handdator

Visa fullständig version : Äta trots att man inte är hungrig?


prinsesson
2007-05-13, 13:34
Hej!

Det är så att jag försöker gå upp i vikt med hjälp av styrketräning och kaloriöverskott. (vad annars liksom :P)

Ja men iaf. äter jag 5 mål om dagen med ungefär 3-4 h mellanrum. Men mellanmålet mellan lunchen och middag som jag intar ca. 15 är verkligen en plåga. Känner mig sällan hungrig efter lunchen och om det till på köpet inte är träningsdag e det nästan så jag blir spyfärdig av att äta nåt.

Men ska jag strunta i känslan och äta iaf. och isf. vad? Har ni några tips på något som försvinner snabbt och lätt ner i magen utan att ge någon extra mättnad? Eller borde jag lyssna på kroppen och typ bara ta ett äpple eller nåt? Vill ju upp i vikt men inte känna att jag vill spy efter varje måltid och det är alltså speciellt det här mellanmålet jag har svårt med.

L-Sami
2007-05-13, 14:28
Rapsolja, nötter, mandlar eller maltodextrin blandad i vatten mättar inte särkskilt mycket, men ger en del kalorier. Godis mättar inte heller så mycket.

sissa
2007-05-13, 14:36
Hej!

Det är så att jag försöker gå upp i vikt med hjälp av styrketräning och kaloriöverskott. (vad annars liksom :P)

Ja men iaf. äter jag 5 mål om dagen med ungefär 3-4 h mellanrum. Men mellanmålet mellan lunchen och middag som jag intar ca. 15 är verkligen en plåga. Känner mig sällan hungrig efter lunchen och om det till på köpet inte är träningsdag e det nästan så jag blir spyfärdig av att äta nåt.

Men ska jag strunta i känslan och äta iaf. och isf. vad? Har ni några tips på något som försvinner snabbt och lätt ner i magen utan att ge någon extra mättnad? Eller borde jag lyssna på kroppen och typ bara ta ett äpple eller nåt? Vill ju upp i vikt men inte känna att jag vill spy efter varje måltid och det är alltså speciellt det här mellanmålet jag har svårt med.


Vad äter du för slags mat? Alltså äter du mkt "lättprodukter, fettsnål mat" och så? Kanske ska se över det först så att du inte äter onödigt kalorisnålt så att du måste äta väldigt mkt för att få i dig så mkt energi som du vill och behöver.

Har det hänt något med vikten och under vilken tid isåfall?

Bara läste att du haft ätstörningar men att du hade börjat äta enligt ett schema du hade gjort. Har vågen rört på sig nåt? ( Vet ej hur länge du har ätit "normalt")

Jag försöler själv gå upp lite och försöker tex byta ut att dricka vatten jämt till att dricka mjölk,helst fetare. Så får man lite kalorier bara där. Nötter är också nåt jag ser till att ha hemma. Lättätet med mkt energi. Eller ringla lite extra god olja på mat som det pasar till ( eller bara på salladen)

Slartibartfast
2007-05-13, 14:56
The X-man äter ju 200 g socker om dagen. 700 kcal bara där. Verkar vara ett vinnande koncept. :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88705&highlight=%E4ter

Cerberus
2007-05-13, 15:25
The X-man äter ju 200 g socker om dagen. 700 kcal bara där. Verkar vara ett vinnande koncept. :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88705&highlight=%E4ter

lol va lite han äter :P


så mkt han äter, undrar vad "annat" han får äta för att inte bli tokfet på allt det där trots att han e stor.

Slartibartfast
2007-05-13, 15:28
så mkt han äter, undrar vad "annat" han får äta för att inte bli tokfet på allt det där trots att han e stor.

Vaddå? Allt har ju låg GI utom malton. ;)

Cerberus
2007-05-13, 15:33
Vaddå? Allt har ju låg GI utom malton. ;)

LOL


insåg nyss vilken fackhumor man har fått, det där skulle ja aldrig kunna säga IRL och förvänta mig att ngn fattar det :P




ontopic: bara att äta flytande kcal, öka öka! Man vänjer sig.

Karl_alfred
2007-05-13, 16:14
Börja träna ordentligt så kommer du inte vilja göra annat än att äta.

Ulf A Big
2007-05-13, 16:27
Äta utan att vara hungrig kommer att störa din hungerkänsla för mat och utvidga matsäcken.


Om man nu inte är hungrig av sig tycker jag att man bantar ett par tre veckor så att man får tillbaks hungern och kan börja på ny kula och verkligen kunna avnjuta maten....

anders90
2007-05-13, 17:08
Hej!

Det är så att jag försöker gå upp i vikt med hjälp av styrketräning och kaloriöverskott. (vad annars liksom :P)

Ja men iaf. äter jag 5 mål om dagen med ungefär 3-4 h mellanrum. Men mellanmålet mellan lunchen och middag som jag intar ca. 15 är verkligen en plåga. Känner mig sällan hungrig efter lunchen och om det till på köpet inte är träningsdag e det nästan så jag blir spyfärdig av att äta nåt.

