handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater = Större?


Nithian
2007-05-14, 10:33
Har märkt att när jag verkligen trycker i mig kolhydrater så ser jag större ut i spegeln, beror det på att det lagras glykogen i musklerna? Hur kan man hata kolhydrater när det har denna effekt på sig?!

Eddie Vedder
2007-05-14, 10:36
Har märkt att när jag verkligen trycker i mig kolhydrater så ser jag större ut i spegeln, beror det på att det lagras glykogen i musklerna?

Ja det är det. varje gram glykogen binder ju ca.2.7g vätska så självklart fylls musklerna upp volymiöst.

Det hindrar ju inte att man blir fetare av kaloriöverskott för det.

Nithian
2007-05-14, 10:42
Det hindrar ju inte att man blir fetare av kaloriöverskott för det.

Tack för svaret iaf snutte :thumbup:



men varför ta bort min uggla?

Freddieboi
2007-05-14, 11:33
Det hindrar ju inte att man blir fetare av kaloriöverskott för det.

Eller "biffigare" och snyggare ;)

Nithian
2007-05-14, 15:22
Men om jag äter 500 gram havregryn nu som har massa kolisar, hur länge är dom lagrade som glykogen? 1 timme? 2? 7?

King Grub
2007-05-14, 15:25
Tills det behövs som bränsle.

Nithian
2007-05-14, 15:27
Okej. Så om jag sitter stilla i en vecka och äter sammanlagt 5 kilo kolhydrater, kommer jag vara stor hest då?

King Grub
2007-05-14, 15:42
Du kan inte lagra obegränsat med kolhydrat i muskulatur och lever. När depåerna är fulla inträder de novo lipogenes, dvs omvandling av kolhydrat till kroppsfett.

Nithian
2007-05-14, 17:33
Hur mycket man kan lagra beror på hur många kilo muskler man har antar jag?

Sniggel
2007-05-14, 17:52
Hur mycket man kan lagra beror på hur många kilo muskler man har antar jag?

Ja, och lite andra faktorer också, t ex hur mottagliga musklerna är för glykogen vid tillfället då du äter dem.

Gädda
2007-05-14, 17:53
Kreatintillskott ger väl mer vätska i musklerna=större glykogendepåer?

Sen en annan sak om detta: Alkohol, tömmer det musklerna på vätska? Tycker man ser lite hopptryckt ut dagen efter en fredagsbläcka...

Eddie Vedder
2007-05-14, 17:57
Sen en annan sak om detta: Alkohol, tömmer det musklerna på vätska? Tycker man ser lite hopptryckt ut dagen efter en fredagsbläcka...

Ja det är både vätskedrivande samt att alkohol tömmer glykogendepåerna, fettförbränningen i levern är ju gravt undertryckt så då måste ju i stort sett all energi komma från lagrade kolhydrater.

Så det är inte konstigt att man kan väga jättemycket mindre dagen efter en redig fylla, särkilt om den gått väldigt för långt (d.v.s.=*spy* )

Slartibartfast
2007-05-14, 18:01
Jag har legat lägre på kolisar några veckor nu och i helgen pälsade jag en rejäl påse med gelégodis. Det resulterade i att jag gick upp 700 g över natten och hade jävla TRÖKK på morgonen. Ett par dagar senare var vikten tillbaka på det normala och trökket borta.

Gädda
2007-05-14, 18:05
Ja det är både vätskedrivande samt att alkohol tömmer glykogendepåerna, fettförbränningen i levern är ju gravt undertryckt så då måste ju i stort sett all energi komma från lagrade kolhydrater.

Så det är inte konstigt att man kan väga jättemycket mindre dagen efter en redig fylla, särkilt om den gått väldigt för långt (d.v.s.=*spy* )

Okej, som jag trodde då :/

Men hur är det med kreatinet? Jag åt kreatin i en månad (fick akne av det så avbröt) och jag blev knappt bakfull då? Kan kreatinet typ kompensera vätskeförlusten som alkoholen orsakar?

Eddie Vedder
2007-05-14, 18:10
Ingen aning faktiskt.

