handdator

Visa fullständig version : Unna sig lite vardagslyx....


Allan
2007-05-13, 08:14
Vad gör ni för att unna er lite avkoppling mitt i veckan sådär? Badar herrturk? Får massage? Fotbad? Äter lite godare än vanligt?
Jag tror att vi alla har ett behov av den där ventilen när dagarna går för fort, när man har för mycket att göra och när man känner sig uppjagad överhuvudtaget. Kroppen och huvudet kommer helt plötsligt att säga ifrån, och helt plötsligt sitter man på kondis med en bakelse och en dålig roman, bara för att det känns så skönt. Eller är det bara jag?
Just nu händer det att jag lägger mig i en gubbgrill, eller lodar in på läsrummet på lokala biblioteket och tar del av Barometern eller Bang eller nån annan blaska jag aldrig skulle komma över annars.
Har ni också såna små tips - fotbad, fiska, påta i trädgården - så dela med er!

Kurash
2007-05-13, 08:16
Bjuder med nån kompis på Sushi och äter för 4-500 spänn.

Nitrometan
2007-05-13, 08:28
En bra bok och en whisky. Bara sitta ner i soffan och slappa. :cheers:

Fettecke
2007-05-13, 08:30
En bra bok och en whisky. Bara sitta ner i soffan och slappa. :cheers:

+1, jag kör med Sweden rock när den kommer... dämpar belysningen i hela vardagsrummet, tänder endast läslampan ovanför sofffan och puttar igång skivan som förhoppningsvis följde med, sen blir jag där i soffan tills jag läst tidningen minst 2 gånger

annars brukar jag å tjejen gå ut och äta en bit, eller så brukar jag ta en promenad ifall det är bra väder ute.

Jax
2007-05-13, 08:45
Gör en trerätters och avnjuter den med god dricka tillsammans med några vänner.

För avkoppling är det naturen som gäller. Springa en lugn runda i skogen, bara gå en sväng eller en fisketur.

Ignatius72
2007-05-13, 08:52
Äta ute, skogspromenad med hunden, massage, fast bäst av allt-åka ensam till stugan och bada vedeldad bastu tillsammans med några Norrlands Guld,ahh

LarsK
2007-05-13, 09:01
Fan va ni har det bra! Bara att kunna åka ut i skogen och gå en runda, det är en omöjlighet för mig. Natur för mig är en 3 minuters promenda genom universitetet som ligger brevid oss. 2 buskar och ett träd, det är en park i Tokyo.

Enda sättet jag kan lyxa till livet är äta gott (hemma) och kanske en flaska rött vin eller ett par öl.

Som ni kanske kan gissa, jag har en viss hemlängtan.....

bubbe
2007-05-13, 09:19
Träningen ger så klart en viss distans och bortkoppling av vardagsstressen, en riktig sovmorgon efter ett dunderpass dagen innan brukar lätta en hel del.

Annars är ett par dagar ensam i natur eller som oftast för mig, att segla är att leva.

Baan
2007-05-13, 09:23
Hmmm se en film, ta en öl + ölkorv. Till vardagen är det väl mest tv-serier, anime, datorspel och musik man kopplar av till (på daglig basis)...

Krampus
2007-05-13, 09:28
Mycket resturangbesök. Ibland själv och det kan vara jävligt avkopplande att sitta en eftermiddag på ett bättre ställe och äta i lugn och ro.

En hel burk Häagen-Dazs glass. Ätes långsamt i en bekväm soffa.

Einar
2007-05-13, 09:30
Dämpad belysning, ett glas whiskey och en tidning i knäet är det jag brukar köra på också. Annars är det skönt att sjunka ner i ett varmt bad spetsat med badedas skumbad och sedan på med en bra jazzskiva på cdn eller den senaste favoriten: Arne Domnérus - Antiphone blues. Sedan sjunka ner i skummet och bara koppla av.

bubbe
2007-05-13, 09:30
En hel burk Häagen-Dazs glass. Ätes långsamt i en bekväm soffa.

Strawberry shortcake :eating:

petersson
2007-05-13, 09:34
Brukar basta lite efter träningen, det är grejer det.

