handdator

Visa fullständig version : Inredning, design & stil


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Nina L
2007-05-14, 10:05
Eftersom jag håller på och inreder min lägenhet så vill jag givetvis diskutera inredning. Jag misstänker dock starkt att det inte bara är jag som är intresserad av ämnet, och därför skapar jag (snäll och rar, som vanligt) en allmän tråd där alla kan delta. Det kan vara allt från inköp som man inte vet om man skall behålla, till tips och råd från de som visar sig vara extra stilsäkra.

Själv inleder jag med en fundering. Jag har ett mellanrum i min lägenhet, en slags sovalkov som samtidigt är ett genomgångsrum. Jag har god lust att måla mellanväggen i någon slags cappucino-nyans.

http://img208.imageshack.us/img208/9996/bild033ph4.jpg
Här syns den till höger i bild, comprende?

http://img208.imageshack.us/img208/939/bild030ze1.jpg
Här visar jag mina grymma skillz. Ursäkta sladdfan.

Och om jag nu vill ha den här nyansen. Hur gör jag för att få färgbutiken att förstå vilken det skall vara? Det är en andrahandslägenhet, så jag skall inte göra allt för mycket.

Fed up
2007-05-14, 10:16
Bra tråd!

Jag fattar inte riktigt vad du vill, vill du måla den mörkbruna väggen ljusbrun?

Varför två bilder på garderobsdörren?

Iallafall i måarbutiken finns det sna färgkartor, där letar du upp rätt nyans, visar den för dem så blandar de ihop den. Det står en färgkod på den som de trycker in i sin färgmaskin som blandar åt det. Sen öppnar de burken och visar och om du är missnöjd så gör de om. Säg åt dem att ta lite på ett papper och "föna" på så du kan se hur den blir.

(fin signatur du har! :D )

Nina L
2007-05-14, 10:25
Bra tråd!

Jag fattar inte riktigt vad du vill, vill du måla den mörkbruna väggen ljusbrun?

Varför två bilder på garderobsdörren?
Ja, visst är det en bra tråd. Synd bara att en blondin skulle vara först att svara. :D

Om du jämför de två bilderna på garderobshörnan. Kan du då se någon skillnad mellan dem? Tänk "Finn fem fel" fast att det bara är ett och att det förhoppningsvis är rätt. Jag vill göra så att det blir som på understa bilden.

(Tack för färgprovstipsen. Så skall jag så klart göra.)

Fed up
2007-05-14, 10:31
Ja, visst är det en bra tråd. Synd bara att en blondin skulle vara först att svara. :D

Om du jämför de två bilderna på garderobshörnan. Kan du då se någon skillnad mellan dem? Tänk "Finn fem fel" fast att det bara är ett och att det förhoppningsvis är rätt. Jag vill göra så att det blir som på understa bilden.

(Tack för färgprovstipsen. Så skall jag så klart göra.)

Nä, jag ser noll skillnad. Kanske att hela bilden underst är lite ljusare, men väggen ser ju inte latte ut. Ska det bli sådär lite skillnad så är det inte värt mecket att måla om.

Vadå synd med blondin? Blondiner är ju de enda som kan heminredning, vet du väl?

L-Sami
2007-05-14, 10:32
Bruna väggar är fult.

sissa
2007-05-14, 10:34
Nä, jag ser noll skillnad. Kanske att hela bilden underst är lite ljusare, men väggen ser ju inte latte ut. Ska det bli sådär lite skillnad så är det inte värt mecket att måla om.

Kolla ytan precis bredvid gardinen. Jag såg det inte heller först.

Sen fick jag inte ihop det med den första bilden, men nu får jag det. Du skulle haft pilar Nina.

/Ej blond, även om man kan trot

Tolkia
2007-05-14, 10:35
Är det väggen till vänster i bild på den undre bilden du menar (bildtexten luras lite)? För den till höger ser baske mig likadan ut hur jag än tittar, och så dåliga är inte mina glasögon ännu, hoppas jag.

Men, som Fed Up säger; snacka med färgaffären och förklara vad du är ute efter. Kan de sitt jobb bör de kunna ge dig en färg som funkar (tänk på att färger ser jäkligt annorlunda ut på en provlapp jämfört med på en stor yta).

Fed up
2007-05-14, 10:41
Kolla ytan precis bredvid gardinen. Jag såg det inte heller först.

Sen fick jag inte ihop det med den första bilden, men nu får jag det. Du skulle haft pilar Nina.

/Ej blond, även om man kan trot

JAHA, ja nu ser jag. Jag tycker inte du ska måla den biten i den färgen, men om du vill göra om det mörkbruna till ljusbrunt så kan det nog funka.

Jag får komma och inspektera!

Nina L
2007-05-14, 10:44
Heheh. Jag tar tillbaka alla mina kommentarer om blondiner. Det märks att ni har blivit grofva byggare allesamman, utom sissa. :D

http://img213.imageshack.us/img213/1583/idiotforklaringau1.jpg

(Den andra bilden visade bara hur rummet ser ut, och att det finns en vit vägg där till höger, som skulle kunna bli målad.)

Jag vill inte måla om det mörkbruna. Det är gott att sova i ett riktigt mörkt rum och jag gillar brunt.

sissa
2007-05-14, 10:44
Vad är det för konstiga lister eller vad det är på den ytan? De går ju inte hela vägen liksom.

sissa
2007-05-14, 10:45
Heheh. Jag tar bort alla mina kommentarer om blondiner. Det märks att ni har blivit grofva byggare allesamman, utom sissa.


:cryout:
jag också vill vara grofv.

Nina L
2007-05-14, 10:46
Vad är det för konstiga lister eller vad det är på den ytan? De går ju inte hela vägen liksom.Det undrar jag också, men jag antar att de är typ vackra detaljer eller nått.

Nina L
2007-05-14, 10:55
Det som stör mig är när jag ligger i sängen (som jag gjorde när jag knäppte den här bilden) så är det inte mörkt nog. Jag gillar inte vitt i sovrummet eftersom jag är en sån som vaknar jag ljus.

Bildbevis. (Gardinen ser inte så bra ut från det där hållet, men det skall fixas.)

http://img222.imageshack.us/img222/1153/dsc00021smallnn0.jpg

Fed up
2007-05-14, 11:00
Nej, nej, man får inte måla i dörrvalv eller fönster-inbuktningar (finns ett ord för det som jag glömt...). Det blir inte fint, stjäler ljus(vilket du väl iof ville här) och gör att det ser bängt ut. Nej, det blir bara inte bra.
häng upp likadana gardiner på andra sidan också då och dra för dem när du ska sova. Eller skaffa sån man har på flyget.

Såna där lister finns alltid på gamla dörrvalv, antar att de ska vara skydd för kanterna när man bär in möbler och sånt, eller nåt. Rätt charmigt iallafall, tycker jag.

Nina L
2007-05-14, 11:02
Nej, nej, man får inte måla i dörrvalv eller fönster-inbuktningar (finns ett ord för det som jag glömt...).Tabu? :em:

Snafu
2007-05-14, 11:06
Det som stör mig är när jag ligger i sängen (som jag gjorde när jag knäppte den här bilden) så är det inte mörkt nog. Jag gillar inte vitt i sovrummet eftersom jag är en sån som vaknar jag ljus.


http://img222.imageshack.us/img222/1153/dsc00021smallnn0.jpg


Vampyr-Nina?

Jag har för mig att jag läst att du inte kommer att stanna i lägenheten alltför länge då det bara är ett andrahandskontrakt för en kortare tid? Varför vill du spender så mycket tid på att göra om lägenheten om du inte kommer att bo kvar där? Jag är bara nyfiken. Det kanske är en tjejgrej.....

Fed up
2007-05-14, 11:08
Tabu? :em:

Inte kallar man fönster-inbuktningar för tabu!:smash: De kallas...fönster...valv?...fönster..smyg? hm...

man brukar säga så "gamla hus har väldigt djupa fönster...??"

Mighty
2007-05-14, 11:11
Inte kallar man fönster-inbuktningar för tabu!:smash: De kallas...fönster...valv?...fönster..smyg? hm...

man brukar säga så "gamla hus har väldigt djupa fönster...??"

Fönstersprång?

Fed up
2007-05-14, 11:15
Fönstersprång?

Ja just det!

mela
2007-05-14, 11:16
Ohh underbar tråd.

Jag gillade lattefärgen mer i valvet där. Riktigt fräscht. Gillar även de bruna väggarna. Kan lätt se trist ut men du bryter av med rött bl.a. som får det att se nice ut.

Nina L
2007-05-14, 12:41
Varför vill du spendera så mycket tid på att göra om lägenheten om du inte kommer att bo kvar där? Jag är bara nyfiken. Det kanske är en tjejgrej.....Varför slickar sig hunden mellan... För att det är gött, så klart! :hbang:

Nej, men ärligt. Jag kommer att bo här i ett halvår i alla fall, och då vill jag trivas. Du köper väl sommarkläder trots att den svenska sommaren är kort och opålitlig? Det är roligt att inreda, och jag har väntat 6 mån på detta, så det är något av en kick för mig att få inreda helt efter egen smak.

Ohh underbar tråd.

Jag gillade lattefärgen mer i valvet där. Riktigt fräscht. Gillar även de bruna väggarna. Kan lätt se trist ut men du bryter av med rött bl.a. som får det att se nice ut.:) :) :) Får se vad feddan säger när hon ser det i verkliga livet. Jag är såå sugen!

Snafu
2007-05-14, 14:18
Varför slickar sig hunden mellan... För att det är gött, så klart! :hbang:

Nej, men ärligt. Jag kommer att bo här i ett halvår i alla fall, och då vill jag trivas. Du köper väl sommarkläder trots att den svenska sommaren är kort och opålitlig? Det är roligt att inreda, och jag har väntat 6 mån på detta, så det är något av en kick för mig att få inreda helt efter egen smak.


Aha, jag hade för mig att det var 3 månader. 6 månader är acceptabelt, du är ursäktad. Sen kan jag förstå att du vill inreda själv om du kommer från ett samboförhållande. Jag antar att den nya inredningen även får symbolisera en nystart också.

Japp, jag har köpt sommarkläder. Den engelska sommaren är dock ännu opålitligare än den svenska.....:(

teargaz
2007-05-14, 14:32
Just inredning kanske inte är min starkaste sida men jag tycker jag har fått till praktiska lösningar samt planlösning ganska bra.

Jag har totalrenoverat min 2'a. Byggde om hela köket för att öppna upp och det fick jag till ganska bra. Sen har jag även en grymt bra lösning på min PC. Skärmen och tangentbordet i v-rummet medans burken står i klädkammaren och brummar.
Värmen som blir i klädkammaren kombinerar jag med en luftavfuktare och vipps så har man ett kombinerat, server rum, klädkammare och torkskåp:)

Hallen blev nog snyggast. Har en Powerpoint på den före och efter men jag vet inte hur man länkar upp en PP.

Juliette
2007-05-14, 16:10
Jag tyckte det blev snyggt med lattefärgen i dörröppningen, jag tror att det skulle vara snyggt i öppningen där du har gardinerna oxå. Visserligen så "ska man ju ha dem vita" så att de reflekterar ljuset bättre och det ser ljusare ut. Men nu ska du ju sova där och vill ha det mörkt.
Det går ju fort och måla och fort att återställa när du flyttar, det är ju det värt om du kommer att trivas bättre i 6 mån.
Sen om man kollar mer och mer på influenser från andra länder och kulturer där de målar taken i andra färger än vitt (ett stort no-no här) så kan det vara väldigt snyggt! Alltså jag menar inte att du ska måla taket, men ibland kan det vara snyggt att gå emot givna regler, och jag tyckte det såg mer ombonat ut med lattefärgen där, så jag tycker du ska börja måla på en gång!

=)

Nina L
2007-05-15, 08:27
http://img207.imageshack.us/img207/2984/dsc00001mediumsa9.jpg

Soffa 200 kr (prutade ner den från 300 kr) :hbang: De gröna soffkuddarna hittade jag på Åhléns och jag tycker att de passar utmärkt. De bruna fick jag från en väninna, och dem är jag inte helt 100 på. Kanske blir det lite för stilrent. Jag vill gärna att det skall vara på gränsen till för mycket.

aitamaa
2007-05-15, 08:40
[QUOTE=Nina L;2292259]
Soffa 200 kr (prutade ner den från 300 kr) QUOTE]


Helt okey kurs :)

Nina L
2007-05-15, 08:45
Helt okey kurs :)Tomelilla 3-sitssoffa går på 800-2000 kr begagnad, så jag är fett stolt.

kelk
2007-05-15, 11:11
Är lite tråkigt med en vit vägg när duken inte är nere så jag skulle behöva måla upp något på väggen! Finns det någon sida med schyssta målningar? Någon som har några bra idéer? :-)

Nå?! :cool:

Konsultfet
2007-05-15, 12:34
Heter det inte fönsternisch?
Jag tycker förresten visst att man kan måla nischer i andra färger än vitt, men helst färger som är vackra i ljust, typ latte eller terracotta. Jag är också konfunderad av de små listerna.

Helena B
2007-05-15, 14:12
Åh jag gillar också inredning *cupid*

Nu är det här min lilla studentlägenhet, men jag vill ändå att det ska vara hemtrevligt. Jag ska köpa nya gardiner men jag vet inte vad för nåt. Fick en symaskin i födelsedagspresent så då ska man väl kunna köpa tyg och sy egna.

Vad tror ni skulle passa? Det är två fönster (bilden visar det vänstra).

http://img91.imageshack.us/img91/749/123lh5.jpg

Snafu
2007-05-15, 14:21
Bluäääah jag saknar svensk standard på boende.

Fed up
2007-05-15, 14:37
Nå?! :cool:

Svårt att säga när man inte känner dig. ta nån person du gillar eller dig själv(stiliserat alltså), profilen av en fågel eller en gren eller nåt. Vi förstorade upp ett mönster från en tavla vi har i samma rum och målade på en vägg, det blev jättebra (om jag får säga det själv *skryt skryt*).

kelk
2007-05-15, 16:21
Hehe ja, jag har kollat runt på lite sidor nu under dagen och fått lite inspiration. Är inte helt 100 på om jag vill rita upp någon person på väggen bara. Det ser ju annars mycket bra ut!

Överväger att dra upp St Erik(Men då känns det som att man får måla om hela väggen...)

http://www.sot.stockholm.se/menybilder/sterik.gif


Eller kanske

http://www.threadless.com//product/231/zoom.gif

Ska nog sätta mig i illustrator/photoshop och leka lite under kvällen.

:cool:

Fed up
2007-05-15, 17:11
Hehe ja, jag har kollat runt på lite sidor nu under dagen och fått lite inspiration. Är inte helt 100 på om jag vill rita upp någon person på väggen bara. Det ser ju annars mycket bra ut!

