handdator

Visa fullständig version : Hypotetiskt


KaptenKnäsvag
2007-05-14, 13:31
Jag styrketränar 3-4 gånger i veckan, och springer någon kväll då och då.

Jag har nyligen blivit tämligen oroad över bältet jag fått kring magen. Jag ser snudd på gravid ut när jag har proppat i mig en rejäl måltid :P

Min kost har varit ganska slarvig, inte så att jag är dåligt, för jag äter tillräckligt med mat, bara att jag med jämna mellanrum (täta mellanrum) proppar i mig en påse chips, godis, en pizza, kebab eller vad som helst.

Jag har ingen lust att deffa, men om jag lägger av med skräpmaten och äter grovt bröd istället för ljust, kyckling istället för ko, ris istället för pasta osv osv, tror ni att jag kommer få en viktminskning?

Anledningen till att jag inte vill deffa är för att jag inte har tålamod eller engagemang att räkna kcal.

stats:
196 cm
98,6 kg.

Tack på förhand, bashningar ignoreras

Raggis
2007-05-14, 13:40
Spelar ingen roll vart du får kalorierna ifrån. Du kan likagärna gå upp i vikt av att äta paprika (dock ganska svårt).

mini
2007-05-14, 13:41
Det beror lite på hur mycket skräp du äter. Till syvende och sist är det kalorier in minus kalorier ut som räknas, men prova säger jag. Om inte annat kommer din kropp må bättre. Om det inte funkar får du väl fundera på ytterligare förändringar av kost eller motion.

KaptenKnäsvag
2007-05-14, 13:47
Spelar ingen roll vart du får kalorierna ifrån. Du kan likagärna gå upp i vikt av att äta paprika (dock ganska svårt).

det förstår väl vilken idiot som helst, men skräpmat har en egenskap att innehålla ganska mycket mer kcal än "nyttiga" produkter.

jwzrd
2007-05-14, 13:50
det förstår väl vilken idiot som helst, men skräpmat har en egenskap att innehålla ganska mycket mer kcal än "nyttiga" produkter.

Så vad är isf problemet? Om du äter mat som innehåller mindre energi sammanlagt än det du gör av med, så kommer du att tappa kroppsmassa. Du har själv lyckats nå slutsatser om skräpmats generella energiinnehåll. Vad mer behöver du?

KaptenKnäsvag
2007-05-14, 14:01
Så vad är isf problemet? Om du äter mat som innehåller mindre energi sammanlagt än det du gör av med, så kommer du att tappa kroppsmassa. Du har själv lyckats nå slutsatser om skräpmats generella energiinnehåll. Vad mer behöver du?

vill diskutera det med andra.

Raggis
2007-05-14, 14:02
Så vad är isf problemet? Om du äter mat som innehåller mindre energi sammanlagt än det du gör av med, så kommer du att tappa kroppsmassa. Du har själv lyckats nå slutsatser om skräpmats generella energiinnehåll. Vad mer behöver du?

+1

jwzrd
2007-05-14, 14:04
vill diskutera det med andra.

Men det börjar ju och slutar vid att du inte vill deffa. Orsaken till ringen runt midjan är att du äter för mycket, vill du inte ändra på det så kommer den att finnas kvar och fortsätta frodas. Vad vill du diskutera? Hur du gissar att magen ser ut om 3 månader?

L-Sami
2007-05-14, 14:05
Ersätt skräpmaten med mättande och kalorisnåla produkter, så kanske du går ner i vikt ändå.

KaptenKnäsvag
2007-05-14, 15:51
Men det börjar ju och slutar vid att du inte vill deffa. Orsaken till ringen runt midjan är att du äter för mycket, vill du inte ändra på det så kommer den att finnas kvar och fortsätta frodas. Vad vill du diskutera? Hur du gissar att magen ser ut om 3 månader?

Du har totalt missuppfattat mitt inlägg, jag vill diskutera en kost baserad på nyttig mat jämfört med en kost med nyttig+skräp mat, och huruvida jag ökar chanserna för att gå ned i vikt om jag ändrar mina kostvanor.

King Grub
2007-05-14, 16:16
Inte om kalorimängden är lika stor.

pejo
2007-05-14, 16:26
Jag tror att du kommer minska i vikt eller åtminstone hejda viktökningen genom att äta bättre mat, samt skippa godis, chips och läsk.
Förmodligen kommer du inte få i dig lika många kalorier då.
Som tidigare sagts så är det svårt att gå upp i vikt om man bara skulle äta paprika.

mirrranda
2007-05-14, 16:56
Lite skräpmat = mycket kalorier
Mycket "nyttig" mat = mycket kalorier

=> Lite "nyttig" mat = mindre kalorier.

Du sa det, vi vet det, enklare än så är det inte.

Och att "du inte vill deffa", det är exakt vad du kmr att göra i vilket fall som helst, dvs gå ner i vikt. Jag förstår mig inte på varför folk tror att deff innebär att man måste räkna minsta gram protein...bara minska lite i kalorimängd ju :Virro