handdator

Visa fullständig version : Tappad styrka = tappad muskelmassa?


Carolinew
2007-05-13, 11:12
Jag bara undrar om tappad styrka betyder att man tappat muskelmassa? Eller kan det bero på annat?

blekfet2
2007-05-13, 11:14
det är nog ganska så många saker som kan påverka styrkan.

Johan_P
2007-05-13, 11:18
Prova att inte äta på en hel dag och sedan träna på kvällen. Inte är du speciellt stark då :D

Konsultfet
2007-05-13, 11:19
Det är klart att det finns ett samband mellan massa och styrka, men det är inte så enkelt som 1:1. Precis som Johan P och Blekfet skrev.

Johan_P
2007-05-13, 11:22
Det är klart att det finns ett samband mellan massa och styrka, men det är inte så enkelt som 1:1. Precis som Johan P och Blekfet skrev.

Sambandet är inte direkt proportionerligt. Inte y=kx+m precis. Finns massa styrkelyftare som lyfter hur mycket vikt som helst men som själv väger 60-70 kg. Men visst har det ett visst sammanhang, dock inte proportionerligt.

Englund
2007-05-13, 11:23
Minskad styrka kan bero på många saker. Minskad massa, trötthet, motivation, dagsform, otillräcklig vila etc.

feedback
2007-05-13, 11:24
Jag bara undrar om tappad styrka betyder att man tappat muskelmassa? Eller kan det bero på annat?

Speciellt om det bara sker periodsvis, eller är något nytt, så kan det vara lätt att missa stress/dålig sömn...

Carolinew
2007-05-13, 11:28
Okej tack för svaren men om vi säger så här då, man ligger på underskott en längre tid (typ deff) och styrkan blir sämre efterhand, beror det då på själva underskottet och minskad energi eller pga tappad muskelmassa? Eller både och kanske.

tp_88
2007-05-13, 11:33
Jag är definitivt klenare nu än för ½år sedan, men jag kan sätta min högra arm på att jag är större. Nu beror det väl till stor del på att jag ändrat om helt i träningen (SL/BP -> BB) och dessutom dietat, men jag tycker absolut inte att man kan generalisera på det sättet!

Johan_P
2007-05-13, 11:35
Okej tack för svaren men om vi säger så här då, man ligger på underskott en längre tid (typ deff) och styrkan blir sämre efterhand, beror det då på själva underskottet och minskad energi eller pga tappad muskelmassa? Eller både och kanske.

Jag skulle gissa på att det mestadels beror på att kroppen inte riktigt får tillräckligt med energi, och att muskelmassan i sig inte spelar så stor roll eftersom den inte minskar så fruktansvärt mycket. Det är min gissning, det borde finnas någon studie på det, för övrigt :)

feedback
2007-05-13, 11:45
Okej tack för svaren men om vi säger så här då, man ligger på underskott en längre tid (typ deff) och styrkan blir sämre efterhand, beror det då på själva underskottet och minskad energi eller pga tappad muskelmassa? Eller både och kanske.

Kortsiktigt så skulle jag anklaga den minskade energin, men den kommer ju i sin tur påverka hur mycket och effektivt du kan träna, vilket i längden tillsammans med kosten/livsstil etc kommer påverka muskelmassan; men det är för många faktorer inblandade för att kunna säga exakt vad som gäller för dig just nu.

machine gun
2007-05-13, 15:35
Okej tack för svaren men om vi säger så här då, man ligger på underskott en längre tid (typ deff) och styrkan blir sämre efterhand, beror det då på själva underskottet och minskad energi eller pga tappad muskelmassa? Eller både och kanske.

Energiunderskott innebär som regel minskade glykogendepåer och det gör att musklerna inte har lika mkt energi att tillgå vid aktivering och de tar därför slut snabbt. Så underskottet är troligtvis den största boven i dramat här. De allra flesta kan ju vittna om sämre träningsresultat vid energiunderskott.