Överväger att dra upp St Erik(Men då känns det som att man får måla om hela väggen...)

http://www.sot.stockholm.se/menybilder/sterik.gif


Eller kanske

http://www.threadless.com//product/231/zoom.gif

Ska nog sätta mig i illustrator/photoshop och leka lite under kvällen.

:cool:

Den undre var skitsnygg.

elan
2007-05-15, 17:18
Jag har också haft tanken att jag skulle måla något motiv på en tom vägg. Har en lite mörkare grå vägg i vardagsrummet och det finns sådan färg över så att jag skulle kunna måla ett mönster på en av de ljusare väggarna med den. Men jag vet i tusan vad jag ska ha för motiv. Vill nog ha något åt slinger/träd/mönster/gren-hållet.

Metal_boy_
2007-05-15, 17:22
Ta bort den stora gardinen i valvet. Om du inte har en spåkula och stora örhängen.

Juliette
2007-05-15, 17:39
Ta bort den stora gardinen i valvet. Om du inte har en spåkula och stora örhängen.

Håller med!

Skulle vara snyggt med en mörkare träpersienn, eller såndär bambu-aktig rullgardin. Kan man ju hissa upp lätt och så blir det ganska täckande mörkt när man ska sova. Finns billigt på ikea.

shadowfire
2007-05-15, 17:43
men va porrigt inredd lägenhet, bara vinrött o sammetstyger o grejs? :D

Juliette
2007-05-15, 17:53
Åh jag gillar också inredning *cupid*

Nu är det här min lilla studentlägenhet, men jag vill ändå att det ska vara hemtrevligt. Jag ska köpa nya gardiner men jag vet inte vad för nåt. Fick en symaskin i födelsedagspresent så då ska man väl kunna köpa tyg och sy egna.

Vad tror ni skulle passa? Det är två fönster (bilden visar det vänstra).



Jag tycker de gardinerna passade bra där! Var snyggt att de var tunna och släpper igenom mycket ljus eftersom fondväggen är så mörk. Sen att de var i två färger var oxå snyggt till resten du hade i rummet (det man såg iaf).

Annars är det ju snyggt med gardinvepor (panelgardiner) som hänger lite omlott, då kan du ju ha någon neutral ljus färg, sen en klatchig smal i stora mönster och färger som går igen i rummets andra färger. Ev sy kuddar till soffan i samma tyg. Finns massa olika på Hemtex nu har jag sett, eller på ellos mm.

Sen om du vill ge intryck av större fönster så kan du sätta gardinstången högre upp (nästan vid taket) så gardinerna blir riktigt långa. Men det passar bättre med panelgardiner eller gardiner som inte är så genomskinliga som du har nu.

machine gun
2007-05-15, 17:54
kelk: Undre bilden var riktigt snygg! :thumbup:

Här är våra väggmålningar. Målade av en kille min sambo känner, motiven är från Pink Floyd's "The Wall".

http://img444.imageshack.us/img444/633/img0218xv3.jpg

http://img340.imageshack.us/img340/7527/img0219um6.jpg

Litecore
2007-05-15, 19:22
Åh jag gillar också inredning *cupid*

Nu är det här min lilla studentlägenhet, men jag vill ändå att det ska vara hemtrevligt. Jag ska köpa nya gardiner men jag vet inte vad för nåt. Fick en symaskin i födelsedagspresent så då ska man väl kunna köpa tyg och sy egna.

Vad tror ni skulle passa? Det är två fönster (bilden visar det vänstra).

http://img91.imageshack.us/img91/749/123lh5.jpg
ser ut att ligga på söder nånstans, men inte riktigt brynäs. centralgatan? :]

hatework
2007-05-15, 19:48
riktigt jäkla bra tråd nina, ska visa mitt rum så fort jag knäppt lite bilder!

Supercharger
2007-05-15, 20:14
Nån som har något bra tips på hur man kan klä insidan på balkongen för att den ska se lite roligare ut?

Alla tips mottages med glädje! Länkar och bilder ännu bättre:thumbup:

mvh

z_bumbi
2007-05-15, 20:21
Nån som har något bra tips på hur man kan klä insidan på balkongen för att den ska se lite roligare ut?

Växter funkar nästan alltid.

Spiffy
2007-05-15, 20:23
Nån som har något bra tips på hur man kan klä insidan på balkongen för att den ska se lite roligare ut?

Alla tips mottages med glädje! Länkar och bilder ännu bättre:thumbup:

mvh

Trädäck gör golvet mycket snyggare enligt mig. Det är rätt snabbt fixat också.

Cilia
2007-05-15, 20:26
Nina, jag tycker det är lite spretigt men det kanske du vill ha?

machine gun
2007-05-15, 20:28
Nån som har något bra tips på hur man kan klä insidan på balkongen för att den ska se lite roligare ut?

Alla tips mottages med glädje! Länkar och bilder ännu bättre:thumbup:

mvh

Trädäck är som sagt snyggt och växter gör sig bra på balkonger. Akta dig för sorter som drar till sig mkt bin och humlor bara om du vill kunna spendera lite tid där ute ;)

Supercharger
2007-05-15, 20:33
Trädäck ska fixas under sommaren. Ska byta ut trallen som jag har nu och bygga mig ett riktigt trädäck.

Växter har jag tänkt på redan.

Kanske var en lite lulligt ställd fråga. Vill ha nåt som täcker plåten så man slipper se den fula gula plåten hela tiden.

Ungfär som denna: 3:e bilden.

http://www.skonahem.com/inspiration/balkongen/


Bambu funkar också att klä in balkongen med men hittar inga bilder(kass på google).

z_bumbi
2007-05-15, 21:04
De har vad som ser ut att vara markisväv på den bilden, varken svårt att sy i rätt mått eller att sätta upp och det kostar inte många kronor om man inte har en väldigt stor balkong.

Bambu går att köpa en vanlig bambugardin och sen fästa den åt "fel" håll eller så köper man en kraftigare matta på en trädgårdsbutik.

Flätat trä kan funka på rätt balkong.

Mycket beror ju på exakt hur balkongen ser ut och vilka möbler samt vilka växter som ska finnas där.

Cilia
2007-05-15, 21:07
De har vad som ser ut att vara markisväv på den bilden, varken svårt att sy i rätt mått eller att sätta upp och det kostar inte många kronor om man inte har en väldigt stor balkong.
vänta lite vilken värld lever du i?
Det är jättetungt att sy i markisväv, jag har provat massor av gånger.
man behöver minst jeansnål och helst en starkare maskin än normalt.
dessutom är det inte så billigt och ligger på en bredd som gör att den inte är ngt bra att använda till balkongräcken.


Har sett dom där bilderna från sköna hem tidigare.
dom är fina men dom lever i en drömvärld också.
Det är inge bra att ha mattor på golvet, det regnar nämligen i det här landet och det blir blött. Samma sak med kuddar och sånt. Då kan man säga att man tar ut om vid behov men jag tror inte jag är ensam om att tröttna på att bära ut och in saker hela tiden. Det är stylade balkonger och funkar inte lika bra i det vardagliga livet

z_bumbi
2007-05-15, 21:22
vänta lite vilken värld lever du i?
Det är jättetungt att sy i markisväv, jag har provat massor av gånger.
man behöver minst jeansnål och helst en starkare maskin än normalt.
dessutom är det inte så billigt och ligger på en bredd som gör att den inte är ngt bra att använda till balkongräcken.

Jag har inte haft några problem att sy den väv jag har testat men väljer man inte rätt nål från början så är det självklart ingen höjdare, det finns även tunnare tyg som har samma mönster om man bara gillar modellen.

Markisväv från 98 kr/m (http://www.jonic-textil.se/catalog/advanced_search_result.php?osCsid=a6214ebdff3e748a a7c9a80692d557b9&keywords=markisv%E4v&osCsid=a6214ebdff3e748aa7c9a80692d557b9)

Helena B
2007-05-15, 21:28
ser ut att ligga på söder nånstans, men inte riktigt brynäs. centralgatan? :]

S Slottsgatan.

j_p
2007-05-23, 08:09
Jag har bestämmt mig för att måla vardagsrummet och hallen i vitt, och båda ska ha samma nyans eftersom det är en öppen planslösning där hallen öppnar upp sig i vinkel och övergår till vardagsrum.
Ok, vitt, inga problem. Om det inte vore för att det finns hur många vita nyanser som helst! Så vilken väljer man? Mot gult, mot rött, neutralt grå...
Någon som har tips på färgkoder eller färgnamn som fungerat bra eller mindre bra hemma?

JJ
2007-05-23, 08:13
Jag har bestämmt mig för att måla vardagsrummet och hallen i vitt, och båda ska ha samma nyans eftersom det är en öppen planslösning där hallen öppnar upp sig i vinkel och övergår till vardagsrum.
Ok, vitt, inga problem. Om det inte vore för att det finns hur många vita nyanser som helst! Så vilken väljer man? Mot gult, mot rött, neutralt grå...
Någon som har tips på färgkoder eller färgnamn som fungerat bra eller mindre bra hemma?

Stockholmsvit, äggskal, gulvit (samma färg, olika namn). En lite nedtonad vit färg som inte ger ett så kliniskt intryck.

j_p
2007-05-23, 08:18
Stockholmsvit, äggskal, gulvit (samma färg, olika namn). En lite nedtonad vit färg som inte ger ett så kliniskt intryck.

Antar att det är 0502-Y vi snackar om då? Jag vet inte riktigt, jag tycker den ser lite för gul ut, som inpyrda väggar redan från början. :smokin: Men det kanske beror på hur mycket helvita detaljer man har att jämföra med bland inredningen.

JJ
2007-05-23, 08:19
Antar att det är 0502-Y vi snackar om då? Jag vet inte riktigt, jag tycker den ser lite för gul ut, som inpyrda väggar redan från början. :smokin: Men det kanske beror på hur mycket helvita detaljer man har att jämföra med bland inredningen.

Ja, det gör det. Har du vita helblanka skåp så ser det gult ut och då kanske du får välja en mer vit färg. Du kan ju försöka lätta upp det med andra färger på detaljer eller ännu hellre tyg i någon form.

Fed up
2007-05-23, 08:36
Jag har bestämmt mig för att måla vardagsrummet och hallen i vitt, och båda ska ha samma nyans eftersom det är en öppen planslösning där hallen öppnar upp sig i vinkel och övergår till vardagsrum.
Ok, vitt, inga problem. Om det inte vore för att det finns hur många vita nyanser som helst! Så vilken väljer man? Mot gult, mot rött, neutralt grå...
Någon som har tips på färgkoder eller färgnamn som fungerat bra eller mindre bra hemma?

Jag har målat vit-vit många gånger och det har aldrig sett konstigt ut. Har haft olika brutna också, en gång såg det nästan lila ut, men här i vardagsrummet är rätt fin lite mjukare vit, men den hade de målat när vi flyttade in (dock kan jag kolla koden om du gärna vill). Men om jag skulle måla om skulle jag nog bara köra med vit-vit.

Helena B
2007-05-23, 13:37
Antar att det är 0502-Y vi snackar om då? Jag vet inte riktigt, jag tycker den ser lite för gul ut, som inpyrda väggar redan från början. :smokin: Men det kanske beror på hur mycket helvita detaljer man har att jämföra med bland inredningen.

Mitt vardagsrum (förutom fondväggen) är målat i äggskall. Ja la upp en bild tidgare i tråden. Det ser inte alls gult ut.

JJ
2007-05-23, 13:50
Mitt vardagsrum (förutom fondväggen) är målat i äggskall. Ja la upp en bild tidgare i tråden. Det ser inte alls gult ut.

Ja, det värkar råda lite delade uppfattningar om vad stocksholmvit/äggskal är egentligen. Hela insidan av mitt hus är målat i det ivarjefall, det är absolut inte gult utan mer mot det grå hållet.

Edit: Jag har väl numret hemma, kan kolla sen om jag kommer ihåg

Helena B
2007-05-23, 14:04
Ja, det värkar råda lite delade uppfattningar om vad stocksholmvit/äggskal är egentligen. Hela insidan av mitt hus är målat i det ivarjefall, det är absolut inte gult utan mer mot det grå hållet.

Edit: Jag har väl numret hemma, kan kolla sen om jag kommer ihåg

Jag visste inte ens att stockholmsvitt var samma sak som äggskal. Men jag tycker inte att färgen som jag har går mot grått heller, isf beige. Det är bara när man jämför med något kritvitt som man ser att det inte är vitt, annars tror folk att det är vitt. Det är snyggt i vilket fall som helst, inte lika sterilt som vitt.


Så här står det på min burk: Kulör: 115 Life ömhet (om någon är intresserad).

JJ
2007-05-23, 14:10
Ja, det värkar

Det gör ont i mig.

j_p
2007-05-23, 14:33
Jag visste inte ens att stockholmsvitt var samma sak som äggskal. Men jag tycker inte att färgen som jag har går mot grått heller, isf beige. Det är bara när man jämför med något kritvitt som man ser att det inte är vitt, annars tror folk att det är vitt. Det är snyggt i vilket fall som helst, inte lika sterilt som vitt.


Så här står det på min burk: Kulör: 115 Life ömhet (om någon är intresserad).

Det finns lika många äggfärger, naturvit och stockholmsvit som det finns färgtillverkare tyvärr. Alla tillverkare sätter ju egna mysiga namn på sina kulörer och den enes äggskal är den andres kalkvit och tvärtom... Använder man NCS-koder ska det givetvis bli lika, men det är inte alltid tillverkarnas namnsatta färger går att hitta bland koderna.
Tittar man på din bild och jämför väggen med taket ser man tydligt att den drar mot en krämig/beige ton. Förmodligen är det lite gult i den. Vi har ett väldigt ljust vardagsrum, som dessutom har ekparkett som har toner av gult i sig, så jag är rädd att det kan bli en gul sörja om man inte passar sig.

Fed up: Jag kikade lite på dina lägenhetsbilder i "Visa ditt hem"-tråden, du har ju lyckats bra med den vita stilen. :thumbup: Är det altså obruten vit i alla rum förutom vardagsrummet?


JJ: Kolla gärna koden om du får tillfälle.

Ganymedes
2007-05-23, 19:19
Vet inte om jag fattat rätt nu, men jag postar två bilder från mitt vardagsrum. Har lite fler planer men tycker att det är mysigt som det är också. Stilrent och härlig belysning (speciallampor i alla armaturer).

http://www.minhembio.com/bild/111575.jpg

http://www.minhembio.com/bild/111603.jpg

Julstjärnan hänger givetvis inte där året om, men har inte fotat sedan i julas... ;)

Fler bilder har jag i mitt galleri på Minhembio.com (http://www.minhembio.com/Poopster/)

The_RobRoy
2007-05-23, 19:50
Riktigt snyggt Ganymedes! Drömmen att ha om 5 år :)

Cilia
2007-05-23, 19:52
Vet inte om jag fattat rätt nu, men jag postar två bilder från mitt vardagsrum. Har lite fler planer men tycker att det är mysigt som det är också. Stilrent och härlig belysning (speciallampor i alla armaturer).
Kul att killar intresserar sig för heminredning.
en fråga, bor du med en flickvän?

tossefar
2007-05-23, 20:00
Kul att killar intresserar sig för heminredning.
en fråga, bor du med en flickvän?