Sverker
2007-05-14, 18:22
Nej.
Nej.

Det vatten som kreatin binder är inte tillgängligt för annat. Kreatinet binder vatten och släpper det INTE.

Glykogen och kreatin binder vatten var för sig. Du kan inte påverka mängden glykogen med kreatin eller tvärtom.

von huff
2007-05-14, 18:28
då fick jag svar på varför musklerna ser mindra ut när man festat och inte har ätiti ordentlit på några dar:)

samsam
2007-05-14, 21:48
Lagras alla sorters kolhydrater in som glykogen då?

L-Sami
2007-05-14, 22:23
Lagras alla sorters kolhydrater in som glykogen då?

Fruktos lagras i levern inte i musklerna.

Nithian
2007-05-14, 22:27
En till noob fråga: Äter jag 100 G kolhydrater, blir det 100 kg glykogen av det då?

Handcuff
2007-05-14, 22:31
En till noob fråga: Äter jag 100 G kolhydrater, blir det 100 kg glykogen av det då?

Förmodligen inte :D

Sen så blir inte volymökningarna särskilt drastiska om man inte är helt tom innan. Att man känner sig "fyllig" innebär inte automatiskt att man ser pumped ut.

Träna så kommer ni växa med tiden.

Nithian
2007-05-14, 22:44
Menar gram :P

Eddie Vedder
2007-05-15, 04:56
Lagras alla sorters kolhydrater in som glykogen då?

Inte kostfibrer.

Kostfibrer tillhör ju "kolhydratfamiljen" men det ger ingen muskelenergi utan går ut u mag-tarmkanalen. Därför kan ju väldigt fiberrik mat tätt inpå träningen retas lite med magen för en del.

Robban
2007-05-15, 06:32
Återigen hoppas man kunna käka lite istället för att träna hårt... *whistle*

TylerDurden84
2007-05-15, 08:55
Är det inte så att om man fått i sig för mycke kolisar, så mycket att depåerna är fulla, att det "rinner över" och lägger sig mellan huden och musklerna vilket gör att man kan se pluffsig ut?

Eddie Vedder
2007-05-15, 09:05
Är det inte så att om man fått i sig för mycke kolisar, så mycket att depåerna är fulla, att det "rinner över" och lägger sig mellan huden och musklerna vilket gör att man kan se pluffsig ut?

Nej det som gör att man ser plufsig ut är fett som lagras p.g.a. överskottet samt saltbunden vätska, en ätardag innebär ju ofta ganska saltrik mat så därför kan man ju ha lite "sälansikte" dagen/dagarna efter.:D

Glykogenbunden vätska hamnar i musklerna.

Johan_P
2007-05-15, 09:22
Men låt oss säga en person är ute och löper x antal minuter. Om hon är normalviktig och ätit en hel del kolhydrater innan så hon känner att hon har energi inför passet, hur långt ungefär tar det innan glykogendepåerna är tömda?

Eddie Vedder
2007-05-15, 09:33
Beror ju på intensitet och hur stor procentuell andel av energin som tas från fett. Har man bra kondition är ju fettoxidationen högre under konditionsträning och då sparas ju glykogendepåerna längre än om man har dålig kondition då löpningen kräver mer av kroppen och måste förbruka kolhydrater i större utsträckning.

Går nog inte att svara på, hursomhelst kan man ju lagra in ca.1200-1500 kcal från kolhydrater totalt i hela kroppen så det är väl tills dess att alla dessa kcal är förbrukade. Då får man som sagt även tänka på att fett har använts som bränsle parallellt så vi pratar iaf flera timmars löpning.

King Grub
2007-05-15, 09:38
Glykogen förbrukas lokalt; springer man används glykogen lagrat i underkroppen. Det går alltså inte att räkna med total mängd lagrat glykogen. Ett par timmars intensiv träning, om ens det, tömmer glykogendepåerna i levern och arbetande muskulatur nästan fullständigt.

Ju större initiala glykogendepåer, desto snabbare tömning under aktivitet.

