handdator

Visa fullständig version : Beta alanin illamående


Bananen20
2007-05-13, 18:35
jag tog nyss en halv tesked beta alanin och 1/3 tesked kre alkalyn. Det känns som att jag ska svimma eller spy. Vad kan det bero på?

Bananen20
2007-05-13, 18:36
och jag har förövrigt stickningar i ansikte och händer och armar men det gör ju inget

Sverker
2007-05-13, 18:48
Överdos ?

Jag tar ett kryddmott vid varje tillfälle. Bara för att slippa stickningar.

Whistler
2007-05-13, 19:24
Druckit tillräckligt med vatten? Jag drar ungefär en liter vatten i samband med intag av kreatin och B-alanin.

antonio
2007-05-13, 19:58
jag tog nyss en halv tesked beta alanin och 1/3 tesked kre alkalyn. Det känns som att jag ska svimma eller spy. Vad kan det bero på?

jag brukar köra en tesked beta-alanin och 4 kre-alkalyn kapslar och har aldrig upplevt ngt sådant. Sticker gör det lite här o var men svimma eller spy ? Borde vara något annat som orsakat detta.

/A

Bananen20
2007-05-13, 20:57
Druckit tillräckligt med vatten? Jag drar ungefär en liter vatten i samband med intag av kreatin och B-alanin.

drack förmodligen för lite, blev bra efter att jag druckit en del

Yankeee
2007-10-04, 19:53
Det känns som att jag ska svimma eller spy. Vad kan det bero på?

Blir så ofta så för mig. Sitter just nu och känner mig skum i huvudet, är varm och mår lite illa och det var 6 timmar sedan jag tog beta-alanin. Det har blivit så här förut när jag har råkat ta för mycket.

Någon som vet varför det blir så här? Jag har inte druckit för lite.

Robbin
2007-10-04, 20:08
Jag vet iaf att när jag tog beta-alanin första gången för någon vecka sen så överdoserade jag rätt rejält förmodligen, hade inget mått med mig så hällde lite i shakern bara och det var ingen trevlig upplevelse.. kändes som jag skulle svimma och spy efter någon halvtimme in i passet.
Nu tar jag en tesked med ca 0,5liter vatten och känner inget illamående.

Sniggel
2007-10-04, 21:35
Ligger vanligtvis på 3g per dos 2 ggr om dagen men har tagit 8g som mest (av misstag när jag vägt upp) i en enda dos, vilket är maxrekommenderat intag för ett dygn.
Har aldrig känt något illamående men det kanske är någon bieffekt av höga doser som vissa upplever?

Yankeee
2007-10-05, 07:29
Det är med största sannolikhet pga överdos. Jag är dock nyfiken på varför kroppen reagerar som den gör.

Fairing
2007-10-05, 07:34
Att överdosera kan leda till sänkt blodtryck.Jag använder aldrig mer än 4-6g och det funkar kanon*flex*

xeym
2007-10-05, 13:21
Fick oxå det ibland när jag körde med rent alanin. Överdoserade det en hel del tror jag.(gör det med allt, ju mer ju bättre:P) men på beta alanin så verkade det snarare ha motsat effekt.

He-man
2007-10-05, 13:40
Beta alanin är altså typ ren NO utan andra tillsatser?

Sniggel
2007-10-05, 17:26
Beta alanin är altså typ ren NO utan andra tillsatser?

Beta-alanin består av beta-alanin :-p

He-man
2007-10-06, 00:29
Jo, men de flesta NO-produkter innehåller en massa olika ämnen.

Det jag altså undrar, är Beta-alanin i sig självt tillräckligt för att ge "NO-effeckt" eller behövs alla andra tillsatser för att det ska vara just en NO-produkt?! :Virro

Sverker
2007-10-06, 06:34
NO-effekten är ju bättre pump. NO-effekt får du av olika aminosyror som arginin och citrulin som fungerar som kvävegivare.
NO, kväveoxiden öppnar upp de fina blodkärlen och tillåter att mer blod susar igenom.



Beta-alanin är en buffert som neutralicerar mjölksyran ( eg bildad ADP:Virro ) och gör så att du kan klämma ut några reps till.

He-man
2007-10-06, 13:44
NO-effekten är ju bättre pump. NO-effekt får du av olika aminosyror som arginin och citrulin som fungerar som kvävegivare.
NO, kväveoxiden öppnar upp de fina blodkärlen och tillåter att mer blod susar igenom.



Beta-alanin är en buffert som neutralicerar mjölksyran ( eg bildad ADP:Virro ) och gör så att du kan klämma ut några reps till.

Ok, så b-alanin påverkar altså inte pumpen alls?

Yankeee
2007-10-09, 18:00
Tog en halv tesked idag, nu sitter jag här med lite huvudvärk och mår skumt igen. Måste vara överkänslig eller något.

schabo-labo
2009-01-17, 18:43
Jag får hög puls och lite tryck över bröstet av beta alanin. Nån skrev att man får högt blodtryck, kan det bero på det? Det är ju ingen hit om man tänkt träna efter intag. Nån annan som känner likadant?