Haha, att du ens frågar :)

Ganymedes
2007-05-23, 20:11
Riktigt snyggt Ganymedes! Drömmen att ha om 5 år :)

Tackar tackar! *cupid*

Kul att killar intresserar sig för heminredning.
en fråga, bor du med en flickvän?

Japp, har en liten fru. Fast det är iofs jag som har det stora inrednings- och designintresset av oss två. :) Det mesta hon gjort i inredningsväg var att gnälla på mina stora högtalare. ;)

Nedan är en bild på min ungkarlslya, från den tiden det begav sig. Tycker att jag fick till det ganska bra. Hade den från jag var 20 tills året jag fyllde 23. Sedan köpte jag hus tillsammans med den söta flickan jag senare gifte mig med.

http://hem.bredband.net/1031114g2t/oldhome.jpg

Cilia
2007-05-23, 20:14
Japp, har en liten fru. Fast det är iofs jag som har det stora inrednings- och designintresset av oss två. :) Det mesta hon gjort i inredningsväg var att gnälla på mina stora högtalare. ;)
intressant för man såg inte en skymt av att hon bor där.
men din post förklarar det

Yankeee
2007-05-23, 20:15
intressant för man såg inte en skymt av att hon bor där.


plz, ingen kille som bor ensam har en matta med blommor på.

Trance
2007-05-23, 20:17
intressant för man såg inte en skymt av att hon bor där.
men din post förklarar det

Alla kanske inte är fast i könsroller som du är, dags att frigöra dig Cilia!

Ganymedes
2007-05-23, 20:19
intressant för man såg inte en skymt av att hon bor där.
men din post förklarar det

Hehe! Nä, jag är ganska ordningsam och städar alltid bort hennes skräp. :)

plz, ingen kille som bor ensam har en matta med blommor på.

Haha! Så sant. Det är iofs en Pappelina, men jag skulle nog inte kört på blommor om jag var singel, nej. Men den passar in och frun ville ha den. So why not. :)

Fed up
2007-05-23, 20:22
Fed up: Jag kikade lite på dina lägenhetsbilder i "Visa ditt hem"-tråden, du har ju lyckats bra med den vita stilen. :thumbup: Är det altså obruten vit i alla rum förutom vardagsrummet?


vardagsrummet, köket och "matrummet" är samma obrutna färg, det hade de som bodde här innan gjort, men vi fick koden av dem. Sovrummet och hallen är obruten vitt.

Vet inte om jag fattat rätt nu, men jag postar två bilder från mitt vardagsrum. Har lite fler planer men tycker att det är mysigt som det är också. Stilrent och härlig belysning (speciallampor i alla armaturer).

http://www.minhembio.com/bild/111575.jpg

http://www.minhembio.com/bild/111603.jpg

Julstjärnan hänger givetvis inte där året om, men har inte fotat sedan i julas... ;)

Fler bilder har jag i mitt galleri på Minhembio.com (http://www.minhembio.com/Poopster/)

Vafan!? Jag trodde du var typ i min ålder? Typ 23-26! Ditt hem ser mycket vuxet ut.
Jag gillar allt utom sofforna. Jag tycker iallafall ni borde ha nåt mindre plufsigt och lite mer stilren design. Lampan vis sofforna är sjukt åtti, men den är faktiskt lite retrocool tycker jag.

Ganymedes
2007-05-23, 20:25
Vafan!? Jag trodde du var typ i min ålder? Typ 23-26! Ditt hem ser mycket vuxet ut.
Jag gillar allt utom sofforna. Jag tycker iallafall ni borde ha nåt mindre plufsigt och lite mer stilren design. Lampan vis sofforna är sjukt åtti, men den är faktiskt lite retrocool tycker jag.

Jag är 28, så jag kan väl får räknas som "nästan i din ålder" iaf? ;)

Dissa inte sofforna, ffs! De är otroligt underbara. Och klockrent att bryta av den övrigt kantiga inredningen med lite mjuka och följsamma former. Men så gillar jag ju att kontrastera på vissa håll iofs. Lampan är 100% retro, jepp! :)

Fed up
2007-05-23, 20:30
Jag är 28, så jag kan väl får räknas som "nästan i din ålder" iaf? ;)

Dissa inte sofforna, ffs! De är otroligt underbara. Och klockrent att bryta av den övrigt kantiga inredningen med lite mjuka och följsamma former. Men så gillar jag ju att kontrastera på vissa håll iofs. Lampan är 100% retro, jepp! :)

Jaja, ok då har du bara ett väldigt vuxet hem för din ålder då. :D (det vill jag också gärna ha, så inget illa med det(jag syftar på trappen jag skymtar=ni bor i hus/radhus/etagelgh)).

Alltså, de är säkert supersköna, men de är faktiskt väldigt fula, väldigt "hej, vi är ett medelålders par som handlar möbler på Thyssels i Anderslöv". Förlåt att jag är taskig hest (du får tänka på alla fula kläder och möbler jag visat upp här och hånskratta inombords). :(

Ganymedes
2007-05-23, 20:39
Jaja, ok då har du bara ett väldigt vuxet hem för din ålder då. :D (det vill jag också gärna ha, så inget illa med det(jag syftar på trappen jag skymtar=ni bor i hus/radhus/etagelgh)).

Alltså, de är säkert supersköna, men de är faktiskt väldigt fula, väldigt "hej, vi är ett medelålders par som handlar möbler på Thyssels i Anderslöv". Förlåt att jag är taskig hest (du får tänka på alla fula kläder och möbler jag visat upp här och hånskratta inombords). :(

Vi bor i en tvåplansvilla. Ang. sofforna, tur att smaken är som baken då och att du inte behöver uthärda boendet här :) Jag känner inte till Thyssels iofs. Men på din nedsättande ton antar jag att det är lite Ullared över det... *rolleyes* Inte min typ av affär mao.

Ganymedes
2007-05-23, 20:44
Inte för att det ändrar min åsikt, men det vore kul att veta: tycker alla ni andra också att sofforna är så hemska? :)

Yankeee
2007-05-23, 20:45
Till utseendet är det pensionärssoffor, men de ser å andra sidan grymt sköna ut och det går före.

Cilia
2007-05-23, 20:45
Feddan jag tycker också det ser vuxet ut men jag antar att det har mer med livssituationen att göra än åldern oftast. Bor man i villa blir man medelålders ganska snabbt *L*

Trance
2007-05-23, 20:46
Tycker de funkar

Cilia
2007-05-23, 20:49
Tycker de funkar
du menar att dom inte går sönder när man sitter i dom och att det är lätt att torka bort saften som barnen har spillt?

PowPow
2007-05-23, 20:54
Jag gillar inte heller sofforna. Skinnsoffor går så gott som alltid bort, för mig. Det var åtminstonde inte någon skinnhörnsoffa :) Annars gillade jag det. Lamporna är ju sjukt heta! Längesen man såg sådana. Det kommer bli sjukt inne 2008 :)

Fast jag gillar inte ditt högtalarbytet. B&W-högtalarna är snyggare. Varför bytte du? Inte nöjd?

z_bumbi
2007-05-23, 20:56
Sofforna är väl det jag sist skulle reagera på, mjuka soffor som ser bekväma ut. Färgen funkar. Vad mer finns det ett par soffor ska ha?

Ganymedes
2007-05-23, 20:57
Jag gillar inte heller sofforna. Skinnsoffor går så gott som alltid bort, för mig. Det var åtminstonde inte någon skinnhörnsoffa :) Annars gillade jag det. Lamporna är ju sjukt heta! Längesen man såg sådana. Det kommer bli sjukt inne 2008 :)

Fast jag gillar inte ditt högtalarbytet. B&W-högtalarna är snyggare. Varför bytte du? Inte nöjd?

Övervägde faktiskt tygsoffor, men eftersom vi 1) har många vänner som har barn och 2) kanske har en "paket på g" själva... *whistle* samt 3) inte köper soffor varje år, så var skinn rätt...

Högtalarmässigt: Om vi säger så här: B&W DM600-serien jämfört med Vifa Reference-serien... Ingen svår matematik direkt! Jag tar fortfarande på mig när jag lyssnar till dem... :Virro Men visst var B&Warna härliga för sin peng. Klockrent köp. Har du lyssnat på Viforna? Säger bara satan i gatan...

PowPow
2007-05-23, 21:00
Övervägde faktiskt tygsoffor, men eftersom vi 1) har många vänner som har barn och 2) kanske har en "paket på g" själva... *whistle* samt 3) inte köper soffor varje år, så var skinn rätt...

Högtalarmässigt: Om vi säger så här: B&W DM600-serien jämfört med Vifa Reference-serien... Ingen svår matematik direkt! Jag tar fortfarande på mig när jag lyssnar till dem... :Virro Men visst var B&Warna härliga för sin peng. Klockrent köp. Har du lyssnat på Viforna?

Men då så. Jag menade inte att jag tyckte att sofforna var hemska, bara att jag inte hade valt dem. Men smaken är ju, som du tidigare skrev, som baken :)

Nej, inte lyssnat på dem. Inte lyssnat ordentligt på B&W:s heller. Ska ta en lyssningsrunda nästa vecka, så då får vi se (tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=95091)). Nya B&W på väg nu också. Ska bli intressant :) Har inte så jättemycket pengar, så får hålla mig i den prisklassen.

Cilia
2007-05-23, 21:01
Övervägde faktiskt tygsoffor, men eftersom vi 1) har många vänner som har barn och 2) kanske har en "paket på g" själva... *whistle* samt 3) inte köper soffor varje år, så var skinn rätt....
precis min gissning
jag är dock kräsen när det gäller sånt.
jag skulle aldrig välja soffor för att det är praktiskt.
det har jag ärvt från min mamma.
jag är nog inte uppväxt i ett hem som skulle klassas som barnvänligt

Ganymedes
2007-05-23, 21:05
precis min gissning
jag är dock kräsen när det gäller sånt.
jag skulle aldrig välja soffor för att det är praktiskt.
det har jag ärvt från min mamma.
jag är nog inte uppväxt i ett hem som skulle klassas som barnvänligt

Sofforna i sig är iofs inte valda för att de är praktiska, bara materialet är valt av den anledningen. Din mor verkar klok, jag delar hennes åsikt. Kompromissar aldrig heller, i princip iaf. Ville bara försvara den lilla ära jag kan tänkas ha kvar i tråden, efter de stränga dissarna... ;)

Fed up
2007-05-23, 21:05
Feddan jag tycker också det ser vuxet ut men jag antar att det har mer med livssituationen att göra än åldern oftast. Bor man i villa blir man medelålders ganska snabbt *L*

Jo, jag vet. Jag vill också ha en villa.

Jag gillar inte heller sofforna. Skinnsoffor går så gott som alltid bort, för mig. Det var åtminstonde inte någon skinnhörnsoffa :)


Skinnsoffor kan funka om de är lite stramare, tycker jag, tex.

http://ilva.se/pictures/4/2/4274000L.jpg

eller

http://www.ikea.com/PIAimages/34876_PE125163_S4.jpg

eller

http://ilva.se/pictures/4/2/42301110L.jpg

(ok, ingen av dessa tycker jag var vrålsnygga, men ändå rätt snygga, pallar inte leta mer ordentligt)

men ska de vara vita eler beiga tycker jag generellt att en mer mockaaktig yta är att föredra, blir lätt åttilook annars.

Klippan är jättesnygg i skinn, tycker jag. Men generellt är nog tyg oftast bättre.

(har ni köpt dem på ilva? förstår du blir stött för de var ju skitdyra (om det är därifrån, de har iallafall typ identiska på hemsidan).

Cilia
2007-05-23, 21:11
Sofforna i sig är iofs inte valda för att de är praktiska, bara materialet är valt av den anledningen.
det är det jag menar
du kan ju inte säga att materialet inte spelar ngn roll för utseendet?

z_bumbi
2007-05-23, 21:12
Där dök det upp tre soffor som inte ser ut att vara sköna att sitta eller ligga i så varför ska man ha dem? 1 och 2:an skriker ju t o m väntrum.

Fed up
2007-05-23, 21:13
precis min gissning
jag är dock kräsen när det gäller sånt.
jag skulle aldrig välja soffor för att det är praktiskt.
det har jag ärvt från min mamma.
jag är nog inte uppväxt i ett hem som skulle klassas som barnvänligt

Håller med. En soffa i mörk tex. ylle är mycket barntålig. Det vet jag eftersom vi hade en sån innan och jag är som ett barn (=spiller osv).

Fed up
2007-05-23, 21:14
Där dök det upp tre soffor som inte ser ut att vara sköna att sitta eller ligga i så varför ska man ha dem? 1 och 2:an skriker ju t o m väntrum.

Ja, men det finns soffor som är sköna och snygga, men kanske inte skinn, det vet jag inte. Den nedersta tycker jag ser bekväm ut dock, men jag har kanske andra krav på bekvämlighet.

Ganymedes
2007-05-23, 21:19
det är det jag menar
du kan ju inte säga att materialet inte spelar ngn roll för utseendet?

Nej, naturligtvis spelar det roll. Finns dock snygga soffor i tyg såväl som skinn, så då får man hitta ytterligare en fördel för att avgöra. inte sant? I detta fall det praktiska. Det är dock inte det samma som att det var det enda kriteriet.

JJ
2007-05-24, 08:01
JJ: Kolla gärna koden om du får tillfälle.

"Målat vitt NCSS0502-Y (Stockholmsvit)"
Vi har ekgolv. Upplever ingen gul ton. Jag tror att färgen i sig kommer från Nordsjö.

JJ
2007-05-24, 08:03
Inte för att det ändrar min åsikt, men det vore kul att veta: tycker alla ni andra också att sofforna är så hemska? :)

Ja, de var sådär faktiskt. Nu passar de ändå in rätt bra eftersom ditt vardagsrum ser mer ut som en biosalong.

j_p
2007-05-24, 08:15
"Målat vitt NCSS0502-Y (Stockholmsvit)"
Vi har ekgolv. Upplever ingen gul ton. Jag tror att färgen i sig kommer från Nordsjö.
Danke!

Fed up
2007-06-16, 09:34
Hjelp! Min pojkvän har släpat hem en jättestor tv! Vad göra?