Efter tömning krävs det minst 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under det kommande dygnet för att depåerna skall återställas inom 24 timmar.

TylerDurden84
2007-05-15, 10:39
Nej det som gör att man ser plufsig ut är fett som lagras p.g.a. överskottet samt saltbunden vätska, en ätardag innebär ju ofta ganska saltrik mat så därför kan man ju ha lite "sälansikte" dagen/dagarna efter.:D

Glykogenbunden vätska hamnar i musklerna.

Det med saltet (natrium) känner jag till, men det fettet du pratar om, är det något temporärt kroppsfett? För man lär ha svårt att få synliga ökningar av kroppsfett efter en eller ett par ätardagar?!

Eddie Vedder
2007-05-15, 10:41
För man lär ha svårt att få synliga ökningar av kroppsfett efter en eller ett par ätardagar?!

Beror ju på ätardagarnas omfattning, jag brukar räkna med typ 3000kcal överskott på en ätardag och det är ju nästan ett halvt kg. Så även om jag inte går från smal till fet på den dagen så är det ju tillräckligt för en liten visuel skillnad.

Johan_P
2007-05-15, 10:42
Ah, bra svar det där. Tack :)

Freddieboi
2007-05-15, 12:00
Beror ju på ätardagarnas omfattning, jag brukar räkna med typ 3000kcal överskott på en ätardag och det är ju nästan ett halvt kg. Så även om jag inte går från smal till fet på den dagen så är det ju tillräckligt för en liten visuel skillnad.


Det är ju iofs ett ganska objektivt synsätt på det hela. Att man skulle se någon skillnad rent fettmässigt har jag mycket svårt att tro. Däremot kanske man ser lite mer svullen ut pga vätskebindningen.

Eddie Vedder
2007-05-15, 14:22
Det är ju iofs ett ganska objektivt synsätt på det hela. Att man skulle se någon skillnad rent fettmässigt har jag mycket svårt att tro. Däremot kanske man ser lite mer svullen ut pga vätskebindningen.

Vad är det som låter så konstigt med att man skulle se en liten skillnad (märk väl att jag säger liten) om man lagt på sej fett av ett STORT kaloriöverskott?

Jag skrev ju att det självklart inte innebär från smal till fet, men energin upphör ju inte bara att existera utan lagras ju in och litegrann syns det självklart.

TylerDurden84
2007-05-15, 14:31
Förstår din tanke Eddie, men för min del tror jag inte är fett som kommer och förvinner lika fort utan vätska. Men det finns alltså inga belägg för att kolhydrater på något sätt kan få vätska att lägga sig mellan hud och muskler, även om depåerna är fulla och man fortsätter äta? Det är med andra ord ofta natrium som ofta är den stora boven!?

Eddie Vedder
2007-05-15, 14:36
Men det finns alltså inga belägg för att kolhydrater på något sätt kan få vätska att lägga sig mellan hud och muskler, även om depåerna är fulla och man fortsätter äta?

Kan inte tänka mej att kolhydrater skulle lagras under huden. Det krävs nog de novo lipogenes då, vilket innebär att det inte längre är kolhydrater utan har omvandlats till fett.

Det här är inget jag vet utan bara en teori. Lagrad glukos i huden känns inte särskilt troligt och vad jag förstått inträder de novo lipogenesen just i dom fallen där glykogendepåerna är fyllda och inte rymmer mer kolhydrater.

BTC
2007-05-15, 16:27
Hur är det med glykogenet i musklerna då under deff? Jag är införstådd med att det försvinner glykogen ur musklerna när man deffar och därmed får större och fastare muskler vid en avslutad deff men innebär det att allt glykogen försvinner ur musklerna efter en viss tids deffande? Eller är det så att bara en del försvinner?

Mvh

Eddie Vedder
2007-05-15, 16:40
Hur är det med glykogenet i musklerna då under deff? Jag är införstådd med att det försvinner glykogen ur musklerna när man deffar och därmed får större och fastare muskler vid en avslutad deff men innebär det att allt glykogen försvinner ur musklerna efter en viss tids deffande? Eller är det så att bara en del försvinner?

