handdator

Visa fullständig version : Den stora Kaffe-tråden!


mela
2007-05-13, 19:06
Här är en tråd där vi samlar alla recept och tips som har med kaffe att göra.

Jag börjar med att tipsa om ett gott koffeinrikt kaffe.
Fick inte länka den bilden :P

mela
2007-05-13, 19:09
Här är kaffet.

http://img462.imageshack.us/img462/1558/5136go8.jpg

mela
2007-05-13, 19:13
Det är riktigt mumsigt att ha kardemumma eller kanel i kaffet också. Och två sånnadär heliga små runda vita piller *cupid*

Eddie Vedder
2007-05-13, 19:22
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86136&highlight=kaffe

mela
2007-05-13, 19:24
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86136&highlight=kaffe

*gah!*

Nina L
2007-05-13, 19:42
Och två sånnadär heliga små runda vita piller *cupid*Sobril!!! *cupid*

mela
2007-05-13, 19:44
Sobril!!! *cupid*

sukketter

is + minimjölk + snabbkaffe i en mixer = *cupid*

Nina L
2007-05-13, 19:46
sukketter Mmmm, vi säger det. *rolleyes* ;)

mela
2007-05-13, 19:47
Mmmm, vi säger det. *rolleyes* ;)

sssh!! trodde du va på min sida :(

Lizard
2007-05-13, 23:52
Innan denna tråd urartar till farmaceutiska råd för deprimerade och eftersom den länkade är avsomnad sedan nyåret ska jag slå ett slag för kaffehurran.
Kokkaffe, på fat med stenhård sockerbit mellan tänderna som man suger upp kaffet med är en underskattad tradition. Inte illa i kopp heller med en skvätt helfet grädde som sakta mönstar ut sig i det svarta. Mycket poetiskt om man är lagd sådan.
Annars brygger jag oljigt skummiga espressos hemma. Trixet sitter mer i kvarnen än i kaffet.

Lizard

Yes
2007-05-14, 00:18
Mitt favoritkaffe just nu är Organico(har jag för mig det heter iaf). Förvånansvärt gott för att vara gjort av krav-odlande hippies.

L-Sami
2007-05-14, 00:29
Svartkaffe med några teskedar oboy i det.

PowPow
2007-05-14, 00:31
Just nu är det Chiaroscuro Arabica + Ethiopia Sidamo som gäller *cupid* . En ren arabikablandning. Som alltid bryggt i en mokabryggare och avnjuten med en liten skvätt oskumad mjölk.

http://www.kaffegrossisten.se/shop/KaffeGrossisten/images/shop/Chiaroscuro%201kg%20st.jpg

mela
2007-05-14, 11:21
Svartkaffe med några teskedar oboy i det.

:MrT: oboy? i kaffe? :MrT:

eleni
2007-05-14, 11:23
Sitter och dricker iskaffe gjort på nescafé inköpt i grekland...mmmm *drool*

mela
2007-05-14, 11:29
Sitter och dricker iskaffe gjort på nescafé inköpt i grekland...mmmm *drool*

*drool*

Dricker just nu:

http://img223.imageshack.us/img223/526/5137ff7.jpg

Lite väl svagt. Men är det 150mg koffein i blir jak klad.

Arnesson
2007-05-14, 11:44
Espresso is ths shit

mela
2007-05-14, 11:45
Espresso is ths shit

Men magen mår inte bra efter 12st :(

Arnesson
2007-05-14, 11:50
Men magen mår inte bra efter 12st :(

Jo då, den måste tränas bara :thumbup:

mela
2007-05-14, 11:50
Jo då, den måste tränas bara :thumbup:

Okay. min mage klarar inte 10st :D

Fartman
2007-05-14, 16:03
Starkt kokkaffe och kaffeost *drool*

machine gun
2007-05-14, 16:50
Inferno är en riktigt god espressoböna (bönblandning?). Blir härligt smakrik espresso. Givetvis maler man själv. Vi har dock en elkvarn, så man slipper stå och veva till förbannelse :D

lectris
2007-05-15, 12:09
Här är en tråd där vi samlar alla recept och tips som har med kaffe att göra.