Den är fin i sig men för stor och eftersom den är svart och typ allt annat vitt så tar den all fokus tycker jag. Jag tycker för stora tv'ar är vräkigt och säger att man prioriterar tv före allt, det gör inte jag. Allt annat ser ut som miniatyrsaker i jämföresle! *cry*

hertzman
2007-06-16, 10:08
Hjelp! Min pojkvän har släpat hem en jättestor tv! Vad göra?

Den är fin i sig men för stor och eftersom den är svart och typ allt annat vitt så tar den all fokus tycker jag. Jag tycker för stora tv'ar är vräkigt och säger att man prioriterar tv före allt, det gör inte jag. Allt annat ser ut som miniatyrsaker i jämföresle! *cry*


Det finns en mycket enkel lösning, och en inte riktigt lika enkel lösning. Eller, fler...

Ett: Skaffa jävligt snyggt skåp - göm tv:n där.
Två: Köp ett hus, bygg in tv:n i väggen.
Tre: Skaffa en projektor och duk, och göm tv:n bakom duken.
Fyra: Säg åt din pojkvän att lämna tillbaka tv:n.

Fed up
2007-06-16, 11:25
Det finns en mycket enkel lösning, och en inte riktigt lika enkel lösning. Eller, fler...

Ett: Skaffa jävligt snyggt skåp - göm tv:n där.
Två: Köp ett hus, bygg in tv:n i väggen.
Tre: Skaffa en projektor och duk, och göm tv:n bakom duken.
Fyra: Säg åt din pojkvän att lämna tillbaka tv:n.

Ja, men jag känner mig lite hysterisk som flippar så över en tv. :em:
Eller jag har inte direkt flippat, men varje gång jag tittar på den så känner jag ett starkt missnöje.

1: nä det är meningen den ska sitta på väggen, vi har redan fyra skåp på väggen under den
2: ja det vill jag gärna, lite dyrt bara
3: isåfall skulle ju projektorn ersätta tvn
4: det är tydligen jättemeck, han har beställt den nånstans ifrån så de kom och lämnade den här. Önskar bara den vore typ 4" mindre...:cryout:

Ganymedes
2007-06-16, 11:27
Min fru gnällde också när jag köpte en "för stor" tv. Nu har hon vant sig, och när man kommer till någon som har mindre tv (en sådan som var "lagom" för henne innan jag köpte min) så kan hon ibland efteråt säga "vad liten bild det var, det var nästan lite jobbigt att titta på".

Alltså: du vänjer dig. :)

Fed up
2007-06-16, 11:55
Min fru gnällde också när jag köpte en "för stor" tv. Nu har hon vant sig, och när man kommer till någon som har mindre tv (en sådan som var "lagom" för henne innan jag köpte min) så kan hon ibland efteråt säga "vad liten bild det var, det var nästan lite jobbigt att titta på".

Alltså: du vänjer dig. :)

Jag vet att jag kommer vänja mig och tycka alla andra är pyttisar sen, men det är ju skämmigt när det kommer hem folk hit. Om den bara inte vore svart hela vägen runt så skulle den inte se lika stor ut/ ta lika mycket fokus.

Min pojkvän föreslår att vi ska köpa större saker att ställa brevid den...*rolleyes*

Fed up
2007-06-16, 12:00
Min fru gnällde också när jag köpte en "för stor" tv. Nu har hon vant sig, och när man kommer till någon som har mindre tv (en sådan som var "lagom" för henne innan jag köpte min) så kan hon ibland efteråt säga "vad liten bild det var, det var nästan lite jobbigt att titta på".

Alltså: du vänjer dig. :)

Förövrigt är det mycket fräckt att köpa hem en så stor pryl utan att samråda med sin sambo först. Min kille gnällde när jag kom hem med två små ljusstakar....*rolleyes*
Han hävdar att detta inte är en inredningspryl men den är ju ändå en del av inredningen och jag tror han hade misstyckt om jag släpat hem en gigantisk dator eller spis eller vafan som helst...

Trance
2007-06-16, 12:03
Var nu snäll och ge din sambo glädjen av att ha köpt hem en stor och häftig elektronikpryl, man kommer inte närmare att jaga mammut i dagens samhälle.

Cilia
2007-06-16, 12:10
Förövrigt är det mycket fräckt att köpa hem en så stor pryl utan att samråda med sin sambo först. Min kille gnällde när jag kom hem med två små ljusstakar....*rolleyes*
Han hävdar att detta inte är en inredningspryl men den är ju ändå en del av inredningen och jag tror han hade misstyckt om jag släpat hem en gigantisk dator eller spis eller vafan som helst...
jag håller med dig
jag hade också blivit skitsur, sådär gör man inte.
och visst tusan är det inredning vad är det annars?

väldigt egoistiskt och genomtänkt.
Han var säkert helt på det klara med att du skulle protestera så han gör det utan att du vet om det och låter dom leverera den och sen säga att det inte går att lämna tillbaka.

z_bumbi
2007-06-16, 12:29
jag håller med dig
jag hade också blivit skitsur, sådär gör man inte.
och visst tusan är det inredning vad är det annars?

väldigt egoistiskt och genomtänkt.
Han var säkert helt på det klara med att du skulle protestera så han gör det utan att du vet om det och låter dom leverera den och sen säga att det inte går att lämna tillbaka.

eller ville han bara ha en TV och köpte en.

Fed up
2007-06-16, 12:31
jag håller med dig
jag hade också blivit skitsur, sådär gör man inte.
och visst tusan är det inredning vad är det annars?

väldigt egoistiskt och genomtänkt.
Han var säkert helt på det klara med att du skulle protestera så han gör det utan att du vet om det och låter dom leverera den och sen säga att det inte går att lämna tillbaka.

Precis. Han har pratat om det länge, men eftersom jag gillar vår gamla som bara är två år gammal (!) så har jag protesterat och sagt att det får vänta till nästa år åtminstone, att vi har annat att slösa pengar på.
Men han kunde ju sagt "ok, nu tänker jag köpa en tv nomatterwhat du säger, vad är det absolut största du kan tänka dig?", så kunde jag sagt "kommer du hem med större än 36" så får jag spader!".

Konstigt nog ser den inte lika sjukt stor ut på bild, jag har försökt ta kort på skrället.

http://img388.imageshack.us/img388/4412/mg4161xk8.jpg

Det är nog mycket för att vår tvbänk är så hög, nu när den står på golvet ser den mer rimlig ut.

Fed up
2007-06-16, 12:33
en till bild, de blir pytetsmå, orkar inte exportera dem.

d rosa ljusstakarna brevid var de han surade över när jag släpade hem,

http://img388.imageshack.us/img388/3255/mg4163xo2.jpg

mini
2007-06-16, 12:40
Jag tycker också att om man lever ihop är det inte bara en persons beslut. Speciellt inte när man som Feddan och hennes kille har ett så välgenomtänkt hem inredningsmässigt.
Än mer gemensamt beslut blir det om man har med varandras ekonomi att göra.

Edit: och ja, den var ganska ful.

Fed up
2007-06-16, 12:48
jag håller med dig
jag hade också blivit skitsur, sådär gör man inte.
och visst tusan är det inredning vad är det annars?

väldigt egoistiskt och genomtänkt.
Han var säkert helt på det klara med att du skulle protestera så han gör det utan att du vet om det och låter dom leverera den och sen säga att det inte går att lämna tillbaka.

Jag tycker också att om man lever ihop är det inte bara en persons beslut. Speciellt inte när man som Feddan och hennes kille har ett så välgenomtänkt hem inredningsmässigt.
Än mer gemensamt beslut blir det om man har med varandras ekonomi att göra.

Edit: och ja, den var ganska ful.

Ja, ni förstår mig, det är skönt. Antar att det är en "tjejgrej". *rolleyes*

Den ska sättas upp på väggen alltså, så det där svarta under försvinner, det är ju skönt iallafall. Vi har köpt en skiva att lägga på bänken som jag målat och piffat till. jag får väl fota slutreslutatet sen om jag kan förlika mig med schabraket.

chidde
2007-06-16, 12:51
en till bild, de blir pytetsmå, orkar inte exportera dem.

d rosa ljusstakarna brevid var de han surade över när jag släpade hem,

http://img388.imageshack.us/img388/3255/mg4163xo2.jpg


jag kan förstå att han blev lack

är tv'n verkligen bra för ert vardagsrum? ni har ju det ljust, allting är relativt vitt... o så kommer tv'n helt svart *screwy*

hade varit grymt om ni hade en lika stor, fast vit... eller silver?
den ni hade innan var ju jättefin, men något liten kanske

edit: sry, läste inte tråden innan jag skrev... såg att det var tv'n som var problemet :em:

Dnepr
2007-06-16, 12:52
Jävligt snygg tv - hoppas han la en slant så det är ett bra märke. Personligen tycker jag det är snyggast när den står så som den gör. Riktigt snyggt med det svarta i kontrast till det vita.

Fed up
2007-06-16, 12:55
är tv'n verkligen bra för ert vardagsrum? ni har ju det ljust, allting är relativt vitt... o så kommer tv'n helt svart *screwy*

hade varit grymt om ni hade en lika stor, fast vit... eller silver?
den ni hade innan var ju jättefin, men något liten kanske

edit: sry, läste inte tråden innan jag skrev... såg att det var tv'n som var problemet :em:

Nä precis vad jag tycker, men han menar att sist gick vi efter utseendet på tv och då fick vi en rätt dålig, nu har han köpt en som främst är bra. Jag tycker att utseendet är skitviktigt, eftersom tvn faktiskt oftast är avstängd.

Jävligt snygg tv - hoppas han la en slant så det är ett bra märke. Personligen så tycker jag det är snyggast när den står så som den gör. Riktigt snyggt med svarta i kontrast till det vita.

Det är en samsung.
jag tycker också om svart/vit kontrast, men då får det ju vara nåt mer svart i rummet, vilket det inte är (utom stereon).

Johan_P
2007-06-16, 12:57
Samsung-tv... så jävla snygga är dem. Skulle jag haft en sådan tv skulle jag dött av lycka, även om jag nästan aldrig ser på tv :D TV'n ser storleksmässigt bra ut i förhållande till tv-bänken.

Förstår att han blev lackade pga de rosa ljusstakarna...

Dnepr
2007-06-16, 13:04
Det är en samsung.
jag tycker också om svart/vit kontrast, men då får det ju vara nåt mer svart i rummet, vilket det inte är (utom stereon).

Ni får väl färga håret svart båda två och sen köpa en dvd och en digitalbox, så kommer det bli jättefint i rummet. Eller så sätter ni er i soffan och gillar läget och njuter av den sköna bilden ni numera kommer ha. Jag tycker inte det behövs fler svarta prylar för att matcha tv:n, det är snyggt när en pryl bryter av så.

Fed up
2007-06-16, 13:16
Samsung-tv... så jävla snygga är dem. Skulle jag haft en sådan tv skulle jag dött av lycka, även om jag nästan aldrig ser på tv :D TV'n ser storleksmässigt bra ut i förhållande till tv-bänken.

Förstår att han blev lackade pga de rosa ljusstakarna...

Alltså, man kan iten tjura över miniljusstakar och sen tycka det är ok att komma hem med en jättetv!

Ni får väl färga håret svart båda två och sen köpa en dvd och en digitalbox, så kommer det bli jättefint i rummet. Eller så sätter ni er i soffan och gillar läget och njuter av den sköna bilden ni numera kommer ha. Jag tycker inte det behövs fler svarta prylar för att matcha tv:n, det är snyggt när en pryl bryter av så.

Ja, vi har en svart hund ioförsig. Dvd har vi ingen(vi har en xbox), men hade vi haft en hade den ändå stått i ett skåp (vitt).

Jaja, vi får väl se hur det blir när vi får på nya bänkskivan och allt.

En bra sak är iallafall att han har sagt att jag får köpa hur mycket kläder och skor jag vill utan att han tänker gnälla, ända fram till jul+att jag får behålla den fina kaninlampan jag köpte i veckan som jag inte har råd till egnetligen.

Dåligt samvete=:thumbup:

JJ
2007-06-16, 13:24
Du får slänga upp en vit stillbild helt enkelt. Men jag förstår dig, silver hade ju varit bättre.

Ganymedes
2007-06-16, 18:24
Hemsk tv. Hade aldrig fått komma in i mitt hus. Din kille har skändat ert hem. Men så är jag ju legitimerad design- och estetikbög också...

Jax
2007-06-16, 18:35
Klockren tv men ljusstakarna går bort.

hahavaffan
2007-06-16, 18:37
Vet inte om jag fattat rätt nu, men jag postar två bilder från mitt vardagsrum. Har lite fler planer men tycker att det är mysigt som det är också. Stilrent och härlig belysning (speciallampor i alla armaturer).

http://www.minhembio.com/bild/111575.jpg

http://www.minhembio.com/bild/111603.jpg

Julstjärnan hänger givetvis inte där året om, men har inte fotat sedan i julas... ;)

Fler bilder har jag i mitt galleri på Minhembio.com (http://www.minhembio.com/Poopster/)Ser riktigt gött ut! Längtar tills man köper hus och kan bygga hembio :D

Ganymedes
2007-06-16, 18:46
Klockren tv men ljusstakarna går bort.

Klockren bild ja, men tvn i sig är ju inte så snygg, vilket det handlade om här. Eller du kanske menade att du tyckte den var snygg?

Ganymedes
2007-06-16, 18:47
Ser riktigt gött ut! Längtar tills man köper hus och kan bygga hembio :D

Tackar! Ja, det är en trevlig hobby. Skulle gärna haft ett dedikerat rum dock. Men men, kanske nästa hus. *rolleyes* :cool:

Dnepr
2007-06-16, 18:53
Klockren bild ja, men tvn i sig är ju inte så snygg, vilket det handlade om här. Eller du kanske menade att du tyckte den var snygg?

Ja om man läser innantill så ser man att det var just det han menade. Alla delar inte din uppfattning och tycker den är ful. Jag tycker den är skitsnygg. Det du hade - med proj och och duk är väl okej, även om det går att göra proffsigare. Det är snyggare (enligt mig) att rama in duken på ett annat sätt.

Ganymedes
2007-06-16, 18:56
Ja om man läser innantill så ser man att det var just det han menade. Alla delar inte din uppfattning och tycker den är ful. Jag tycker den är skitsnygg. Det du hade - med proj och och duk är väl okej, även om det går att göra proffsigare. Det är snyggare (enligt mig) att rama in duken på ett annat sätt.

