handdator

Visa fullständig version : Bilfreaks? Ljuddämpning till bil


Melker
2007-05-13, 13:33
Det finns säkert en del bilentusiaster här som kan ge lite råd när det gäller att ljuddämpa en bil.
Jag har en kombi som surrar rätt mkt, en del ljud från bagaget men också från hjulhus och troligen dörrar också.

Jag la i 4mm bitumen i reservhjulsbaljan och har även petat i skummatta i bagageluckan. Det har hjälpt lite men funderar även att dämpa hjulhus, dörrar och ev bottenplattan.
Vad är mest effektivt att dämpa med?
Är det ngn som testat mekonomens bitumenmattor eller dämppmattor?

Tacksam för svar!

Litecore
2007-05-13, 13:39
asfaltsmattor är jävligt effektiva, men kostar och väger.

Melker
2007-05-13, 19:37
asfaltsmattor är jävligt effektiva, men kostar och väger.

Nja, det skiljer inte så mycket i pris egentligen när jag jämnförde. Jag tänkte köpa ca 2kvm till.

Pris på mekonomen:

Dämppapp 1000x500x1mm kostar 126kr/kvm
Bitumen 250x200x1,5mm kostar 160kr/kvm

Vikten blir något högre men ett par kilo gör inte så mycket om det verkligen gör resultat. Jag hade inte tänkt riva ut allt och klistra utan sätta där jag tror det gör störst effekt.
Är dämppappen i närheten av bitumenplattorna i dämpeffekt så väljer jag nog den pga pris och att den är lättare.
Du vet ingen som testat dämppappen?

Jazen
2007-05-13, 19:40
Nja, det skiljer inte så mycket i pris egentligen när jag jämnförde. Jag tänkte köpa ca 2kvm till.

Pris på mekonomen:

Dämppapp 1000x500x1mm kostar 126kr/kvm
Bitumen 250x200x1,5mm kostar 160kr/kvm

Vikten blir något högre men ett par kilo gör inte så mycket om det verkligen gör resultat. Jag hade inte tänkt riva ut allt och klistra utan sätta där jag tror det gör störst effekt.
Är dämppappen i närheten av bitumenplattorna i dämpeffekt så väljer jag nog den pga pris och att den är lättare.
Du vet ingen som testat dämppappen?

känner inge folk som lägger till vikt i bilen, däremot river ut allt :P
ne men testa med dämppapp och se vilken skillnad det blir...det är ju inte så mkt pengar det handlar om

Melker
2007-05-13, 19:57
känner inge folk som lägger till vikt i bilen, däremot river ut allt :P
ne men testa med dämppapp och se vilken skillnad det blir...det är ju inte så mkt pengar det handlar om

hehe, nu har jag redan 50kg barnprylar i den redan slöa familjebilen så viktökningen är inte så viktigt. Om surret blir mindre och att ungarna sover bättre under långfärder så är jag mer än nöjd :)
Jag köpte faktiskt dämppappen innan ja skrev inlägget men sedan blev jag tveksam eftersom jag kom att tänka på att bitumenplattan kändes mer rejäl än pappen. Det är ju en del jobb trots allt.

kreator
2007-05-13, 20:10
Uppdatera gärna tråden när du fixat i bilen
funderar nämligen själv göra det i min octavia kombi(06:a)

Liten Men Fet
2007-05-13, 21:22
Du ska gå till biltema eller något motsvarande å köpa tätningslist i gummi till luckor å annat på båtar. Dom sätter du som dörrlister runt om så tar det bort massor med ljud. Har du en kombi kan du ju göra det bak också.
Sen kollar du över avgasröret så du inte har några hål å framförallt så det inte ligger emot nånstans. Är det mycket avgasljud så kan du och köpa en dämpare till, den ska du ha längst bak för då försvinner dom flesta resonansljud som fort plantar sig till karossen.
Du kan också testa att snekapa änden på avgasröret så tar det bort en hel del ljud.
Du har naturligtvis inga takräcken eller liknande på bilen va?

Till sist men kanske viktigast är ett par bra däck som är tysta, det gör massor.
Sen kan du gå på med extra isolering om det inte är tyst nog.

Men det viktigaste för att få bort vägljud är nog tysta däck och bra (tjocka) lister runt dörrarna.

Melker
2007-05-13, 22:39
Bra tips Liten Men Fet (vilket j-vla nick :P)

Avgassystemet ligger inte på det har jag kollat och jag har inget takräcke men rails. Däckbyte är inte aktuellt, även om mjukare däck säkert förbättrat komforten.
Mycket ljud kommer från hjulen som plantar sig upp via hjulhus och upp i bottenplattan.
En del vindbrus kommer från dörrarna men det är sekundärt. Det jag stört mig mest ifrån kommer från bagaget (mkt bättre nu) och underifrån (bottenplattan)

Kreator: Okey, jag har tänkt provköra en Octavia i veckan, då vet jag vad jag har att förvänta mig :P
Min bil är en Ford Mondeo -00 förresten.

