handdator

Visa fullständig version : EsaPro frågor.


kallholm
2007-05-13, 13:02
Har sökt, men hittade inte frågorna jag sökte efter.

Har en del frågor angående EsaPro.

Står att man ska ta EsaPro på fastande mage.
Om man går i skolan och äter lunch vid 11, halv 12 och tränar efter skolan vid 3 ungefär, kanske tidigare. Är det onödigt att ta EsaPro då?

Kan man använda EsaPro under en bulk? är det att rekommendera? eftersom man inte ska äta ett antal timmar innan man tar det.

Och, är det att rekommendera att göra en egen gainer av EsaPro + Maltodextrin. Hur mycket är det lagom att blanda?

EsaPro doseringen är ju ca 10g.

om man tex jämför med en färdigblandat gainer, så innehåller det ca 60g kolhydrater och ca 20g protein. Varför skilljer det så mycket, på en färdigblandat gainer och om man ska blanda en egen gainer med EsaPro och Maltodextrin?

Det är vell helt meningslöst att använda ca 60g EsaPro och 20g Malto, efter ett pass exempel?

Och ni som använder EsaPro + Malto hur och när tar ni det?

Jag är inte ett dugg kunnig om det här och därför frågar jag er kunniga.

Tacksam för svar.

:thumbup:

King Grub
2007-05-13, 13:03
Varför skilljer det så mycket, på en färdigblandat gainer och om man ska blanda en egen gainer med EsaPro och Maltodextrin?

Därföra att det är ingen dosrelaterad effekt på proteinsyntesen vid EAA-intag över den mängden. 10 g EAA ger större effekt än 100 gram intakt protein.

kallholm
2007-05-13, 13:08
Därföra att det är ingen dosrelaterad effekt på proteinsyntesen vid EAA-intag över den mängden. 10 g EAA ger större effekt än 100 gram intakt protein.

Okej, tack för ditt snabba svar Grub :thumbup:

Masson
2007-05-13, 13:38
Jag lånar tråden lite.

1. Grapetonic låter mysko, smakar den grape eller går det förklara smaken på nått bättre sätt? (får en känsla av schweppes grape tonic)

2. Jag tänkte ta Esapro före och efter träningen samt kasein innan sänggående, några kommentarer på detta i viktnedgångs syfte?

King Grub
2007-05-13, 13:43
1. Kloak.

2. Det har inget att göra med om du går ner i vikt eller inte. Det som avgör det är om du äter färre kalorier totalt än du gör av med.

stellan
2007-05-13, 13:44
Esapron har kallats för toxic waste i en annan tråd och det är nog något som stämmer bättre haha :).

Masson
2007-05-13, 13:49
1. Kloak.

2. Det har inget att göra med om du går ner i vikt eller inte. Det som avgör det är om du äter färre kalorier totalt än du gör av med.

1. Tack...Går det inte ge en bättre beskrivning?
2. Ja självklart men vill behålla så mycket muskler som möjligt under viktnedgången och undrar då om detta fungerar bra eller om det finns något bättre sätt som är lika simpelt.

Masson
2007-05-13, 13:51
Esapron har kallats för toxic waste i en annan tråd och det är nog något som stämmer bättre haha :).

Man tycker ju att om de kommer fram till en sån bra produkt att de borde smaksätta den bra. Undra varför de inte bara chokladsmaksatte den :)
Får ta och smaka på kloaken då för att göra en egen bedömning.

King Grub
2007-05-13, 13:57
Rena aminosyror smakar skit, helt enkelt. Så är det. Om du provar ett tillskott av rena aminosyror som smakar smaskens, kan du lita på att det inte innehåller vad det utger sig för.

Cerberus
2007-05-13, 14:12
Rena aminosyror smakar skit, helt enkelt. Så är det. Om du provar ett tillskott av rena aminosyror som smakar smaskens, kan du lita på att det inte innehåller vad det utger sig för.

lol en kompis höll på att spy första gången han prövade esa och han funderar på att sälja burken haha :D


jag spydde också nästan första gångerna, men jag har vant mig nu och ja tycker det smakar ok. Inte godis direkt men det smakar bättre än ren vodka och whiskey.

stellan
2007-05-13, 14:18
lol en kompis höll på att spy första gången han prövade esa och han funderar på att sälja burken haha :D


jag spydde också nästan första gångerna, men jag har vant mig nu och ja tycker det smakar ok. Inte godis direkt men det smakar bättre än ren vodka och whiskey.