Min duk är i kassett just för att jag ska kunna gömma den när jag inte ska se film, eftersom en tom vit yta inte är så jättekul i ett vardagsrum. Den är nere på bilden, visst, men i vanliga fall har jag den upprullad. Osynligt är snyggt. :) Hur skulle det göras proffsigare med de förutsättningar mitt rum ger, och med den typen av duk jag kräver? Tror det blir svårt att ge tips där... ;)

Så klart inte alla delar min mening, jag har aldrig utgjort mig för att vara nått rättesnöre. Och han KAN faktiskt ha menat att tvn som bildvisare är bra, det var inte alls självklart att det var designen han menade var bra. Alla tänker inte ens på sånt. ;)

Fed up
2007-06-16, 19:45
tvbänk då:
http://img518.imageshack.us/img518/4198/tv1gy1.jpg
(lite stökigt på bilden)

tvbänk nu:
http://img129.imageshack.us/img129/148/tv2yj3.jpg
Notera alltså att vi köpt en skiva som jag målat på kanten nu. Tvn ska dock upp på väggen, frågan är om den ska sitta mitt på som här, eller som den gamla, lite på sidan?

Gany: jag tycker inte tvn i sig är ful, den är mycket blank vilket jag uppskattar. Den är bara för stor och det blir för mycket svart på en gång liksom.

Dnepr
2007-06-16, 19:52
Tycker den ska hänga i mitten och inte på sidan. På sidan ger ju känslan av att den sitter snett.

Fed up
2007-06-16, 19:59
Tycker den ska hänga i mitten och inte på sidan. På sidan ger ju känslan av att den sitter snett.

Ja, jag tror också det, ibland kan det vara trevligt när inte allt är hundra procent symetriskt, men den här är så stor så det kommer nog bara se ut som ett misstag.

Ganymedes
2007-06-16, 20:00
Gör något åt alla sladdar när du ändå är i farten. Gillar pod-högtalarna, de är fräcka. :)

Fed up
2007-06-16, 20:03
Gör något åt alla sladdar när du ändå är i farten. Gillar pod-högtalarna, de är fräcka. :)

Ja, de hänger åt alla håll, men du ser att sladdarna på bänken är åtgärdade iallafall. De till vänster brukar inte synas så mycket för de brukar gå in bakom stereomöbeln som står där, men nu har han varit inne och meckat där. Den som hänger under själva bänken, till höger och den till bashögtalaren vet jag inte riktigt var jag ska göra med. Fästa nån listjävel eller måla dem i väggfärgen och sätta fast dem i väggen eller nåt. jäkla skitsladdar, det är helt sjukt så mycket sladdar vi har.

Jag gillar också högtalarna (de var jag med och valde), vi har två uppe längs taket där bak med, vita. De gör inte mycken skillnad dock, tycker jag, men var visst hemskt viktiga. Jag ogillar dock den stora vita bashögtalaren, den är rätt fin i sig, men jag vill ha tomt under bänken. Vet inte var jag ska göra av den.

Jax
2007-06-16, 20:07
Den tidigare tven är i min mening alldeles för liten för den bänken den står på. Den nya gör sig mycket bättre.

Annars håller jag med Ganymedes senaste inlägg, snygga högtalare, fula sladdar.

Sen får jag nog ta tillbaka min diss av ljusstakarna. Syntes bättre på den senaste bilden och de ser rätt okej ut. I alla fall med de gröns ljusen som på "då-bilden".

Dnepr
2007-06-16, 20:07
Måste ni ha dom rosa ljusstakarna just där? Ta bort så mycket som möjligt runt tv:n så blir det stilrent och snyggt.

Fed up
2007-06-16, 20:12
Den tidigare tven är i min mening alldeles för liten för den bänken den står på. Den nya gör sig mycket bättre.

Annars håller jag med Ganymedes senaste inlägg, snygga högtalare, fula sladdar.

Sen får jag nog ta tillbaka min diss av ljusstakarna. Syntes bättre på den senaste bilden och de ser rätt okej ut. I alla fall med de gröns ljusen som på "då-bilden".

Den förra var kaske lite liten, men denna är lite stor. Typ 32-36" tror jag hade varit lagom. Men men, man kan iten få allt här i livet...

Ja, vi ska fixa med sladdarna, lovar, jag kan ta en till bild när allt är färdigfixat runt där.

Ja, jag ska byta ljus i dem, för de som sitter i nu passar inte så bra till den gröna kanten. tar nog gula ljus eller nåt.

Måste ni ha dom rosa ljusstakarna just där? Ta bort så mycket som möjligt runt tv:n så blir det stilrent och snyggt.

Nja, jag testade faktiskt att byta med ett par som står i fönstret (vita) och det såg faktiskt bättre ut på bänken, men de rosa passade inte i fönstret för de blev alldeles genomskinliga där. Men jag håller på att måla en byrå som ska in här med, så kanhända de kan stå däruppe på och så tar jag de vita till bänken. Jag ska mixtra runt lite och fota när den är färdigmålad och vi röjt lite här inne.

Jorgen
2007-06-16, 20:13
Notera alltså att vi köpt en skiva som jag målat på kanten nu. Tvn ska dock upp på väggen, frågan är om den ska sitta mitt på som här, eller som den gamla, lite på sidan?

Gany: jag tycker inte tvn i sig är ful, den är mycket blank vilket jag uppskattar. Den är bara för stor och det blir för mycket svart på en gång liksom.

Det kommer säkert att se bättre ut när tvn kommer upp på väggen, den kommer att se mindre ut då.
Centrerat is the shit.

Dnepr
2007-06-16, 20:17
Nja, jag testade faktiskt att byta med ett par som står i fönstret (vita) och det såg faktiskt bättre ut på bänken, men de rosa passade inte i fönstret för de blev alldeles genomskinliga där. Men jag håller på att måla en byrå som ska in här med, så kanhända de kan stå däruppe på och så tar jag de vita till bänken. Jag ska mixtra runt lite och fota när den är färdigmålad och vi röjt lite här inne.

Klart att vita ser bättre ut, rosa och rött brukar ju inte vara nån höjdare. Jag tycker du ska flytta dina små ljusstakar till nåt mer lämpligare ställe, men du verkar vara fast besluten om att det är snyggt med ljusstakar bredvid tv och högtalare.

Fed up
2007-06-16, 22:09
Det kommer säkert att se bättre ut när tvn kommer upp på väggen, den kommer att se mindre ut då.
Centrerat is the shit.

Du har nog rätt.

Klart att vita ser bättre ut, rosa och rött brukar ju inte vara nån höjdare. Jag tycker du ska flytta dina små ljusstakar till nåt mer lämpligare ställe, men du verkar vara fast besluten om att det är snyggt med ljusstakar bredvid tv och högtalare.

jamen det kommer se för löjligt symmetriskt ut om det bara står en högtalare på var sida, väl? Nåt pynt vill jag ju ha på bänken. Ska se om jag hittar nåt annat imorgon, kanske. Jag tycker rosa och rött är fint ihop, generellt, jag tycker det är en myt att de skär sig.

z_bumbi
2007-06-16, 22:09
men du verkar vara fast besluten om att det är snyggt med ljusstakar bredvid tv och högtalare.

De passade iofs bättre in med den nya tv:n.

Dnepr
2007-06-16, 22:25
jamen det kommer se för löjligt symmetriskt ut om det bara står en högtalare på var sida, väl?
Nej då - det kommer bli snyggt som fan. Det är ungefär så det brukar se ut i reklamblad för platta skärmar.

Nåt pynt vill jag ju ha på bänken.
Ja du vill ju det. Hoppas din kille hindrar dig eller får dig på andra tankar :)

mini
2007-06-16, 22:41
Jag får hålla med angående pyntet. Ni har en så ren stil att jag tycker pynt är onödigt. Det är sällan snyggt, speciellt inte på en tv-bänk. Det ger virkad-duk-och-porslinskatt-vibbar. Ut med ljusstakarna på balkongen istället.

FreCKo
2007-06-16, 23:10
Äntligen en tråd jag kan böga ur riktigt ordentligt i *cupid*

Hur som helst: Jag har INGET på mina väggar hemma och känner att det börjar bli dags att motivera upp något. Färgen på väggarna är ljust olivgrön, möblerna är ljus björk, mycket grönt och träfärgat och även lite blåa detaljer (typ en asfet blå fotölj *whistle* ).

Så, folks idéer och förslag. Tavlor? Bilder? Foton? Jag har några svarta ramar liggandes i A4 och A5-storlek, men vetefan om det kommer passa...

Bilder kommer typ imorgon :D

chidde
2007-06-17, 12:36
Ut med ljusstakarna på balkongen istället.

ut med ljusstakarna ur huset säger jag!! *slap*

JJ
2007-06-17, 12:49
ut med ljusstakarna ur huset säger jag!! *slap*

Jag är helt säker på att balkongen sitter på utsidan av huset.

Jax
2007-06-17, 17:41
Mitt kök:

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8564.jpg

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8566.jpg

Ganska nyinflyttad så det ska upp lite mer på väggarna. En stort svartvit klocka, en liten hylla med kokböcker och ett par små svartvita matfoton är tanken.

Dnepr
2007-06-17, 17:44
Mycket, mycket snyggt kök. Stilrent och jävligt proffsigt. Det enda att anmärka på är bordet, men det såg man inte så bra - så jag kanske har fel. Kanske att stolarna skulle vara annorlunda också.

Rahf
2007-06-17, 17:51
Bästa golvet jag sett på länge. Inspirerande som tusan.

Angel
2007-06-17, 17:55
Hjälp hjälp hjälp. Jag bor i ett stall. Helt vitt, hade tyvärr bara mobilen att fota med.

http://img352.imageshack.us/img352/1769/img009dm3.jpg

http://img352.imageshack.us/img352/5051/img012gu9.jpg

http://img352.imageshack.us/img352/7705/img014nq2.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/9084/img015ta3.jpg

Jax
2007-06-17, 18:00
Tack Rahf och Dnepr

Hoppas du har fel om bordet, köpte det precis. Bilden är lite utbränd där, men det är ett ekbord med två beiga grova tvärgående dukar.

Fed up
2007-06-17, 18:02
Hjälp hjälp hjälp. Jag bor i ett stall. Helt vitt, hade tyvärr bara mobilen att fota med.

http://img352.imageshack.us/img352/1769/img009dm3.jpg[/IG]

[IMG]http://img352.imageshack.us/img352/5051/img012gu9.jpg[/MG]

[IMG]http://img352.imageshack.us/img352/7705/img014nq2.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/9084/img015ta3.jpg

Verkar ju finnas plats i köket. Konstigt att de inte satt in spis.

Angel
2007-06-17, 18:03
Ja och kylskåpet och joxxet står nästan inne i sovrummet.

Är massor som behövs göras. Jag började lite med att byta skåpknopparna som synes.

Cilia
2007-06-17, 18:08
Ja, ni förstår mig, det är skönt. Antar att det är en "tjejgrej". *rolleyes*
jag tror inte alls att det är en tjejgrej. Hade en kille postat ngt liknande men att det inte handlade om en TV utan om en möbel som en tjej hade släpat in hade dom hållit med.

Grejen är ju att har man ett gemensamt hem måste man göra som mini säger dvs komma överens innan. Tänk om ni köper så där stora saker om vartannat utan att kommunicera då kommer ert hem vara överhopat ganska snart.

Jag tycker inte heller att ljusstakarna är så snyga men dom kan du ju enkelt ställa in i ett skåp och jag antar att dom inte har grävt ngt djupt hål i era sparbössor till skillnad mot TVn som är både stor och dyr.



Sen hade jag också velat ha den silver istället för svart

Fed up
2007-06-17, 18:12
jag tror inte alls att det är en tjejgrej. Hade en kille postat ngt liknande men att det inte handlade om en TV utan om en möbel som en tjej hade släpat in hade dom hållit med.

Grejen är ju att har man ett gemensamt hem måste man göra som mini säger dvs komma överens innan. Tänk om ni köper så där stora saker om vartannat utan att kommunicera då kommer ert hem vara överhopat ganska snart.

Jag tycker inte heller att ljusstakarna är så snyga men dom kan du ju enkelt ställa in i ett skåp och jag antar att dom inte har grävt ngt djupt hål i era sparbössor till skillnad mot TVn som är både stor och dyr.



Sen hade jag också velat ha den silver istället för svart

Japp, jag vet, du ser ju hur killarna här gnällt över mina små ljusstakar bara.
Jag tror dock inte han kommer fortsätta göra stora inköp bakom min rygg, han har inte gjort det innan och vi har ganska lika smak och älskar båda att shoppa inredningspryls.
Jag har förlikat mig med tvn nu, den är fortfarande lite stor men jag får inte en chock så fort jag tittar upp från datorskärmen iallafall. Plus att jag nu kan fortsätta släpa hem rosa ljusstakar och kaninlampor i flera år, utan att han kan säga nåt! HA HA! :devil:

Brooklyn
2007-06-17, 20:16
jax, idealet sen i mitt nya kök! :thumbup:

Helena B
2007-06-17, 21:22
Mitt kök:

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8564.jpg

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8566.jpg

Ganska nyinflyttad så det ska upp lite mer på väggarna. En stort svartvit klocka, en liten hylla med kokböcker och ett par små svartvita matfoton är tanken.

Snyggt! Hur ser resten av lägenheten ut?

Jax
2007-06-17, 21:35
Snyggt! Hur ser resten av lägenheten ut?
http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8558.jpg

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8568.jpg

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8570.jpg

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8575.jpg

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8579.jpg

Jax
2007-06-17, 21:36
http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8583.jpg

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8576.jpg

http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8574.jpg

Som sagt, jag är ganska nyinflyttad. Har den del kvar att göra. Väggarna är väldigt tomma så det är lite prio på det. Sen är jag sugen på en ny soffa och matta. Andra projekt är att göra en litet arbetsrum av klädkammaren (det lilla rummet som är stökigt).

Och klaga inte på min tv. Orka lägga pengar på sånt jag ändå inte tittar på. När jag har lagt pengar på soffa, skrivbord till skrubben, ny matta till vardagsrummet, objektiv till kameran, ny cykel och lite andra prylar så ska jag fundera på att skaffa ny tv. Estetiskt så är den jag har direkt ful förvisso och det är inte så trevligt.

Johan_P
2007-06-17, 21:37
Väldigt, väldigt snyggt Jax!

Jax
2007-06-17, 21:41
Väldigt, väldigt snyggt Jax!
Man tackar, man tackar. Trevligt att höra.

Dnepr
2007-06-17, 21:41
Jag måste tyvärr klaga på din tv - för det finns inget annat att klaga på. Överlag är det snyggt, enkelt och stilrent. Ovanligt snyggt för att vara kille.

mini
2007-06-17, 21:46
Jag är tokallergisk mot furu tyvärr, men generellt har du väldigt snygga färger och bra matchat. Jag tycker om när det inte är för mycket krafs på väggarna. Jag tycker också det skulle passa bättre med en enfärgad inte så mörk matta. Totalintryck blir ändå med beröm godkänt till Jax.

Ganymedes
2007-06-17, 21:58
Mycket smakfullt och personligt Jax. Härlig touch med infällda spotlights i hallen. Hatten av indeed!

