handdator

Visa fullständig version : Förspjälkat proteinpulver


erixone
2007-05-13, 12:23
När ett proteinpulver är förspjälkat ska upptaget vara snabbare/bättre men hur stor skillnad är det, jämfört med ett som inte är det?

Kan det bättre upptaget göra att ett proteinpulver med sämre sammantsättning av EAA kan vara lika bra som ett som inte är det men har mer EAA? :confused:

Då tänker jag främst på mitt förra pulver Dahlblads Three in one och mitt nyss införskaffade Skip Olympic (förspjälkat).

EAA | Skip Olympic | Dahlblads Three in one

Leucin: 8535 | 6300
Isoleucin: 5790 | 7200
Valin: 5530 | 8400
Lysine: 7870 | 4000
Treonin: 4440 | 7900
Metionin: 2320 | 3600
Fenyalalnin: 5380 | 4500
Tryptofan: 1035 | 3700

Är det förspjälkningen som gör att man måste blanda pulvret med dubbelt så mycket vätska mot mitt gamla? Eller är det något annat i sammansättningen?

Sverker
2007-05-13, 12:58
Du bör ju veta hur mycket som är spjälkat. Titta på medelvikten, dvs hur många Dalton ( D ) som medelvikten är.
Intatakt vassleprotein ligger på 20 000 - 25 000 D och ett optimalt ( eg snabbt ) hydrolysat bör ju väga kring 500 D för snabbast möjliga upptag.

erixone
2007-05-13, 15:06
Du bör ju veta hur mycket som är spjälkat. Titta på medelvikten, dvs hur många Dalton ( D ) som medelvikten är.
Intatakt vassleprotein ligger på 20 000 - 25 000 D och ett optimalt ( eg snabbt ) hydrolysat bör ju väga kring 500 D för snabbast möjliga upptag.

Ok. Jag trodde hela innehållet var spjälkat. Det känns alldeles för komplicerat att själv räkna ut atommassan för de tunga proteinatomerna så jag skickar ett mejl till Skip. Får se om det svarar den här gången *rolleyes*.
Jag antar dock att atommassan är ganska låg eftersom pulvret dammar rejält, lyfter när man ska blanda i shakern.

Du verkar vara bland eliten så bäst att fråga.
Vad tror du om pulvret?
Vilket pulver är det bästa enligt dig?

Jag är beredd att betala. *flex*

Nitrometan
2007-05-13, 15:17
Fairings whey hydro är väl värt att titta på?

Sverker vet säkert vilka som är bra.

Handcuff
2007-05-13, 15:21
Ok. Jag trodde hela innehållet var spjälkat. Det känns alldeles för komplicerat att själv räkna ut atommassan för de tunga proteinatomerna så jag skickar ett mejl till Skip. Får se om det svarar den här gången *rolleyes*.
Jag antar dock att atommassan är ganska låg eftersom pulvret dammar rejält, lyfter när man ska blanda i shakern.

Du verkar vara bland eliten så bäst att fråga.
Vad tror du om pulvret?
Vilket pulver är det bästa enligt dig?

Jag är beredd att betala. *flex*

Det bästa pulvret är det som bäst stämmer överens med dina behov. Det är inga mystiska saker med ett proteinpulver baserat på vassle t ex..ett mjölkprotein såsom även kassein är. Inte alls något konstigt. Vassle=snabbt Kassein=långsamt.

erixone
2007-05-13, 15:47
Det bästa pulvret är det som bäst stämmer överens med dina behov. Det är inga mystiska saker med ett proteinpulver baserat på vassle t ex..ett mjölkprotein såsom även kassein är. Inte alls något konstigt. Vassle=snabbt Kassein=långsamt.

Vet att det är mat i pulverform. Vad har äggprotein för speciell egenskap då?
Jag tränar hård styrketräning fem dagar i veckan, kör fyrdelat program med olika muskelgrupper för ge musklerna tillräckligt med vila.

