handdator

Visa fullständig version : Cancersnuset!


Nitrometan
2007-05-13, 09:31
Under många år har det pågått en kamp mellan olika forskargrupper i Sverige om snusning ger cancer.

Ibland har de visat att det ger cancer, ibland inte. Så har de bråkat om hur undersökningarna har genomförts och hur testpersonerna har valts ut.

Häromdagen kunde "cancergruppen" på Karolinska (de som hela tiden har hävdat att snus ger cancer) presentera en undersökning där de har lyckats eliminera rökningen och ha en snusgrupp och en kontrollgrupp.

Cancer i bukspottkörteln (med låg dödlighet) ökade från 0,4 promille till 0,8 promille.

Dubbelt så mycket dödscancer!!!

Eller...

Men forskarna på Karolinska tycker att de vann.


För övriga cancerformer har inte kunnat påvisa nåt samband mellan snus och ökad förekomst av dem.

Slartibartfast
2007-05-13, 09:49
Cancer i bukspottkörteln (med låg dödlighet) ökade från 0,4 promille till 0,8 promille.

Dubbelt så mycket dödscancer!!!


:laugh: Eller hur?

Dubbelt större risk för cancer är mera säljande rubrik. Inte så slagkraftigt när man läser statistiken, dock.

PowPow
2007-05-13, 11:29
Cancer i bukspottkörteln (med låg dödlighet) ökade från 0,4 promille till 0,8 promille.


Vad menas med det? Att tumörerna som fås av snusning i hög grad skulle vara godartad? Annars är ju just cancer i bukspottskörteln högst dödligt, om jag inte fått det fel för mig.

tp_88
2007-05-13, 11:36
DÖDSKNARK!!!11 :hbang:

Slartibartfast
2007-05-13, 11:38
Annars är ju just cancer i bukspottskörteln högst dödligt, om jag inte fått det fel för mig.

Det stämmer. Det är en väldigt nasty form av cancer. Min farmor hade det och hon tynade bort på några månader. :(

Nitrometan
2007-05-13, 12:41
Vad menas med det? Att tumörerna som fås av snusning i hög grad skulle vara godartad? Annars är ju just cancer i bukspottskörteln högst dödligt, om jag inte fått det fel för mig.
Nä, förlåt, jag blandade ihop den med en annan mag-tarmcancer.

Det har inte varit några förbättringar alls i överlevanden för personer som diagnostiserats med
cancer i bukspottskörteln under de senaste 30 åren. Överlevnaden är mycket låg, endast 2-3
procent lever 5 år efter diagnos. Diagnosmetoderna har förbättrats över tiden men detta har
inte lett till en förbättrad överlevnad.

Canceröverlevnad 1960-1998, sammanfattning (http://www.sos.se/epc/publikationer/nyartikel/sammanfattning.pdf) (pdf)


Men 0,8 promille är fortfarande en liten risk.

Slartibartfast
2007-05-13, 12:52
Men 0,8 promille är fortfarande en liten risk.

En på 1250 som drabbas, om man räknar om det (rätt?).

Cerberus
2007-05-13, 12:54
En på 1250 som drabbas, om man räknar om det (rätt?).

ja ska börja röka o snusa dygnet runt o se om ja kan förbättra den statistiken :hbang:

Nitrometan
2007-05-13, 13:11
En på 1250 som drabbas, om man räknar om det (rätt?).
Ja, om man ser det så.

Mot en på 2500 för de som inte snusar.