Ps. Rejält plus för valet av dator. ;)

Jax
2007-06-17, 21:59
Dnepr: Det är okej, jag gillar den inte heller.

mini: Tack för berömmet och kritiken. Tur att jag inte har furu-allergi. Tror att du har helt rätt om matten, ska kika på det, men det får bli efter det eventuella köpet av soffa så att jag kan matcha med den.

tossefar
2007-06-17, 21:59
Snyggt, men furudörrkamrar är inte acceptabelt.

Fed up
2007-06-17, 22:01
http://beaxvision.se/jax/lgh/DSC_8558.jpg


Åh, du har tyget "räven raskar" eller vad det nu heter som gardiner, superfint! Jag tänkte köpa det för ett tag sen och sy en jacka av, men det blev inte så.

Jag tycker också du har ett fint hem, även om mycket kanske inte är min stil liksom, men särskilt fint för att vara ung, singelkille (väl?). Deras hem ser generellt ut som skräp.
Håller dock med Cilia om furu(*spy* ), måla taket i hallen vitt! Sen tycker jag, som du själv säger, att du behöver få upp lite mer på väggarna och lite mer personliga grejer. Känns lite opersonligt tycker jag. Men creds för fina gardiner och vardagsrumstaklampa. Keep it up.

Helena B
2007-06-17, 22:09
Jag håller med föregående talare, mycket fint (och rent :D ).

Lite blommor på balkongen skulle vara trevligt :)


När ska du bjuda in oss på inflyttningsfest?

Jax
2007-06-17, 22:10
singelkille (väl?)

Håller dock med Cilia om furu(*spy* ), måla taket i hallen vitt! Sen tycker jag, som du själv säger, att du behöver få upp lite mer på väggarna och lite mer personliga grejer. Känns lite opersonligt tycker jag. Men creds för fina gardiner och vardagsrumstaklampa. Keep it up.
Ja, syns inte det på lägenheten. :D

Kan tänka mig att ge dig rätt om hallen. Funderade på färgerna där när jag köpte lägenheten. Kommer nog inte att göra något åt det nu, men jag är inte helt nöjd med att det är så mycket ljus furu där. Senare projekt.

Lite mer grejor lär komma upp på väggarna, men ändå ganska sparsamt. Vill ha det rent. Antagligen svartvita foton som jag har en liten förkärlek till. Gäller bara att hitta några fina bilder.

Personliga saker kan det kanske tyckas vara dåligt med, men det beskriv mig trots allt ganska bra.

Helena: Hela Kolo? Det vore en syn för gudarna. Kommer för övrigt en blomlåda snart. Men utan blommor, ska ha kryddor istället. Blommor kan man ju inte äta.

Jax
2007-06-17, 22:13
Mycket smakfullt och personligt Jax. Härlig touch med infällda spotlights i hallen. Hatten av indeed!

Ps. Rejält plus för valet av dator. ;)
Tackar, särskilt för sista kommentaren. :D

wintersnowdrift
2007-06-17, 22:31
Fin lya

Tjusigt! Jag gillade badrummet (badkar och helkaklat, mumsi). Antar dock att det inte är du som har intrett just det ;).

Btw, inflyttningsfest???

//Kristin

Jax
2007-06-17, 22:34
Tjusigt! Jag gillade badrummet (badkar och helkaklat, mumsi). Antar dock att det inte är du som har intrett just det ;).

Btw, inflyttningsfest???

//Kristin
Kan tyvärr inte ta åt mig äran för kaklet, men underskatta aldrig effekten av en korrekt utställd schampoflaska.

Lär det nog bli. Sugen?

JJ
2007-06-18, 19:42
Kära Kollo. Jag ska göra 3 kvadratiska tavlor av något schysst tyg, kravet är att trycket måste innehålla färgen grönt. Ungefär *whatever* den färgen, lite ljusare kanske. Det får naturligtvis innehålla andra färger.
Jelp.

Cilia
2007-06-18, 19:48
Kära Kollo. Jag ska göra 3 kvadratiska tavlor av något schysst tyg, kravet är att trycket måste innehålla färgen grönt. Ungefär *whatever* den färgen, lite ljusare kanske. Det får naturligtvis innehålla andra färger.
Jelp.
Vilken stil gillar du?
Svenskt tenn har massor av tyger, säkert mest men av bra kvalitet.
Du ska inte ha så mycket? så då funkar det.
Det finns ju massa klassiska mönster som jag tycker är snygga men är lite trött på men det beror ju på smaken.

JJ
2007-06-18, 19:51
Vilken stil gillar du?
Svenskt tenn har massor av tyger, säkert mest men av bra kvalitet.
Du ska inte ha så mycket? så då funkar det.
Det finns ju massa klassiska mönster som jag tycker är snygga men är lite trött på men det beror ju på smaken.

Typ det mesta av Hanna Werning om du sett något av hennes grejjer. Svenskt Tenn's tyger på nätet var helt ok, men jag fastnade inte för något specifikt.

chidde
2007-06-18, 20:06
ser riktigt nice ut Jax, är det en bostadsrätt eller hyres?

köket är tiptop, badrummet likaså
själv föredrar jag ljust, så sovrummet tycker jag är sisådär

vardagsrummet får godkänt och jag håller med tjejerna, det är för mycket trä... trä är varmt, men det bringer en stugkänsla och 80-tal över det just nu

det som får lite minuspoäng är väl balkongen, måla väggen (om man får) och ansa grannens buskage, byt möblerna och eventuellt mattan :thumbup:

Fed up
2007-06-18, 20:23
Kära Kollo. Jag ska göra 3 kvadratiska tavlor av något schysst tyg, kravet är att trycket måste innehålla färgen grönt. Ungefär den färgen, lite ljusare kanske. Det får naturligtvis innehålla andra färger.
Jelp.

Det hjälps inte, marimekko gör förbaskat snygga tyger:
detta är mitt favvotyg
http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/9AA7A156-85ED-437F-A2DD-580F648660DF/0/bottna_161_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/0B951E46-7C74-4CF7-8EBF-CAB5EA37FC1D/0/lumimarja_663_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/CCA3E532-1A2C-47F6-ACCA-498E61B6F0B7/0/putkinotko_160_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/FABB668D-9697-46DC-BDEE-41566B9C1D6E/0/kaivo_662_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/5F04EC1F-E625-4DAA-B325-411EE3E900D5/0/ananas_664_big.jpg
(finns en mörkare grön också)

more to come...

Fed up
2007-06-18, 20:26
http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/2E736D6F-A3C3-41F1-A04B-78D48DAAA1D3/0/tuuli_162_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/8E1BC76A-500B-4CDA-A4CF-FA9AEF27AC4A/0/guada_160_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/77C71126-7955-40B1-A724-694B97FE0308/0/monumentti_pco_160_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/4994BA91-F55B-4174-9BB7-074D9A7E86A8/0/kuiskaaja_790_big.jpg

Sen finns såklart unikkoblomman, men den är man väl lite trött på nu, tycker jag.
http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/8AF00077-D078-4C6D-860A-14F1849AD303/0/unikko_166_big.jpg

Cilia
2007-06-18, 20:27
Stämmer Feddan, det näst sista mönstret är jag uppväxt med

I den första serien

Fed up
2007-06-18, 20:30
en till tar vi:
http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/9F9E8821-D0C6-425C-A7FD-F1169399EBBB/0/kaiku_560_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/063C46B6-451C-4631-8123-281BDA7B5AFC/0/ho_hoi_560_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/098AE570-8CA0-4F50-B560-49DC4F532567/0/latvassakorkealla_162_big.jpg
(finns en lite ljusare med lite rosa i också och en grön med blå blad)

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/331AD94D-3527-4966-AC43-EC24B19CC531/0/unessa_101_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/937E990D-1CBC-4D46-8369-42C66E90632E/0/villiruusu_160_big.jpg

finns massor mer på marimekko.com såklart.

JJ
2007-06-18, 20:41
Tack feddan, jag som trodde jag hade koll på Marimekko, men jag hade missat en hel del.

Jax
2007-06-18, 21:12
ser riktigt nice ut Jax, är det en bostadsrätt eller hyres?
Tack för kritik och beröm.

Det är en bostadsrätt.

Cilia
2007-06-19, 08:56
Håller dock med Cilia om furu(*spy* ),
nu var det mini som sa det men det hade lika gärna kunnat vara jag.
mini och jag är eg samma person *eg*


Tjusigt! Jag gillade badrummet (badkar och helkaklat, mumsi).
Jag tycker du har det fint men just badrummet gillar jag inte.
Har svårt för dom där ickefärgerna som jag tycker den där färgen är

mini
2007-06-19, 09:04
nu var det mini som sa det men det hade lika gärna kunnat vara jag.
mini och jag är eg samma person *eg*



Jag tycker du har det fint men just badrummet gillar jag inte.
Har svårt för dom där ickefärgerna som jag tycker den där färgen är
Schhh, nu avslöjade vi ju oss.

(Men jag håller med om badrummet. Det ser lite mörkt ut.)

machine gun
2007-06-19, 10:13
Jax: Snygg lägenhet! Och snygg inredning, ser seriöst och bra ut. Vardagsrumslampan var snygg, jag gillar den stilen. Snyggt badrum och kök också. Jag måste säga att jag även blir lite avundsjuk på balkongen, den ser stor ut. På våran kan man precis kila in två stolar och ett litet bord (likadant som det du har på bilden för övrigt - bra smak ;)). Men ta bort fuskgräsmattan! Lägenheten ser ut att vara lika stor eller större än den vi bor två i här hemma. Antar att det är nackdelen med att bo i Sthlm... 2:a? Hur många kvadrat?

Fed up
2007-06-19, 10:15
nu var det mini som sa det men det hade lika gärna kunnat vara jag.
mini och jag är eg samma person *eg*



Jag tycker du har det fint men just badrummet gillar jag inte.
Har svårt för dom där ickefärgerna som jag tycker den där färgen är

AHA! Något jag länge misstänkt! Ni/du tycker bara det skulle vara pinsamt att ha över 22000 poster, så ni/du delar på det+att ni/du nu kan hålla med varandra i diskussioner "väl talat Cilia, jag håller HELT med dig!".

För övrigt hållar jag med om badrummet, men jag står inte ut med något mellerat i inredningsväg, ska det vara brunt vill jag ha brunt, ska det vara vitt ska det vara vitt osv, inte sånt sudd. Men eftersom Jax inte kan göra så mycket åt det utan att göra värsta arbetet så är det väl inte lönt att gnälla på. Vi får hoppas att han gillar det helt enkelt.

Angel
2007-06-19, 10:57
Var kan man hitta en snygg tvättkorg som kan stå framme? Tips tips!

Jax
2007-06-19, 11:02
machine gun: Tack. Det är en tvåa på 60 kvadrat. Klädkamaren är dessutom lite förstorad så den lär jag nog ha som arbetsrum istället. Har hyfsat med gardrober samt ett stort förråd och en matkällare, så jag behöver ingen klädkammare att kasta in skit i.

Fed: Jo, jag gillar det så klart, annars hade jag inte köpt den utan att göra om det själv. Det är ändå alltid kul att höra vad andra tycker också. Intryck utifrån är bra. Självklart har vi alla inte samma smak. Jag skulle t.ex. inte kunna tänka mig att ha stora ytor i brunt, däremot gillar jag det så som jag har i köket med mörkbruna stolar och bruna gardiner.

En sak som vi däremot gillar båda två är rävgardinerna.

Fed up
2007-06-19, 11:04
Var kan man hitta en snygg tvättkorg som kan stå framme? Tips tips!

Ikea? Lagerhaus eller åhlens annars.

Fed up
2007-06-19, 11:05
Fed: Jo, jag gillar det så klart, annars hade jag inte köpt den utan att göra om det själv. Det är ändå alltid kul att höra vad andra tycker också. Intryck utifrån är bra. Självklart har vi alla inte samma smak. Jag skulle t.ex. inte kunna tänka mig att ha stora ytor i brunt, däremot gillar jag det så som jag har i köket med mörkbruna stolar och bruna gardiner.

En sak som vi däremot gillar båda två är rävgardinerna.

Bra det ju. Vilket år är huset byggt?

Angel
2007-06-19, 11:39
Ikea? Lagerhaus eller åhlens annars.

Ikea hade inga snygga, man ska ju helt inte se smutstvätten igenom

machine gun
2007-06-19, 11:56
machine gun: Tack. Det är en tvåa på 60 kvadrat. Klädkamaren är dessutom lite förstorad så den lär jag nog ha som arbetsrum istället. Har hyfsat med gardrober samt ett stort förråd och en matkällare, så jag behöver ingen klädkammare att kasta in skit i.

10 kvadrat större än vår lägenhet alltså. Men det är bra planlösning, så det blir inte så trångt som det låter. Vi har också en sån stor klädkammare, det är jättebra. Vi använder den både som garderob, verktygsförvaring och så har vi ställt in datorn där och borrat ett hål genom väggen så att vi bara har skärm och tangentbord i vardagsrummet. Och eftersom datorn genererar en massa värme så hänger vi tvätt där inne också. Har ställt in en luftavfuktare för att inte orsaka fuktskador. Funkar hur bra som helst.

Jax
2007-06-19, 12:22
Och eftersom datorn genererar en massa värme så hänger vi tvätt där inne också.
Inovativt! Praktisk inredning när den är som bäst.

Jax
2007-06-19, 12:28
Bra det ju. Vilket år är huset byggt?
Någon gång på 50-talet, kommer inte ihåg exakt. 8 lägenheten i byggnaden.

chidde
2007-06-19, 14:05
hrm, jag är ute efter en soffa... kan vi posta lite bilder på soffor?

vet inte riktigt vad jag är ute efter, om det är skinn, tyg eller kanske mocka?
var inne på soffor med schäslong, det är ju fashion så det stinker om det, men då är man ganska bunden, frågan är om det inte är bättre med en fotpall som man kan flytta runt

ett litet plock ur ikea, har fastnat för fixhult

http://195.149.144.149/images/74/7439812737.jpg

eller kanske göteborg?

http://195.149.144.149/images/25/2581651462.jpg

eller vad tycker kolos inredningspoliser?

ganymedes soffor tyckte jag var skitsnygga, men det var tydligen ingen annan som tyckte så

Sofia4_4
2007-06-19, 14:26
en till tar vi:
http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/9F9E8821-D0C6-425C-A7FD-F1169399EBBB/0/kaiku_560_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/063C46B6-451C-4631-8123-281BDA7B5AFC/0/ho_hoi_560_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/098AE570-8CA0-4F50-B560-49DC4F532567/0/latvassakorkealla_162_big.jpg
(finns en lite ljusare med lite rosa i också och en grön med blå blad)

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/331AD94D-3527-4966-AC43-EC24B19CC531/0/unessa_101_big.jpg

http://www.marimekko.com/NR/rdonlyres/937E990D-1CBC-4D46-8369-42C66E90632E/0/villiruusu_160_big.jpg

finns massor mer på marimekko.com såklart.



såååå snygga

z_bumbi
2007-06-19, 14:28
Korrosiv inredning när den är som bäst.

