handdator

Visa fullständig version : Göra vassle "långsammare"?


Officer
2003-03-21, 23:39
Det är så att jag kommer få in 8 kilo vassleprotein väldigt billigt från en polare (nog om det).
Kan jag på nåt sätt genom att t ex tillsätta mjölken (med proteinpulvret i) med något för att göra vassleproteinen långsammare? Så det är mer lägligt att ta det innan jag sover. Vill ju ha långsamt protein vid läggdags, inte vassle.


Tankar? Funderingar?

Munter
2003-03-21, 23:57
Quote of Homer Simpson
Less yappin' more zappin' Protein schmotein...vill du ha långsamt så ät mat och spara pulvret till efter träningen.

Officer
2003-03-22, 00:00
Originally posted by Munter
Protein schmotein...vill du ha långsamt så ät mat och spara pulvret till efter träningen.


Jag förstår att du vill öka ditt postantal med roliga inlägg då och då, men detta svarar verkligen inte på min fråga.
Var snäll och försök igen :(

Munter
2003-03-22, 00:04
"Tankar? Funderingar?" var vad jag svarade på. Vet tyvärr inte av något sätt att förhala spjälkningen, förlåt.

spinkoo
2003-03-22, 00:27
Som munter:

Bättre att äta vassle då "konstant" på dagen och ta kött innan läggdags :D :D

Niclaaas
2003-03-22, 00:52
gör inte fett proteinet långsammare?

typ? ;)

Wilson
2003-03-22, 01:50
jo fett gör proteinet långsammare men jag skulle inte låta musklerna få betala priset av snålheten. Men du kan ju ta lite olivolja tillsammans med vasslet innan lägddags. Vasslet borde då hålla sig i kanske 2 timmar. Det är iaf vad jag har hört hur länge vassletprotein kan upptas i kroppen. Med fett möjligen då lite längre. Sedan är det väl inte fel att ta en vassledrink till mitt i natten. Men grejen blir väl det att du bara förlorar på att göra så här eftersom det går åt en massa vassle. Det hade alltså blivit billigare/bättre med ett kaseinpulver eller någon form av mat.

Hade jag varit dig hade jag sparat vasslet till efter träningen och på morgonen. Det är egenltigne den enda tillfällen man bör ta enbart vassle.

jenan546
2003-03-22, 01:51
Blir väl långsammare om du äter lite annat till samtidigt som vasslet, eller blanda i lite olja och psylliumfrön

Megatuttarna
2003-03-22, 02:14
Lite vinäger gör den oxå långsam, surt tar längre tid att nedbrytas = lägre gi!

Nate
2003-03-22, 06:06
Originally posted by Megatuttarna
Lite vinäger gör den oxå långsam, surt tar längre tid att nedbrytas = lägre gi!

Är inte det bara när man snackar om långsammare kolhydrater?

Sverker
2003-03-22, 08:16
Vill du göra vasslet långsamt skall du lösa det i vatten på spisen och koka upp. Ju längre det kokar desto mer aminosyror förstör du och magen för desto svårar att bryta ned proteinet.


Okay... det var inget seriöst svar alls. Men vasslet blev långsammare.:D

Niclaaas
2003-03-22, 09:47
jag tror vi kom fram till: var en duktig byggare och ät en burk tonfisk istället AP. annars kommer jag och ger dig stryk http://www.click-smilies.de/sammlung/sport/sport-smiley-002.gif

Cartwright
2003-03-22, 10:32
Keso!

Officer
2003-03-22, 11:10
Klart som fan att jag käkar tonfisk då o då men va fan innan läggdags är det mest vanligt för mig att ta mig en snabb proteindrink för jag orkar inte käka nåt annat!

Och just vasslet jag får är _väldigt väldigt_ billigt (90%igt protein) så jag tänker knappast spendera många gånger mer på wheyprotein, tills jag käkat klart vasslet.

Så därför tänker jag ta vasslet som jag tar wheyprotein utspritt på dagen, vare sig det blir snabbt eller inte!

Kan någon förklara för mig vad som händer om man får i sig "för mycket" snabbt protein (i detta fall vassle) ? Prottepulvret innehåller ju knappast nåra kolhydrater och ytterst lite fett, och protein omvandlas ju aldrig till fett...?

ivandrago
2003-03-22, 11:20
äsch, folk oroar sig för mycket över småsaker.. drick en vassledrink med mjölk så är det lugnt.. häll i lite olja också. Kan nästan lova att två personer med exakt samma genetiska förutsättningar och matintag och träning etc (hypotes) kommer växa lika snabbt, oavsett om den ena tar vassle före läggdags och den andra tar kasein. Kanske märker de 1cm skillnad någonstans om 10 år eller nåt.

King Grub
2003-03-22, 11:41
Originally posted by AnabolicProtein
Kan någon förklara för mig vad som händer om man får i sig "för mycket" snabbt protein (i detta fall vassle) ? Prottepulvret innehåller ju knappast nåra kolhydrater och ytterst lite fett, och protein omvandlas ju aldrig till fett...?

