort slås ut på så kort tid låter verkligen supermärkligt. Jag brukar inte ha ett enda krångel på mina maskiner som rullar dygnet runt år ut och år in...

Frågan är om de fixade felet, eller bara bytte ut den trasiga hårddisken mot en ny utan att komma åt felet (som kan ha varit moderkortet eller nätagget). Du skulle kunna i ditt klagomål till dem hävda att det bestämt måste ha varit fel på datorn från start, eftersom 3 interna komponenter slagits ut på så pass kort tid.

De måste då bevisa att du har fel - om de orkar. Eller så köper de ditt resonemang och byter ut hela datorn, alternativt ger dig pengarna tillbaka.

shut teh face
2007-05-14, 17:46
Du vet ju bättre än jag vad de egentligen gjorde, men att 2 hårddiskar och ett grafikkort slås ut på så kort tid låter verkligen supermärkligt. Jag brukar inte ha ett enda krångel på mina maskiner som rullar dygnet runt år ut och år in...

Frågan är om de fixade felet, eller bara bytte ut den trasiga hårddisken mot en ny utan att komma åt felet (som kan ha varit moderkortet eller nätagget). Du skulle kunna i ditt klagomål till dem hävda att det bestämt måste ha varit fel på datorn från start, eftersom 3 interna komponenter slagits ut på så pass kort tid.

De måste då bevisa att du har fel - om de orkar. Eller så köper de ditt resonemang och byter ut hela datorn, alternativt ger dig pengarna tillbaka.
Okej, jag förstår.

Mm det låter bra. Dock körde de stresstest av gfx 48h och stresstest cpu minne 8h innan jag fick den denna gång. Men, varje gång jag haft problem har det alltid funkat i början. Det börjar jävlas i nya applikationer, krävande 3d miljöer osv osv ..

Fed up
2007-05-14, 17:46
Min pojkvän som är datatekniker säger "han måste ha en strömspik eller nåt", alltså att det är nåt bängt med din el. Ja, jag fattar ju inget, men har det funkat med andra datorer och så där innan? Verkar ju helt osannolikt att den pajar så hela tiden. Jag hade roidat för länge sen och skällt ut dem (ok, ringt och lipat då) och krävt pengarna tillbaka (och lipat och skällt tills de gett sig).

shut teh face
2007-05-14, 17:51
Min pojkvän som är datatekniker säger "han måste ha en strömspik eller nåt", alltså att det är nåt bängt med din el. Ja, jag fattar ju inget, men har det funkat med andra datorer och så där innan? Verkar ju helt osannolikt att den pajar så hela tiden. Jag hade roidat för länge sen och skällt ut dem (ok, ringt och lipat då) och krävt pengarna tillbaka (och lipat och skällt tills de gett sig).
Hehe, det enda jag kan tänka mig är att det finns för lite ström i ett enda uttag; allt är ju kopplat till samma uttag i väggen fast med en sån där sak som ger för uttag (??) .

Bärbar dator har funkat här i tre år, och min förra dator. Men denna dator är ju starkare visserligen.

Fredrici
2007-05-14, 18:00
Hehe, det enda jag kan tänka mig är att det finns för lite ström i ett enda uttag; allt är ju kopplat till samma uttag i väggen fast med en sån där sak som ger för uttag (??) .

Bärbar dator har funkat här i tre år, och min förra dator. Men denna dator är ju starkare visserligen.

Okej mer än 10 Ampere drar nog inte din dator är jag ganska säker på, att en bärbar dator inte fått samma problem kan bero på att den har ett batteri där spänningen går i genom *beror på hur den är uppbyggd. Du får skilja på spänning och ström. Det kan finnas spänningvariationer. Tex att du får spänningspikar. *För hög spänning kortvarigt* Eller så kan du ha för lite spänning dvs motsatt. Mitt råd är att inhandla en ups så slipper man alla dessa problem. Sen att din förra dator funkade kan bero på att den inte var lika känslig, det kan ha tillkommit installationer runt omkring ditt nät osv.

Fed up
2007-05-14, 18:01
Hehe, det enda jag kan tänka mig är att det finns för lite ström i ett enda uttag; allt är ju kopplat till samma uttag i väggen fast med en sån där sak som ger för uttag (??) .

Bärbar dator har funkat här i tre år, och min förra dator. Men denna dator är ju starkare visserligen.