Mvh

Sålänge du inte kör 100% ketodiet har du ju alltid glykogen lagrat om än mindre än under kaloribalans/överskott. Du tömmer i arbetande muskler och sen lagras det in där efteråt igen när du ätit kolhydrater. Så tömmer du muskelglykogen i axlarna kommer du ju fortfarande ha lagrat i exempelvis låren.

BTC
2007-05-15, 16:47
Sålänge du inte kör 100% ketodiet har du ju alltid glykogen lagrat om än mindre än under kaloribalans/överskott. Du tömmer i arbetande muskler och sen lagras det in där efteråt igen när du ätit kolhydrater. Så tömmer du muskelglykogen i axlarna kommer du ju fortfarande ha lagrat i exempelvis låren.

Allright, spännande! Vet man på ett ungefär hur mycket mer som fylls på procentuellt vid en avslutad deff?

Mvh

z_bumbi
2007-05-15, 17:10
Sålänge du inte kör 100% ketodiet har du ju alltid glykogen lagrat om än mindre än under kaloribalans/överskott. Du tömmer i arbetande muskler och sen lagras det in där efteråt igen när du ätit kolhydrater. Så tömmer du muskelglykogen i axlarna kommer du ju fortfarande ha lagrat i exempelvis låren.

Man har både muskel- och leverglykogen vid ketodiet, annars mår man väldigt dåligt. Det är däremot omöjligt svårt att lagra in så mycket glykogen som man kan göra på en diet med kolhydrater om man inte väljer att antingen fylla på rejält med kolhydrater i samband med träningen elller ha en kolhydratsdag en/två gånger i veckan.

Eddie Vedder
2007-05-15, 17:12
Man har både muskel- och leverglykogen vid ketodiet, annars mår man väldigt dåligt.

Jaha där ser man. Iofs borde jag ha förstått det, glukoneogenesen lär ju se till att glykogen alltid finns tillräckligt.

Sverker
2007-05-15, 18:59
Jaha där ser man. Iofs borde jag ha förstått det, glukoneogenesen lär ju se till att glykogen alltid finns tillräckligt.

Att glykogenet aldrig tar slut är en sak. Det kommer alltid att finnas en liten ymp att bygga in glukos på. Det svåra är att få tillräckligt med insulin som stimulerar bildandet av glykogen. Att höga halter glukagon stimulerar bildandet av glukos är en annan sak.



Alltså: Svårt med glykogen på en ketogen diet.

Doktorn
2007-05-16, 06:54
Ja det är både vätskedrivande samt att alkohol tömmer glykogendepåerna, fettförbränningen i levern är ju gravt undertryckt så då måste ju i stort sett all energi komma från lagrade kolhydrater.

Så det är inte konstigt att man kan väga jättemycket mindre dagen efter en redig fylla, särkilt om den gått väldigt för långt (d.v.s.=*spy* )

Att leverns glykogen förråd töms lär knappast påverka utseendet något! Och muskelglykogenet påverkas inte. Energi kommer heller inte enbart från glykogen utan också från alkoholen som är väldigt energirik.

Doktorn
2007-05-16, 06:55
Fruktos lagras i levern inte i musklerna.

Fruktos lagras normalt inte i lever vad jag vet, men däremot ombildas i levern till glukos.

z_bumbi
2007-05-16, 07:23
Alltså: Svårt med glykogen på en ketogen diet.

Jag visste jag hade siffror någonstans, muskelglykogen.

Efter att man hunnit anpassa sig till en ketodiet, 70 mmol/kg
En normalt ätande icketränade, 80-100 mmol/kg
En tränande som äter "mixed meals" dvs vanlig mat, 110-130 mmol/kg
En hårt tränande som laddar med mycket kolhydrater kommer upp i 175 mmol/kg eller kanske högre.

Ketodiet är alltså ingen diet som är så lämplig för fysiskt tränande.

Eddie Vedder
2007-05-16, 12:44
Att leverns glykogen förråd töms lär knappast påverka utseendet något!

I fallet alkohol pratade jag om vikt, inte utseende.