handdator

Visa fullständig version : Kreatin och imunförsvaret.


Jorgen
2003-03-21, 21:39
Dom senaste tre gångerna jag har gått på kreatin har jag blivit sjuk, förkylning, feber osv. Jag tar 40-50g kreatin per dag. Kan det vara så att en sådan stor dos kreatin sänker imunförsvaret eller det är bara ren "tur" att jag har lyckats sabba tre kreatinkurer med sjukdom? Jag blir sjuk 7-14 dagar efter påbörjad kur.

//jörgen

-squat-
2003-03-21, 23:03
det är väl inte Twinlabs kreatin du använder?
:laugh: :laugh: :D

Droog
2003-03-21, 23:09
Finns väl ingen anledning att stoppa i sig så mycket. Kistan måste ju iaf må dåligt. Kommer ihåg att jag hade problem med det på mer moderata intag.

Fultjack
2003-03-21, 23:26
det lät extremt mycket 40-50 gram, tror det räcker med 15-20 .. men jag är ingen expert

EiseltUK
2003-03-21, 23:34
Ja det är en ganska ordenlig dos. Troligen går mer minst 60 % ut i toaletten ut dag 2 och ännu mer ju fler dagar du håller på. Jag har inte härt att kreatin ska påverka immunförsvaret.

Vilket märke använder du?

/ Henrik

Wilson
2003-03-21, 23:35
jorgen vill du köpa mitt kreatinpyruvat (eseilt)?:)
det är 27 påsar kvar (30 från början). köpte det för 1-2 veckor sen.

Jorgen
2003-03-22, 08:00
Nej det är inte Twinlab, det är Strength för tillfället. Jag har kört med 15-20g innan men då inte märkt ngn större effekt av kreatinet. Testade då att dubbla dosen och jag fick mycket bättre resultat. Blev mycket starkare och ökade i vikt en hel del, vikt som jag dessutom har fått behålla till stor del. Jag vet att det blir en massa som blir spill men upptaget bör ju bli maximalt. Men dom tre senaste gångerna jag har testat att ta så mycket har resulterat i sjukdom (jag som aldrig brukar vara sjuk) så började jag undra om ett stort intag kan ha inverkan på imunförsvaret.

//jörgen

Sverker
2003-03-22, 08:25
Jag gissar att du ökar träningsmängden och tränar tyngre när du tar kreatin. Ligger du redan på gränsen av din kropp klarar så kan den ökade träningsmängden vara droppen som får bägaren att rinna över.

Själv så tränar jag mycket hårdare med kreatin ock ökar bra men behöver ofta öka från 5 till 6 dagar mellan varje träningspass av en muskelgrupp. Träningen förbättras och ställer högre krav på återhämtningen.

... får ömma benhinner pga den tyngre benträningen :insane:

Jorgen
2003-03-22, 09:02
Träningsmängden ökar inte men visst så tränar jag säkert lite hårdare än innan. Dock skulle jag absolut inte påstå att jag ligger nära gränsen för mitt max. Där borde vara en del till att plocka ut, fast det ligger något i det du säger. Borde kanske vila ännu lite mer när man går på kreatin. Skall testa helt enkelt. Tack för tipset.

//jörgen

b0bb4n
2005-04-01, 18:24
Vad är det för fel på twinlabs kreatin?

turbocalle
2005-04-01, 19:09
Blev också sjuk när jag använde kretain innan.. Jag tog iofs inte alls så stora mängder.. Så nu har jag lagt kreatinet på hyllan ett tag..

MvH Carl

Davil
2005-04-01, 20:20
Exakt samma med mig ! Jag har också blivit sjuk innan en veckas användning av kreatin de senaste gångerna. Väldigt drygt, jag har verkligen grubblat på detta och kommit fram till att det måste bero på att man som ni säger tränar tyngre och kör extra reps som leder till att kroppen kanske inte orkar hålla alla virus och bakerier borta...

Nu har jag precis börjat på en ny omgång med kreatin och en vecka har gått kanon ! Det jag har ändrat är att jag käkar mkt extra frukt, dricker grönt te, käkar antioxidat/vitamintablett dagligen och fiskolja/q10 vilket jag inte har gjort förr. Får se om det hjälper...för jag tror inte att det är just kreatinet i sig som gör en sjuk.
Bara min teori !

mvh.

Ulf A Big
2005-04-02, 21:41
Personligen tror jag att den största ökningen av kreatin med normalt doserande 15-25 gr per dag, fungerar egentligen bara de första ggr när man kurar med kreatin. Nuförtiden tycker jag att får bäst resultat då jag blandar det i träningsdrinken 5gr kreatin/30gr Malto och 25 gr Whey och i efterträningsdrinken 5 gr Kreatin/40 gr malto och 25 gr whey och bara under de dagar jag tränar. För tillfället är det 4 dgr på 8 dgr och då kan jag köra utan uppehåll.