Du jag har ingen aning. Han sa så och då tänkte jag att det kanske kan vara relevant eftersom han jobbar med sånt dära. *virar en hårtest runt fingret, himlar med ögonen och smaskar med tuggummit*

NiXPhoenix
2007-05-14, 18:13
Det här hjälper inte dig, men jag tror frakten är en kritisk fas.
Lösa komponenter i sina respektive kartonger är det sällan någon större fara med, men en monterad dator är värre.
Speciellt hårddiskar är känsliga för stötar.

Om man ser till hur posten och budföretag ofta handskas med paketen är det inte konstigt att mycket tyvärr går sönder.

z_bumbi
2007-05-14, 18:18
Får man plötsligt flera sådana spikar att datorn lägger av så kontaktar man sitt elbolag och frågar vad det är som händer men att datorn skulle gå sönder med det intervalet av just spikar verkar inte så troligt. En UPS med åskskydd är iofs inte helt fel men just med tanke på att datorn går sönder så pass ofta så tror jag inte det är lösningen.

rQx
2007-05-14, 18:20
...... Många (tyvärr) företag har som policy att försöka tjafsa för att trötta ut kunden.

Fett word på den! Sjukt drygt när dom ska börja trilskas!

Mirre
2007-05-14, 20:40
I din reklamation, som du bör skicka in omgående ska det inte stå önskemål utan anspråk. Skriv ner din historia. Hota inte utan var proffesionell. Du kan ju alltid testa med att köpet hävs så kan ni mötas någonstans på mitten om de envisas. Skriv tydligt att det är en reklamation och det går bra att maila den, se till och lägg in leveranskvitto samt lästkvitto i mailet. Spara dessa.

Lycka till!

larre
2007-05-15, 08:19
Just därför har stora företag en klagomålspolicy och både kund och företag vinner på att dialogen förs skriftligen. Sedan är det lättare att göra en helhetsbedömning över problemet om det inkommer skriftligen med, där man kan se samtliga fel, vilka tidpunkter/datum osv - istället för en gapig kund som tjötar skånska i luren... ;)

Haha!

Jo skriftligt är ofta att önska istället för att någon tjatar om 19 olika datum och 20 olika samtal, 17 olika fel och 32 misstag, till slut sitter man där och bara kliar sig i skallen.

larre
2007-05-15, 08:20
I din reklamation, som du bör skicka in omgående ska det inte stå önskemål utan anspråk. Skriv ner din historia. Hota inte utan var proffesionell. Du kan ju alltid testa med att köpet hävs så kan ni mötas någonstans på mitten om de envisas. Skriv tydligt att det är en reklamation och det går bra att maila den, se till och lägg in leveranskvitto samt lästkvitto i mailet. Spara dessa.

Lycka till!

+1

Var ingen gnällfia som hotar med det ena eller andra. Var seriös och håll en seriös ton.

shut teh face
2007-05-15, 12:19
Hej,

Har nu lagt upp ett returärende på din dator, vi kommer alltså be dig returnera datorn till oss. Påträffas felet under felsökningen kommer köpet på datorn att hävas. Om inget fel uppstår så returneras datorn till dig.

Du kommer även inom kort få servicedokumenten och en fraktsedel skickad till dig per post.

:)

-AG-
2007-05-15, 12:40
Köp delar o bygg datorn själv nästa gång

Fast då kommer du inte att kunna låta köpet gå tillbaka om det är fel på din dator... bara enskilda delar. Vilket betyder att du kan ha en icke fungerande dator under en längre tid utan att få annat än den felande länken utbytt. Vilket är ganska trist om du efter ett år kunnat köpa bätre produkt för samma pengar. Precis detta har hänt för en bekant som hade strulande delar från ett köp på komplett. Det tog 8 månader att få datorn fungerande pga fel på ett flertal moderkort som skickats, och felet konstaterades vara konstruktionsfel vid alla tillfällen. Hela köpet kan inte hävas utan bara enskilda delar, pga datorn är köpt i delar.

-AG-
2007-05-15, 12:43
Hade jag byggt själv hade delarna antagligen varit lika trasiga, men visst, jag _borde_ ha gjort det.

Tycker dock det inte ska vara ett måste då nordens största borde ha kompetent personal i sin personalstyrka.

Som sagt, hade du köpt delarna lösa och haft problem med dem hade du varit i en värre sits. Du kan tex inte låta köpet av hela datorn gå tillbaka då.

larre
2007-05-29, 22:45
Hur går det?