Fairing
2009-01-18, 11:13
Jag får hög puls och lite tryck över bröstet av beta alanin. Nån skrev att man får högt blodtryck, kan det bero på det? Det är ju ingen hit om man tänkt träna efter intag. Nån annan som känner likadant?

Jag tror inte att det är beta alaninet. Ett högt intag av beta alanin brukar ge lågt blodtryck som en "biverkning"

schabo-labo
2009-01-18, 11:47
Jag tror inte att det är beta alaninet. Ett högt intag av beta alanin brukar ge lågt blodtryck som en "biverkning"Jag tar ju endast beta alanin, något mindre än en tesked och rejält med vatten.

Lazius
2009-03-10, 21:48
Att överdosera kan leda till sänkt blodtryck.Jag använder aldrig mer än 4-6g och det funkar kanon*flex*
Detta var intressant. Jag har nämligen känt av just lågt blodtryck (yrsel/svimningskänsla) då jag rest mig efter att ha kört en övning när jag tagit ca 35 g Rage innan styrkepasset. Jag kände mig även illamående. Det gick dock över en bit in i passet.

35 g Rage innehåller ca 5 g beta alanin och detta kanske helt enkelt var för mycket för min del. Kanske skulle följt doseringsanvisningen på 25 g eller t.o.m. köra lite mindre *jorgen*

Eftersom jag nu kör en kreatinfri period så testade jag en egen kombo idag som bestod av 2 g beta alanin, 2 g bikarbonat, 200 mg koffein samt några NO-kapslar (3000 mg L-arginine & 1500 mg L-citrulin) innan träningen och det kändes riktigt bra! Inget illamående eller andra konstigheter *flex*

Man får väl pröva sig fram vad man tål helt enkelt... Är nog ganska individuellt som mycket annat.

Griffin
2009-03-10, 22:46
Första gången jag tog Rage som även den har detta.
Så kände jag mig packad / bakfull men den effekten får jag ej längre utan bara stickningarna kvar i huden

schabo-labo
2009-03-16, 17:02
Jag tror inte att det är beta alaninet. Ett högt intag av beta alanin brukar ge lågt blodtryck som en "biverkning"
Hej
Satt och tänkte på detta, har de testat hur mycket blodtrycket förändras? Om normalt är 120/80 och jag tar exempelvis 5gram med en gång, vad kan blodtrycket sjunka till? Vad finns det för mer info kring detta? Är det skadligt osv?

-squat-
2009-03-16, 21:23
Jag har tidigare kunnat stoppa i mig 5 gram vid ett och samma tillfälle utan problem. Men häromdagen resulterade det i att jag blev extremt yr och spydde.

-squat-
2009-03-16, 22:07
Jag har tidigare kunnat stoppa i mig 5 gram vid ett och samma tillfälle utan problem. Men häromdagen resulterade det i att jag blev extremt yr och spydde.

Det är nog dags för mig att skaffa glasögon. Upptäckte precis att jag hade tagit teskedsmåttet dvs jag intog 25 gram beta alinin. Inte undra på att det blev liiiiiiite svettigt.

machine gun
2009-03-16, 22:27
Nu när det ändå diskuteras doser. Vad är egentligen "rekommenderad" daglig totaldos? Har förstått att man kan sprida ut intaget över dagen eftersom det inte måste tas i direkt anslutning till träning. Antar att dosen är något sånär relaterad till kroppsvikt?

Fairing
2009-03-17, 08:28
Hej
Satt och tänkte på detta, har de testat hur mycket blodtrycket förändras? Om normalt är 120/80 och jag tar exempelvis 5gram med en gång, vad kan blodtrycket sjunka till? Vad finns det för mer info kring detta? Är det skadligt osv?

nja... du måste nog dubbla den dosen för att kunna märka något alls på blodtrycket. Det är dessutom en ganska marginell skillnad som jag har fått det förklarat för mig

schabo-labo
2009-03-17, 17:51
Det är nog dags för mig att skaffa glasögon. Upptäckte precis att jag hade tagit teskedsmåttet dvs jag intog 25 gram beta alinin. Inte undra på att det blev liiiiiiite svettigt.Heh ojsan. Fick du inte stygga stickningar?

nja... du måste nog dubbla den dosen för att kunna märka något alls på blodtrycket. Det är dessutom en ganska marginell skillnad som jag har fått det förklarat för migOk, tack.

Degpekka
2009-03-17, 19:56
Det är nog dags för mig att skaffa glasögon. Upptäckte precis att jag hade tagit teskedsmåttet dvs jag intog 25 gram beta alinin. Inte undra på att det blev liiiiiiite svettigt.

Haha! va fan :thumbup:

machine gun
2009-03-20, 18:10
Nu när det ändå diskuteras doser. Vad är egentligen "rekommenderad" daglig totaldos? Har förstått att man kan sprida ut intaget över dagen eftersom det inte måste tas i direkt anslutning till träning. Antar att dosen är något sånär relaterad till kroppsvikt?

Jag är helt fascinerad över att ingen verkar kunna svara på den här frågan.