Känner man sig lite on the wild side är 1dl riktigt starkt espressokaffe (typ av mauro deluxe) blandat med ½dl baileys + ½dl vispad mjölk riiktigt gott. *drool* *cupid* *kissass*

38900

PowPow
2007-05-15, 14:28
Inferno är en riktigt god espressoböna (bönblandning?). Blir härligt smakrik espresso. Givetvis maler man själv. Vi har dock en elkvarn, så man slipper stå och veva till förbannelse :D

Snarare ett märke väl? Har iaf aldrig hört talas om en böna som heter inferno. Men som du säger så är det kanske en blandning. Vilket märke och var köps det? Det låter intressant.

Emil_Larsson
2007-05-15, 15:31
Har ni prövat kaffe med daim smak. Usch den var ingen hit tycker jag :D

L-Sami
2007-05-15, 15:58
:MrT: oboy? i kaffe? :MrT:

Jette gøtte, prova :thumbup:

tobbeg
2007-05-15, 17:10
Snarare ett märke väl? Har iaf aldrig hört talas om en böna som heter inferno. Men som du säger så är det kanske en blandning. Vilket märke och var köps det? Det låter intressant.

Det är Kahls som gör inferno. Det är en blandning av arabicabönor om jag inte minns fel. Lite väl mörkrostad för espresso för min smak men som press är den nog god.

Min favorit nu när det börar bli varmare är islatte. Ta en dubbel espresso och skaka i shaker med is och 2 dl fetmjölk. Kittlar dödsskönt i kistan.

mela
2007-05-15, 17:36
Jette gøtte, prova :thumbup:

får göra det när jag inte deffar :Virro

machine gun
2007-05-15, 19:20
Snarare ett märke väl? Har iaf aldrig hört talas om en böna som heter inferno. Men som du säger så är det kanske en blandning. Vilket märke och var köps det? Det låter intressant.

Googlade lite för att ta reda på mer exakt blandning och fann detta:

Inferno

Ett mörkrostat kaffe med fyllig och kraftig smak. Den fint välavvägda blandningen av de största och finaste arabicabönorna från Sumatra, Java, Kenya, Indien och Brasilien ger ett smakrikt kaffe med en lång och aromatisk avslutning. Kaffet är rostat till den punkt där kaffets naturliga oljor lägger sig som vackert skimrande droppar på de nyrostade bönorna.
Som espresso har kaffet en superbt krämig och bittersöt syrlighet. Kaffet blir även mycket gott i en pressbryggare, moccabryggare eller i en vanlig filterbryggare. Våga prova och känn dig inte hämmad av bryggmetod, vissa kaffesorter står över sådana klassificeringar.

En blandning av diverse arabicabönor med andra ord. Det finns både i färdiga påsar och i lösvikt i diverse kaffebutiker. Vi brukar köpa det från Kahls i Kista Galleria, har även sett det på Bönor & Blad i Västermalmsgallerian, så det finns nog lite varstans.

http://www.bluemountaincafe.se/images/infernologo3.jpg

Ganymedes
2007-05-15, 19:21
Jag är ingen kaffekännare men är det stor smakskillnad på t.ex. Gevalia, Zoegas (som jag gillar) och de betydligt dyrare märkena?

PowPow
2007-05-15, 19:49
Googlade lite för att ta reda på mer exakt blandning och fann detta:



En blandning av diverse arabicabönor med andra ord. Det finns både i färdiga påsar och i lösvikt i diverse kaffebutiker. Vi brukar köpa det från Kahls i Kista Galleria, har även sett det på Bönor & Blad i Västermalmsgallerian, så det finns nog lite varstans.

http://www.bluemountaincafe.se/images/infernologo3.jpg

Okej, som de flesta andra espressobönorna alltså. Oftast är det endast arabica. Ibland några tiotals procent robusta-bönor för lite mer krut och bättre crema.

Jag föredrar oftast rena arabicablandningar dock, och ska testa inferno om de har det i min butik :)

Ganymedes
2007-05-15, 19:51
Jag är ingen kaffekännare men är det stor smakskillnad på t.ex. Gevalia, Zoegas (som jag gillar) och de betydligt dyrare märkena?