Mantus
2007-05-30, 01:40
Missat den här tråden:) Berätta gärna hur det går. Det shadowfire sa om bevisbörda för datorföretaget att bevisa att inget var fel vid tillverkningen stämmer. Du borde absolut ha en hyffsad chans.
Det är dock alltid problem med sådant, kommer ihåg att jag stångade huvudet blodigt mot en försäljare som vägrade förstå att det fanns en lag som gav kunden rättigheter. Konceptet var honom främmande då han enbart hade lärt sig vilka skyldigheter jag hade. Han pratade på om sitt och jag försökte övertala honom om att han hade helt fel, ingen gav sig så jag gick till en annan person som skickade in prylen på kontroll och efter att de undersökt saken så fick jag en ny oskadad vara. Jag kan tänka mig att många går på försäljarnas bullshit och inte orkar/vågar ta det ett snäpp till.Särskilt bland personer som är lika unga som jag och inte står på sig.

Mantus
2007-05-30, 01:44
Hej,

Har nu lagt upp ett returärende på din dator, vi kommer alltså be dig returnera datorn till oss. Påträffas felet under felsökningen kommer köpet på datorn att hävas. Om inget fel uppstår så returneras datorn till dig.

Du kommer även inom kort få servicedokumenten och en fraktsedel skickad till dig per post.

:)

Aha, såg att det (borde) ordnat sig nu.

StarkeMats
2007-05-30, 01:48
Läget är såhär:
För 3.5 månad sedan köper jag en PC ifrån komplett.se. En färdigmonterad PC som de byggde ihop åt mig, 10.500 kr kostade det.

När jag får datorn två veckor senare krashar hårddisken samma dag, jag skicka datorn till dem och de lagade den (bytte HDD).
När den kom tillbaka dog den nya hårddisken efter 2-3 dagar.
Sedan fick jag tillbaka datorn igen, denna gång gick grafikkortet sönder ganska direkt.
Nu, efter 3.5 månad fick jag tillbaka datorn förra veckan, den funkade i 6 dagar och nu är den paj igen. Jag har gjort felsökning med komplett och de vill att jag ska skicka in den. Jag har i princip inte haft datorn en enda fungerande dag ..

Detta är så in i helsike drygt för skiten ska ned till göteborg. Och jag orkar verkligen inte en gång till. Jag har under hela denna tid sagt att jag vill uppgradera mitt garantiavtal till hjälp-på-plats mot betalning (jag kunde välja denna vid beställning men det gjorde man ju inte ..) men de säger nej och vägrar svara på varför, utan säger försöker ge mig ett flashminne för 200 :- .. *whatever*

Och nu vill jag fasen ha pengarna tillbaka, ska jag vänta 2-3 veckor till? För datorns pris kunde jag få mycket bättre idag.

Hur tror ni mina förutsättningar ser ut?

Har inte läst hur någon annan har svarat i din tråd men jag ska ge dig min story av komplett.se. Bestämde mig för att handa där då jag fått höra att de är ganska billiga och jävligt snabba med leveranser. Så visst, jag gör det. Får hem sakerna efter ganska kort tid och lide spänd försöker jag få ihopa allting och lyckas. Auto-säkringen i huset går och jag plockar loss allt utom cpu, moderkort och cpufläkt. Samma skit och de verkar vara uppenbarligt fel på moderkortet eller nätagget tänkte jag. Har byggt massor av datorer förr i tiden. Hursomhelst så ringer jag till komplett och nu börjar strulet. Efter massor med skick fram och tillbaka med datorprylar och tester som fortfrarande inte har lett till att jag fått en fungerande dator så tröttnade jag. Fick tala med någon som satt lite högre uppsatt där än teknikerna och då totalnekar han till att jag får tillbaka mina pengar. ÄR DETTA KUNDVÅRD.
Nu har jag haft min dator fungerande i 1 månad och det är cirkus 4-5 månader sedan jag beställde den.

Så svaret på din fråga, nej du har inte rätt att få dina pengar OM det inte så att du köpt en dator komplett och byggd av komplett.se och det är identiska fel på den minst 3 gånger. DÅ kan du kräva pengarna tillbaka och häva köpet enligt reklamationsrätten som sträcker 2 år efter det datum du köpte datorn/produkten.

Tror inte jag kommer att handla av komplett.se igen, tror inte du heller kommer att göra det.
Tyvärr kanske ska tilläggas med tanke på att de är bland de billigaste f.n.

EDIT: Läste din post ovan och kan bara grattulera. Dom har varit snälla mot dig trots allt.