Nitrometan
2007-05-13, 09:35
En hel burk Häagen-Dazs glass. Ätes långsamt i en bekväm soffa.
Ja. Underskatta inte glass!

Första gången jag var nere i Italien och åt deras gelato (italiensk glass är underbart god) kände jag direkt "det här skulle jag kunna bli beroende av".

*popcorn*

Cilia
2007-05-13, 09:40
massage bokade jag in för ngn vecka sen och då menar jag massage bara för njutning inte den som jag vanligtvis går på som är för musklerna (eller dom jag borde ha).

Sen försöker jag gå på ansiktsbehandling och pedikyr.

Sova mycket eller tillräckligt är ngn jag hela tiden försöker med. Får jag bara sova så orkar jag väldigt mycket

machine gun
2007-05-13, 09:42
Sova, ta sovmorgon när jag är ledig. Äta god mat. Tycker iofs att även långoassen kan kännas lite vardagslyxigt, inte alla som har tid att sticka ut och springa i 2-3 timmar.

Krampus
2007-05-13, 09:43
Strawberry shortcake :eating:

Shortcake? :D
Ja. Underskatta inte glass!

Första gången jag var nere i Italien och åt deras gelato (italiensk glass är underbart god) kände jag direkt "det här skulle jag kunna bli beroende av".

*popcorn*

Det finns riktigt bra ställen i Stockholm med hemmagjord Italiensk gelato och sorbét.
Det går inte att jämföra med något annat. Det är helt outstanding. Finns ett litet café vid Fridhemsplan med foccacia, diverse kaffe varianter och ett smakutbud på glass som varierar från dag till dag. Green Apple sorbét är den bästa jag smakat hitintills.
Lite vardagslyx.

Mirre
2007-05-13, 09:53
Shortcake? :D


Det finns riktigt bra ställen i Stockholm med hemmagjord Italiensk gelato och sorbét.
Det går inte att jämföra med något annat. Det är helt outstanding. Finns ett litet café vid Fridhemsplan med foccacia, diverse kaffe varianter och ett smakutbud på glass som varierar från dag till dag. Green Apple sorbét är den bästa jag smakat hitintills.
Lite vardagslyx.
*drool*
På S:t Eriksg? Det nästan vid ICA eller det som ligger nästan vid S:t Eriksbron?

Själv lyxar jag till det med en lång tänkpromenad i slappt tempo där jag bara går utan mål. Det rensar min hjärna och ger mig ny energi i vårt stressade samhälle. Att ta en fika mitt i veckan är lyx för mig samt att gå tidigare från jobbet bara sådär någon gång mitt i veckan helt spontant ger en frihetskänsla som känns lyxig.

Emil_Larsson
2007-05-13, 09:54
Unna mig lyx.. Hmm..

Går ner till biblioteket, läser om det jag är intresserad av ett par timmar.

Efter det, ringer några polare, drar och käkar på en svindyr restaurang, ser på en film på bio, sen efter det så drar jag hem och softar.

det är inte ofta jag får tid och ork över till detta, men när jag får det, då är det underbart!

Kurash
2007-05-13, 09:55
En platta folköl och några timmar Guitar Hero är inte fel heller.

Var precis på konsum och köpte en kroassang, som det heter på svenska. Det ska bli gott med en kopp kaffe till.

Krampus
2007-05-13, 09:58
*drool*
På S:t Eriksg? Det nästan vid ICA eller det som ligger nästan vid S:t Eriksbron?


Nej, Drottningholmsvägen, uppe vid Fridhemsplan. Men det finns ju ett par st. En på Söder, Götgatan som också är kanon. :)

Solros
2007-05-13, 10:05
Lägger mig i badet, sätter på lite skön musik och suger lite på en baileys. Alternativt bäddar ner mig i soffan och spelar TV-spel.

Chris
2007-05-13, 10:15
Om jag har haft en riktigt jävlig dag i skolan brukar jag köpa en pizza med salami och vitlökssås på vägen hem, det kan rädda vilken dag som helst. :hbang:

Yankeee
2007-05-13, 10:38
En löprunda med lugn musik är nog det mest avslappnande jag kan komma på.