En polare till mig sålde bort en burk för 100 spänn, dåre :)..

anabol_k1k
2007-05-13, 17:15
Tyckte inte det smakade så illa. Hellre en uppfriskande Grape tonic än en stinkande nöt/avföringssmak.

bluelight
2007-05-13, 17:22
Så jävla illa är det ju inte, tycker den är ganska uppfriskande.

PooX
2007-05-14, 11:40
Så jävla illa är det ju inte, tycker den är ganska uppfriskande.

Kan faktiskt hålla med.

Hade väntat mig något värre, så den är inte så dålig iaf.

pejo
2007-05-14, 20:23
Det smakar rätt illa men man kan ju blanda med lite saft så känner man inte smaken sen.
Normalt dricker jag inte söta drycker men EsaPro har tvingat ner mig i Fun Light träsket.

anhn82
2007-05-14, 20:26
Fun light wild berries (Y)

Masson
2007-05-22, 15:06
Fun light wild berries (Y)

Starfruit fungerade utmärkt, ingen bismak what so ever.

Tar man bort några fördelar med Esapro om jag intar kolhydrater samtidigt? Jag frågar för att jag blir yr och ofokuserad efter träningen om jag inte får kolisar. Tack på förhand

L-Sami
2007-05-22, 15:36
Tar man bort några fördelar med Esapro om jag intar kolhydrater samtidigt? Jag frågar för att jag blir yr och ofokuserad efter träningen om jag inte får kolisar. Tack på förhand

Effekten blir bara bättre med snabba kolhydrater i flytandeform med EsaPro.

EiseltUK
2007-05-23, 09:37
Vi räknar med att köra igång EsaPro Citrus Breeze om kanske en månad.

anhn82
2007-05-23, 10:29
Vi räknar med att köra igång EsaPro Citrus Breeze om kanske en månad.

Det måste bara testas :D

HenrY
2007-05-24, 19:13
Hur länge kan EsaPro stå utblandat i vatten utan att bli dåligt?? Är det som kreatin som man bör dricka med en gång när det blivit utblandat?

Tänkte dela upp intaget precis innan träningen till innan träning, samt mitt i. Går ungefär 30 min däremellan isof.

Kimball
2007-05-24, 21:47
1. Tack...Går det inte ge en bättre beskrivning?


1. Eftersmaken blir väldigt "basisk", tänk dig känslan efter att du spytt, det blir sådär riktigt basiskt i halsen av magsyran eller nåt. Precis sådan eftersmak blir det, och sitter i rätt bra om man inte dricker ngt efteråt. MEN, man vänjer sig mer och mer för varje drink, som sagt, så håll ut!

HenrY
2007-05-25, 21:32
Hur länge kan EsaPro stå utblandat i vatten utan att bli dåligt?? Är det som kreatin som man bör dricka med en gång när det blivit utblandat?

Tänkte dela upp intaget precis innan träningen till innan träning, samt mitt i. Går ungefär 30 min däremellan isof.

BUMP!

Madara
2007-05-26, 02:32
Därföra att det är ingen dosrelaterad effekt på proteinsyntesen vid EAA-intag över den mängden. 10 g EAA ger större effekt än 100 gram intakt protein.

Då räknar du på en 4h tom mage eller? Samt vilken sorts intakt protein syftar du på? vassle? kasain? egg alabum? all?

Madara
2007-05-26, 02:33
Hur länge kan EsaPro stå utblandat i vatten utan att bli dåligt?? Är det som kreatin som man bör dricka med en gång när det blivit utblandat?

Tänkte dela upp intaget precis innan träningen till innan träning, samt mitt i. Går ungefär 30 min däremellan isof.

Upp till 1h vet jag är lught, därefter är jag osäker.

loverius
2007-05-26, 11:25
1. Eftersmaken blir väldigt "basisk", tänk dig känslan efter att du spytt, det blir sådär riktigt basiskt i halsen av magsyran eller nåt. Precis sådan eftersmak blir det, och sitter i rätt bra om man inte dricker ngt efteråt. MEN, man vänjer sig mer och mer för varje drink, som sagt, så håll ut!