Även om protein i sig inte omvandlas till fett så kan de förhöjda insulinnivåerna du får av vassle påverka fettinlagringen.

Wilson
2003-03-22, 12:29
Originally posted by AnabolicProtein
Klart som fan att jag käkar tonfisk då o då men va fan innan läggdags är det mest vanligt för mig att ta mig en snabb proteindrink för jag orkar inte käka nåt annat!

Och just vasslet jag får är _väldigt väldigt_ billigt (90%igt protein) så jag tänker knappast spendera många gånger mer på wheyprotein, tills jag käkat klart vasslet.

Så därför tänker jag ta vasslet som jag tar wheyprotein utspritt på dagen, vare sig det blir snabbt eller inte!

Kan någon förklara för mig vad som händer om man får i sig "för mycket" snabbt protein (i detta fall vassle) ? Prottepulvret innehåller ju knappast nåra kolhydrater och ytterst lite fett, och protein omvandlas ju aldrig till fett...?

har för mig att kroppen pissar ut det protein som inte behövs. Sen kan ju en del omvandlas till fett men det är förmodligen rätt så ovanligt eftersom vi byggare behöver mycket protein. dessutom skulle denna omvandlningsprocess ta en del energi.. så kroppen undviker nog det helst.

z_bumbi
2003-03-22, 15:17
Originally posted by AnabolicProtein
Och just vasslet jag får är _väldigt väldigt_ billigt (90%igt protein) så jag tänker knappast spendera många gånger mer på wheyprotein, tills jag käkat klart vasslet.

Så därför tänker jag ta vasslet som jag tar wheyprotein utspritt på dagen, vare sig det blir snabbt eller inte!

Kan någon förklara för mig vad som händer om man får i sig "för mycket" snabbt protein (i detta fall vassle) ? Prottepulvret innehåller ju knappast nåra kolhydrater och ytterst lite fett, och protein omvandlas ju aldrig till fett...?

Hm ? Vassle istället för whey ? Det är ju liksom samma sak...

Ät det utspritt under dagen och så kan du blanda en försvarlig dos med keso eller kesella innan du lägger dig. Så får du både snabbt och långsamt protein innan läggdags.

emmzan
2003-03-22, 17:42
Originally posted by Wilson


har för mig att kroppen pissar ut det protein som inte behövs. Sen kan ju en del omvandlas till fett men det är förmodligen rätt så ovanligt eftersom vi byggare behöver mycket protein. dessutom skulle denna omvandlningsprocess ta en del energi.. så kroppen undviker nog det helst.

Jag skulle bli mycket mycket bekymrad om mina njurar började urskilja proteiner till urinen......

Wilson
2003-03-22, 19:39
Originally posted by emmzan


Jag skulle bli mycket mycket bekymrad om mina njurar började urskilja proteiner till urinen......

he jag sa ju faktiskt att jag bara hade för mig det. Det kanske itne stämmer då?
var någon som sa det till mig

Sverker
2003-03-22, 20:08
Nja... njurarna är ett slags filter som släpper igenom små ämnen som socker eller salter. Proteiner är stora rackare som normalt inte filtreras av i njurarna utan håller sig i blodet.
Är njurarna skadade med riktiga sår så läcker proteiner ut i urinen.

Vad du möjligen tänker på är ju att aminosyrorna i proteinet innehåller kväve och när de omvandlas till energi måste vi utsöndrar kvävet eftersom det blir giftigt för oss. Kvävet utsöndras i urinen som urea ( eller karbamid med ett annat namn ).
Desto mer protein vi äter desto mer urea måste vi kissa ut naturligtvis.
Tänk på att nästan allt protein vi äter, flera hundra gram per dag, blir energi +urea.

Wilson
2003-03-22, 20:19
ah tack ;)

så är det nog he

danieln
2003-03-22, 22:28
Håller med ivandrago. Folk oroar sig för mycket. Jag kör inte på kasein längre pga den tjocka konsistensen man får med en normal mängd vätska samt att jag tycker att Complete II är betydligt godare.

Jag har då inte märkt någon skillnad mot att stoppa i mig Protec eller Complete II som iofs innehåller lite kaesin den oxo men betydligt mindre än Protec. Har iofs inte gjort någon vetenskaplig studie i saken.

Survivor
2003-03-23, 09:34
Finns det verkligen bara "nivåerna" snabbt och långsamt för protein? Jag menar, kolhydrater har ju några fler... Det verkar mycket underligt om all mat som finns bara innehåller antingen den en eller den andra "speeden" på protein.

z_bumbi
2003-03-23, 12:13
Survivor: Nej det finns massor av olika upptagshastighet samt om man blandar olika mänger av olika födämnen så kan man ändra upptagshastigheten, mängden totalt man äter inverkar också samt vilken konsistens det man får i sig har mm mm

Survivor
2003-03-23, 18:30
Originally posted by z_bumbi
Survivor: Nej det finns massor av olika upptagshastighet samt om man blandar olika mänger av olika födämnen så kan man ändra upptagshastigheten, mängden totalt man äter inverkar också samt vilken konsistens det man får i sig har mm mm
Jojo, jag tänkte väl det. Tack för svaret :)