Nitrometan
2007-05-13, 10:49
Finns ett litet café vid Fridhemsplan med foccacia, diverse kaffe varianter och ett smakutbud på glass som varierar från dag till dag. Green Apple sorbét är den bästa jag smakat hitintills.
Lite vardagslyx.
Oooh. Nybakad foccacia. *drool*

Foccacia con cipollo... Riktigt gott. Kanske ett glas succo freddo till?

Då drömmer man sig bort till promenader längs Riviera di Levante... *cupid*

Baha
2007-05-13, 11:29
springa en lugn sväng i skogen, fruktansvärt avslappnande , plus att det känns som det råder bot på dom flesta problem

sitta på balkongen o stirra med en snus o kopp kaffe

mela
2007-05-13, 11:32
Krypa ner i sängen med nybakad kladdkaka med vaniljvisp på. Till det en bra film. Gärna sån som man blir lite tårögd till.

chidde
2007-05-13, 11:39
Gärna sån som man blir lite tårögd till.

lejonkungen? :D

vet inte vad jag brukar göra, tycker oftast att tiden går dubbelt så fort när man är ledig. efter att man har vaknat, fixat och donat (eventuellt tränat) så är klockan redan 18 liksom

men något som är ruskigt trevligt är att gå på stan SJÄLV, titta på en massa saker, kläder, människor osv

L-Sami
2007-05-13, 11:47
Lägger mig på sängen och kollar på filmer.

Kaboffastar
2007-05-13, 11:54
Enda lyxen jag gettar är väl att träffa tjejen som bor 25 mil bort i snitt 2 gånger per månad... snacka om att komma iväg från vardagen..

Litecore
2007-05-13, 11:58
brukar grunda med lite stenhård musik, t.ex. Hatebreed,
öppna en eller två påsar rostade med osaltade cashewnötter,
hälla upp ett stort glas iskall cola och slå på en film :]

räddar vilken som helst av mina kvällar :thumbup:

raZmus
2007-05-13, 12:02
Ibland är jag ledig på helgerna.

stigson
2007-05-13, 12:09
[QUOTE=chidde;2288416]lejonkungen? :D

Grymt sorglig film:(

Jag brukar köpa glass och chokladsås och titta på filmer. kan inte bli bätre:)

mela
2007-05-13, 12:21
brukar grunda med lite stenhård musik, t.ex. Hatebreed,
öppna en eller två påsar rostade med osaltade cashewnötter,
hälla upp ett stort glas iskall cola och slå på en film :]

räddar vilken som helst av mina kvällar :thumbup:

Children of Bodom? :D Och sedan film på det? *gah!*

Rahf
2007-05-13, 12:23
Att fara ner till dojon och bara umgås med folket där, så otroligt skönt att komma bort från allt och bara fokusera på att ha en skön tid med stretching, tricking och skratt. Annars är Kolo en bra avkoppling också, dödar mången minut.

Maharadja
2007-05-13, 12:39
....svindyr belgisk choklad, basta i en riktig vedeldad bastu i stugan, och ha ett oläst Elle-magasin framför sig ;)

L-Sami
2007-05-13, 12:42
....svindyr belgisk choklad, basta i en riktig vedeldad bastu i stugan, och ha ett oläst Elle-magasin framför sig ;)

Tidning i bastun? :Virro

Zakath
2007-05-13, 12:46
Tidning i bastun? :Virro

Choklad i bastun? *screwy*


Själv har jag på senaste tiden köpt glass, bananer och maränger - marängsviss! *drool* Och en film på det så är dagen räddad. :)

Dumleman
2007-05-13, 12:59
Läsa böcker skulle jag aldrig kunna se som avkopplande. Men jag unnar mig nog det mesta som bara kräver tid och inte pengar. Fritid har jag mycket av men inte pengar.

regus
2007-05-13, 13:16
Hasselbackspotatis och bea*drool*

Pingu
2007-05-13, 13:26
Att dra ut och fiska är hur avkopplande som helst, men efter 2 timmar så blir det för avkopplande och jag blir rastlös och drar hem igen *gah!*

Se en bra film funkar alltid eller att bara ligga i soffan med ungarna och se bompa

Litecore
2007-05-13, 13:33
Children of Bodom? :D Och sedan film på det? *gah!*
Children of Bodom, går det att äta? ;)
nej, hatebreed ju FFS! :smash: eller Atreyu.