Det du beskriver, det är exakt vad jag tycker vitargo smakar, som eftersmak av spya. Tacka för malto!!

HenrY
2007-05-26, 12:57
Upp till 1h vet jag är lught, därefter är jag osäker.

Aright! Tack!:thumbup:

Jontelito
2007-05-27, 12:02
Undrar också hur mycket maltodextrin man ska blanda med EsaPro (6-10g)?

tomccc
2007-05-27, 12:13
Effekten blir bara bättre med snabba kolhydrater i flytandeform med EsaPro.

Undrar också hur mycket maltodextrin man ska blanda med EsaPro (6-10g)?

Forskningen visar att EsaPro inte fungerar bättre om man tillför mer kolhydrater, främst för att den anti-katabola effekten av kolhydrater (via insulin) är så pass mycket mer långsam än den anabola effekten av EsaPro. För att få en bra effekt av kolhydrater på proteinbalansen bör du sprida ut intaget jämt fördelat under dagen.

Eiselts forskning talar emot påståendet att man ska ta kolhydrater samtidigt som EsaPro?

loverius
2007-05-27, 13:19
Vi räknar med att köra igång EsaPro Citrus Breeze om kanske en månad.

blir priset detsamma som grape tonic?

GymTT
2007-05-27, 13:33
Eiselts forskning talar emot påståendet att man ska ta kolhydrater samtidigt som EsaPro?

Tror mer på Samis förklaring. Protein tas alltid upp bättre med kolhydrater tillhörande.

loverius
2007-05-27, 13:42
Tror mer på Samis förklaring. Protein tas alltid upp bättre med kolhydrater tillhörande.

+1

ps. är du medlem i sami rörelsen? :)

King Grub
2007-05-27, 14:06
Eiselts forskning talar emot påståendet att man ska ta kolhydrater samtidigt som EsaPro?

Eiselt har inte gjort något forskning, och ett sådant ev påstående är struntprat och motsats till fakta.

Winternal
2007-05-27, 17:14
Jag provar också att slänga in en Esa Pro-fråga:

Jag har en burk kre-alkalyn som jag har tänkt käka. Man ska ta det 60-90 min innan träning. 2-3 kapslar tar jag. Sedan Esa Pro alldeles innan träningen. Men när jag tar kre-alkalynet - förstör jag då den där 4h-fastan, som jag förstått är viktig för att kroppen ska tillgodogöra sig Esa Pro:et?

Någon upplyst jävel som vet, eller åtminstone tror sig ha en aning?

King Grub
2007-05-27, 17:27
Nej, det är inget som gör upptaget av aminosyrorna långsammare.

Winternal
2007-05-28, 15:09
Mycket bra, tackar Grub för svaret.

Trance
2007-05-29, 08:57
Funderar på att köpa lite tillskott för en gångs skull. Så jag har lite frågor angående Esa Pro eftersom jag är nyfiken.

1. Hur mycket behöver man blanda ut med normalt, det är väl rätt lite pulver som skall i. Räcker ett vanligt dricksglas? Jag kommer inte ta något malto till.

2. Blir det bra att trycka ner kreatin i samma glas eller finns det någon negativ påverkan där?

3. Hur är det mot magen, är det batterisyra eller inget speciellt?

JJ
2007-05-29, 09:16
Funderar på att köpa lite tillskott för en gångs skull. Så jag har lite frågor angående Esa Pro eftersom jag är nyfiken.

1. Hur mycket behöver man blanda ut med normalt, det är väl rätt lite pulver som skall i. Räcker ett vanligt dricksglas? Jag kommer inte ta något malto till.

Ja. Det smakar skit.

Ulf A Big
2007-05-29, 09:26
EsaPro smakar gott om man tar det som rent pulver i en sked rakt in i munnen och sköljer ned det med ett glas vatten. Om man har råd tycker jag att det kan vara värt att ta 6gr en 10-15 minuter innan frukost, 6 gr 10-15 minuter före träning och 6 gr innan man går och lägger sig. Skölj ned det med ett glas vatten ca3-4dl vatten och ta det helst på en tom eller ganska tömd mage så att det höjer plasmakoncentrationerna snabbt.

Kimball
2007-05-29, 16:43
2. Blir det bra att trycka ner kreatin i samma glas eller finns det någon negativ påverkan där?