Metal_boy_
2007-05-13, 22:45
Haha, så klockrent. Jag tänkte skriva "sluta åka ford mondeo" när jag såg första posten. Fan att du skrev vad du åkte för bil :D

Liten Men Fet
2007-05-13, 23:37
Bra tips Liten Men Fet (vilket j-vla nick :P)

Avgassystemet ligger inte på det har jag kollat och jag har inget takräcke men rails. Däckbyte är inte aktuellt, även om mjukare däck säkert förbättrat komforten.
Mycket ljud kommer från hjulen som plantar sig upp via hjulhus och upp i bottenplattan.
En del vindbrus kommer från dörrarna men det är sekundärt. Det jag stört mig mest ifrån kommer från bagaget (mkt bättre nu) och underifrån (bottenplattan)

Kreator: Okey, jag har tänkt provköra en Octavia i veckan, då vet jag vad jag har att förvänta mig :P
Min bil är en Ford Mondeo -00 förresten.

Det viktigaste för däcken är nog att det ska vara ordentliga sommardäck på sommaren, det gör stor skillnad mot dubblösa vinterdäck eller sk allrounddäck. Dock förstår jag om du inte tänker byta däck, har man hyfsade så det en tråkig och onödig utgift.
Men testa att sätta ordentliga lister i dörrar och bagageluckan, jag tror det tar bort mycket av det du upplever kommer via hjulhusen. Det går rätt fort och är ganska billigt samtidigt som du inte behöver riva halva bilen.
Lycka till!

Baskagge
2007-05-14, 00:23
Swedac i Göteborg säljer viskoelastisk dämpning som används i bilar, båtar och tåg. DC-P 500 kostar 33 kr kilot + moms. Den minsta burken är på 18 kg och har en torrvikt på cirka 12 kg, vill jag minnas.
Biltema har dyra ljudisoleringsskivor som tydligen ska vara väldigt bra.

Fettecke
2007-05-14, 07:15
Det finns bara en produkt som äger upp alla andra, Dynamat.!

Kostar lite grann, men funkar klockrent.! (och väger extremt lite i jämnförlse med andra)
Väldigt enkelt att hänga på också!

Melker
2007-05-14, 07:42
Haha, så klockrent. Jag tänkte skriva "sluta åka ford mondeo" när jag såg första posten. Fan att du skrev vad du åkte för bil :D

:D

Förövrigt är jag väldigt nöjd med Mondeon - det är bara oljudet, särskilt vid längre resor som är störande.

Melker
2007-05-14, 07:45
Det finns bara en produkt som äger upp alla andra, Dynamat.!

Kostar lite grann, men funkar klockrent.! (och väger extremt lite i jämnförlse med andra)
Väldigt enkelt att hänga på också!

Säkert en riktigt bra produkt men priset tokhögt! Det handlar ju om tusenlappar / kvm?

Melker
2007-05-15, 11:50
Uppdatering.

Jag har nu lagt in skumplast (från Biltema 99:-) i bakluckan, lagt 4mm bitumenplatta (från Mekonomen 41:-)i reservhjulsbaljan.
I Hjulhusen bak satte jag dämppapp igår.(mekonomen 63:-)

Resultatet? Nja, det är åtminstone en bra början men inte tillräckligt. Det känns som om ljudet har ändrat karaktär - stummare på ngt vis och dämpningen märks av lite. Inga revolutionerande effekter så här långt.

Nästa steg är att sätta tätlister i dörrarna, lite enklare än att riva ner hela dörrinredningen. Tror som Liten Men Fet att det kan hjälpa en hel del. Lister köper jag på Biltema, 25kr för ca 6m. EPDM-cellgummi E-profil 9mm bred.

Mer dämppapp skall i fram mot golv och torpedvägg men det får vänta.

Simon.
2007-05-15, 12:48
Jag brukar använda Mekonomens 4mm bitumen till både bilar och datorchassin, tycker den funkar bäst, till skillnad från papp och skumgummi så suger den inte upp vatten heller, vilket är bra i bilmiljö.

Spray/flytande-dämpning till bilar brukar bli rätt dyrt eftersom det krävs många lager för att få effekt.

Melker
2007-05-15, 19:21
Jag brukar använda Mekonomens 4mm bitumen till både bilar och datorchassin, tycker den funkar bäst, till skillnad från papp och skumgummi så suger den inte upp vatten heller, vilket är bra i bilmiljö.

Spray/flytande-dämpning till bilar brukar bli rätt dyrt eftersom det krävs många lager för att få effekt.

Efter att jag monterat skumplasten så ska jag erkänna att jag blev fundersam om det var så bra egentligen med tanke på rostrisken. Nu känns det som att det får vara. Det blir iallafall ett helsike om man ska ta bort den *grr27*

4 mm bitumen kändes rejält och bra och är väl att föredra där det finns plats. Jag valde dämppappen för att den byggde på minimalt och därmed minskade ev problem vid tillbakamonteringen av ordinarie dämpning. Troligen dämpar pappen lite mindre än bitumen men så mycket sämre kan den väl inte vara?