Mantus
2007-05-30, 01:54
Har inte läst hur någon annan har svarat i din tråd men jag ska ge dig min story av komplett.se. Bestämde mig för att handa där då jag fått höra att de är ganska billiga och jävligt snabba med leveranser. Så visst, jag gör det. Får hem sakerna efter ganska kort tid och lide spänd försöker jag få ihopa allting och lyckas. Auto-säkringen i huset går och jag plockar loss allt utom cpu, moderkort och cpufläkt. Samma skit och de verkar vara uppenbarligt fel på moderkortet eller nätagget tänkte jag. Har byggt massor av datorer förr i tiden. Hursomhelst så ringer jag till komplett och nu börjar strulet. Efter massor med skick fram och tillbaka med datorprylar och tester som fortfrarande inte har lett till att jag fått en fungerande dator så tröttnade jag. Fick tala med någon som satt lite högre uppsatt där än teknikerna och då totalnekar han till att jag får tillbaka mina pengar. ÄR DETTA KUNDVÅRD.
Nu har jag haft min dator fungerande i 1 månad och det är cirkus 4-5 månader sedan jag beställde den.

Så svaret på din fråga, nej du har inte rätt att få dina pengar OM det inte så att du köpt en dator komplett och byggd av komplett.se och det är identiska fel på den minst 3 gånger. DÅ kan du kräva pengarna tillbaka och häva köpet enligt reklamationsrätten som sträcker 2 år efter det datum du köpte datorn/produkten.

Tror inte jag kommer att handla av komplett.se igen, tror inte du heller kommer att göra det.
Tyvärr kanske ska tilläggas med tanke på att de är bland de billigaste f.n.

EDIT: Läste din post ovan och kan bara grattulera. Dom har varit snälla mot dig trots allt.

Är det fel på prylarna som du inte orsakat är det bara att kräva en ny vara istället för den det är fel på.

StarkeMats
2007-05-30, 02:10
Är det fel på prylarna som du inte orsakat är det bara att kräva en ny vara istället för den det är fel på.
svar nej. finns 1 års garanti på grund av att de ska skydda sig mot fabrikationsfel. som nu, fel på min hårddisk.. jag har kört test på den och det visade sig att det är fel på cluster i början av hårddisken.. går ej att reppa.. tog med mig rapporten utskrivet från programet och krävde att få en ny men de ska först skicka den på service.. thats how it works.. därför man är så utelämnad som kund juh..

Mantus
2007-05-30, 02:21
svar nej. finns 1 års garanti på grund av att de ska skydda sig mot fabrikationsfel. som nu, fel på min hårddisk.. jag har kört test på den och det visade sig att det är fel på cluster i början av hårddisken.. går ej att reppa.. tog med mig rapporten utskrivet från programet och krävde att få en ny men de ska först skicka den på service.. thats how it works.. därför man är så utelämnad som kund juh..

Du har en garanti mot produktfel i tre år. Om produktfel upptäcks inom den tiden kan du kräva att få en ny vara.

StarkeMats
2007-05-30, 02:29
Du har en garanti mot produktfel i tre år. Om produktfel upptäcks inom den tiden kan du kräva att få en ny vara.
okej

Mantus
2007-05-30, 02:42
Du har en garanti mot produktfel i tre år. Om produktfel upptäcks inom den tiden kan du kräva att få en ny vara.

Produktionsfel menar jag naturligtvis.

shut teh face
2007-05-30, 07:55
Tjena.

Jovisst jag sa åt dem att enligt ARN så ska jag få ett hävt köp nu när den är sönder för tredje gången. Detta gick de med på direkt.

Nu har den varit på felsökning hos dem och de har stresstestat den och påstår att INGET ÄR FEL?

Jag sa åt dem att testa spela lite, för datorn ÄR sönder.
Alla spel startar om sig, och jag har testat formatera, femhundra olika drivs och fan ta bofinkan.

Så nu återstår att se vad som händer, hittar de inget får jag böta och får hem en icke-fungerande dator igen ..

De påstod även att jag skulle få tillbaka vad värdet var IDAG på komplett för datorn, alltså bara delarna, detta skulle bli hälften av vad jag betalade. Så får de INTE göra enligt konsumentverket. Spelar ingen roll vad de säger i sina villkor, köper man en pc av dem som de bygger så är det en ENHET, och man ska få allt tillbaka.

shut teh face
2007-05-30, 07:59
Det enda jag har nytta av vid denna dator är ju att man kan surfa, lyssna musik och se film. Detta har jag redan en bärbar till.

Det känns inge kul om man inte kan spela.

Jag stresstesta ju datorn själv och fick inga fel. Men vid spel gick han på omstart direkt.

Hörde också om en konflikt mellan mitt gfx x1950xt och CCC (medföljer catalyst) samt net F 2.0.