Fixade det.

tossefar
2007-06-19, 14:31
ganymedes soffor tyckte jag var skitsnygga, men det var tydligen ingen annan som tyckte så

Du valde de fulaste sofforna de hade i lager.

Måste det vara ikea så skulle jag välja den här (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90121187), även om benen inte var särskilt snygga.

teargaz
2007-06-19, 14:44
hrm, jag är ute efter en soffa... kan vi posta lite bilder på soffor?


eller vad tycker kolos inredningspoliser?


Jag är stort fan av Askos soffa som heter ADAM
http://www.asko-mobler.se/ny/produktbilder/bilder/adam_soffa_thebes_olive_02.jpg
Vi har en sån och fördelarna är många.
1 Den är snygg
2 Den är djup
3 Den har feta kuddar som man kan mosa in sig i
4 Den har bra armstöd för groggen om man vill mosa in sig i hörnet
5 Den funkar bra som bakis säng
6 Den funkar kanon som gäst säng (kan sova 2 i den)
7 Den är delbar så den är lätt att flytta trots att den är gigantisk.
8 Den poppar popcorn av sig själv som flyger rakt in i munnen när man kollar på film *popcorn*

chidde
2007-06-19, 15:10
tossefar
det måste inte vara ikea, men det var dem sofforna jag kunde tänka mig
en polare till mig har fixhult 3+2 och dem är ganska sköna. göteborg vet jag ingenting om, har bara sett dem på bild

det ska ju gärna vara soffor som ser nya ut länge, när jag bjuder hem jwzrd, Arne P och Mart|n t ex, ska det inte ens synas att nån av dem har suttit där. hajjar ni?

och det kanske det jag är lite osäker på, om ikeasofforna klarar dem kraven. vissa fixhult och göteborgsoffor jag sett på blocket ser lite trötta ut :/

teargaz
det var mig en fin soffa, finns säkert i många färger
vart kan man titta på den?

vad tycker ni annars om skinn vs tyg spontant?
själv tror jag skinn håller längre och är lättare att sköta, spiller man rödvin så tar man en blöt trasa... hur praktiskt som helst. risken med (dåligt) skinn/läder är väl bara att det kan torka, spricka och se skrynkligt ut

Fed up
2007-06-19, 15:13
Ikea hade inga snygga, man ska ju helt inte se smutstvätten igenom

Jo, de har en helt vit med lock, fyrkantig stilren, som man kan ta ur själva korgen ur när man ska tvätta. den finns inte på hemsidan men såg den på ikea idag.
de ahr en ful i korg också som man inte ser igenom.

hrm, jag är ute efter en soffa... kan vi posta lite bilder på soffor?
ganymedes soffor tyckte jag var skitsnygga, men det var tydligen ingen annan som tyckte så

Eftersom jag hatade ganymedes soffor så vet jag inte om jag kan hjälpa dig, men här kommer några förslag iallafall:

Ikea:
Karlstad
http://www.ikea.com/PIAimages/68117_PE182201_S4.jpg

tylösand:
http://www.ikea.com/PIAimages/43112_PE138630_S4.jpg

kramfors:
http://www.ikea.com/PIAimages/74561_PE182577_S4.jpg
(finns i skinn med)

Klippan:
http://www.ikea.com/PIAimages/68217_PE182369_S4.jpg

Arild (lite dyr kanske):
http://www.ikea.com/PIAimages/55561_PE160670_S4.jpg

Fed up
2007-06-19, 15:17
Ilva:
midland
http://ilva.se/pictures/4/1/41307566L.jpg

mento:
http://ilva.se/pictures/4/0/4085997L.jpg

rieti:
http://ilva.se/pictures/4/0/4084233L.jpg

kasino:
http://ilva.se/pictures/4/1/41305286L.jpg

trento:
http://ilva.se/pictures/4/2/4272755L.jpg

Fed up
2007-06-19, 15:20
Mio;
tokyo:
http://mio.se/produkter/produktbilder/soffor/600x300/tokyo_9137.jpg

justus:
http://mio.se/produkter/produktbilder/soffor/600x300/justus_11192.jpg

melbourne:
http://mio.se/produkter/soffor/melbourne/melbourne_11044.jpg

eton:
http://mio.se/produkter/produktbilder/soffor/600x300/eton_11084.jpg

hollywood xl:
http://mio.se/produkter/produktbilder/soffor/600x300/hollywood_xl_12118.jpg

Fed up
2007-06-19, 15:23
Bolia.com har många snygga soffor själv också.

teargaz
2007-06-19, 15:30
Chidde. http://www.asko-mobler.se/
Klicka på soffor:)

http://mio.se/produkter/produktbilder/soffor/600x300/hollywood_xl_12118.jpg
Denna soffa ser ju såklart jävligt skön ut men den är ganska opraktisk.
Man kan ju inte direkt ha nåt vardagsrumsbord och sen måste man gå runt den liksom för att komma i den.
Som sagt, skön men kanske inte så praktisk.

Fed up
2007-06-19, 15:38
Chidde. http://www.asko-mobler.se/
Klicka på soffor:)

http://mio.se/produkter/produktbilder/soffor/600x300/hollywood_xl_12118.jpg
Denna soffa ser ju såklart jävligt skön ut men den är ganska opraktisk.
Man kan ju inte direkt ha nåt vardagsrumsbord och sen måste man gå runt den liksom för att komma i den.
Som sagt, skön men kanske inte så praktisk.

Äh, såna har ju massor människor, man har ett litet soffbord till sidan om fotgrejen och sen får men liksom gå beträda den från det hållet. jag tror dock den hade varit snyggare utan sån där, inte jätteförtjust i dem trots att de är väldigt sköna. Vet inte om det fanns dock, mios hemsida var så rörig. Mycket snyggt tyg, tycker jag iallafall.

Snafu
2007-06-19, 15:42
Bluääääh I want my own place omedeljävlabums. Dela hus med 7 andra likt värsta studenten och allt är pre-furbished, dvs jag äger inte en enda pinal (vilket är skönt iofs). Mumma vill ha bostadsrätt. Men då hyr jag nån av alla brudar här inne som gillar inredning. Jag är erkänt värdelös på inredning men kan uppskatta god inredning, så att säga.

adde
2007-06-20, 22:46
Snyggt, annorlunda och lika billigt som IKEA www.inno.dk, själv har jag en svart split back som ger en skön Mies van der Rohe och Paul Kjearholm känsla utan att vara en kopia.

Resten av lgh är också fylld med dansk, huvudsakligen panton och jacobsen.

Angel
2007-06-25, 14:46
Vilken matta skall jag satsa på då?

http://www.rusta.se/images/products/45202281_l.jpg

http://www.rusta.se/images/products/45201979_l.jpg

http://www.rusta.se/images/products/45202248_l.jpg

http://www.rusta.se/images/products/45202280_l.jpg

pilt77
2007-06-25, 14:49
zebran var inte lika snygg när man såg hela, hade varit bättre med ett stort mönster över hela mattan

Angel
2007-06-25, 14:50
Egentligen vill jag ha ett koskinn men det va så dyrt

mela
2007-06-25, 14:55
Tyckte inte att nån av mattorna va särskilt snygga, men den gråa med blommor var minst ful.

adde
2007-06-25, 20:53
Vilken matta skall jag satsa på då?



Beror väl lite på din övriga inredning?

Ska den ligga för sig eller med möbler på? osv...

/adde

(sätt in valfritt skämt om sats och matta här)

Me_Myself
2007-06-26, 20:24
http://img.photobucket.com/albums/v717/Beccasinen/soffa.jpg

Min nya soffa.
Jag har problem med att hitta ett bord som passar. Alla stora bord går ju bort o hur löser man det med matta framför?

zishen
2007-06-26, 21:02
Jag har en sån här soffa fast i annat tyg. Riktigt stor och skön! Köpt på EM.
Har också problem med att hitta bord, men än så länge går det bra utan.

http://www.bellus.com/sohvati/magnum1.gif

Fed up
2007-06-26, 21:08
Vilken matta skall jag satsa på då?


Jag tycker den lurviga är finast om den inte är för liten, annars den gröna.


Min nya soffa.
Jag har problem med att hitta ett bord som passar. Alla stora bord går ju bort o hur löser man det med matta framför?

Bilden funkar itne men jag fatta va du menar för problem. Bästa lösningen, tänker jag, är ett sån tripp-trapp-trullbord som man kan dra in och ut. Sånt har min kompis som har en liknande soffa, det har hennes pappa byggt, men finns tex. på ikea.
http://www.ikea.com/PIAimages/38222_PE130121_S3.jpg
Det kan man ju ha lite indraget till vardags och sen när man behöver mer yta så drar man ut. kan också använda ett som sidobord om man vill.

annars nåt sånthär?
http://www.ikea.com/PIAimages/57417_PE163002_S3.jpg

Egentligen går ju vilket som, bara det är litet nog att passa på den lilla ytan där. Mattan lägger du bara in under hela den där utgående grejen, precis som på en vanlig soffa.

Fed up
2007-06-26, 21:11
http://www.seatingconcept.com/data/images/Inspirationsbilder%20webben3.jpg

Oj, den klistrade in alla bilderna, det var inte meningen.
(ps. Eller en mindre matta bara under soffbordet.)

Me_Myself
2007-06-26, 21:39
Tack :-)
Ja en enorm matta som hela soffan också kan stå på är kanske en bra grej.

Fed up
2007-06-26, 21:42
Tack :-)
Ja en enorm matta som hela soffan också kan stå på är kanske en bra grej.

Ja, eftersom soffbilden inte funkade så är det svårt att säga, men jättematta fukar säkert. Men annars funkar det bra att ha en matta som ligger liksom mitt på och de innersta benen av den lilla svulsten kan stå på bara. Åk till olika möbelvaruhus/inredningsbutiker och tjuvkolla hur de gjort alt. kolla inredningstidningar.

chidde
2007-06-27, 01:05
när jag blir stor och flyttar hemifrån så skulle jag vilja ha en ryamatta (tror jag?) ni vet... långhårig, vit skall den vara

och när man kommer hem från jobbet efter en helkväll ska man bara hoppa ur skorna, av med strumporna och bara trampa på mattan och njuta

hur mycket kan en sån matta kosta?
hur sköter man den? nån som har som kan visa?

edit: me myself, det var mig en sjukt fin soffa... vart och vad kostade den?

kharon
2007-06-27, 08:58
Var kunde man få tag i en helvetiskt stor rund vit matta? Material spelar inte såå stor roll.

Moste veva matan sjelv? :confused:

z_bumbi
2007-06-27, 12:21
Var kunde man få tag i en helvetiskt stor rund vit matta? Material spelar inte såå stor roll.

Matthandlare eller välsorterad möbelaffär, antagligen beställningsvara.

Moste veva matan sjelv? :confused:

Hoppas inte det, det är krångligare att väva något runt än fyrkantigt.

Milia
2007-06-27, 13:10
Var kunde man få tag i en helvetiskt stor rund vit matta? Material spelar inte såå stor roll.

Moste veva matan sjelv? :confused:

definiera helvetiskt stor

Lellan
2007-06-27, 13:35
Var kunde man få tag i en helvetiskt stor rund vit matta? Material spelar inte såå stor roll.

Moste veva matan sjelv? :confused:


Jag hade en ikea PS matta förr, rund och offwhite, som var rätt stor. Den var i ull och smutsavvisande, funkade fint! Helvetiskt stor va den väl inte, men rätt stor.. (hur stor vill du ha?) Vet inte om den finns kvar dock.

Annars frågar du bara på en mattaffär som säljer heltäckningsmattor. De skär till vilken form du vill och kantsyr med sin speciella symaskin, absolut billigaste alternativet och nog det enda om den ska va "helvetiskt" stor... Lycka till!

Milia
2007-06-27, 15:19
Är det någon som har någon som helst aning om vad det skulle kosta att måla om ett rum som har en väggstorlek på ca 46kvm?

kharon
2007-06-28, 08:57
Jag hade en ikea PS matta förr, rund och offwhite, som var rätt stor. Den var i ull och smutsavvisande, funkade fint! Helvetiskt stor va den väl inte, men rätt stor.. (hur stor vill du ha?) Vet inte om den finns kvar dock.

Annars frågar du bara på en mattaffär som säljer heltäckningsmattor. De skär till vilken form du vill och kantsyr med sin speciella symaskin, absolut billigaste alternativet och nog det enda om den ska va "helvetiskt" stor... Lycka till!

Hmm, med helvetiskt stor menar jag större än de jag sett i affärerna. :)
IKEAs PS var ju ok, men hittade inte den i vit längre.. :confused:
Den är nog dock i minsta laget, 230 cm i diameter. Söker något i stil med minst 300 cm.

Jag antar att jag borde fråga matthandlare, de lär nog kunna leta fram nåt.

Tack för hjälpen!

Milia
2007-07-02, 18:33
Jag har extra högt i tak där jag bor, vilket gör att det inte stämmer när jag ska räkna antalet våder om jag ska tapetsera om.
Måste jag räkna hur många meter tapet jag kommer att behöva då eller hur ska jag göra?

Fed up
2007-07-02, 18:35
Jag har extra högt i tak där jag bor, vilket gör att det inte stämmer när jag ska räkna antalet våder om jag ska tapetsera om.
Måste jag räkna hur många meter tapet jag kommer att behöva då eller hur ska jag göra?

Mät takhöjd och kvadratmeter och be dem i affären räkna. Nåt ska de väl göra, de lata satarna. :D

Angel
2007-07-03, 15:22
http://www.ikea.com/PIAimages/54981_PE159963_S4.jpg

Vad tror ni om denna soffan, utan det fula bordet?


Någon som vill se bilder av hur min lya utvecklar sig?

Angel
2007-07-03, 16:02
halå halå..kommentarer om soffan tack

Juliette
2007-07-03, 16:09
halå halå..kommentarer om soffan tack

Jag tyckte soffan var ganska snygg, något för tjock "madrass" kanske, den skulle varit snyggare tror jag om den varit lite tunnare, och benen på soffan lite högre. Bordet däremot tyckte jag inte var så fult alls, ganska praktiskt iallafall :)

Jaaaa, vill gärna se hur din nya lya har utvecklat sig *popcorn*

Lellan
2007-07-03, 23:41
Angel

Håller nog med Juliette om soffan där! Såg ut att vara för höga armstöd för att de ska vara sköna också, i så fall hade de varit snyggare "breda & platta" om du förstår vad jag menar.. så kan man lägga ifrån sig saker där.