Men ska jag strunta i känslan och äta iaf. och isf. vad? Har ni några tips på något som försvinner snabbt och lätt ner i magen utan att ge någon extra mättnad? Eller borde jag lyssna på kroppen och typ bara ta ett äpple eller nåt? Vill ju upp i vikt men inte känna att jag vill spy efter varje måltid och det är alltså speciellt det här mellanmålet jag har svårt med.

Hej, prinsesson!

Jag vill börja med att önska dig lycka till med din viktuppgång! Det glädjer mig att du insett hur dålig din förra kosthållning var för din hälsa, och att du faktiskt lyckats vända den onda cirkeln! :thumbup:

Du verkar väldigt ivrig att nå din målvikt - vilket iofs är bra - men det är lätt att bli överambitiös. Försök att inte stressa! Om du äter bra för övrigt, så ser jag ingen anledning att tvinga i dig ett femte mål mat om dagen. Du kommer, med tanke på din nuvarande låga vikt, gå upp ändå. När du sedan gått upp lite i vikt, och din energiförbrukning således ökat, så kommer hungern nog av sig själv, och du slipper bli spyfärdig efter varje mål mat.

Jag önskar dig återigen lycka till framöver! Jag är säker på att det kommer gå bra för dig! :)

Tom Jr
2007-05-13, 20:58
Håller med Anders.
Jag antar att du är ung, och träning är ingenting som tar veckor. Det tar år, och återigen år. Träna hårt, och ät så att du mår bra psykiskt istället. Öka successivt kalorintaget varje dag, eller vecka, beroende på hur du mår. Visst når man resultat snabbare med mer mat - men har du verkligen bråttom?

Mvh, Tom

Tolkia
2007-05-13, 21:29
Håller med Anders.
Jag antar att du är ung, och träning är ingenting som tar veckor. Det tar år, och återigen år. Träna hårt, och ät så att du mår bra psykiskt istället. Öka successivt kalorintaget varje dag, eller vecka, beroende på hur du mår. Visst når man resultat snabbare med mer mat - men har du verkligen bråttom?

Mvh, Tom
Jag vill inte vara elak, för du menar säkert väl, men det där är INTE ett bra råd att ge till en person med ätstörningsmonstret fortfarande flåsande i nacken. och det tycker jag att du av alla personer borde veta.

Tolkia
2007-05-13, 21:38
Tillägg:

Jag är också ytterst tveksam till rådet som ges ovan att undvika att äta när man inte är hungrig (till en person som med all säkerhet fortfarande har högst begränsad kontakt med de egna hungerkänslorna) för att inte "töja ut magsäcken" i onödan. Nojiga föreställningar om vad som händer med kroppen när man äter "för mycket" eller "för ofta" behöver sällan spädas på ytterligare i sådana fall.

Till trådskaparen: Jag tycker att det verkar lite underligt att du skall känna dig spyfärdig av att äta ett mellanmål 3-4 timmar efter det att du ätit lunch - givet att du inte har typ totalstopp i tarmen. Av den matsedel du postade nyligen är dina luncher inget toksvullande som borde hålla dig mätt resten av dagen. Jag är böjd att tro att det inte bara handlar om magen, utan snarare om en kombination av mage och huvud. Hur länge har du ätit som du nu gör? Kroppen gillar, när vi låter den få bestämma (vilket inte alltid är så ofta) att få lagom mängder mat på regelbundna tider, och vänjer sig rätt fort vid att detta är normalfallet. D.v.s. efter ett tag blir du automatiskt hungrig på tider då du är van vid att få mat. Jag röstar för att du fortsätter hålla dig till din matsedel; om du vill bli ordentligt frisk är förmodligen det absolut sista du behöver nu att börja trixa med maten igen (trixa som i testa om just du ändå inte klarar dig med lite mindre än andra osv.). Din kropp behöver näring - och de facto ditt huvud och din själ också.

Tom Jr
2007-05-14, 18:05
Tolkia:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Allt jag ville få sagt var att om han inte mådde bra av att äta så mycket så kunde han trappa ned lite istället, och öka sitt kaloriintag successivt. Jag vet att jag också har haft problem med ätstörning, men vad är intressant med det här? Om han skulle må bättre av att inte äta det där fjärde målet så kanske kan kunde skippa det, och ta något lättare för att sedan öka nästa dag med en halv macka till. För i längden så tränar vi ju alla för att må bra. Jag syftade heller inte på att han skulle äta mindre än vad han behövde (som du, får jag för mig iallafall, tror). Det jag menade var att han inte behövde ta den snabbaste vägen fram, eftersom träning tar tid, varför inte må bra medan man tränar?

Mvh

Gädda
2007-05-14, 18:06
Jag får i mig kycket mer kalorier under en dag om jag äter sällan och väntar tills jag är rejält hungrig. Massa mellanmål som gör att jag aldrig blir sådäre härligt vrålhungrig sabbar bara om jag vill äta riktigt mycket.

Eddie Vedder
2007-05-14, 18:09
Om han skulle må bättre av att.........


Vill bara tillägga att trådskaparen är en tjej och inte en kille.