handdator

Visa fullständig version : Hur långt anabolt tillstånd efter pass?


erixone
2007-05-13, 22:06
Tyvärr så kommer det inte bli mycket gymande av i sommar eftersom mitt gym inte ligger i samma stad jag kommer vistas i.

Därför undrar jag hur länge kroppen är i anabolt tillstånd efter det sista träningspasset.
Hur länge ska man fortsätta inta proteinpulver för att det ska ge något resultat, uppbyggnad?

Kommer mestadels att utöva konditionsträning såsom tennis och löpning. Skulle kunna säga att det blir en lång deffperiod.
Behövs pulvret då med eller ger det en försumbar effekt eftersom det inte är tillsammans med någon styrketräning?
Hur mycket hjälper det igentligen att hålla kvar muskelmassan?

Om det är bra att fortsätta med det, hur mycket ska intas?

Sommaren är snart här :hbang:

King Grub
2007-05-14, 05:14
Täck ditt proteinbehov; spelar ingen roll hur stor del, eller om det ens finns någon del, av intaget som utgörs av pulver.

Det finns inget "anabolt fönster" efter konditionsträning. Ju högre proteinintag, desto lägre proteinsyntes. Allt över 1.7 gram per kilo och dygn oxiderar till energi. Kolhydratintaget är det primära. Protein tillsammans med kolhydraterna ger snabbare glykogeninlagring, men det är inget speciellt dos- eller pulverrelaterat.

erixone
2007-05-14, 08:20
Det finns inget "anabolt fönster" efter konditionsträning.


Menar tiden efter ett hårt styrketräningspass *rolleyes*.
Så det gäller alltså att täcka behovet. Kanske ska säga så här istället:

Hur långt efter det sista passet innan sommaren är kroppen beroende av ett större proteinintag en "normalt" till uppbyggnad?

Tack för svaret Grub :thumbup:.

King Grub
2007-05-14, 08:26
Det är ingen skillnad på gensvaret på proteinsyntesen vid intag av protein 1 h eller 3 h efter avslutat styrketräningspass i alla fall. Ju fortare påfyllning desto bättre; jag tror inte du behöver minuttajma något, men ett par påfyllningar inom dom närmaste timmarna efter passet är säkert bra. En gainer direkt efter uppföljt av en vanlig måltid någon timme senare fungerar bra.

erixone
2007-05-14, 08:34
Det är ingen skillnad på gensvaret på proteinsyntesen vid intag av protein 1 h eller 3 h efter avslutat styrketräningspass i alla fall. Ju fortare påfyllning desto bättre; jag tror inte du behöver minuttajma något, men ett par påfyllningar inom dom närmaste timmarna efter passet är säkert bra. En gainer direkt efter uppföljt av en vanlig måltid någon timme senare fungerar bra.

Fan vad jag tjatar nu men viktiga grejer *flex* .

Dagen efter så pågår det alltså ingen uppbyggnad, utan enbart timmarna efter passet? *rolleyes*
Jag har alltid trott att uppbyggnaden sker jämt över tiden. Att upptaget är som allra bäst efter sista övningen är självklar.

GymTT
2007-05-14, 08:36
Fan vad jag tjatar nu men viktiga grejer *flex* .

Dagen efter så pågår det alltså ingen uppbyggnad, utan enbart timmarna efter passet? *rolleyes*
Jag har alltid trott att uppbyggnaden sker jämt över tiden. Att upptaget är som allra bäst efter sista övningen är självklar.

Det pågår ständigt uppbyggning, men även nedbrytning.

Fatalist
2007-05-14, 08:51
Det pågår ständigt uppbyggning, men även nedbrytning.

Så kontentan av det hela är att du trådskapare vill äta bra, gott och mycket. Så länge du får i dig tillräckligt med mat för att täcka dina behov under en 24h-period spelar det ingen roll hur eller när du äter. :thumbup:

King Grub
2007-05-14, 08:55
Fan vad jag tjatar nu men viktiga grejer *flex* .

Dagen efter så pågår det alltså ingen uppbyggnad, utan enbart timmarna efter passet? *rolleyes*
Jag har alltid trott att uppbyggnaden sker jämt över tiden. Att upptaget är som allra bäst efter sista övningen är självklar.

Basproteinsyntesen pågår ständigt. 60-90 minuter efter styrketräning händer ingenting, men sedan stimuleras den. Den är som störst 12-24 timmar efter avslutat pass, för att sedan gradvis åter falla tillbaka till basnivåer efter runt 48 h efter passet.

Utöver basproteinsyntesen kan den toppas, vid aminosyreintag. Det blir som en "peak" högt över basnivåer, som snabbt faller ned igen. Det är det som är "stimulera proteinsyntesen". Protein från mat "stimulerar" inte proteinsyntesen, men kan givetvis användas i den ständigt pågående till fullo. Denna effekt är som störst efter styrketräning + aminosyreintag. Störst effekt efter passet nås vid EAA-intag direkt före passet. Intag timmarna efter ger ungefär lika stor stimulans (1 h eller 3 h efter som tidigare nämnt ger lika stor effekt).

King Grub
2007-05-14, 08:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93406&highlight=reflects

erixone
2007-05-14, 09:10
Den är som störst 12-24 timmar efter avslutat pass, för att sedan gradvis åter falla tillbaka till basnivåer efter runt 48 h efter passet.


Det var det jag sökte efter :).

Skummade http://www.kolozzeum.com/forum/showt...light=reflects också och jag verkar göra helt rätt :hbang:.

Tack än en gång Grub, keep up the good work :thumbup:.