3. Hur är det mot magen, är det batterisyra eller inget speciellt?

2. Det ska inte vara några problem öht.

3. Jag har själv väldigt känslig mage, och har inte märkt av några problem alls med EsaPro. Men det kan nog vara ganska individuellt..?

EiseltUK
2007-05-29, 17:45
Tror mer på Samis förklaring. Protein tas alltid upp bättre med kolhydrater tillhörande.


Ingen "forskning" som vi har gjort. :)

tomccc
2007-05-29, 20:43
Ingen "forskning" som vi har gjort.
Ni får ursäkta om jag uttryckt mig klantigt men i kolozzeums webshop står det såhär:

Forskningen visar att EsaPro inte fungerar bättre om man tillför mer kolhydrater, främst för att den anti-katabola effekten av kolhydrater (via insulin) är så pass mycket mer långsam än den anabola effekten av EsaPro. För att få en bra effekt av kolhydrater på proteinbalansen bör du sprida ut intaget jämt fördelat under dagen.
Känns som om det är upplagt för missförstånd.

KniveN
2007-05-29, 22:53
Ni får ursäkta om jag uttryckt mig klantigt men i kolozzeums webshop står det såhär:


Känns som om det är upplagt för missförstånd.

Behöver ju inte vara eiselt som har forskat.

Ulf A Big
2007-05-30, 09:10
EsaPro smakar gott om man tar det som rent pulver i en sked rakt in i munnen och sköljer ned det med ett glas vatten. Om man har råd tycker jag att det kan vara värt att ta 6gr en 10-15 minuter innan frukost, 6 gr 10-15 minuter före träning och 6 gr innan man går och lägger sig. Skölj ned det med ett glas vatten ca3-4dl vatten och ta det helst på en tom eller ganska tömd mage så att det höjer plasmakoncentrationerna snabbt.

Lägg till 2 gr L-Arginin till varje intag för att optimera tillskottet

Whereas arginine alone had no effect, when arginine was added to the balanced amino acid mixture, the rate of muscle protein synthesis as well as net protein balance was significantly stimulated compared to the balanced amino acid mixture.

Kanske något för Henrik att tänka på som utvecklingspotential av EsaPro.

Stenberg
2007-05-30, 10:01
Lånar tråden lite...

Vad är den stora skillnaden mellan EsaPro och Selfs Essential Amino (om det finns någon)? "Fungerar" Selfs lika bra, eller är det nåt med proportionerna som gör den "sämre".

Innehållen:

EsaPro
INGREDIENSER: EsaPro™ (aminosyrakomplex bestående av: L-leucin [USP27], L-lysin [USP24], L-fenylalanin [FCC4], L-treonin [USP27], L-valin [USP24], L-histidin[AJI92], L-isoleucin [USP24], DL-metionin [USP24], Aromämnen (naturliga).

DOSERING: 1-2 skopor (6-12 gr) innan träning och efter träning.

Selfs Essential Amino
Essential Amino 120 tabletter / tabs
Doseringar per förpackning / Servings per container 40
Innehåll per dosering / Amount per serving. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 tab
Energi / Energy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 kcal / 40 KJ
Aminosyror / Amino Acids. . . 2000 mg
(Leucin / Leucine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17,32%
Valin / Valine. . . . . . . . . . . . . 12,60%
Isoleucin / Isoleucine . . . . . . . . . . . 11,02%
Lysin / Lysine. . . . . . . . . . . . . . . . 12,60%
Fenylalanin / Phenylalanine. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17,32%
Treonin / Threonine. . . . . . . . . . . . . 7,87%
Metionin / Methionine. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17,32%
Tryptofan / Tryptophane . . . . . . . . 3,94%)
Tablett hjälpmedel / aid: dikalciumfosfat/dicalciumphosphate, mikrokristallin cellulosa/cellulose,
stearinsyra/stearicacid, magnesiumstearat/magnesiumstearate, povidon.

Stray
2007-05-31, 15:11
Fick precis hem mitt Esapro

Låter det vettigt att köra enligt fölajnde upplägg?

09:00 6g esapro på morgonen i samband med frukost

12:00 Lunch

16:00 6g esapro i samband med träning (malto+vatten under träning)

17:30 Träning slut

18:30 6g esapro i samband med middag


Är det överflödigt att ta 6g på morgonen? (Förutsatt att man äter regelbundet och proteinrik mat)

Sista frågan, Ni som kör på det här.. blir ni inte sjukt hungriga precis efter träningen med tanke på att man måste ha "fasta" innan man tar de 6g precis vid träningen. Dvs det blir ett måltidsglapp mellan 12-18:30.