Tar proteinpulver varje morgon, före under och efter alla pass + någon timme innan läggdags. Äter så hälsosamt jag bara kan: 2-3 port. havregrynsgröt med vetegroddar till frulle varje dag och rejält med kött, kolhydrater till varje måltid. Nästan aldrig skräpmat.
Så vad rekomenderar du? :bow:

Tänkte att en blandning av långsamma och snabba skulle vara bra.
Bara det bästa duger för mig :hbang:

Handcuff
2007-05-13, 16:34
Vet att det är mat i pulverform. Vad har äggprotein för speciell egenskap då?
Jag tränar hård styrketräning fem dagar i veckan, kör fyrdelat program med olika muskelgrupper för ge musklerna tillräckligt med vila.

Tar proteinpulver varje morgon, före under och efter alla pass + någon timme innan läggdags. Äter så hälsosamt jag bara kan: 2-3 port. havregrynsgröt med vetegroddar till frulle varje dag och rejält med kött, kolhydrater till varje måltid. Nästan aldrig skräpmat.
Så vad rekomenderar du? :bow:

Tänkte att en blandning av långsamma och snabba skulle vara bra.
Bara det bästa duger för mig :hbang:

Ok..nu är du nere på detaljnivå och det är bara onödigt. Vid ett tillfälle under dagen kan det vara intressant med särskilda "egenskaper" hos ett tillskott - i samband med träning dvs. före/efter träning. Och då vill man ha ett så snabbt upptag som möjligt! (där funkar vassle fint).

I övrig så spelar kvaliteten och egenskapena mindre roll eller ingen alls, utan titta istället på mängden..kanske 1,2 - 2g protein/kg kroppsvikt. (räkna ALLA källor även pasta, bröd osv osv). Finns ingen anldning överstiga 2g/kg heller...mest troligt bara en nackdel.

erixone
2007-05-13, 17:27
Finns ingen anldning överstiga 2g/kg heller...mest troligt bara en nackdel.

Varför skulle det vara så negativt? Tar det mer energi än det ger, omvandlas? :confused:

Efter allt jag har läst så har jag kommit fram till att det bästa är att ha ett kontinuerligt intag under dagen. För att kroppen ska ha tillräckligt att bygga med hela tiden, speciellt viktigt efter nattens fasta och direkt efter varje pass.

Jag har räknat lite på det tidigare och jag ligger nog på runt 200-230 g per dag, 2,22 -2,56 g/kg. Är det inte att rekomendera?
Bättre lite för mycket än för lite?

Handcuff
2007-05-13, 22:14
Varför skulle det vara så negativt? Tar det mer energi än det ger, omvandlas? :confused:

Efter allt jag har läst så har jag kommit fram till att det bästa är att ha ett kontinuerligt intag under dagen. För att kroppen ska ha tillräckligt att bygga med hela tiden, speciellt viktigt efter nattens fasta och direkt efter varje pass.

Jag har räknat lite på det tidigare och jag ligger nog på runt 200-230 g per dag, 2,22 -2,56 g/kg. Är det inte att rekomendera?
Bättre lite för mycket än för lite?

Vanligt förekommande missuppfattning. Sök lite här bland trådarna så kommer du hitta lite där detta diskutterats :thumbup:

Eddie Vedder
2007-05-13, 22:24
Efter allt jag har läst så har jag kommit fram till att det bästa är att ha ett kontinuerligt intag under dagen. För att kroppen ska ha tillräckligt att bygga med hela tiden, speciellt viktigt efter nattens fasta och direkt efter varje pass.


Bortsett från det sista så är även allt det där en vanlig myt. Efter träning är det helt rätt som du säger, det är väldigt fördelaktigt med snabb minosyretillfärsel då.

Under dagen dock behöver du absolut inte köra på nåt förlegat "måste stoppa i mej protein var tredje timme för säkerhts skull så jag inte blir katabol!" för det riskerar du inte om du äter tillräckliga måltider mat, tänk på att magsäckstömningen tar flera timmar och aminosyretillförseln portioneras ut långsamt och successivt. Inget att oroa sej för om det tar sex.sju timmar mellan måltider alltså.;)