mest för att lugna ner mig efter en dag på jobbet med
ovanligt dryga kunder med sina dumma/konstiga frågor.

sen när mitt chi är balanserat passar en film utmärkt :D

Allan
2007-05-13, 16:59
Sköt chattandet nån annanstans tack

FreCKo
2007-05-13, 17:02
Sköt chattandet nån annanstans tack

hater :(

Men okej, back on topic:

Spela gitarr i timvis är fan avkopplande, dock inte så vardagslyxigt... Eller jo, om man inte har så mycket tid kanske :D

Trance
2007-05-13, 17:03
Något som är grymt avkopplande är att spontant ringa några barndomskompisar och grilla lite och dra ett par öl (ej supa) på en vardag och snacka minnen och annat.

Lullig
2007-05-13, 17:04
Promenad ner till havet och ta en kopp kaffe där. Och ta några fina bilder. :)

scythe
2007-05-13, 17:12
En kall öl och senaste Scrubs-avsnittet.
Jag är en tönt.

Arnesson
2007-05-13, 17:32
En espresso på balkongen med lite skön musik :thumbup:

Halvlitersmineralvatten i kylen är också vardagslyx :D

Whistler
2007-05-13, 18:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91348

Ganymedes
2007-05-13, 18:23
Sätta sig ute på terassen när det börjar kvällna, med en fin maltwhisky och avkopplande jazz i bakgrunden.

Bjuda hustrun på trerätters (hemlagat) med vin och levande ljus mitt i veckan. Själva lyxet är väl iofs att få vara med och äta då. :)

Ta en semesterdag och åka och handla kläder och prylar i någon kul stad en liten bit hemifrån.

Lägga en extra peng på något vardagligt. T.ex. köpa en skitgo duschgelé istället för nån Axe-crap. Eller köpa färska hamburgare att grilla istället för frysta. Ju mer pengar man lägger på småsaker, desto lyxigare. Inom rimliga gränser så klart. :)

Vinter
2007-05-13, 18:32
En Ben&Jerry glass till någon film varje lördag, tradition numera.

Ganymedes
2007-05-13, 18:34
En Ben&Jerry glass till någon film varje lördag, tradition numera.

Aa, de där glassarna är ta mig tusan brutala. Och jag är inte ens en glass-fan.

Vinter
2007-05-13, 18:47
Aa, de där glassarna är ta mig tusan brutala. Och jag är inte ens en glass-fan.

Orgasm på burk, no doubt. :thumbup:

Arnesson
2007-05-13, 18:49
Många verkar gilla glass, testa Bruno Gelatos glass!: http://www.brunogelato.se/

mela
2007-05-13, 18:50
En Ben&Jerry glass till någon film varje lördag, tradition numera.

Fossil Fuel! *cupid*

Annars är skumbad med en bra bok också nice.

nutz
2007-05-13, 19:09
En låda Miller och ett besök på Harrys är min grej.

Garnax
2007-05-13, 20:22
Badet!!!

Det blir en 25:årig Highland Park (Det är whiskey det) och en ljudbok i badet. Annars kan man bara svida om och landa på någon pubb med någon vän och dricka öl tills man börjar bli lite smårund sen går man hem och slocknar innan huvudet landar på kudden.

TcAnders
2007-05-13, 20:33
Valfritt godis vid soffan.. Kollandes på något bra på tv:n.. GRYMT avslappnande..

// Anders

jwzrd
2007-05-13, 20:38
Jag har två olika "lyxbehov". Är det att jag behöver vara själv så blir det ett par timmars promenad, ofta med kameran - jag drömmer mig bort och fotograferar. Vill jag ha sällskap så är det mycket givande att goofa med bra vänner! Whisky är mer fråga om att verkligen toppa en middagslyxning och är aldrig något jag gör för att dra mig undan något.

spange
2007-05-13, 21:09
jag drar å fiskar:D

Eddie Vedder
2007-05-13, 21:59
Cykla in till stan på en fin dag, äta nånstans, sitta å läsa i Stadsparken lite etc. Komma ifrån datorn å studentlyan å få lite miljöombyte å avkoppling helt enkelt.

skaparn
2007-05-13, 22:18
På väg hem från jobbet så går jag in på ICA och istället för att laga seriös middag köper jag en grillad kyckling och wolfar i mig tillsammans med ett otal knäckebrödskivor.