GymTT
2007-05-31, 15:36
Fick precis hem mitt Esapro

Låter det vettigt att köra enligt fölajnde upplägg?

09:00 6g esapro på morgonen i samband med frukost

12:00 Lunch

16:00 6g esapro i samband med träning (malto+vatten under träning)

17:30 Träning slut

18:30 6g esapro i samband med middag


Är det överflödigt att ta 6g på morgonen? (Förutsatt att man äter regelbundet och proteinrik mat)

Sista frågan, Ni som kör på det här.. blir ni inte sjukt hungriga precis efter träningen med tanke på att man måste ha "fasta" innan man tar de 6g precis vid träningen. Dvs det blir ett måltidsglapp mellan 12-18:30.



Varför vill du ta det på morgonen? för att det är energisnålt? annars funkar ju protein från mat.

Jag blev inte hungrig, kroppen vänjde sig väldigt fort tyckte jag..

lycka till

Stray
2007-05-31, 18:26
Jag tänkte byta ut esaprot mot all vassel jag använt mig av innan, då drack jag alltid en proteindrink på morgonen, samt en gainer efter träningspasset.
Men nu med esapron så kommer jag dricka det innan - efter passet och de ersätter mina förra vasseldrinkar.

Skippar alltså morgon esapro:n.

En annan fråga, imorgon kommer jag att ta en morgonpromenad + gym på morgonen.

Upplägg enligt följande;
07:00 promenad
08:00 Frukost
Då jag har ett tight schema imorgon skulle jag behöva va på gymmet vid 09:30, är det någon idé att ta esapron direkt innan passet eller har jag magen alldeles för full med mat? (När på dagen kan jag ta denna dos?)
Eller skall jag helt enkelt strunta i "före passet esapro:n" och ta en dos 1h efter passet i samband med lunchen?

// Frågvis

GymTT
2007-05-31, 18:28
Jag tänkte byta ut esaprot mot all vassel jag använt mig av innan, då drack jag alltid en proteindrink på morgonen, samt en gainer efter träningspasset.
Men nu med esapron så kommer jag dricka det innan - efter passet och de ersätter mina förra vasseldrinkar.

Skippar alltså morgon esapro:n.

En annan fråga, imorgon kommer jag att ta en morgonpromenad + gym på morgonen.

Upplägg enligt följande;
07:00 promenad
08:00 Frukost
Då jag har ett tight schema imorgon skulle jag behöva va på gymmet vid 09:30, är det någon idé att ta esapron direkt innan passet eller har jag magen alldeles för full med mat? (När på dagen kan jag ta denna dos?)
Eller skall jag helt enkelt strunta i "före passet esapro:n" och ta en dos 1h efter passet i samband med lunchen?

// Frågvis


Strunta i den EsaPron innan skulle jag inte gjort.
Proteinsyntesen stimuleras bäst med protein direkt innan passet än efter.

Ulf A Big
2007-05-31, 21:10
En dos 6 gr EsaPro tillsammans med 2 gr l-arginin stimulerar proteinsyntesen oavsett tillfället. Om du tränar regelbundet har du en förhöjd proteinsyntes under ca 24 t efter träningspasset.

Stray
2007-06-01, 13:27
Hey!

Esapron var ju som jag läst och befarade riiktigt äcklig! *spy* Men det gick ner *flex*

Vad är 2 gr l-arginin?

jwzrd
2007-06-01, 13:57
Hey!

Esapron var ju som jag läst och befarade riiktigt äcklig! *spy* Men det gick ner *flex*

Vad är 2 gr l-arginin?

Eh, jag kom nyss till den insikten jag med. Saatana så bekst. Lite gin i så lär det funka rätt bra dock. Svidande besk GT ftw! :Virro

L-Sami
2007-06-01, 14:33
Hey!

Esapron var ju som jag läst och befarade riiktigt äcklig! *spy* Men det gick ner *flex*

Vad är 2 gr l-arginin?

L-Arginin är en icke-essential aminosyra för vuxna. Alltså en sån som kroppen själv producerar.