Net 2.0 krävs för CCC och det är där problemet kan ligga, jag sa åt komplett att kolla det.

Kör de just nu UTAN net 2.0 och CCC, så är det därför datorn funkar för dem.
Kör de MED 2.0 och CCC, så är det hårdvarufel.

Spawn
2007-05-30, 08:30
Läget är såhär:
För 3.5 månad sedan köper jag en PC ifrån komplett.se. En färdigmonterad PC som de byggde ihop åt mig, 10.500 kr kostade det.

När jag får datorn två veckor senare krashar hårddisken samma dag, jag skicka datorn till dem och de lagade den (bytte HDD).
När den kom tillbaka dog den nya hårddisken efter 2-3 dagar.
Sedan fick jag tillbaka datorn igen, denna gång gick grafikkortet sönder ganska direkt.
Nu, efter 3.5 månad fick jag tillbaka datorn förra veckan, den funkade i 6 dagar och nu är den paj igen. Jag har gjort felsökning med komplett och de vill att jag ska skicka in den. Jag har i princip inte haft datorn en enda fungerande dag ..

Detta är så in i helsike drygt för skiten ska ned till göteborg. Och jag orkar verkligen inte en gång till. Jag har under hela denna tid sagt att jag vill uppgradera mitt garantiavtal till hjälp-på-plats mot betalning (jag kunde välja denna vid beställning men det gjorde man ju inte ..) men de säger nej och vägrar svara på varför, utan säger försöker ge mig ett flashminne för 200 :- .. *whatever*

Och nu vill jag fasen ha pengarna tillbaka, ska jag vänta 2-3 veckor till? För datorns pris kunde jag få mycket bättre idag.

Hur tror ni mina förutsättningar ser ut?

Jag hade precis samma problem som du fast det var med ett annat företag. Datorn crashade och vi skickade tillbaka den samma sak igen sen där fick vi en dvd-brännare. Skiten fungerade fortfarande inte samma problem skiten började surra sen startade den om sig. Skickade in den igen, fick nyare grafikkort, samma fi**problem så vi skickade in den en sista gång och fick en komplett förnyad dator med bättre högtalare med sub som heter duga och dvd-brännare och inte nog med det ett förbättrat grafikkort. Frågan är om det vara värt problemet? FETT LÄTT juste fick 2048 ram minne istället för 1024 :) generöst företag. De tog iaf hand om kunden trots problemet så tror jag att vid nytt köp av dator går jag nog till samma företag trots deras lilla problem med denna burk!

/Yours Spawn

Mantus
2007-05-30, 13:12
Tjena.

Jovisst jag sa åt dem att enligt ARN så ska jag få ett hävt köp nu när den är sönder för tredje gången. Detta gick de med på direkt.

Nu har den varit på felsökning hos dem och de har stresstestat den och påstår att INGET ÄR FEL?

Jag sa åt dem att testa spela lite, för datorn ÄR sönder.
Alla spel startar om sig, och jag har testat formatera, femhundra olika drivs och fan ta bofinkan.

Så nu återstår att se vad som händer, hittar de inget får jag böta och får hem en icke-fungerande dator igen ..

De påstod även att jag skulle få tillbaka vad värdet var IDAG på komplett för datorn, alltså bara delarna, detta skulle bli hälften av vad jag betalade. Så får de INTE göra enligt konsumentverket. Spelar ingen roll vad de säger i sina villkor, köper man en pc av dem som de bygger så är det en ENHET, och man ska få allt tillbaka.

Många anställda på företag är allmänt dåliga på garantier och dylikt. De tittar på fabriksgarantierna på Sony och där står att garantin bara gäller i t.ex. ett år och de säger därför att garantin bara räcker ett år. De förstår inte att sådana regler är värdelösa gentemot konsumenten om de är sämre än vad lagen stadgar. Är det tre år för fabrikationsfel så är det tre år för fabrikationsfel så enkelt är det och det kan inte Sony eller annat mutinationellt företag ändra på.
Däremot är affären bunden av garantin, så i de fall där de har förhandlat sig till sämre villkor än vad konsumenten är garanterad så får de bita i det sura äpplet och betala till konsumenten utan att själv få betalt från tillverkaren.

Garnax
2007-05-30, 16:00
Om den går sönder sådär så kan man ju nästan utesluta att delarna är DOA
eller strax efter, har köpt så mycket prylar och har bara fått 1 sak som inte fungerade och det var en skärm från komplett, bilden slocknade alltid efter 1 sec
och jag fick en ny direkt.

Men om moderbordet har något fel kan den bränna både HDD och grafikkort...