Fokus på min uppenbart n00b-fråga är ordet stor. Att det förmodligen smakar annorlunda är ju givet. Men är det frågan om subtila nyanser eller en "helt annan" smak, typ? Vore kul att prova, men då ska det ju finnas någon vits. Betala för fabrikat eller förpackning är inte aktuellt.

PowPow
2007-05-15, 19:53
Fokus på min uppenbart n00b-fråga är ordet stor. Att det förmodligen smakar annorlunda är ju givet. Men är det frågan om subtila nyanser eller en "helt annan" smak, typ? Vore kul att prova, men då ska det ju finnas någon vits. Betala för fabrikat eller förpackning är inte aktuellt.

Det är ju bara till att testa!
Jag personligen är inte speciellt bevandrar i bryggkaffedjungeln, så jag kan inte hjälpa dig direkt. För du talar om bryggkaffe va?

Eddie Vedder
2007-05-15, 19:54
Betala för fabrikat eller förpackning är inte aktuellt.

I såna fall vet jag inte eftersom jag köper dyrare kaffe, men det är dyrare p.g.a. att det är rättvisemärkt och ekologiskt. Alltså ideologiska skäl snarare än smakmässiga.

Hursonhelst har jag smakat på kaffe från "riktga" delikatessaffärer som malts i affären innan man köpt det. DET smakade gott!*drool* Min högst personliga åsikt förstås, men nog fan var det skillnad tyckte jag.:thumbup:

PowPow
2007-05-15, 20:03
I såna fall vet jag inte eftersom jag köper dyrare kaffe, men det är dyrare p.g.a. att det är rättvisemärkt och ekologiskt. Alltså ideologiska skäl snarare än smakmässiga.

Hursonhelst har jag smakat på kaffe från "riktga" delikatessaffärer som malts i affären innan man köpt det. DET smakade gott!*drool* Min högst personliga åsikt förstås, men nog fan var det skillnad tyckte jag.:thumbup:

Om du jämför det med kaffe du köpt färdigmalet så kan en stor del av skillnaden ligga i just det. Nymalet kaffe och kaffe som malts i fabrik och sedan paketerats, skickats till butik och sen stått i ditt kylskåp ett tag... ja, det är ju som att jämföra division 7 södra med elitserien, även om det är från samma bönor :)

Nilsjohan
2007-05-15, 20:03
Hursonhelst har jag smakat på kaffe från "riktga" delikatessaffärer som malts i affären innan man köpt det. DET smakade gott!*drool* Min högst personliga åsikt förstås, men nog fan var det skillnad tyckte jag.:thumbup:I vissa bättre affärer så får man det malt efter vilken sorts espressomaskin man tänker brygga det i. Det är en hel vetenskap med att uppnå det optimala kaffet.

Lizard
2007-05-15, 20:15
Jag är ingen kaffekännare men är det stor smakskillnad på t.ex. Gevalia, Zoegas (som jag gillar) och de betydligt dyrare märkena?
Rostningen skiljer sig naturligtvis. Likaså råvaran där kaffebönorna sorteras redan på plantagen efter kvaliteten. Precis som viner och vindruvor alltså. Bryggkaffe, rent allmänt, är riktigt sopigt och sen blir det dyrare när det ska bli espresso. Var bönan växt, vilken sort, av vem och vilken årgång går att skönja för den som köper in, men sällan av oss som konsumerar.
Men.
Mal du kaffet själv, i en riktigt svindyr kvarn, så lovar jag dig ett annat väsen än framför allt färdigmalet. Kaffeoljorna härsknar kvickt som fiskfett och bara ett par timmar i färdigmalet tillstånd gör att skummet inte vill resa sig mot toppen utan blandas ut i själva kaffet. Rent äckligt faktiskt.

Enklast att lära sig kaffe är att använda den, jämfört med tungan, mångfalt känsligare näsan. Stick ned huvudet bland bönorna hos din kaffehandlare och dra in. Gör så genom hela sortimentet och du känner garanterat både skillnad och vilken du helst vill köpa. Krävs ingen som helst träning eller fjollig utbildning. Som det luktar smakar det. Precis som vin som sagt.

Lizard