Det är alltså varken bättre lr sämre sett till din muskelutveckling att äta tre huvudmåltider lr sju mindre måltider om intaget av kcal och protein är likvärdigt.
Sen om du känner att ett upplägg där du äter oftare är ett upplägg du trivs med ska du givetvis köra på det!:thumbup:

erixone
2007-05-13, 22:42
"måste stoppa i mej protein var tredje timme för säkerhts skull så jag inte blir katabol!" för det riskerar du inte om du äter tillräckliga måltider mat, tänk på att magsäckstömningen tar flera timmar och aminosyretillförseln portioneras ut långsamt och successivt. Inget att oroa sej för om det tar sex.sju timmar mellan måltider alltså.;)



Har en gymande kompis som tjatar om att en stor mängd protein på en gång inte kan tas upp i kroppen, utan att en del går till spillo då. Har ställt mig frågande till det påståendet och förstår inte hur kroppen skulle bete sig så dumt. *screwy* Är det alltså inte sant?

Förstår heller inte varför det inte ska vara bra med för mycket protein så man ligger lite över vad kroppen tar upp? Gränsen lär väl vara svår att pricka i alla fall. Det bör väl maximera upptaget och tillväxten. Hittar inget om det på forumet.

Jag äter inte sju gånger om dagen heller :). Gröt + pulver är frulle, lunch, middag, proteinpulver + dextros före, under och efter passen.

Vilodagar tar jag pulver någon timme innan läggdags.

Eddie Vedder
2007-05-14, 06:10
Har en gymande kompis som tjatar om att en stor mängd protein på en gång inte kan tas upp i kroppen, utan att en del går till spillo då. Har ställt mig frågande till det påståendet och förstår inte hur kroppen skulle bete sig så dumt. *screwy* Är det alltså inte sant?

Låt mej gissa:

"Kroppen kan bara ta upp 30 gram åt gången", är det vad din kompis påstått? Hursomhelst är just 30 gram den "gyllene-gränsmyten" för protein. Som sagt är det inte så att du exempelvis tuggar i dej en kycklingfié och vips går proteinet ut i kroppen.

Det tar lång tid och kroppen tar upp i stort sett allt, allt lagras inte in som muskeplrotein förstås men det används som uppbyggnad i olika delar av kroppen lr oxiderar till energi (främst energioxidation faktiskt).

Förstår heller inte varför det inte ska vara bra med för mycket protein så man ligger lite över vad kroppen tar upp? Gränsen lär väl vara svår att pricka i alla fall. Det bör väl maximera upptaget och tillväxten. Hittar inget om det på forumet.

Det är aldrig så att "ju mer desto bättre". Har man fyllt behovet så har man, nu är ju inte ditt proteinintag på nåt sätt ohälsosamt men lite onödigt högt bara och kommer inte göra dej mer muskulös än samma kcal från fett lr kolhydrater. 2g per kg kroppsvikt är även det en mängd som troligtvis räcker och blir över, i synnerhet på kaloribalans/överskott. Ligger man på underskott är proteinbehovet högre och då kanske den mängden du äter nu kan vara befogad.

Så nej, högre och högre proteinintag maximerar inte upptaget och tillväxten. Är proteinbehovet tillgodosett så är enbart enerfimängden det primära, som sagt spelar det då ingen roll om dom extra kcal är mer protein lr om dom kommer från fett lr kolhydrater.
Ett bra sätt att försöka förbättra att proteinet används som byggstenar i högre andel än till glukosoxidation är ju i såna fall att äta tillsammans med kolhydrater så kroppen får tillgång till glukos via kolhydraterna istället. Men fortfarande används det mesta proteinet du äter som energi och muskelproteinsyntesen består till största delen av redan befintliga aminosyror som bryts ner och återanvänds.

Och det här har King Grub nämnt i hundratals trådar säkert.

erixone
2007-05-14, 08:14
Låt mej gissa:

Ett bra sätt att försöka förbättra att proteinet används som byggstenar i högre andel än till glukosoxidation är ju i såna fall att äta tillsammans med kolhydrater så kroppen får tillgång till glukos via kolhydraterna istället. Men fortfarande används det mesta proteinet du äter som energi och muskelproteinsyntesen består till största delen av redan befintliga aminosyror som bryts ner och återanvänds.

Och det här har King Grub nämnt i hundratals trådar säkert.

Orkade inte leta så mycket igår kväll.
Tack för de utförliga svaren. Du har gjort mig lite klokare :thumbup:.