Om du vill ha något i Ikeas prisklass men inte lika vanligt (o enl mig mkt bättre kvalité) kan jag tipsa om Finnmöbler. Tror de samarbetar med Europamöbler på något sätt, iaf har vi fått hämta våra grejer på Europamöblers lager.

Men viktigast vid soffköp är PROVSITT! Endast DIN rumpa + en titt live kan avgöra va som passar bäst.. Fundera på vad du vill ha.. hur stor ska den vara, vilka funktioner osv.

Är iaf mkt nöjd med vår soffa. Inte riiktigt lika snygg som den hade kunnat vara (köpte ihop med sambon, kompromissade med smaken), men såå skön, mkt barnvänligt slittåligt tyg också (viktigt om man inte köper avtagbart o tvättbart).

Och självklart vore det kul att se hur du boar in dig! Fram me bilder! :)

StefanC
2007-07-03, 23:46
Gräslig soffa enligt mig. Fast jag är ju ungkarl och modern. :D

chidde
2007-07-04, 00:47
fed up: madonna-soffan var ju för jäkla snygg *drool*

Angel
2007-07-04, 05:01
Lellan: Jag har provsuttit och den va skön. Man kan även plocka bort ett armstöd så det blir en extra säng. Det är bra

Lellan
2007-07-04, 22:34
Lellan: Jag har provsuttit och den va skön. Man kan även plocka bort ett armstöd så det blir en extra säng. Det är bra

Men då är det ju kalas, gillar du soffan så köp den! :thumbup:

Inredningsfråga: Ska slänga upp lite tavlor. Har googlat lite men hittar ingen riktigt bra sida med förslag på hur man placerar ut dem bäst? Någon med tips? ("gyllene snittet" osv har jag koll på.. men tex i ett rum med knasiga vinklar som i detta fallet tex.. vilken vägg är att föredra osv).

FreCKo
2007-07-10, 19:17
Får väl starta upp tråden igen :D

Jag har fått en lägenhet med inflyttning i Februari, yey! Grejen är att på alla ställen jag bott på hitills har jag haft björk då det passat färgvalet och golvet osv... Guess what, ek-golv i nya lyan.

Vad ska jag göra? Blanda träsorter eller försöka köpa nya möbler så gott det går?

tossefar
2007-07-10, 19:29
JAG tycker att det är snyggare att blanda ek med mörkare träslag. Du har inga bilder på möblerna du redan har? Det kan säkert bli snyggt.

FreCKo
2007-07-10, 19:44
JAG tycker att det är snyggare att blanda ek med mörkare träslag. Du har inga bilder på möblerna du redan har? Det kan säkert bli snyggt.

Ek med mörkare träslag? då sket det sig totalt :D

Det jag har är väl främst IKEA-möbler när det gäller de större grejerna (billigt och bra).

Bokhylla
http://www.ikea.com/PIAimages/40884_PE113140_S4.jpg

Skrivbord
http://www.ikea.com/PIAimages/23454_PE108210_S4.jpg

Sängbord (som nu används som TV-bord)
http://www.ikea.com/PIAimages/22212_PE093456_S4.jpg

Och det är ekgolv i lägenheten.

Dags att spara ihop till nya möbler? :D

tossefar
2007-07-10, 20:44
Ja, jag tycker nog att det är dags för nya möbler. Då tänker jag inte bara på färgen ;)

mini
2007-07-10, 20:53
Du behöver inte matcha möblerna med golvet. Jag vet inte ens om jag tycker att det är önskvärt. Behåll möblerna om du gillar dem.

FreCKo
2007-07-10, 21:10
Du behöver inte matcha möblerna med golvet. Jag vet inte ens om jag tycker att det är önskvärt. Behåll möblerna om du gillar dem.

Inte matcha, men det känns som att ett ljust träslag i möblerna skulle skära sig mot det mörkare golvet...

Måste fan hitta bilder så att jag kan se om det ser bra ut eller inte *gah!*

Fed up
2007-07-10, 21:16
Inte matcha, men det känns som att ett ljust träslag i möblerna skulle skära sig mot det mörkare golvet...

Måste fan hitta bilder så att jag kan se om det ser bra ut eller inte *gah!*

Nä, du har fel. Är det ekparkett eller? Det har jag haft ihop med björk. Golv kan aldrig skära sig mot möbler om det inte är typ orange linoliumgolv mot rosa soffa (något jag iof. bara skulle tycka var coolt).

Det är bara en fördel om golvet bryter av lite. I vårt kök var det ljust (antagligen) björkgolv, björkluckor på båda sidorna, lister och allt och köket är som en rätt smal gång liksom. Blev helt creepy björkigt, så vi var tvugna att byta luckorna fast de var nästan nya. Hade det varit tex. svart golv hade det funkat.

Jag har då aldrig tänkt på att matcha möbler efter golv, försöker väl ha samma/liknande träslag i möbler i samma rum, så gott det går. Du kan ju inte köpa nya möbler bara för att matcha golven om du inte är sjuklig perfektionist med inredning som största intresse och prioritet.

Personligen är jag inget stort fan av trä, i måttligt utsträckning är det fint men inte mer än en eller ett par möbler i varje rum (beroende på vad för möbel, vad för trä, vad för rum osv, såklart). Men det är ju bara jag.

mini
2007-07-10, 21:16
Inte matcha, men det känns som att ett ljust träslag i möblerna skulle skära sig mot det mörkare golvet...

Måste fan hitta bilder så att jag kan se om det ser bra ut eller inte *gah!*

Ek är så vanligt golvmaterial, och många har björkmöbler. Bilder talar inte om hela sanningen eftersom ek kan ha många nyanser, från dovt gråbrunt till gula eller röda nyanser. Har du inte sett golvet?

FreCKo
2007-07-10, 21:32
Nä, du har fel. Är det ekparkett eller? Det har jag haft ihop med björk. Golv kan aldrig skära sig mot möbler om det inte är typ orange linoliumgolv mot rosa soffa (något jag iof. bara skulle tycka var coolt).

Det är bara en fördel om golvet bryter av lite. I vårt kök var det ljust (antagligen) björkgolv, björkluckor på båda sidorna, lister och allt och köket är som en rätt smal gång liksom. Blev helt creepy björkigt, så vi var tvugna att byta luckorna fast de var nästan nya. Hade det varit tex. svart golv hade det funkat.

Jag har då aldrig tänkt på att matcha möbler efter golv, försöker väl ha samma/liknande träslag i möbler i samma rum, så gott det går. Du kan ju inte köpa nya möbler bara för att matcha golven om du inte är sjuklig perfektionist med inredning som största intresse och prioritet.

Personligen är jag inget stort fan av trä, i måttligt utsträckning är det fint men inte mer än en eller ett par möbler i varje rum (beroende på vad för möbel, vad för trä, vad för rum osv, såklart). Men det är ju bara jag.

Det värsta är väl att du har rätt... :D Nädå, tack för hjälpen! Sitter och funderar på hur jag ska inreda i lägenheten bara färgmässigt osv, nu har jag kört på typ grönt (lite ljusare grönt, inte sådär St. Pattys-grönt utan lite ljusare och lättare grönt), björk och har VELAT lägga in lite lila (fast det lila har inte kommit in i bilden än pga brist på resurser), så den stora frågan är väl snarare hur det kommer passa med ekgolv. Var för sig - Antagligen, men tillsammans då?

Ek är så vanligt golvmaterial, och många har björkmöbler. Bilder talar inte om hela sanningen eftersom ek kan ha många nyanser, från dovt gråbrunt till gula eller röda nyanser. Har du inte sett golvet?

Ehm... Alltså, Jag var på visning i April och såg en visningslägenhet (en fyra) där jag såg golvet, men det var i April också... Hade chansen att gå på visning igen nu i början av Juni men eftersom jag var där "bara" två månader innan så sket jag i det *gah!*

Om jag inte missminner mig helt så hade eken den här nyansen ungefär:
http://www.mio.se/inredningstips/attvalja/traslag/main.html#

Dra musen över den lilla trärutan brevid ordet "EK" så det dyker upp fyra alternativ, alternativet högst upp av dom som kort och gott kallas EK... Typ den nyansen.

Förresten, nu när jag ändå är i farten:

Här under är en planlösning på min lägenhet jag ska flytta in i (typ, hallen är lite annorlunda), jag sitter och funderar på om det inte vore liiiite coolt med en gigantisk väggbild över en stad eller något på långsidan av sängen... Vad tycker panelen?

http://www.familjebostader.com/CUSTOMER/Upload/MediaArchive/14a19dbb-7898-4004-b957-e4af9ab8533d.jpg

Litecore
2007-07-10, 22:27
EDIT: läste fel totalt, du hade redan datorbordet.. *slap*

mini
2007-07-10, 22:34
Du ska inte dela av vid sängen?

FreCKo
2007-07-11, 06:03
Du ska inte dela av vid sängen?

Dela av? Tänkte sätta upp min bokhylla som rumsavdelare till vänster om sängen, men på väggen till HÖGER om sängen... Sitter och funderar på om det inte vore riktigt snyggt med en bild på typ en stad tagen mitt i natten som täcker hela väggen *drool*

Fed up
2007-07-11, 06:27
Det värsta är väl att du har rätt... :D Nädå, tack för hjälpen! Sitter och funderar på hur jag ska inreda i lägenheten bara färgmässigt osv, nu har jag kört på typ grönt (lite ljusare grönt, inte sådär St. Pattys-grönt utan lite ljusare och lättare grönt), björk och har VELAT lägga in lite lila (fast det lila har inte kommit in i bilden än pga brist på resurser), så den stora frågan är väl snarare hur det kommer passa med ekgolv. Var för sig - Antagligen, men tillsammans då?



Ehm... Alltså, Jag var på visning i April och såg en visningslägenhet (en fyra) där jag såg golvet, men det var i April också... Hade chansen att gå på visning igen nu i början av Juni men eftersom jag var där "bara" två månader innan så sket jag i det *gah!*

Om jag inte missminner mig helt så hade eken den här nyansen ungefär:
http://www.mio.se/inredningstips/attvalja/traslag/main.html#

Dra musen över den lilla trärutan brevid ordet "EK" så det dyker upp fyra alternativ, alternativet högst upp av dom som kort och gott kallas EK... Typ den nyansen.

Förresten, nu när jag ändå är i farten:

Här under är en planlösning på min lägenhet jag ska flytta in i (typ, hallen är lite annorlunda), jag sitter och funderar på om det inte vore liiiite coolt med en gigantisk väggbild över en stad eller något på långsidan av sängen... Vad tycker panelen?

]


1. Allt passar till ekgolv. Bekymra dig inte. ljustgrönt+lila+björk kommer gå primus.

2. Fototapet känns lite trött tycker jag, snyggare isåfall att måla profilen av en stad eller nåt.

FreCKo
2007-07-11, 06:50
1. Allt passar till ekgolv. Bekymra dig inte. ljustgrönt+lila+björk kommer gå primus.

2. Fototapet känns lite trött tycker jag, snyggare isåfall att måla profilen av en stad eller nåt.

Jag får nog lita på dig, du verkar ha bättre omdöme än mig när det gäller inredning :D

Fast profilen av en stad? :MrT: Det är väl inte lika tufft?

Fed up
2007-07-11, 08:01
Jag får nog lita på dig, du verkar ha bättre omdöme än mig när det gäller inredning :D

Fast profilen av en stad? :MrT: Det är väl inte lika tufft?

Jodå, det är tuffare, om man gör det snyggt. Hade en bra bild på datorn förut, men inte nu, ska se om jag hittar nån annan.

Cilia
2007-07-11, 08:20
Frecko - hur stor är lägenheten totalt?

FreCKo
2007-07-11, 16:45
Frecko - hur stor är lägenheten totalt?

33kvm.

kharon
2007-07-12, 11:48
Behöver tips och förslag på vilka slags lampor jag ska ha i mitt tak i vardagsrummet. Det är högt till tak; 4.5m på högsta och 3m på lägsta nivån, ca 50kvm. Vita innertakslister.

Jag har tänkt lysa upp taket med lampor från väggarna, men skulle gärna ha idéer på vilka slags lampor i själva taket. Är infällda halogen det som gäller eller?
Ska jag skippa det helt?

Har fått förslag om fiberoptikljus, alltså massor med pyttesmå ljuspunkter utspritt över hela taket, men jag är rädd för att det ska bli "för mycket" och kanske t.o.m. bara se fånigt ut.

Här är ett bildexempel, visst ser det väl häftigt ut, men känns det inte för 1996?
:MrT:
http://www.biospecialisten.se/images/Bild5.jpg

Fed up
2007-07-12, 12:57
Behöver tips och förslag på vilka slags lampor jag ska ha i mitt tak i vardagsrummet. Det är högt till tak; 4.5m på högsta och 3m på lägsta nivån, ca 50kvm. Vita innertakslister.

Jag har tänkt lysa upp taket med lampor från väggarna, men skulle gärna ha idéer på vilka slags lampor i själva taket. Är infällda halogen det som gäller eller?
Ska jag skippa det helt?

Har fått förslag om fiberoptikljus, alltså massor med pyttesmå ljuspunkter utspritt över hela taket, men jag är rädd för att det ska bli "för mycket" och kanske t.o.m. bara se fånigt ut.

Här är ett bildexempel, visst ser det väl häftigt ut, men känns det inte för 1996?


Jag tyckte det såg bra ut. Annars skulle du ju kunna sänka taket lite, med tanke på hur mycket höjd du redan har, och sätta in spottar.
Om jag hade varit dig hade jag satt upp nån fet takkrona, en stor/lång lite pampig/lyxig men ändå modern sak, tex. såna som finns på seating concept. Men det beror ju på vad du gillar och hur du ska inreda i övrigt.

Cilia
2007-07-12, 13:06
Det nya är väl LED-lampor?
Hade en granne som satsade på det och fastighetsförvaltaren på mitt gamla jobb var helt inne på LED.

Men jag tror det blir jobbigt att leva med en stjärnhimmel hela tiden.
Tror du ska satsa på mindre belysningspunkter som du kan tända som du vill och kanske en större i taket som Feddan föreslår

kharon
2007-07-12, 14:27
Jag tyckte det såg bra ut. Annars skulle du ju kunna sänka taket lite, med tanke på hur mycket höjd du redan har, och sätta in spottar.
Om jag hade varit dig hade jag satt upp nån fet takkrona, en stor/lång lite pampig/lyxig men ändå modern sak, tex. såna som finns på seating concept. Men det beror ju på vad du gillar och hur du ska inreda i övrigt.

Sänka taket kommer inte på fråga, högt till tak äger.

Jag hade velat ha en takkrona, en maffig kristallkrona, dessvärre så är frugan helt emot detta. Jag kör därför på kristallkronan i matsalen.