handdator

Visa fullständig version : Utöka programmet lite (även övningsfråga)


Strongman
2007-05-13, 22:11
Hej, har kört efter bumbis 3dagarsprogram ett tag nu och det är ett superbra program!

Men har märkt att jag gärna vill lägga till några övningar, t.ex på bröstdagen, avsluta med sneda eller raka flyes, eller cable cross nedåt.

Och sedan skulle jag vilja köra lite hantelshrugs för att träna "övre delen av ryggen" (?) lite större :)

Även lägga till sittande rodd (sitter med en höjd på sätet) och ett handtag som har lite bredare fattning. (Älskar att köra slut på ryggen på ryggdagarna och vill bygga lite mer på latsen :))

Även blivit så att jag har lagt till koncentrationscurl på bicepsdagarna.

Axeldagarna känns lite fattiga även, så har testat lägga till sittande hantelpress

Kör även både sittande och stående vadpress.

Men nu efter allt tjöt, nu till den stora frågan. Är jag en idiot som gör såhär eller kan det vara något bra?


Nu till fråga relaterad till topicen..

Har sett väldigt många på gymmet som gör liknande shrugs, fast dom roterar axlarna bakåt, alltså dom lyfter (typ) upp axlarna, rullar dom bakåt, gör om rörelsen, osv osv, vad gör den övningen? känns nästan som om den skulle förstöra något i axlarna

major Pectoralis
2007-05-13, 22:21
Hej, har kört efter bumbis 3dagarsprogram ett tag nu och det är ett superbra program!

Men har märkt att jag gärna vill lägga till några övningar, t.ex på bröstdagen, avsluta med sneda eller raka flyes, eller cable cross nedåt.

Och sedan skulle jag vilja köra lite hantelshrugs för att träna "övre delen av ryggen" (?) lite större :)

Även lägga till sittande rodd (sitter med en höjd på sätet) och ett handtag som har lite bredare fattning. (Älskar att köra slut på ryggen på ryggdagarna och vill bygga lite mer på latsen :))

Även blivit så att jag har lagt till koncentrationscurl på bicepsdagarna.

Axeldagarna känns lite fattiga även, så har testat lägga till sittande hantelpress

Kör även både sittande och stående vadpress.

Men nu efter allt tjöt, nu till den stora frågan. Är jag en idiot som gör såhär eller kan det vara något bra?


Nu till fråga relaterad till topicen..

Har sett väldigt många på gymmet som gör liknande shrugs, fast dom roterar axlarna bakåt, alltså dom lyfter (typ) upp axlarna, rullar dom bakåt, gör om rörelsen, osv osv, vad gör den övningen? känns nästan som om den skulle förstöra något i axlarna

Finns egentlingen inget facit på den första frågan. Du får prova och lyssna på kroppen hur den svarar. Personligen är jag inget fan av att överprioritera bröst och biceps. Muskelkorsett, rygg, ben och axlar är lång viktigare. Men, men, målsättningar med träningen varierar.

Roterandet fyller ingen funktion. Du kan läsa mer om övningen här:

http://www.exrx.net/Kinesiology/Errors.html#anchor972930

Strongman
2007-05-13, 22:45
Okej, undrar varför så många kör den övningen då :)

Bröstövningen, flyesen var mera som en stretchingövning i slutet av bröstpasset, med låga vikter, långa långsamma drag..

och bicepsen har jag aldrig riktigt lyckats köra slut på

någon som kan svara på frågorna kring ryggövninganra?

tack för svaret

Rahf
2007-05-13, 23:00
Om du utför stångrodden korrekt så ska den ta rejält bra, du kan ju testa hantelrodd kanske? Personligen för lats så kör jag chins, annars tar latsdrag bakom nacken sjukt bra personligen. Biceps är helt slut efter mina ryggpass numera, jag orkar kanske en övning och det är oftast raka stångcurls.

Stretching bör ej utföras med vikter, det kan lätt bli ballistisk stretching och det vill du inte (skaderisk).

Som du kanske ser så föredrar jag fria vikter alternativt övningar med kroppsvikt :D har man prioriteringar så har man.

Strongman
2007-05-14, 01:14
Okej

Har bara kört hantelrodd, inte ens testat stångrodden faktiskt, men har planerat att göra det snart

Kör alltid latsdrag bakom nacken, kanske ska slänga i så många man orkar chins som slutet på ryggpasset

okej.. då skiter jag i flyesen

tack för svar