Låter kanske inte så lyxigt men då ska ni veta att en mör grillad, med ett kött som nästan rinner av benen drypandes av fett och kryddor, är bland det godaste jag vet. Tiden stannar när jag äter kyckling.

High1ander
2007-05-14, 00:08
Jag unnar mig glass i mangder plus chips och cola.

Har snittat en Ben & Jerry om dagen nu i 4 dagar... Fast da har jag aven jobbat mer an 12 timmar om dagen.

Metal_boy_
2007-05-14, 00:14
På väg hem från jobbet så går jag in på ICA och istället för att laga seriös middag köper jag en grillad kyckling och wolfar i mig tillsammans med ett otal knäckebrödskivor.

Låter kanske inte så lyxigt men då ska ni veta att en mör grillad, med ett kött som nästan rinner av benen drypandes av fett och kryddor, är bland det godaste jag vet. Tiden stannar när jag äter kyckling.

Kanonmat ju! Jag ska nog dra till Lidl och köpa grillad kyckling för 19.90:- imorn!

Löjtnant Blank
2007-05-14, 00:44
Just nu handlar det mycket om fotografering och Photoshop/Lightroom. Jag märker inte att timmarna går när jag sitter och tweakar mina foton när jag kommer hem efter en fotorunda. Annars dricker jag te och nöter gamla sitcoms.

Fan, jag låter som en gubbe som snart ska pensioneras. Det är bara sjöskumspipan som fattas.

Cilia
2007-05-14, 06:38
Kom på en annan sak
det är att vara på landet och sätta sig i solstolen och lyssna på sommar samtidigt som solen gassar.
Sen går jag ner och tar ett dopp och simmar runt viken.

Då mår jag bra

Alexlindgren
2007-05-14, 07:18
Går till mocco på nybrogatan och äter en supergod lunch bestående av en jamon serrano macka, eller en submarine :)

Rekommenderas!

Noodles
2007-05-14, 09:31
Är jag själv sätter jag mig gärna vid pianot och då flyger tiden iväg väldigt fort. Restaurangbesök och sitta kvar länge med god mat och dricka är också trevligt. Annars är en god hemlagad middag med sambon och/eller vänner trevligt. Det får gärna dra ut ordentligt på tiden.

Snafu
2007-05-14, 09:51
Vardagslyx är att gå på gymmet och få en härlig endorfinkick (eller vad det nu är som gör att man mår så bra efteråt). Skön anti-stress mojäng typ.

Annan vardagslyx är väl att gå på min "local" och dricka nån schysst drink och röka en cigarett eller två!

Thewind
2007-05-14, 09:58
Lan. En nära vän, två datorer, en massa skräpmat och INGA måsten. Som en ny människa efter några dagar.

Nina L
2007-05-14, 10:38
Badar herrturk?*drool* Minst 1 gång i veckan. Jetepra avslappning.

Vardagslyx för Nina


Ta med mig Linda ner på gården och dricka chokladkaffe i solskenet.
Ligga i soffan och titta på House med 5 varma gifflar och ett stort glas minimjölk.
Dra iväg till närmsta park, klä av mig lite lagom, och lyssna på skånsk reggae så pass högt att jag inte hör alkisarnas komplimerande. "Du är den schnyggaschte kvinnan jag schett i heeeela mitt liv"
Decolletagemassage på Gildaskolan. :D (Sjukaste skönhetsbehandling jag fått, men inte så lite uppskattad.)

vildängel
2007-05-14, 11:22
Äta glass är bästa vardagslyxen. Vardagslyx får inte vara för avancerat :)

psirus
2007-05-14, 12:15
Äter en god buffe med asiatisk mat och ser en bio.

Brooklyn
2007-05-14, 12:19
Bjuder med nån kompis på Sushi och äter för 4-500 spänn.

+1 :hbang:

Avesta
2007-05-14, 12:21
Buffé på fredagar med vänner, äter så mycket jag bara kan/vill.

hatework
2007-05-15, 20:09
+1 :hbang:

när drar vi babe ?